Wat is het verschil tussen deze 2 bitjes?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

texeenmaikey

Wat is het verschil tussen deze 2 bitjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 13:01

Afbeelding
Een gewoon Appelbit

Afbeelding
Happy mouth bit

Paintlinger

Re: Wat is het verschil tussen deze 2 bitjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 13:06

ik denk dat de tweede iets meer 'anatomisch' gevormd is... das alles..

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 14:22

Happy mouth is volgens mij net wat ander materiaal.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 15:38

Ik dnek dat de bovenste van rubber is, de onderste is hard plastic.

texeenmaikey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 16:57

Oké, en welke van de 2 raden jullie aan?

Het is voor een pony met een gevoelige mond.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 17:00

rubber bitten zou ik niet voor gaan. dit is ontzettend stroef als het nat word (in de mond dus) en dat is niet fijn voor een paard.
dan zou ik voor de 2e gaan

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 17:00

De onderste. Dit is een bitje waar al veel goede ervaringen mee zijn en ik vind de bovenste er rubberachtig uitzien. Rubber heeft het nadeel dat het kan gaan branden. Ook weet je niet of er een ijzeren kern in zit, wat wel zo veilig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:09

waarom wil je met een ongebroken bit rijden als de mond zo gevoelig is= Ik denk eerder aan een dubbelgebroken trensje. Met een ongebroken bitje kun je geen eenzijdige hulp geven. Alleen bij paarden die zich heel sterk maken dus.

texeenmaikey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 10:27

De rede dat ik met een ongebroken wil rijden is omdat ze voor de wagen loopt (nouja bijna dan).

De rest allemaal bedankt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:56

brigitte2 schreef:
waarom wil je met een ongebroken bit rijden als de mond zo gevoelig is= Ik denk eerder aan een dubbelgebroken trensje. Met een ongebroken bitje kun je geen eenzijdige hulp geven. Alleen bij paarden die zich heel sterk maken dus.

Een ongebroken bitje is iets lastiger voor eenzijdige hulpen. Niet onmogelijk, en zachter dan een dubbelgebroken.

raketje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 21:50

Ik zelf heb goede ervaringen met bovenste bitje,
ondanks dat wat stroever is,liep mijn paard er geweldig op.

IkbenLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 09:46

geen ervaring mee maar heb wat mensen gehoord en zou dus voor de onderste gaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:31

Ook ik zou eerder voor het onderste bit kiezen, omdat dat hard plastic is, en heeft dus niet het brand-effect van rubber. Al ken ik een merrie die groot fan van rubber was Haha!
brigitte2 schreef:

Een ongebroken bit is een heel zacht bit, als het paard het prettig vindt (sommige paarden houden gewoon niet van bepaalde bitten) is het juist een heel goede keus voor een paard met een gevoelige mond. Het is eigenlijk wat zachter als een dubbelgebroken bit.
Ik vind het een fijn bit om dieren die bitten wat moeilijk en eng vinden, ermee vertrouwd te maken. Jonge paarden schijnen er ook erg goed op te reageren.
Ik zou voor een paard dat zich snel sterk maakt een ander bit pakken, niet dit zachte, vriendelijke bitje. Al krijg je dan soms verassende effecten bij paarden die zich sterk maken, het kan juist de sleutel zijn soms. Lachen

Het is idd RT wat lastiger, ivm die eenzijdige hulp, maar als je je teugels op gelijke lengte en gelijke druk kunt houden, en je hebt geleerd je binnenbeen en buitenteugel goed te gebruiken, zou er geen probleem moeten zijn. Het kan zijn dat je iets meer moet doorsluiten op de buitenteugel, maar that's all. Als je correct hebt leren rijden, zou je geen verschil mogen merken, behalve dan dat het paard zachter is, en het bit sneller accepteert.
Voor de kar heb ik geen verstand van, hoe het dan werkt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:34

texeenmaikey schreef:
Oké, en welke van de 2 raden jullie aan?

Het is voor een pony met een gevoelige mond.

Dan zou ik in elk geval voor geen van beide gaan en een normale gebroken of dubbel gebroken trens nemen van b.v argetaan.

Katinkatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:15

Ik heb gister voor het eerst met het onderste bitje gereden. Ik reed altijd met een best apart bitje, kan er geen plaatje van vinden, destijds aangeraden door mijn vorige instructrise. Dat was een enkelgebroken watertrensje, met achter het gebroken deel een soort ringetje erop, dat zodra ze het bit vastpakte, het een soort stangetje werd en los moest laten.
Ik heb een paard dat flink sterk kan zijn.
gisteren met het happy mouth bitje gereden, van mijn huidige instructrise geleend, en ging super! ze was constanter in de aanleuning, moest wel even wennen, maar was op t einde van de les erg fijn te rijden in draf en stap, in galop was ze nog wat onwennig. Ik rijd er van de week even mee door en kijk even hoe het verder bevalt! Instructrise heeft met dit bitje zelfs nog in de Z2 gereden. Haar toenmalige paard had het niet zo op stang en trens, en als ze dit bitje indeed, kon ze heel de proef haar paard "op 2 vingers " rijden! Natuurlijk zijn er wel scherpere en zachtere bitten, maar denk dat het voor elk paard verschilt wat voor bit ze het fijnst mee te rijden zijn, en het meest accepteren. Ik heb een paard wat zich flink sterk kan maken, en liep op dit zachte bitje erg fijn en constant, op een scherper bit veel meer onrustig in het hoofd en "chaggerijniger".