[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Celebi

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 13:00

Iemand tips voor een fijne half pad die ik onder een Christ Premium Plus, een Barefoot Ride on Pad, een longeersingel, mijn normale zadel en eventueel een TCS kan leggen? Ik ben duidelijk op zoek naar iets veelzijdigs wat goede vrijheid geeft aan de schoft (niet heel hoog overigens) en ruggengraat. Hij heeft een wat verzonken rug, dus het geheel moet wel voldoende ophogen.

Ik dacht, waar kan ik dat beter vragen dan hier.. :D

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 17:00

Weet iemand of je een fork pommel in een barefoot kan doen ipv een gewone pommel ?( ja de rits sluit dan niet helemaal natuurlijk maar kan in principe wel toch?)

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 19:24

Celebi schreef:
Iemand tips voor een fijne half pad die ik onder een Christ Premium Plus, een Barefoot Ride on Pad, een longeersingel, mijn normale zadel en eventueel een TCS kan leggen? Ik ben duidelijk op zoek naar iets veelzijdigs wat goede vrijheid geeft aan de schoft (niet heel hoog overigens) en ruggengraat. Hij heeft een wat verzonken rug, dus het geheel moet wel voldoende ophogen.

Ik dacht, waar kan ik dat beter vragen dan hier.. :D

Voor een tcs kom je echt wel aan iets met inlages. Dan zou de half pad van Edix wat kunnen zijn.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 19:25

Muze schreef:
Weet iemand of je een fork pommel in een barefoot kan doen ipv een gewone pommel ?( ja de rits sluit dan niet helemaal natuurlijk maar kan in principe wel toch?)

Dan is je rits inderdaad niet gesloten, maar volgens mij moet het wel passen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 19:26

Naar die Edix half pad zat ik ook te kijken inderdaad. Die is alleen wel heel erg dik weer misschien?

Zat ook te kijken naar de LeMieux Pro Sorb met 3 vlakken voor inlages. Maar geen idee of dat handig is of juist niet. Of weer te dun?

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 19:50

Je kan die halfpad krijgen met merinowol maar ook zonder wol. Inlages kunnen er ook uit.

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 08:27

LeMieux heeft erg zachte inlaggen, dat zou ik niet doen voor boomloos. Halfpad zelf is goed, maar inlaggen zijn te "slap". Inlaggen van Premier EQUIN zijn steviger dan LeMieux.
Niet chic, maar wel top kwaliteit inlaggen, dat is Prolite.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 09:53

Goed om te weten, dankjewel! Prolite had ik ook naar gekeken inderdaad. Die van Première Equine nog niet. Ga ik ook even bekijken.

Ik heb trouwens nu wel een half pad van barefoot die onder de barebackpad hoort. Daar kan ik misschien ook eerst nog even mee spelen. Moet zeggen dat ik die niet optimaal vind liggen met die lange punten van voor, maar hij liep er altijd lekker mee. Heb deze gisteren even onder de longeersingel gelegd en was daar wel aardig tevreden over.

Afbeelding

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 09:53

Edix heeft ook mooie dressuurpads met inlage vakken, past ook prima onder de barebackpads en je hebt minder laagjes :)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 10:18

Oja dat is waar. Al vind ik een half pad wel veelzijdiger in gebruik. Dit dekje hierboven is bijvoorbeeld een therapie dekje met elastische banden en ik heb nog een hele stapel LeMieux dekjes liggen. Dus bij voorkeur wel een half pad ipv een hele pad met inlages denk ik.

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 11:01

Ik heb van alles.. Voor onder de barefoot ride on pad vind ik een normaal dekje voldoende aangezien er dus al een pad onder zit. De Christ heeft ook inlages in de pad zelf, dus als je deze zonder beugels gebruikt zou ik daar ook gewoon een normaal dekje onder doen, want dan blijft hij mooi schoon.
Terwijl je voor de tcs toch wel weer wat meer 'opvulling' nodig hebt om de druk beter te verdelen.
Bij een normaal boomzadel die goed past zou ik dan ook weer niet te veel opvulling tussen het zadel en je paard, maar dat hangt ook weer af van je zadel en je paard..
Voor mijn boomzadel een kentucky halfpad, voor mijn barefoot rop een normaal dekje, voor mijn edix union een edix 8 pocket dressuurpad en een equinate pad (misschien is dat nog een goede optie gezien de prijs en je kunt makkelijk inlages wisselen https://www.equinate.nl/Equinate-Allrou ... suur-zwart).
Heb je misschien een stalgenoot of iemand in de buurt waarvan je iets kunt proberen? Want het is ook vooral heel persoonlijk wat geschikt is voor jou en je paard :D

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 07:34

Oke een pommel vraag. Destijds heb ik mijn Edix Libre laten aanmeten en bleek dat mijn paard een maat L pommel had. De dame in kwestie heeft de groene pommel erin gezet. Nu heb ik een Barefoot Barrydale en wilde graag de orginele Barefoot pommel erin hebben, dus ik heb een rode pommel gekocht maat L. Maar er zit volgens mij een groot verschil in de rode en groene pommel kwa breedte dus help!

