Hoe lang gaat een zadel mee?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

mrie

Hoe lang gaat een zadel mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 18:23

In de jaren zeventig leerde ik paardrijden, dat deed ik op een bruin zadel. Zwart geverfde zadels waren er gewoon niet. De zadels waren naturel en werden in het gebruik en door het geregeld invetten donkerder van kleur. Ze waren platter, stugger en moesten echt ‘ingezeten’ worden. Ze waren wel oersterk en gingen makkelijk 25 jaar of langer mee.
Drie jaar geleden kocht ik een nieuw zadel (eurorider). Het wordt geregeld gebruikt, gemiddeld zo’n drie keer per week. Ik probeer het goed bij te houden, maar het stelt me toch teleur, het zal nooit die lekkere hard- en gladheid krijgen als de zadels vroeger. Het zit zachter, maar dat is eigenlijk niet zo nodig. Los daarvan kan ik mij niet voorstellen dat het 25 jaar mee zal gaan. Het leer is te dun en te zacht, het slijt snel.
Is het leer tegenwoordig nog wel het leer van vroeger?
Wat slijt het eerste bij jullie? Bij mij slijt het het meest bovenop de kamer, het leer daar is echt dun.
Hoelang gaat een zadel gemiddeld mee?

Liselot

Re: Hoe lang gaat een zadel mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 18:25

het zadel wat op belle ligt is inmiddels 14 jaar oud en ziet er nog super uit. dat is een BR leijda streik, dus wel een nieuwer type zadel.

zadels van tegenwoordig kunnen ook nog wel 20 tot 30 jaar meegaan, zeker als je een goed merkzadel koopt.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 18:37

Als je een goed merk zadel hebt en deze netjes onderhoudt, gaat ie minstens 15 jaar mee. Beetje afhankelijk van hoe vaak je 'm gebruikt. M.i. slijten zadels ook erger als je veel met 'leren' zitvlak rijdt. Ook worden veel zadels tegenwoordig van kalfsleer gemaakt, leer is soepelder en zit prettiger, maar wel wat slijt gevoeliger. Bedoel je trouwens een Eurorider of een Euroriding?

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 18:41

Mijn zus heeft een kieffer. Daar heeft ze zelf mee gereden (zadel is nu 20 jaar oud gok ik) en nu rijdt haar dochter ermee.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 18:43

Ík weet paarden hier die met daalemans rondlopen van toch ook wel 25/20 jaar oud.

Tegenwoordig heb je heel wat zadels die in 5 jaar op zijn, maar ik denk dat dat vroeger ook al wel was.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 19:43

als ik naar mijn kieffertje kijk van inmiddels 15 jaar oud, zie ik een zadel wat er nog super uit ziet en nog wel een jaar of 10 mee kan (hoop ik) Daarnaast heb ik sinds een paar maand een bates en toch heb ik nu al het idee van; deze gaat niet zo lang mee als de kieffer.... vraag me niet waarom, waarschijnlijk door het verschil in leer, aangezien het looiproces nogal is veranderd door regelgeving, maar ach ik denk toch wel met netjes onderhouden dat ook dit zadel wel een jaar of 10 meegaat

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 20:35

Helaas door maatregelen vanwege milieu aspecten is het leer gewoon niet meer wat het geweest is. Er mag niet meer chemisch gelooit worden waardor het leer niet in en in verzadigd kan worden met een kleurtje.
Daarbij is het leer überhaupt niet meer dat het geweest is. Een koe wordt voor het kan bijdrage aan een leer product niet ouder dan een jaar of 2/3. De huis is dan nog niet zo super dik.
"Vroegah" was het leer gewoon al wat dikker en stugger en door chemisch te looien werd het bijna onverwoestbaar en bleef zijn kleur behouden
Wil je niet het super zachte dan zou je eens moeten kijken naar bv. stubben oid. Deze zijn al wat stugger en gladder als een euroriding.
Helaas is het voor jou iig momenteel wel erg de trend dat alle zadels zeer zacht zitten en het liefste een kalfsleren zit hebben voor nog meer comfort
Tja een goed merkzadel zal tegenwoordig een jaar of 10 mee gaan(als je geluk hebt langer, maar door het gebruik van luxe zachte materialen die gewoon minder kunnen hebben zoals kalfsleer is de kans op slijtage gewoon groter)
Daarbij komt ook nog dat paardrijden nog steeds toch wel een elite sport is waar mensen mee bezig zijn die een aardig centje te beuren hebben. Daar spelen de fabrikanten handig op in maar verliezen ze wel de langere levensduur uit het oog.
Ik denk dat een gemiddeld paard dat zo'n 20 jaar leeft toch wel een zadel of 5 verschillend op zijn rug heeft gehad.
En dat is voor veel fabrikanten gewoon goed kassa, en waarom zou je dan niet de trend volgen en je zakken vullen?

