Nieuw zadel kopen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

horseloverc

Nieuw zadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 12:00

Heey heey
Het is misschien een lang verhaal maar mischien kan iemand mij helpen.
Ik heb een fjord die ik 4 jaar geleden heb ingereden. Ik had toen een BOOMLOOS cheyenne zadel van het merk Barefoot! In het begin beviel dit mij heel erg vooral omdat het zadel "mee groeide" met de rug van mijn toen nog jonge fjord.
Uiteindelijk liep ik tegen steeds meer nadelen van het zadel aan en had ik steeds meer spijt van de aanschaf.. Het zadel sleet snel en er ging steeds meer kapot ondanks goed onderhoud. Ongeveer een maand geleden is er tijdens het springen een beugelring gebroken. Wat natuurlijk helemaal niet moet mogen gebeuren eigenlijk.
Ik heb nu dus geen zin om het zadel voor veel geld te laten maken en garantie heb ik waarschijnlijk niet meer!

Nu heb ik dus wel een nieuw zadel nodig en ik heb voor mijzelf besloten dat dit gewoon een normaal zadel wordt met een boom erin. Het liefst een dressuurzadel die van zwart leer is.

Omdat ik tot nu toe alleen boomloos heb gereden en verder helemaaaaaal geen verstand heb van zadels en maten weet ik dus niet waar ik op moet letten bij de aanschaf van een nieuw zadel. Ik heb al een aantal tips gehad maar vertrouw mijn eigen kennis niet genoeg om zomaar een zadel uit te zoeken. Want je wilt natuurlijk wel het beste voor je paard zijn rug en voor je eigen zit.

Nu kan ik natuurlijk een zadelmaker langs laten komen maar dit doet alleen MR ed en die zijn vreselijk duur met zadels en zij hebben weinig 2de hands. Verder kan ik zelf natuurlijk langs een winkel gaan met mijn paard maar ik heb geen vervoer/trailer/auto.
Ik hoorde ook van iemand dat je met een kleerhanger de maat van je paard kan opmeten en dan met fotos van de rug enzo langs een winkel kan gaan.... Maar kan iemand mij vertellen of dit te vertrouwen is en of het dan echt wel helemaal goed ligt?

In het kort: Ik zoek Tips, uitleg, advies, raad etc etc over het kopen van een nieuw zadel.

En wat is ongeveer de prijs van een leuk zwartdressuurzadeltje 2de hands of nieuw? En wie heeft met welke zadelmaker/winkel goede ervaringen?

alvast bedankt groetjes cindy

lonnie

Re: Nieuw zadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:26

zorg aljeblieft dat je een goede zadelmaker laat komen. Dat ej niet de ellende krijgt die ik heb met mn fjord. niet zomaar n winkel laten komen, maar echt n zadelmaker. ik dacht dat ik met drunens ruiterhuis goed zat, maar zij hebben echt superfout aangemeten. zoek hier eens op bokt, er zijn echt wel een paar goede zadelmakers. geen divoza, mister ED, drunen etc. het enige dat zij willen is dure zadels verkopen. dat het verder neit past, maakt hen niks uit

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:32

Ik sluit me aan bij Lonnie.
Hier op bokt kun je erg veel info vinden over goede zadelmakers.
Zorg dat je meerder zadels en merken kunt proberen.
Een goede zadelmaker heeft ook de beschikking over 2e hands, je kunt immers je budget aangeven. Knipoog
Succes met het vinden van een passend zadel. Haha!

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:34

Ik heb zelf net een nieuw zadel gekocht bij Interhippique. Zij hebben merkzadels uit Duitsland, dus onbekende merken voor ons. Maar het zijn echt fijne zadels, verschillende mensen van mijn stal rijden er al mee. Op hun website staat veel informatie (www.interhippique.nl). Ze komen ook naar je stal, met heel veel zadels Lachen

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 14:25

Belangrijkste tip is toch wel dat je moet zorgen dat je zelf enige kennis hebt of iemand bij je hebt die er kaas van heeft gegeten. Er wordt zeer veel stront voor goud verkocht en het ene praatje is nog mooier dan het ander.
Op je budget letten is prima, maar bezuinig niet onnodig op een zadel het kan je zeer veel ellende besparen. Laat je niet misleiden door prachtige verkooppraatjes.

