Ik geef zelf de voorkeur aan 0 hulpteugels (of idd alleen een losse martingaal bijvoorbeeld bij springen). Wat dat betreft is het in een eerdere post al mooi gezegd: "Hulpteugels beginnen waar de kunde van de ruiter ophoud".
De enige hulpteugel die ik tijdelijk gebruik is een slofteugel tijdens het longeren, om mijn paard "aan een touwtje laag te zetten" wanneer hij zijn rug te vast loopt. Ik heb namelijk een ex-renpaard en die lopen hun eigen rug vast door de extreme ontwikkeling van de spieren in de onderhals en buiklijn. Aangezien hij nog niet ver is in zijn omscholing, is dit een noodzakelijk kwaad om een vastzittende spier in zijn rug los te krijgen en verdere schade aan zijn rug te voorkomen.
Dus verder zou ik geen hulpteugels gebruiken, tenzij het alleen een (zoals het woord het al zegt) hulp geeft om je doel te bereiken, niet om het te versnellen. Gebruik een hulpteugel altijd eerst onder begeleiding van een ervaren persoon, want een fout gebruikte hulpteugel kan je paard fysiek de vernieling in helpen.