[WN] Westernzadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Beautifulyou

Westernzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 19:56

Beste bokkers,

Ik heb een westernzadel gekocht maar ik heb geen idee hoe z'n ding in elkaar zit. Moet dat pad er gewoon onder? dus niet vast? Kan het ook zonder pad? Hoe maak je in godsnaam die singel vast? en als de beugelriemen te groot zijn, kan je er dan gewoon gaatjes bij maken?

Groetjes!!

RoosvanBlue

Re: Westernzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 20:02

Weet je dan wel zeker dat je een goed westernzadel hebt gekocht? Waar heb je hem vandaan? Wat kostte hij? Heb je foto's? Anders zou ik hem sowieso niet op je paard leggen.

De pad moet in ieder geval gewoon los. De singel vastmaken kan ik je moeilijk uitleggen zo, daar moet je plaatjes bij hebben eigenlijk. Of zoek het even op?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 20:08

Waar heb je het zadel gekocht, en weet je zeker dat de pasvorm klopt? Westernzadels (met boom) passen is een kunst op zich. Moeilijker dat engelse zadels, er is een ervaren oog voor nodig.

De pad moet los, er is wel een topic over het aansingelen van een westernzadel (stropdasknoop en met gaatjes) zoek ik even voor je op.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 20:10

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 20:11

wáárom koop je een westernzadel als je niet weet hoe je op moet zadelen? Neem aan dat ie dan ook niet op t paard gepast is?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 20:14

sflj schreef:
wáárom koop je een westernzadel als je niet weet hoe je op moet zadelen? Neem aan dat ie dan ook niet op t paard gepast is?

Doen wel meer mensen, voornamelijk recreatieruiters... Maar helaas kopen ze vaak goedkope rommel dat niet past, en gaan ze er dan toch mee rijden omdat ze niet zien dat het niet past.

Beautifulyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 20:47

Nou sorry hoor maar dit zadel is geen rommel, zelf heb ik er alleen de ballen verstand van. Ik heb hem van een vriendin over gekocht die western rijd en hij lag goed, dat heb ik natuurlijk gepast ik ben niet achterlijk zoals jullie altijd wel denken dat iedereen hier is.

Maargoed, inidigeval bedankt voor de link Mloeser

MLoeser schreef:
sflj schreef:

Doen wel meer mensen, voornamelijk recreatieruiters... Maar helaas kopen ze vaak goedkope rommel dat niet past, en gaan ze er dan toch mee rijden omdat ze niet zien dat het niet past.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 20:50

Hij is wel gepast maar je had hem nog niet aangesingeld en er geen pad onder gehad? Niet op gereden dus ook?
De ballen verstand van?
Nogmaals; wáárom koop je dan zoiets?

Beautifulyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 20:51

Verder geen gezeur, ik ben niet achterlijk. Geef gewoon antwoord op mijn vragen en houd verder gewoon je mond dicht, reageer dan gewoon niet.

Beautifulyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 20:53

sflj schreef:
Hij is wel gepast maar je had hem nog niet aangesingeld en er geen pad onder gehad? Niet op gereden dus ook?
De ballen verstand van?

Voor een buitenrit, maar zijn dit jou probleemen?? Ik vraag niet naar verder commentaar, gewoon simpelweg naar een antwoord op mijn vraag.

En pas jij een zadel met een pad eronder? ik weet niet hoor maar dan kan je nog niet zien of hij goed ligt, De ballen verstand ervan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 20:54

Tuurlijk. Al die mensen ,die er waarschijnlijk meer verstand van hebben dan jij dat hebt, bedoelen alles slecht en proberen je alleen maar af te zeiken. Het zal vooral niet goed bedoeld zijn...

Beautifulyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 20:58

Het gaat hier inderdaat om zeiken. Hier kan nooit wat normaal gevraagd worden zonder ander onnodig commentaar te krijgen. Je denkt toch niet dat ik ergens op ga rijden als het niet past!!?

Ik wordt er gewoon moe van hoe jullie altijd maar denken dat IEDEREEN altijd gewoon maar wat doet, en dat dit vervolgends ook door iedereen wordt herhaald??! toch.. want zo is het wel!

nielsd schreef:
Tuurlijk. Al die mensen ,die er waarschijnlijk meer verstand van hebben dan jij dat hebt, bedoelen alles slecht en proberen je alleen maar af te zeiken. Het zal vooral niet goed bedoeld zijn...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 20:59

N-roos met alle respect. sflj heeft wel degelijk een punt.
Een zadel moet passen én passend op de juiste wijze op het paard worden gelegd. Dat geldt ook voor de pad. En tenminste had je een paar keer moeten rijden. Tenslotte is de vraag hoe je weet dat het past: handje eronder gedaan? Of rug en zadel opgemeten met een spin of flexible curves.

want als het op het oog past, kun je hooguit iets zeggen over
- het drukt niet op de schoft
- het geeft voldoende schoudervrijheid

Of het zadel bridged en/of voldoende flair heeft weet je dan niet.
Of het pad goed is bij het betreffende zadel ook niet.