Er komen idd heel veel mensen aan huis om een zadel aan te laten meten. Zoek het een en ander na qua referenties. Op het internet is vaak al een hele hoop te vinden qua ervaring.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 15:38

Als je niet teveel budget hebt is het ook vaak beter een tweedehands merk zadel te kopen dan een nieuw merkloos zadel of een zadel van een B klasse merk.
Denk aan bijvoorbeeld een Stubben. Dit zijn perfecte zadels. Daarbij blijven deze zadels ook na veel gebruik geld waard en zijn ze makkelijk weer te verkopen mocht je wat anders willen.
Daarbij is het raadzaam een goede zadelmaker om advies te vragen.
Wat een vakman is, is Kootstra uit Groningen, maar dat is voor jou niet echt in de buurt.

horseloverc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 10:16

oke bedankt voor de tips!
maar weet iemand misschien een goede zadelmaker bij mij in de buurt ? zowiezo in zuid holland?

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 10:17

arie boer Ja
www.zadelmakerijboer.nl hij verkoopt alleen nog maar nieuwe of tweedehands wow-zadels, maar mogelijk dat hij je wel op weg kan helpen met het passend krijgen van een tweedehands zadel.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 10:25

Zadelmakerij Van Rijs in Zevenhuizen, heb ik alleen nog maar positieve ervaringen mee gehad. Er zijn bijna geen zadelmakers die met tweedehands-zadels langskomen dat is wel erg jammer!
Maar het is zoooo belangrijk om een goed passend zadel te hebben voor je paard. Veel succes met je keuze!

horseloverc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 10:27

en komt die zadelmakerij van rijs ook langs?

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 10:31

AronenLoutje schreef:
Zadelmakerij Van Rijs in Zevenhuizen, heb ik alleen nog maar positieve ervaringen mee gehad. Er zijn bijna geen zadelmakers die met tweedehands-zadels langskomen dat is wel erg jammer!
Maar het is zoooo belangrijk om een goed passend zadel te hebben voor je paard. Veel succes met je keuze!

Van Rijs WAS goed. En de eigenaar is ook nog wel goed. Maar ze hebben nu iemand in dienst.. die snapt geen bal van zadels geloof ik. Er loopt ook ergens een topic hier op bokt over van Rijs.. nee, echt niet aan te raden hoor

horseloverc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 10:34

welke dan wel?

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 10:40

Nou hij is twee weken geleden bij mij langs geweest en ik ben er erg tevreden over, heb al andere zadelmakers over de vloer gehad die er inderdaad geen bal van snapte en alleen maar euro's wilden verdien maar zo heb ik het absoluut niet ervaren heb een stuk of 12 zadels kunnen proberen in verschillende prijsklasses. Maar goed er is altijd wel weer een bepaalde zadelmakerij slecht of goed, over een maand is er weer een andere "in" en rent iedereen daar naar toe. Heb ook een aantal kennissen die hun zadel bij Staro vandaan hebben (Rotterdam) schijnt ook goed te zijn.

kayunta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 12:22

Kijk eens op de site van de MSFC; www.msfc.nl

Daar vindt je zadelpassers met een gedegen opleiding die zijn aangesloten bij de beroepsvereniging MSFC.
De meesten van hen komen door het hele land en kunnen je vaak ook helpen aan een nieuw of tweedehands zadel.
Bij deze mensen staat niet de verkoop maar het advies voor een goed passend zadel voorop waardoor verkooppraatjes je bespaard blijven.

Voor meer informatie over zadels en hun pasvorm;
www.happyhorseadvies.nl

Succes met je zoektocht!