zadel met lederen boom?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

zadel met lederen boom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 07:04

Hier en daar heb ik iets opgevangen over zadels met een lederen (flexibele) boom. Het zou tussen een gewoon en boomloos zadel inzitten. Ik heb zo'n zadel nog nooit gezien, nog nooit over gelezen. Nieuwsgierig als ik ben (en in het verleden al veel met zadels geworsteld) wil ik daar wel eens meer over weten (gewoon interesse)

Wat voor zadels zijn dat, kun je daar ergens plaatjes van vinden? Wat zijn de voor en de nadelen ervan?

patsur

Re: zadel met lederen boom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 07:15

http://www.paardenbegrijpen.nl/index.ph ... Itemid=154

Citaat:
De Epona is een zadel voor de fijne dressuur. Dit zadel heeft een leren boom die meegaat met de beweging van het paard. Het zadel biedt extreem contact voor de academische ruiter. De ruiter moet een goed geschoolde zit hebben, omdat het zadel alle bewegingen van de ruiter doorgeeft aan het paard en andersom.

Afbeelding
Afbeelding

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 07:17

Bokker Lusitano postte in 2006 dat ze ook zo'n zadel had. Misschien even pb-en?

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 09:30

De EE-zadels van Heather Moffett (Phoenix en Vogue) hebben ook een flexibele boom (o.a. leer met vilt). Ik heb zelf een Vogue en die zit uitstekend. Veel gevoel met je paard en toch een duidelijke dressuurhouding (in tegenstelling tot veel gewone boomloze zadels). Er is wel meer laterale beweging dan bij een boomzadel! In Nederland levert o.a. bitloosrijden deze zadels.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 14:28

Je hebt ook nog zoiets als de zadels van Trekker en Startrekk. Beide Duitse bedrijven die zowel dressuur als endurance als andere versies hebben. Via google zo gevonden!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 14:35

interessant.. ik kon er eigenlijk niet veel van vinden. verbazend eigenlijk, als de ervaringen zo goed zijn.

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:03

Ik heb zelf de zoektocht ondernomen omdat mijn merrie een extreem moeilijke pasvorm qua rug heeft (redelijk hoge schoft, zeer zwaar bespierd aan de basis en achter de schouders en dan ook nog eens een korte rug). De echte boomloze zadels vond ik te breed zitten en in mijn zoektocht ben ik uiteindelijk via de Phoenix bij de nieuwe Vogue uitgekomen. Deze zit is veel smaller dan gebruiktelijk bij boomloos; het voordeel vind ik dat je toch iets meer balans meekrijgt van het zadel, zonder dat je inlevert op het voordeel van boomloos. De maat luistert trouwens behoorlijk nauw (voor de ruiter bedoel ik dan). Mijn pony is heel erg sensibel en een zadel dat ook maar ergens trekt, drukt of knijpt wordt direct afgeserveerd (letterlijk en figuurlijk...). De Vogue accepteerde ze meteen. Minpuntje: ze zijn in verhouding tot andere (boomloze) zadels duur, eigenlijk zitten ze in de prijsklasse van een goed boomzadel. Verder hebben ze de productie niet helemaal op orde (ik heb diverse modellen ontvangen, voordat ik de goede had), maar daar staat tegenover dat hun klantenservice uitstekend is. Je kan ze vanuit zweden volgens mij gewoon rechtstreeks in Engeland bestellen!