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 16:02

mijn springzadel heb ik van mijn moeder gekregen zij reed er al op toen ze 16 was en mijn moeder is nu 40 maar we hebben het een keer laten opvullen en is nog steeds in goede kwaliteit en zit ook nog lekker Dromen . en als je op marktplaats kijkt zie je nog wel eens van die zadels van vroeger.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 16:03

Het ligt er ook aan welk merk zadel je koopt.
Een Stubben redt de 25 jaar wel hoor. Mits goed onderhouden!!

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 17:53

De èchte goeie zadels gaan wel lang mee. Maar dan moet je wel heel goed zoeken. KN's, stubbens en daalemans van een jaar of 20/30 oud zijn echt geweldig.
De zadels nu redden dat denk ik niet meer. Het leer is zo zacht en dun dat het gewoon heel snel slijt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 17:55

ik heb een stubben colombo op de pony liggen.
héérlijk! wel glad, maarja daar leer je van rijden.
zadel was al aantal jaar oud,. en als je het gewoon entjes onderhoud, en niet laat vallen, kan die zo 'n jaar of 30 mee.

heb hier nog een springzadel liggen, die is al zo'n 15 jaar oud,maar daar rij ik niet meer mee Lachen

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 18:33

Als je een goed merk zadel hebt, gaat deze heel lang mee.
Heb zelf een Höpner ruim 20 jaar oud en verkeerd nog in bijna nieuwstaat, bij wel het juiste onderhoud en wordt gemiddeld 4 x per week gebruikt of meer.
Het kan dus wel hoor. Haha!

Claudienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 18:38

mrie schreef:
In de jaren zeventig leerde ik paardrijden, dat deed ik op een bruin zadel. Zwart geverfde zadels waren er gewoon niet. De zadels waren naturel en werden in het gebruik en door het geregeld invetten donkerder van kleur. Ze waren platter, stugger en moesten echt ‘ingezeten’ worden. Ze waren wel oersterk en gingen makkelijk 25 jaar of langer mee.
Drie jaar geleden kocht ik een nieuw zadel (eurorider). Het wordt geregeld gebruikt, gemiddeld zo’n drie keer per week. Ik probeer het goed bij te houden, maar het stelt me toch teleur, het zal nooit die lekkere hard- en gladheid krijgen als de zadels vroeger. Het zit zachter, maar dat is eigenlijk niet zo nodig. Los daarvan kan ik mij niet voorstellen dat het 25 jaar mee zal gaan. Het leer is te dun en te zacht, het slijt snel.
Is het leer tegenwoordig nog wel het leer van vroeger?
Wat slijt het eerste bij jullie? Bij mij slijt het het meest bovenop de kamer, het leer daar is echt dun.
Hoelang gaat een zadel gemiddeld mee?

Had het er toevallig gisteren nog met een stalgenoot over, mijn 'buur' *LOL* Waren allebei aan het opschudden dus aan het kletsen. Ze vertelde me over een zadel wat ze héééél lang geleden gekocht had, 1400 gulden toendertijd, en kwam inderdaad met hetzelfde; Ze waren platter, stugger en moesten echt ‘ingezeten’ worden. Het was een speciaal op maat gemaakt zadel, en is zeker 35 jaar meegegaan met 2 verschillende paarden. Ze vond de zadels van vroeger ook van veel betere kwaliteit.
Hoelang een zadel nu meegaat zou ik niet weten, maar vast niet zo lang als die oude Knipoog

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 18:54

Kylan schreef:
De èchte goeie zadels gaan wel lang mee. Maar dan moet je wel heel goed zoeken. KN's, stubbens en daalemans van een jaar of 20/30 oud zijn echt geweldig.
De zadels nu redden dat denk ik niet meer. Het leer is zo zacht en dun dat het gewoon heel snel slijt.