Maar goed: zadelen

je neemt je pad en legt dat op de rug, verder naar voren dan dat je het eigelijk wil laten liggen straks. Dus iets over de schoft.

Je zwaait je zadel vanuit de heup op het paard en pakt de knop. Dan schudt/schuif je zadel en pad gelijktijdig naar achteren. Als het goed is komt de boom (die ligt iets achter de knop richting zitplaats) ACHTER de schouders van het paard terecht. Niet op de schouders leggen!!!!

Dan pak je de singel en singel je aan door de 'singelriem' een aantal keren (meestal 2) door de gesp te halen (dan hoef je ook geen gaatjes bij te maken). Je singelt aan en het over gebleven uiteinde kan door een 'sleufje' dat iets onder je boom aan je zadel bevestigd is.

Succes.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 21:01

N_Roos18 schreef:
sflj schreef:
De ballen verstand van?

Voor een buitenrit, maar zijn dit jou probleemen?? Ik vraag niet naar verder commentaar, gewoon simpelweg naar een antwoord op mijn vraag.

En pas jij een zadel met een pad eronder? ik weet niet hoor maar dan kan je nog niet zien of hij goed ligt, De ballen verstand ervan?

Maak je maar geen zorgen over míjn zadel. Ligt perfect. Knipoog
Ik vroeg het omdat je blijkbaar niet weet waar je over praat en me echt verbaasde dat iemand dan zoiets koopt.
Maar vertel eens, wat voor zadel is het? Ben wel benieuwd. En hoe weet je zeker dat het past? Want dan had diegene je toch kunnen vertellen hoe je het moet vastmaken?
En ik bedoelde het niet om te zeiken, ik verwonder me slechts! Ach gut

[edit] "dat iedereen gewoon maar wat doet?" Hoe noem je het dan, je zegt in je post dat je "er de ballen verstand van hebt!" [/edit] Dus niet zo boos worden he? Je vroeg er ook wel een beetje om natuurlijk! Knipoog Haha!

Beautifulyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 21:17

Bedankt!

En mischien heeft ze die ook wel, maar echt hij past. En waarom ik dit niet weet is omdat ik er zelf niet bij ben geweest alle keeren. En vandaag was ik er niet toen ze kwam. En ik dacht ik kan haar wel weer vragen maar ik kan net zo goed even op bokt vragen hoe het moet met foto's etc en als het dan nog niet lukt kan het altijd nog.
Ze heeft wel vaker zadels gepast op haar maar ze lagen vaak net niet goed en deze dus wel.

Verder weer even ontopic als dit kan.

Anya schreef:
N-roos met alle respect. sflj heeft wel degelijk een punt.
Een zadel moet passen én passend op de juiste wijze op het paard worden gelegd. Dat geldt ook voor de pad. En tenminste had je een paar keer moeten rijden. Tenslotte is de vraag hoe je weet dat het past: handje eronder gedaan? Of rug en zadel opgemeten met een spin of flexible curves.

want als het op het oog past, kun je hooguit iets zeggen over
- het drukt niet op de schoft
- het geeft voldoende schoudervrijheid

Of het zadel bridged en/of voldoende flair heeft weet je dan niet.
Of het pad goed is bij het betreffende zadel ook niet.

Maar goed: zadelen

je neemt je pad en legt dat op de rug, verder naar voren dan dat je het eigelijk wil laten liggen straks. Dus iets over de schoft.

Je zwaait je zadel vanuit de heup op het paard en pakt de knop. Dan schudt/schuif je zadel en pad gelijktijdig naar achteren. Als het goed is komt de boom (die ligt iets achter de knop richting zitplaats) ACHTER de schouders van het paard terecht. Niet op de schouders leggen!!!!

Dan pak je de singel en singel je aan door de 'singelriem' een aantal keren (meestal 2) door de gesp te halen (dan hoef je ook geen gaatjes bij te maken). Je singelt aan en het over gebleven uiteinde kan door een 'sleufje' dat iets onder je boom aan je zadel bevestigd is.

