[WN] Licht westernzadel (suggesties)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Balder

Licht westernzadel (suggesties)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 10:36

Ik wil mijn arabier omscholen van dressuur naar western. Nu blijkt hij problemen te hebben met zijn SI gewricht en er wordt mij aangeraden geen zwaar zadel op zijn rug te leggen. Dat wordt dus lastig met een western zadel.

Ik heb in ieder geval een 15 inch round skirt nodig. Heeft iemand suggesies welk zadel in aanmerking zou kunnen komen?

Rhaia

Re: Licht westernzadel (suggesties)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 10:44

De boomloze zadels zoals bijvoorbeld een Bob Marshall zijn lichter dan de zadels met bomen. Ik weet dat er veel mensen met arabjes een BM hebben, dus wellicht kun je eens informeren hiervoor?

Succes!

Balder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 11:29

Rhaia schreef:
De boomloze zadels zoals bijvoorbeld een Bob Marshall zijn lichter dan de zadels met bomen. Ik weet dat er veel mensen met arabjes een BM hebben, dus wellicht kun je eens informeren hiervoor?

Succes!

Wat weegt een BM ongeveer?

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 11:32

een wintec als je de mazzel hebt dat die past?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 11:42

Een roundskirt BM zal ong 10-11 kilo wegen zeker als je er geen zware metalen beugels aan hangt.
Een kunststof Wintec zit ook ongeveer op dat gewicht, misschien zelfs nog iets lichter.
Als je boomloos wilt heb je meer mogelijkheden. BareFoot, StarTrekk, Hilason hebben allemaal vrij korte zadels, die niet zoveel wegen.

Balder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 11:53

In principe liever geen boomloos, of het moet echt goed het gewicht verdelen. BM is dus eventueel een optie maar ik las net ook al dat dit vrij lange zadels zijn en dat is ook weer niet geschikt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 11:55

Mijn BM is 66 cm(16,5"), maar een square skirt, dus een Roundskirt en zeker als je een kleiner maatje hebben kunt kan ook korter zijn.
Over gewichtsverdeling heeft Buitenzinnig een heel mooi stuk geplaatst, dat zal ik je PB'en Haha!

Overigens is de BareFoot alweer een stuk korter (63) en de Hilason is bijv maar 60 cm.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 01-10-08 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 11:57

ik heb een kunststof westernzadel (te koop), en die weegt een heel stuk minder dan de gewone leren zadels. Ik zal het voor de gein eens een keer wegen. Het merk is Amtech.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:02

Ik heb een Wintec kunststof westernzadeltje, zit als een huis en is 15 inch. Mijn paard is er inmiddels uitgegroeid, maar misschien zou het wat voor jou paardje zijn. Het is echt voor een smal paardje.
Afbeelding
Dit is mijn zadel (te koop dus). Ik weet alleen niet wat een roundskirt is. Maar als je interesse hebt, laat het maar weten. Hopelijk kan dit wel met de rug van ja paardje.

Balder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 12:05

rockwitch schreef:
Ik heb een Wintec kunststof westernzadeltje, zit als een huis en is 15 inch. Mijn paard is er inmiddels uitgegroeid, maar misschien zou het wat voor jou paardje zijn. Het is echt voor een smal paardje.
Afbeelding
Dit is mijn zadel (te koop dus). Ik weet alleen niet wat een roundskirt is. Maar als je interesse hebt, laat het maar weten. Hopelijk kan dit wel met de rug van ja paardje.

Wat voor boommaat heeft deze? Ondanks dat een arabier vaak smalletjes is hebben ze meestal een bredere boommaat nodig, zo ook de mijne. Knipoog

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:06

Ik heb zelf een kunststof zadel van Lamicell, weegt bijna niks. Durf alleen niet te zeggen of daar ook roundskirts van bestaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:14

@rockwitch : weet je zeker dat dit een Wintec is, want ik zie nergens op de fenders het merkje van Wintec staan ??