Ja
Mijn KN van 20 jaar oud is nog helemaal super... Kan nog minstens wel nog 10 jaar mee, mits goed onderhoud natuurlijk.

Hipar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 19:17

Mijn Daaleman is aan een nieuw leven bij iemand anders begonnen. Na meer dan 20 jaar trouwe dienst nog helemaal goed! Alleen past het niet op mijn huidige paard.
Ik heb zelf een Kieffer Wien DL teruggekocht en ook dat zadel is al zeker 15 jaar oud. Ik ben overigens wel iemand die erg zuinig is op de hele boel en ik laat jaarlijks het zadel nakijken en indien nodig aanpassen. Maar ja, het is ook allemaal duur genoeg! Vork

sjakyrolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 20:21

ik heb een KN gehad die eerst van mijn tante was geweest die heeft er heeeeel lang mee gereden toen heb ik heb gekregen en nu heeft een kennis van mij hem gekocht nog steeds perfect!
groetjes..
ik heb nu ook weer een kn echt zo fijne zadels (trouwens een bruine)

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 21:07

Ik heb een Stubben Colombo gehad uit 1977, die zag er, toen ik het vorig jaar verkocht, nog uit als nieuw.

Mijn nieuwe Stubben zadel is ook van een zeer goede kwaliteit gemaakt, niet dat boterzachte kwetsbare leer, maar goed kwaliteits leder dat lang mee gaat.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 21:25

Ja ja dames, ik vraag mij af hoe lang een zadel wat nu gemaakt wordt mee zal gaan. Ik weet al lang dat die oude zadels oersterk waren. Ik wordt alleen maar jaloers van deze verhalen..Boehoe

DevilsFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 21:26

prestige zadels gaan met gemak 15-20jaar mee !met goed onderhoud natuurlijk Tong uitsteken

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 21:29

Goede merkzadels gaan zeker lang mee, mijn zadelmaker zegt altijd minimaal een jaar of 20, bij goed onderhoud en als er geen gekke dingen mee gebeuren.

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 21:41

heb een KN zadel (van deze tijd Tong uitsteken ) ,, alleen daar zat gelijk al een diepe kras op het zweetblad. Dat had je volgens mij niet met de zadels van vroeger. Een kras in een zadel van deze tijd zie je gelijk.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 22:44

mijn pony had een zadel die is 2de hands op haar gelegt(zadel is minimaal 30 jaar oud). mijn pony was 31 en heeft toen ze 26 was een nieuw zadel gekregen. maar dit was echt een oud zadel helaas helemaal versleten maar het was echt een harde zitting maar daar leer je gewoon op rijden. heb daarna een ander zadel voor der gekocht. a een half jaar was het gewoon al versleten. heb nu een fryso maar is toch wel een verschil tussen dat oude zadeltje of zo 1 al moet ik zeggen dat zon oude toch wel mn voorkeur naar uitgaat

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 22:47

ik heb een heel fijn stubben dressuurzadel. Volgens mn zadelmaakster is het minstens 35 jaar oud, en misschien wel ouder..
ik zit er nog heerlijk op, de stiksels op de bovenkant beginnen wel wat slijtage te vertonen.

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 08:31

juval schreef:
ik heb een heel fijn stubben dressuurzadel. Volgens mn zadelmaakster is het minstens 35 jaar oud, en misschien wel ouder..
ik zit er nog heerlijk op, de stiksels op de bovenkant beginnen wel wat slijtage te vertonen.

Wij ook 1 van 35 jaar oud... een springzadel welliswaar??maar wel van stubben..

Is nog hartstikke gaaf..

Alleen zit mij TE hard, dus gebruiken wij hem voor het beleren.

Ook hebben we een merkloos zadel van al wel 20 jaar oud Haha! ding is nogsteeds goed..
Die kochten wij nieuw voor 250 gulden COMPLEET (inclusief hoofdstel+bit + sjabrak) op de paardenmarkt Vork

Zo zie je maar weer,, bij goed onderhoud en tijdelijke controlle gaan ze lang mee

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 08:33

Mijn Stübben is inmiddels 17 jaar oud. Heb 1 keer de singelstoten aan de linkerkant vervangen maar verder is het zadel nog helemaal goed. De originele beugelriemen heb ik nog wel, maar die dienen nu als reserve.