Heeft een ainsley een verstelbare boom?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ania

Heeft een ainsley een verstelbare boom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 18:52

Ik heb een ainsleyzadel op proef, en bij deze kan ik de boom lichtelijk bewegen. Nu ben ik bang dat ie gebroken is.
Ik pak hem dus vast bij de wrongen en trek hem iets uiteen, zo voel ik dat de boom een beetje klikt, alsof ie verstelbaar is. Maar ik weet het niet. Ook heeft het zadel aan de onderkant een flapje aangenaaid alsof ie al eens open is geweest... Heeft ie nou een verstelbare boom of is ie gebroken?

Help?

aafje87

Re: Heeft een ainsley een verstelbare boom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 19:29

Als het flapje open kan en er zit klittenband onder dan is het een verstelbare boom. Als het goed is zie je dan ook een klein wieltje zitten met gaatjes erin. Daar kan je dan een inbussleutel opzetten om het smaller of breder te draaien.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 07:34

Wrs heeft dit zadel idd het zgn. wellup systeem, waarbij je de boom kunt verstellen. Zou er voor de zekerheid even door een zadelmaker naar laten kijken, want volgens de mijne heeft dit systeem nogal eens mankementen.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 11:59

nagevraagd aan een zadelmaker:

Als het klikt is het niet goed, waarschijnlijk is er dan iets mis.
Of de boom is kapot of het pinnetje van het verstelsysteem is eruit, wat ook geen goed teken is want dan is het niet meer stevig

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 17:32

Dat bedoel ik dus, gewoon weer terug brengen naar verkoper. Maar goed dat je 'm op proef hebt.

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 17:33

Waarschijnlijk heb je een Ainsley Optima Vanguard op de proef dan. Dat is inderdaad een zadel met een verstelbare boom. Zelf heb ik een hele tijd eentje gehad, maar heb er helaas een mindere ervaring mee, los van het feit dat het heerlijk zat. Toen mijn paard een keertje een beetje jolig aan de kant sprong, sprong de boom uit elkaar. Voelde het gewoon kraken. Zadel is weken weg geweest naar de fabriek in Engeland, maar kwam alsnog niet echt lekker terug (speling in de boom). De zadelmaker hier in de buurt heeft de boom toen vast gezet. Dat is dus een optie voor je, maar persoonlijk zou ik het zadel op deze manier niet overkopen.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 19:31

het zadel zit inderdaad heerlijk. en het is inderdaad de optima vanguard.
Erg zonde want het is een mooie fijne zadel. Verdrietig