Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
. en als je op marktplaats kijkt zie je nog wel eens van die zadels van vroeger.
mrie schreef:In de jaren zeventig leerde ik paardrijden, dat deed ik op een bruin zadel. Zwart geverfde zadels waren er gewoon niet. De zadels waren naturel en werden in het gebruik en door het geregeld invetten donkerder van kleur. Ze waren platter, stugger en moesten echt ‘ingezeten’ worden. Ze waren wel oersterk en gingen makkelijk 25 jaar of langer mee.
Drie jaar geleden kocht ik een nieuw zadel (eurorider). Het wordt geregeld gebruikt, gemiddeld zo’n drie keer per week. Ik probeer het goed bij te houden, maar het stelt me toch teleur, het zal nooit die lekkere hard- en gladheid krijgen als de zadels vroeger. Het zit zachter, maar dat is eigenlijk niet zo nodig. Los daarvan kan ik mij niet voorstellen dat het 25 jaar mee zal gaan. Het leer is te dun en te zacht, het slijt snel.
Is het leer tegenwoordig nog wel het leer van vroeger?
Wat slijt het eerste bij jullie? Bij mij slijt het het meest bovenop de kamer, het leer daar is echt dun.
Hoelang gaat een zadel gemiddeld mee?
Waren allebei aan het opschudden dus aan het kletsen. Ze vertelde me over een zadel wat ze héééél lang geleden gekocht had, 1400 gulden toendertijd, en kwam inderdaad met hetzelfde; Ze waren platter, stugger en moesten echt ‘ingezeten’ worden. Het was een speciaal op maat gemaakt zadel, en is zeker 35 jaar meegegaan met 2 verschillende paarden. Ze vond de zadels van vroeger ook van veel betere kwaliteit.
Kylan schreef:De èchte goeie zadels gaan wel lang mee. Maar dan moet je wel heel goed zoeken. KN's, stubbens en daalemans van een jaar of 20/30 oud zijn echt geweldig.
De zadels nu redden dat denk ik niet meer. Het leer is zo zacht en dun dat het gewoon heel snel slijt.

) ,, alleen daar zat gelijk al een diepe kras op het zweetblad. Dat had je volgens mij niet met de zadels van vroeger. Een kras in een zadel van deze tijd zie je gelijk. juval schreef:ik heb een heel fijn stubben dressuurzadel. Volgens mn zadelmaakster is het minstens 35 jaar oud, en misschien wel ouder..
ik zit er nog heerlijk op, de stiksels op de bovenkant beginnen wel wat slijtage te vertonen.
ding is nogsteeds goed..