Welke soort stang en trens

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

rianne21

Welke soort stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 21:43

Ik heb even een vraagje.

Ik heb nu een aantal winstpunten in het M2 en wil graag een keer met stang en trens proberen.
Hij is het gewend om een stang in te hebben, want het is een fries en loopt ook nog in 2span voor de kar.
Aangespannen loopt hij dus met een liverpoolstang.

Maar ik zie zoveel soorten stangen en zie door de bomen het bos niet meer.

Wat is het verschil met en zonder een tongboog, sommige zijn er tussen in.
Hij is vrij makkelijk in de mond, soms ietsjes sterk.
Maar ik rij hem nu op een robart dubbelgebroken watertrens.

Kan iemand mij een beetje duidelijkheid geven?

Alvast bedankt!

Alicia2u

Re: Welke soort stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 10:42

Tongbogen verminderen de druk op de tong en kunnen op het verhemelte inwerken. Afhankelijk van het precieze soort dubbel gebroken bit je rijdt, werkt zo'n bit voornamelijk met druk op de tong. Als hij daarop goed loopt en ook de liverpoolstang weinig tongvrijheid heeft, zou ik voor een stang gaan met dezelfde mate van tongvrijheid.

Probeer een aantal stangen te lenen en onder toezicht van je instructrice een aantal verschillende combinaties te proberen, je merkt dan vanzelf wat fijn is voor jou paard. Vergeet ook niet dat er verschillende soorten onderlegtrensen zijn! Het kan dus zijn dat je wel de juiste stang hebt, maar niet de goeie onderlegtrens, of andersom, wat de indruk van een combinatie kan beinvloeden.

Samengevat: zoek dus iets wat aansluit bij de bitten die je nu al gebruikt (als je daar tevreden over bent) en ga onderbegeleiding wat experimenteren met verschillende combinaties.

Mizora

Re: Welke soort stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 17:05

Als hij goed loopt op de liverpool zou ik je liverpool meenemen en een dressuurstang nemen die er ontzettend veel op lijkt.