Zadel- en Hoofdstel-vraagje

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zadel- en Hoofdstel-vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 14:05

Zadel
Zadelpasser is dus tijdje terug geweest, zei dat [***] z'n schoft er niet goed uitzag maar kon dan terugbrengen op het boomloze zadel. Dressuurzadel lag super dus daar zijn we nu mee aan het rijden, echter is het mij de laatste keer opgevallen dat het wit is op zijn schoft. Dus witte haren, die waren er eerst niet (was wel ichter van kleur maar niet wit).

De vraag: dit kan toch niet van het dressuurzadel komen hé? Nagelbijten / Gniffelen Ik kan het me moeilijk voorstellen hoe dat dan zou moeten gebeuren, maar voor de zekerheid ... Wat denken jullie?

Hoofdstel
Ik rij dus met touwhalster .. Heb al de opmerking gekregen dat het zowel te laag zit als te hoog, dus wat het is weet ik niet .. maar ik doe het aan op gevoel zeg maar.

Het "probleem" nu is dat [***] een nogal lange remafstand heeft. Reactie komt er, maar het duurt even voor alles uitgevoerd is .. Nu zei iemand tegen mij dat ze dat met haar paard ook had na een tijd op touwhalster gereden te hebben, ze rijdt nu met een ander hoofdstel .. Maar dus: kan dit? En is een ander soort hoofdstel dan een optie?

Of is het puur een rijtechnisch iets? Ik moet zeggen dat [***] dat volgens mij altijd al gehad heeft, maarja .. met dat bit .. kan me voorstellen dat het dan ook niet allemaal meteen werkte .. Ik heb er nooit zo bij stilgestaan, hij zou toch nooit weglopen en kwam altijd wel stil, zij het na een paar meter .. Maar nu met de recente gebeurtenissen heb ik iets van: nu stoppen is NU stoppen .. (ookal is er totaal niks aan de hand).

Dus, kan dit in combinatie met touwhalster & veel oefenen opgelost worden? Of is een touwhalster toch niet zo erg geschikt en zou een ander hoofdstel een betere optie zijn? Ervaringen, iemand? Lachen

Winx

Re: Zadel- en Hoofdstel-vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 14:09

Als je met je dressuurzadel rijd heb je er een dekje eronder, zit die strak over de schoft of trek je die een beetje omhoog zodat hij niet te strak zit. Mij is dat laatste altijd geleerd, en anders geen idee.
Over het touwhalster heb ik geen verstand, maar denk gewoon consequent zijn stoppen is stoppen zo niet even duidelijker zijn, zodat hij leert stoppen is meteenstoppen niet als ik zin heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 14:22

Dekje trek ik naar boven Ja (zowel aan de voorkant als aan de achterkant). Ik zat ook te denken het dekje toch op 1 of andere manier, of misschien van z'n eczeemdeken in combinatie met het gekwetst zijn door het boomloze ofzo, dat soort dingen .. Maar van het zadel kan het toch niet hé? Ik kan het mij echt niet voorstellen Nagelbijten / Gniffelen

Stoppen is inderdaad stoppen .. maar het is ook handig als je dat even kan duidelijk maken aan je paard Clown En nu vraag ik me af of ik dat puur zelf moet doen (er moet nog aan gewerkt worden, dat is een feit) of dat het met een ander hoofdstel wat makkelijker kan worden gemaakt, omdat bv. de hulpen bij een touwhalster niet altijd (meteen) doorkomen, ookal gebruik je het correct.. Of zoiets? Kan dit? Of praat ik nu dom? Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 14:25

wat ik geloof ik weleens gelezen heb is dat bij een touw halster de discriminatie niet goed is. dat als je naar links wil dat er dan ook druk op de boven kant van de neus komt en dus een beetje het stop teken geeft waar door hij als jij echt wil stoppen hij niet helemaal zeker weet of jij wel wil stoppen of dat je iets anders wil. waardoor jij je stop teken langer aan moet houden wil hij begrijpen dat hij echt langzamer moet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 14:46

Dat klinkt wel logisch .. Zou ook verklaren waarom het bij die andere persoon na een tijdje ook niet meer zo goed ging ..

Iemand die dit kan bevestigen?