Western of engels zadel? (parelli)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MandyL

Western of engels zadel? (parelli)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 13:12

Ik weet dat er een topic is over het western zadel met een super goede uitleg maar daar vind ik niet in terug wat ik me afvraag Lachen

Ik wil binnekort gaan beginnen met parelli ( grondwerk ) en tegen de tijd dat we daar aan toe zijn wil ik hem gaan inrijden.
Nou zie je in parelli heel vaak een western zadel.. heeft dit speciale voordelen ? of een speciale reden voor de keus van het zadel of het is het meer het plaatje?

Op het moment kan ik een mooi veelzijdigheids zadel voor niet veel geld over kopen alleen twijffel ik of dit wel een goede keus is voor parelli of maakt dit niet uit?
Ook zal het rijden voor volgend jaar zijn en weet ik niet of hij dan nog even goed ligt als nu.

wie heeft goed advies voor me ? Lachen

8nnemiek

Re: Western of engels zadel? (parelli)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:39

Het zadel en hoofdstel maakt helemaal niets uit, het belangrijkste is dat je paard de commando's leert kennen, en dat kan met elk soort tuig. Jonge paarden groeien nog een aantal jaren door in de hoogte en de breedte, dus grote kans dat je over een half jaar tot een jaar toch weer een nieuw zadel moet zoeken. Daarom kun je beter niet direct een duur zadel op maat laten maken, maar: optie 1: je koopt een tweedehands merkzadel, en als dat niet meer past weer een tweedehands merkzadel, totdat je paard is uitgegroeid en dan kun je een duurder zadel zoeken, of optie 2: je koopt een verstelbaar zadel, zoals wintec, waar je een paar keer een nieuwe boom in kan zetten, of optie 3: een boomloos zadel, dat groeit met het paard mee, daar heb je ook echte westernzadels van (bob marshall bv) maar ook dressuurmodellen, endurance modellen, veelzijdigheidsmodellen enz.

Ikzelf doe ook parelli, en heb voor een barefoot gekozen; je hebt veel meer contact met je paard, dat is het grote voordeel.
Als jij later van plan bent om dressuur- of springwedstrijdjes te gaan rijden dan zal het fijner zijn om meteen een engels zadel te nemen (kan met boom of boomloos). Wil je liever buitenritten en recreatief gaan rijden, dan zou ik kiezen voor een westernmodel, niet alleen praktischer omdat je er oa zadeltassen aan kan hangen, maar het zit ook veel fijner als je lange tochten wil maken Lachen

MandyL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 19:31

Bedankt voor de uitleg!

Nee ik ben niet van plan om ooit echt dressuur of springen te gaan doen dus daarvoor zou het niet zijn.

Ik heb even naar de bob marshall zadels gekeken... jeetje wat een geld !! opzicht zou dat de beste optie voor mij zijn dan alleen vind ik een gewoon boomloos zadel zó lelijk Nagelbijten / Gniffelen

maar ik denk dat je me al een heel end op weg heb geholpen en ik ga het eens even uitzoeken allemaal Ja

erg bedankt !

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:21

MandyL schreef:
Bedankt voor de uitleg!

Nee ik ben niet van plan om ooit echt dressuur of springen te gaan doen dus daarvoor zou het niet zijn.

Ik heb even naar de bob marshall zadels gekeken... jeetje wat een geld !! opzicht zou dat de beste optie voor mij zijn dan alleen vind ik een gewoon boomloos zadel zó lelijk Nagelbijten / Gniffelen

maar ik denk dat je me al een heel end op weg heb geholpen en ik ga het eens even uitzoeken allemaal Ja

erg bedankt !

Boomloze zadels heb je in oneindig veel merken en modellen, van de startrekk dressuurzadels tot aan de startrekk springzadels en de spaanse startrekk zadels en de bob marshall westernzadels en het nieuwste model barefoot western en de iets oudere barefoot arizona

MandyL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 21:37

super !! heel erg bedankt Ja

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 13:29

En kijk ook eens naar de nep-BM's van Hilason. Dat scheelt een stuk in prijs en in verhouding zijn het zeker geen slechte zadels.
Je moet alleen geen Belg hebben, want zo breed zijn ze ook weer niet.