Bijzetteugels goed / slecht

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Schemerdier

Bijzetteugels goed / slecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 13:13

Wat zijn nu de nadelen en de voordelen van bijzetteugels?

Leonieke

Re: Bijzetteugels goed / slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 13:46

Ik ben nooit zo weg van hulpteugels.

Tijdens het rijden heb ik altijd geleerd dat je het zelf moet kunnen oplossen. Het duurt misschien wat langer, maar daar leer je pas van rijden en vooral voelen.

Met longeren gebruik ik een pessoa teugel. Deze zet niet vast zoals een bijzet en erg fijn in gebruik. Deze zal ik eerder kiezen dan een bijzet, aangezien deze ook de achterhand stimuleert onder te treden.

Wauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 13:50

Hee,
Ik vind dat het een keer moet kunnen,
zo heeft mijn vriendin het 1 keer gedaan, dat was gewoon het zetje voor dr dat het nu wel lukt, nagelijk lopen. Zonder bijzet.
Dus voor een keer moet het kunnen,
maar vaak of meer, nee dan kan je het zelf gewoon niet.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 13:54

Als het echt voor eenmailg is voor een steuntje in de rug zou ik eerder een slof pakken.
Deze kan je zelf nog tijdens het rijden losser of vaster pakken en zit meer gevoel in aangezien het via het bit in je hand ligt.
Een bijzet is gewoon een stuk leer waar je het hoofd van je pony mee vast zet zonder dat je zelf voelt wat de pony/ paard er in de mond mee doet.

Wauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 10:47

Daar heb je ook wel weer gelijk in Knipoog
Ze had geen bijzetteugels en dus geleent op de stal van iemand, en om nou voor 1 keer een slof te kopen..

Maar dat maakt verder neit uit, je hebt wel gelijk Lachen

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 10:55

Booeee bijzet, boeee!! Haha, ik heb er werkelijk geen goed woord voor over. Er staan al meerdere topics over open, zoek ze even na en je vind de (zogenaamde) voordelen versus de nadelen.
Een slof moet je er overigens ook niet zomaar omhangen bij een paard die dit niet kent of een ruiter die er geen ervaring mee heeft, doe je dat wel dan onder begeleiding van een kundige instructeur. Een slof heeft wel het voordeel van speling, wat een bijzet mist (o.a)

Hulpteugels beginnen waar de kunde van de ruiter ophoud...

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 13:05

Bijzetteugels?
Ik houd er ook niet van.
In stap en galop krijg je altijd een vast-los verbinding, omdat hij niet meegeeft met de natuurlijke hoofd-hals beweging van het paard en je zet het paard er makkelijk mee vast in plaats van dat hij er lekker los van wordt.

Welke hulpteugels je wel kan gebruiken ligt totaal aan je doel ervan.
Als het rijden betreft ga ik met Bonita_Bon mee. Enige uitzondering hier op vind ik een goed ingestelde losse martingaal, die alleen bij het te hoog houden van het hoofd zorgt dat de druk van het bit nog steeds op de lagen komt en je het bit niet 'zijn strot' in trekt.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 13:06

Ik vind hulpteugels bij het rijden niet nodig, maar wel handig bij het longeren

IlseEnMonti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 13:19

Ik geef zelf de voorkeur aan 0 hulpteugels (of idd alleen een losse martingaal bijvoorbeeld bij springen). Wat dat betreft is het in een eerdere post al mooi gezegd: "Hulpteugels beginnen waar de kunde van de ruiter ophoud".

De enige hulpteugel die ik tijdelijk gebruik is een slofteugel tijdens het longeren, om mijn paard "aan een touwtje laag te zetten" wanneer hij zijn rug te vast loopt. Ik heb namelijk een ex-renpaard en die lopen hun eigen rug vast door de extreme ontwikkeling van de spieren in de onderhals en buiklijn. Aangezien hij nog niet ver is in zijn omscholing, is dit een noodzakelijk kwaad om een vastzittende spier in zijn rug los te krijgen en verdere schade aan zijn rug te voorkomen.

Dus verder zou ik geen hulpteugels gebruiken, tenzij het alleen een (zoals het woord het al zegt) hulp geeft om je doel te bereiken, niet om het te versnellen. Gebruik een hulpteugel altijd eerst onder begeleiding van een ervaren persoon, want een fout gebruikte hulpteugel kan je paard fysiek de vernieling in helpen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 20:58

Met rijden zou ik niet voor de bijzetteugel kiezen, al heb ik wel eens 1 bijzetteugel vanonder de buik naar bitstuk laten lopen en dan vrij los. Dat was uit pure noodzaak omdat mijn puberende pony op een buitenrit kon veranderen in een monster. Maar dat gedrag was maar tijdelijk en na 2 maand was hij al weer normaal zeg maar. Was uit veiligheidsoverwegingen. Werkte alleen in als hij zijn hoofd heel hoog had.
Nee, geen hulpteugels om een paard mooier te laten lopen.

Ik gebruik wel bijzetteugels met longeren, maar wel vrij los. Mijn pony loopt er goed en ontspannen op.

Voordeel? makkelijk te bevestigen.

moby148

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 22:27

Ik zou zelf niet voor bijzetteugels tijdens het rijden kiezen. Aan de longeerlijn
kun je ze wel gebruiken. Zelf gebruik ik tijdens het longeren een pessoateugel,
deze zorgt ervoor dat het paard zijn achterhand ook goed gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:11

Ik zou ze alleen gebruiken om te longeren. Bij het rijden is een slof veiliger. Die kun je tenminste laten schieten als er paniek- verzet is.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 12:52

ik gebruik ze ook alleen tijdens het longeren Knipoog
ook heel losjes, zodat mij paard nog zelf aan de teugel moet komen, maar gewoon al een duwtje in de rug krijgt.
ik gebruik ook natuurlijk elke dag :w
maar soms, voorbeeld voor ik ga rijden, zodat ze al een beetje beter weet wat aan de teugel is, en ik niet teveel druk moet geven
Is dit goed zo???

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 13:02

Ik kies absoluut niet voor een bijzetteugel, ook niet voor longeren.

Tijdens rijden wil ik het helemaal zonder hulpteugels kunnen & doen, ben bang dat ze tog niet werken of dat het verkeerd gaat.

Tijdens longeren ook niet omdat de meeste paarden verschrikkelijk op de voorhand vallen omdat er alleen maar aan de voorkant word 'gewerkt' omdat ze het krulletje moeten laten komen. En het 'krulletje' moet tog echt van de achterhand af komen.

Voordelen vind ik bijzetteugel dus niet hebben. Dan ga ik ook liever voor een passoateugel, word er teminste ook aan de achterhand gewerkt.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 11:56

mja, maar ze zeggen dat paarden al snel gewoon worden aan het bontje, en dan heeft het geen nut meer voor die achterhand Knipoog . misschien ga ik toch een lauwerteugel kopen, of zelf maken