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:22

Ja voor zover ik weet is het wintec. Zou voor de zekerheid even moeten kijken. Maar zo heb ik em wel gekocht in ieder geval.
Ik weet niet wat de boommaat is, maar op mijn fries past ie niet en op een fjord ook niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:28

Hier zie je duidelijk het merknaampje staan. Ook is het materiaal anders als die van jou.
Afbeelding

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 14:25

Nou ik zal vanavond eens kijken. Anders hebben ze het leuk verzonnen toen ik het kocht.
Maar goed het is verder wel een heel goed zadel. En het zit zalig.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 16:32

ik heb op mn Arab een nieuwe barefoot western met vps systeem voor meer ruggengraat vrijheid en druk verdeling liggen. Dit is geen roundskirt maar kort genoeg voor de korte rug van mn Arab en bevalt prima.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 19:14

DubbelDun je hebt gelijk. Ik kon ook geen Wintec merk vinden. Wel vervelend, want ik heb het gekocht als een Wintec zadel. Maar goed, verder is het zadel wel erg fijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 19:17

Ach als het zadel bevalt is dat toch het belangrijkste Haha!
Zie het als een leermoment voor een evt volgend zadel.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 19:32

Ja, ik gebruik het niet meer, het staat te koop, want mijn paard is inmiddels nogal de breedte in gegaan, dus het past niet meer.

Balder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 13:53

DubbelDun schreef:
Een roundskirt BM zal ong 10-11 kilo wegen zeker als je er geen zware metalen beugels aan hangt.
Een kunststof Wintec zit ook ongeveer op dat gewicht, misschien zelfs nog iets lichter.
Als je boomloos wilt heb je meer mogelijkheden. BareFoot, StarTrekk, Hilason hebben allemaal vrij korte zadels, die niet zoveel wegen.

Wat zijn de ervaringen met de Hilason zadels?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 14:07

De 3 die ik persoonlijk gezien heb zagen er gezien de kwalliteit/prijs goed uit.
De zadels waar ik op gereden heb zaten ook goed, voor mijn gevoel iets stugger als de BM, maar dat kan nieuwigheid zijn.

De paskans is op een gemiddeld gebouwd paard goed, voor hele brede paarden (Belg) past het niet, ook op hele smalle paarden ligt het niet mooi.
Dit in tegenstelling tot een Bob Marshall die op dezelfde paarden wél goed lag.
Nadeel van de Hilason is dat als je hem in Amerika direkt bij de verkoper besteld het érg lang duurt én je hebt grote kans dat het niet is wat je besteld hebt. Ik ken nu al diverse personen die niet tevreden zijn met de eigen aankoop.
Handiger is het dus om hem via een privépersoon over te nemen, zeker als die in NL zit heb je dan meer in eigen hand en voorkom je teleurstellingen.

Balder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 14:23

Dubbeldun, dankjewel voor je reactie! Ik heb inmiddels ook al andere topic gevonden met ervaringen en twijfel hierdoor wel. Ik kijk verder, misschien dat ik hem inderdaad van iemand kan proberen. Dankjewel!

Isa_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 14:26

Er zit nogal gewichtsverschil tussen een houten boom en een boom met kunststof, dat scheelt echt wel een paar kg !

Fyberglas heet dat geloof ik Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 14:32

@Isa_W; een goede kunststof boom is ook niet echt licht hoor Haha!
Maar de bomen die in die goedkope zadels zitten (2 holle schalen die aan elkaar gelijmd zijn) die wegen idd niet veel.

Overigens heb je ook houten bomen die niet veel wegen, ook wel 'waaibomenhout' genoemd. Meestal wordt er dan in de seat flink wat ijzer gestopt zodat het net lijkt dat het een goed (want zwaar) zadel is Knipoog

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 16:30

Balder schreef:
Wat zijn de ervaringen met de Hilason zadels?

Ik heb ook zelf een Hilason zadel en ook zelf uit Amerika besteld en daar heb ik wel goede ervaringen mee. Knipoog .zowel met het zadel als met met de levering.
Het is jammer dat je zo ver weg woont anders had je hem best mogen uit proberen.
Ik weet niet of je ook in de buurt van de wedstrijd in Oosterwolde of in Saasveld komt? zal wel niet maar mocht dat wel zo zijn, neem dan gerust contact met mij op.
En houd er rekening mee dat je bij dit zadel altijd één of twee zitmaten groter moet nemen dan dat je normaal hebt. (ik heb een 17 inch).