Ainsley zadel met verstelbare boom, iemand ervaring?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Diaan

Ainsley zadel met verstelbare boom, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 15:05

Voor mijn nieuwe paard ben ik op zoek naar een leuk zadel. Aangezien hij pas 4jaar oud is, wil ik er een met verwisselbare of verstelbare boom.
Ik heb gekeken voor een wintec zadel, maar uiteindelijk wil ik toch een lederen zadel.
Een ainsley zadel is van leer en heb je dus met verstelbare boom en dan hoef ik ook geen nieuwe meer te kopen.
Maar.... Hoe is de kwaliteit van dit zadel? en in welke prijsklasse moet je denken en zijn er ook vergelijkbare opties?

aslo

Re: Ainsley zadel met verstelbare boom, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 16:12

Het mechanisme om de boom te verstellen is erg kwetsbaar, is zonet nog een topic over geweest. Persoonlijk vind ik het geen aanrader. Bates (wintec) heeft ook leren zadels.

kayunta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 12:30

Thorowgood heeft ook een lijn met leren zadels onder de nieuwe naam "fairfax". Erg mooie zadels met alle verstelmogelijkheden die ook in hun kunststofzadels zitten. Erg goede verhouding tussen prijs en kwaliteit. Overigens is de kunststofversie in leatherlook (de T6 modellen) ook een superzadel hoor en je moet echt goed kijken om het verschil met leer te zien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:19

Ik heb gehoord dat de de boom van ainsley snel kapot gaat. Beter is een verwisselbare boom zoals wintec. Ik moet zeggen dat het equisuede heerlijk aanvoelt en niet zo `kunststof`als de oude wintecjes.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 09:54

is dat zo? Ik heb nog een Ainsley liggen (wel vaste boom dus niet verstelbaar) en ik heb het altijd een héél erg fijn zadel gevonden... Het is alleen jammer genoeg te klein geworden voor mijn paard. De boom is trouwens al twee jaar na elkaar nagekeken door de zadelmaker en nergens zijn barstjes of breuken te zien... Hij wist me te vertellen dat het kwalitatief een héél goed zadel was.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 10:15

In dit geval betreft het dus het wellup systeem van Ainsley, dat schijnt nogal kwetsbaar te zijn.

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 10:56

ik heb ook een ainsley met verstelbare boom en er zit bij mij ook al een nieuwe boom in, nu heb ik er een goede gebruiksaanwijzing bij en dat wil zeggen eerst de remmen van het verstel systeem los draaien en dan de boom verstellen en de remmen weer aandraaien.

zadelmaker van triest heeft me dat ix voor gedaan en ik heb bij de importeur vandaan een beschrijving gekregen hoe dat moest.

nu gaat het prima en geen klachten meer

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 08:28

kayunta schreef:
Thorowgood heeft ook een lijn met leren zadels onder de nieuwe naam "fairfax". Erg mooie zadels met alle verstelmogelijkheden die ook in hun kunststofzadels zitten. Erg goede verhouding tussen prijs en kwaliteit. Overigens is de kunststofversie in leatherlook (de T6 modellen) ook een superzadel hoor en je moet echt goed kijken om het verschil met leer te zien!

Kayunta: heb jij zelf ervaring met thorowgood zadels? Ik zit er namelijk over te denken om zo'n zadel aan te schaffen voor mijn paard. Kan namelijk geen enkel passend zadel vinden en deze zadels schijnen goed te liggen en je kan ze nog enigzins aanpassen. Ik kan alleen die lederen versie (fairfax) nergens vinden op internet?

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 08:31

Haha, ik heb een ainsley zonder verstelbare boom en daarvan is hij al 2x gebroken (bij een fit 3 en fit 4) en onlangs een kapotte popnagel. Helaas is het zadel er niet veel beter van geworden....

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 08:34

ik heb sinds euh, 2 weken ongeveer zo'n zadel, en echt HEERLIJK!! ( ainsley vanguard optima )
Ik heb hiervoor op een wintec gereden, maar deze zit echt geweldig!
Prijsklasse nieuw is geloof ik over de 1000 euro, 2e hands vallen ze heel erg mee. Voor 450 euro had ik een zadel wat eruit zag als nieuw!!!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 19:26

Ik heb een Wintec Isabelle Werth voor Wodan en vind het echt een super zadel.
Lekker licht en vind de pasvorm goed, ik heb toendertijd voor Wintec gekozen omdat mij is verteld dat zij de beste zadels maken met verwisselbare boom, en als je dan perse leer wilt kies je voor Wintec Bates.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 09:42

De bates is een erg mooi zadel en zit ook heel fijn, wel een stuk meer opgesloten dan een wintec en de nieuwprijs ligt ook een 'fractie' hoger Clown

Wintecjes zijn heerlijke zadels en zijn ideaal voor groeiende paarden (mijn hafje is in 4 maanden 4 boommaten gegroeid en dan is wintec geweldig).
Evt heeft kieffer geloof ik ook verstelbare/verwisselbare boomzadels

elske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:54

Wij hebben er hier nog eentje liggen, hij past alleen niet meer op ons paard.. Vond het een fijn zadel, kon er goed in zitten! Bij intresse moet je maar een pm sturen Lachen

Wij hebben nu een wintec isabelle werth, ook een fijn zadel!

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 16:56

nieuw prijs van de ainsley vanguard is 1300 euro
ik twijfel nu zelf tussen de ainsley vanguard of de ainsley integra.
heb de prijzen net aan gevraagd dus laat het wel weten als je wil.
ik ken iemand met een ainsley met vertstelbare boom die heeft het zadel nu al 7 jaar en het zit heerlijk
helaas word haar model niet meer gemaakt
h

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 10:36

Denk je er wel aan dat je met een verstelbare boomBREEDTE (want dat is wat het is Knipoog ) nog steeds te maken hebt met de rest van het zadel dat niet kan passen ? De ronding van de boom in je zitting zal toch goed moeten passen , netzoals de kussens , en bij erg brede paarden kun je nog hebben dat het zadel niet breed genoeg gezet kan worden.

Wel even iets om bij stil te staan hoor , dat je niet denkt dat je met een verstelbare boom(breedte!) voor de rest van je leven geen ander zadel meer nodig zult hebben Lachen

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 15:42

Ik heb jaren een ainsley vanguard met wellep system gehad (verstelbare boom); nooit problemen mee gehad!! Het was echt een heerlijk zadel. Misschien scheelt het wel dat ik de boom nooit heb hoeven veranderen, zo raakt het verstelsysteem ook niet snel "lam".

Diaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 20:16

Nadat ik jullie reacties heb gelezen, ben ik toch gegaan voor een wintec!