Succes.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 11:24

N_Roos18 schreef:

Ik hoop toch niet dat je zonder pad op het zadel hebt gereden..
Een westernzadel heeft geen kussens, en ligt dus met het volle gewicht met de harde boom op het paard. Je snapt natuurlijk wel dat je de rug van je paard zo helemaal kapot kan rijden als het zadel ook maar een klein beetje verkeerd ligt.
Een westernzadel heeft dus altijd een dikke pad nodig in plaats van de kussens. Je kan testen of de pad dik genoeg is door met je nagel erin te knijpen, als je je nagel dan aan de andere kant door de pad heen voelt dan is die te dun.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 11:25

eehhm proefrijden om te kijken hoe hij ligt kan makkelijk even zonder pad Ja
als het goed is heeft een westernzadel een dikke wollen laag.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 11:27

@mystictinker: sorry maar dat is onzin. Een goedpassend zadel heeft geen pad nodig. Een dun dekentje om de schapenvacht schoon te houden die onder het zadel zit als het goed is, is genoeg. Maar dan moet het zadel dus wel goed passen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:44

Anya schreef:
@mystictinker: sorry maar dat is onzin. Een goedpassend zadel heeft geen pad nodig. Een dun dekentje om de schapenvacht schoon te houden die onder het zadel zit als het goed is, is genoeg. Maar dan moet het zadel dus wel goed passen.

Dat klopt, mijn showblanket is ook vrij dun, en komt zeker niet door jouw proef heen, maar ik rijd ook boomloos, meestal met een grandeur pad eronder Schijnheilig

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:47

N_Roos18 schreef:
Nou sorry hoor maar dit zadel is geen rommel, zelf heb ik er alleen de ballen verstand van. Ik heb hem van een vriendin over gekocht die western rijd en hij lag goed, dat heb ik natuurlijk gepast ik ben niet achterlijk zoals jullie altijd wel denken dat iedereen hier is.

Maargoed, inidigeval bedankt voor de link Mloeser

En we katten je niet af, en mijn mededeling heeft betrekking op veel recreatieruiters. Ik zeg niet dat jij ook zo bent.

Ik blijf wel bij min standpunt dat het van belang is om een ervaren oog naar de ligging van het zadel te laten kijken. Het is namelijk wel beter voor je paard dan er te laat achter te komen dat hij niet past, met alle gevolgen van dien. De mensen op dit topic, inclusief mijzelf proberen je tips te geven.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:49

Anya schreef:

dit klopt niet, volgens mijn zadelmaker kan je wel proefrijden zonder pad
maar heb je met rijden wel degelijk een stevige pad nodig om de schokken op de vangen.

lijkt me niet prettig voor het paard, al past het zadel 100%, om met die harde boom een trainig te doen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:52

Wat nu harde boom.. er zit een schapenvacht onder. Eentje van heel goede kwaliteit. Het probleem met dikke pads is dat ze die zijn gaan gebruiken om niet goed passende zadelproblemen op te vangen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:58

Anya schreef:
Wat nu harde boom.. er zit een schapenvacht onder. Eentje van heel goede kwaliteit. Het probleem met dikke pads is dat ze die zijn gaan gebruiken om niet goed passende zadelproblemen op te vangen.

ik luister naar wat de zadelmaker mij vertelde Haha!

en dat is dat je onder een westernzadel een goede stevige pad moet leggen,dus ik doe dat netjes!

en dat schaap word plat en dat is toch echt wel erg hard voor de paardenrug.
maar goed misschien is jou wat anders verteld en rij jij met een dun dingetje Knipoog prima!

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 13:09

@anya
ik zie in jou profiel anders ook onder elk zadel een goeie dikke pad liggen hoor Knipoog

@TS
Ik vind je verhaal eerlijk gezegd ook vreemd overkomen.
Maar affijn dat is ons probleem niet.
Wat ik persoonlijk wel zou doen is even een zadelmaker laten komen, gewoon voor alle zekerheid.

Ik heb 1x een slecht passend zadel op mijn paard gehad (overigens super kwaliteit) en heb daardoor bijna mijn paard naar knoppen gereden. (was overigens een slechte zadelmaker, let daar dus ook op!!)

Laat er iemand naar kijken die er voor geleerd heeft, en niet iemand die er een beetje verstand van heeft.
Geloof me die fout wil je niet maken.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 13:14

Dat klopt, niet zo dik als het eruit ziet, maar van nasaschuim. En vooral omdat mijn paarden allergisch reageren op stof/vuil. Deze pads kun je afspoelen en daardoor mooier schoonhouden. Maar op wedstrijden rij ik rustig met alleen een dekentje.
Het hoeft echter niet mits je een passend zadel hebt.