Welk bit ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Selinaa

Welk bit ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 16:23

Hallo,

Ik zit met een probleempje,
mijn paard heeft nu al twee maanden (na dat de tandarts is geweest) last van zijn linker mondhoekje.
Als ik 3dagen achterelkaar rij gaat deze aan de binnenkant open, dan laat ik het weer genezen en rij ik
terug, dan is het niet open maar voel je wel duidelijk een gleuf erin.. Hij heeft hier ook heel veel last van
en het doet hem pijn. Ik smeer er altijd een beetje betadine op en veel vasaline, maar het doet hem echt pijn.
Persoonlijk heb ikzelf niet de indruk dat ik een te 'harde' hand heb, want voor de tandarst heeft hij dit ook nooit gehad.
Ik let er altijd op dat ik mijn hand rustig en nageefelijk hou. In het parcour komt hij wel ooit niet terug als ik het vraag en
loop hij gewoon op hetzelfde tempo naar de hindernis.
Nu is dit al 2 maanden zo aan de gang is wil ik graag een ander bitje kopen en hopen dat het hier al veel mee verholpen is..

Nu was ik aan het denken aan het denken aan zo'n bit als hier onder
Afbeelding

Maar nu weet ik niet goed of dit zacht genoeg is en dit zijn mondhoek probleempje zou verhelpen.
Dan zit ik ook nog te denken of ik een enkelgebroken of een dubbelgebroken bit en een gewone trens of een D-trens

Wat voor één zouden jullie aandraden, zodat mn paard minder last gaat hebben van zijn mond
en beter terug komt in het springparcour.

(Opm. zou mss iemand ook de voordelen van een dubbelgebroken bit kunnen uitleggen)

Bedankt X
(Ik rij nu met een gewone enkelgebroken trens)

sporter

Re: Welk bit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 16:30

Ik zou zeggen bitloos Clown ik geloof dat dat de oplossing is voor alles tegenwoordig Knipoog

Oke nu serieus. Ik zou het eerst eens helemaal laten genezen en niet teveel gaan rotzooien met vaseline en dergelijke daar word de mond zacht van, en gaat het nog sneller kappot.
Ik zou ook mijn rijstijl eens ernstig evalueren zit je niet te veel in zijn mond toch een te strengen hand?
Verder als het bit niet te klein is, denk ik niet dat het aan enkel of dubbel gebroken ligt volgens mij maakt dat ten opzichten van de mondhoeken niet veel uit.

Succes met het vinden van een oplossing Knipoog

Selinaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 16:34

njaa, heb een keer 2 weken met een hackmore gereden maar dan kan ik hem helemaal nietmeer goed terugpakken.. (heb dan wel een lichte hackmore gebrobeerd)
en ik heb zelfs al gevraagd aan mn lesgever maar die vind ook niet dat ik te streng rij..

bedankt voor je reactie!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 17:17

Wat voor bit heb je, een enkelgebroken watertrens? Van welk metaal?

Ik raad over het algemeen met mondproblemen een dubbelgebroken bustrens als daar nog niet mee gereden wordt, 18mm dik maximaal. Gewoon rvs, in ieder geval geen rubber.

Dubbelgebroken zorgt ervoor dat het niet in het gehemelte prikt en minder in de lagen werkt, het werkt meer in op de tong. Over het algemeen is dit zachter (lagen zijn een laagje huid over bot)

Een bustrens ligt stiller, schuift minder gemakkelijk door de mond en geeft veel minder snel wondjes in de mondhoeken. (als het wel gebeurd moet je heel goed naar je handinwerking kijken en kijken of de bussen niet versleten zijn.)

18mm maximaal is omdat veel paarden niet zoveel ruimte in de mond hebben. Er zijn ook paarden die maar 16, 14 of zelfs maar 12mm kunnen hebben. Een bit wordt zachter naar mate het dikker wordt totdat het bit zo dik is als de mond kan hebben, daarna wordt het razendsnel pijnlijk, zeker met een strakke neusriem.

Edit: rij je met sperriem? Daar kunnen ook nog velletjes tussen het bit en de sperriem komen, dus je kan ook nog zonder sperriem proberen te rijden, is sowieso beter. Maar dat is een ander verhaal.

Selinaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 17:36

ik rij nu met een gewoon enkelgebroken trens met ringen die je zo kan ronddraaien door het bit en heb daar dan van die rubbers voor zitten, het is een gewoon zilverkleurig bit..
voor de rest weet ik niet hoe dik enzo het is, heb het namelijk gekregen van de man die haar zadelmak heeft gemaakt.
Ik rij ook met een sperriem, maar haar wond is aan de binnenkant, dus dat lijkt mij het niet!

Heel erg bedankt voor je reactie, hier heb ik iets aan! X

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 17:43

Ik zou de tandarts weer eens opbellen, tenslotte is dit probleem onstaan nadat hij geweest is. Je hoeft hem niet de schuld te geven maar je wel even ovelegen of hem dit bekend voorkomt en of hij er eerdere ervaringen mee heeft.
Als het scheurtje aan de binnenkant zit kan het zomaar zijn dat er toch nog een scherp randje aan de voorste kies zit.
Ook zou ik geen vaseline mee smeren dat wordt de huid alleen maar weker van. Je zou je DA kunnen raadplegen voor een zalfje dat iets uitdroogd en mischien iets van antibacterieels in zit. Succes!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 17:48

Rubber ringen zijn krengen, ronddraaiende ringen zijn vrijwel altijd watertrenzen (en anders een zeer apart bit, herken je direct als anders). Het metaal is gewoon rvs, daar zou ik het dan op houden.

Een bitje om te proberen kost je zo'n 20/25 euro als je het niet tweedehands kan scoren.

Dearntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 07:38

ik zou ook de tandarts bellen, en overleggen wat dit kan zijn.
Het bitje wat je wilt kopen heb ik ook voor mijn paard, het is een erg fijn bit.
Maar helaas niet alle paarden zijn het zelfde, bit keuze is altyd moeilijk.
suc-6

Selinaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 15:45

De volgende keer wanneer ik mijn veearts eens zie laat ik hem kijken!
Heb het bitje ook gekocht van hierboven, heb er enkel nog maar
mee gewandeld in de bos en een klein crossparcourtje meegesprongen
en het ging super. Vanavond eens zien wat ze doen bij dressuur!