Inderdaad komt de balansteugel bij Linda Tellington Jones vandaan. Ik gebruik 'm regelmatig (in de vorm van een ruw touw-uitvoering). Vooral bij jonge paarden, maar dan gaat het meer om m'n eigen balans als ze eens een keer ongepland naar voren schieten. Je merkt trouwens wel dat ze meteen terugkomen als die halsteugel in werking komt. Je hoeft met he gewone teugels aan bit of kaptoom dan niet zoveel te doen. Ook gebruik ik diezelfde touw uitvoering bij paarden die er een gewoonte van maken om weg te stormen (al dan niet bokkend). Ze rennen dan achter hun zwaartepunt aan als het ware. Als je dan de balansteugel erbij pakt komen ze écht terug. Ik vermoed een combinatie van reflex (druk aan de voorkant) en -heel gemeen misschien maar ook wel effectief- de balansteugel drukt op hun luchtpijp... Je kunt er ook gewoon meerijden als een soort cordeo (halsring e.d.). DAn heeft het als gunstig bijeffect dat de hand van de ruiter stiller blijft en veel paarden zullen dan met wat meer vertrouwen (en dus gemakkelijker in balans) bewegen. Best een handig ding, maar je hebt 'm zo geknoopt van een stuk touw!