Afbeelding

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 07:39

Elk merk kiest natuurlijk zijn eigen vormgeving :)

Ik zou niet kijken naar het verschil tussen pommels van het ene of andere merk, maar gewoon kijken welke pommel ligt het mooiste op dit specifieke paard, en past deze ook in het huidige zadel.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 07:42

Top, dankjewel! Het viel mij op dat het zadel een tikje voorover viel met de groene pommel, ik ben benieuwd of dat met rood over is. Ik ga het gelijk proberen!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 09:37

ricojoreen schreef:
Ik heb van alles.. Voor onder de barefoot ride on pad vind ik een normaal dekje voldoende aangezien er dus al een pad onder zit. De Christ heeft ook inlages in de pad zelf, dus als je deze zonder beugels gebruikt zou ik daar ook gewoon een normaal dekje onder doen, want dan blijft hij mooi schoon.
Terwijl je voor de tcs toch wel weer wat meer 'opvulling' nodig hebt om de druk beter te verdelen.
Bij een normaal boomzadel die goed past zou ik dan ook weer niet te veel opvulling tussen het zadel en je paard, maar dat hangt ook weer af van je zadel en je paard..
Voor mijn boomzadel een kentucky halfpad, voor mijn barefoot rop een normaal dekje, voor mijn edix union een edix 8 pocket dressuurpad en een equinate pad (misschien is dat nog een goede optie gezien de prijs en je kunt makkelijk inlages wisselen https://www.equinate.nl/Equinate-Allrou ... suur-zwart).
Heb je misschien een stalgenoot of iemand in de buurt waarvan je iets kunt proberen? Want het is ook vooral heel persoonlijk wat geschikt is voor jou en je paard :D

Onder mijn Ride On Pad zit inderdaad ook die halfpad met inlagen. Hij liep er altijd prima mee, maar heb nu toch het idee dat die inlagen niet optimaal zijn voor hem. Ze steken erg ver naar voor bijvoorbeeld en de TCS lag er niet lekker mee (met de ROP + de bijbehorende physio halfpad). Dus ik twijfelde dus voor een andere halfpad die ik daaronder kan gebruiken en eventueel ook onder mijn Christ Premium Plus.

Helaas nog niemand gevonden waarvan ik dingen even kan passen en lenen. Had wel het fijnste geweest ja. Weet jij toevallig ook hoe het zit met die Prolite pads en andere half pads met pockets. Ik vraag me altijd af of die overgang tussen twee losse inlagen niet te voelbaar is voor de rug van het paard. De optie om voor/achter/midden iets meer op te vullen vind ik met die ouwe van mij wel heel interessant. Hij heeft toch best een dip inmiddels achter zijn schoft, dus hem goed kunnen ondersteunen op zijn rug is essentieel.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 11:59

Deze foto is met de groene pommel en een extra inlage aan de voorkant:
Afbeelding

Deze foto is met rode pommel zonder extra inlage.
Afbeelding

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 17:33

Hoe zijn de ervaringen met schuiven van barefoot en zit er naar jullie idee verschil tussen modellen.
Twijfel echt onwijs of ik m’n jonkie boomloos ga inrijden, barefoot vind ik op zich zelf wel oké maar als hij toch eens knetterhard gaat omdraaien, bokken, noem t maar
Op… hoe stabiel is alles dan nog.
Mijn vroegere ervaringen daarin zijn niet altijd positief en ik heb veel boomloos gereden ( barefoot ghost trekker ). En ik twijfel dus enorm..

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 17:47

Ik heb van Barefoot Cheyenne’s en Cherokee’s gehad. Oude en nieuwe, geen pro en wel pro, met VPS en zonder VPS. Op 2 verschillende eigen paarden en ook op andermans paarden.
Bij mij schoven ze niet.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 18:04

Met een ronde pony en niet heel strak aansingelen, wilden de barefoots nog wel eens schuiven bij mij. Behalve de Arizona met een koordsingel.

Dat gezegd hebbende, een boomzadel dat mooi lag, schoof ook op die pony van mij als ze een 180° draai maakte.

Wel vind ik de ghosts nog meer schuiven dan de barefoots

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 18:10

Bij mijn pony pommel xxl schoof het niet.
Maar kan me voorstellen als hij heel lelijk bokt en je echt scheef hangt dat het anders is.
Maar vraag me af of met boom dan nog wel hangt als er geen schoft is waar het tegen kan leunen.

Maar met schoft krijg je wel weer een ander beeld lijkt mij

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 18:14

Mijne heeft wel wat schoft, is beetje rijpaard type.
Maar vind het toch ook zelf wel wat spannend dan..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 18:15

Maar goed, waarom zou hij als hijnetjes beleerd word zo erg gaan bokken?
Meestal zijn er dan tig wat stappen te vlug gegaan.

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 18:28

Celebi schreef:
Onder mijn Ride On Pad zit inderdaad ook die halfpad met inlagen. Hij liep er altijd prima mee, maar heb nu toch het idee dat die inlagen niet optimaal zijn voor hem. Ze steken erg ver naar voor bijvoorbeeld en de TCS lag er niet lekker mee (met de ROP + de bijbehorende physio halfpad). Dus ik twijfelde dus voor een andere halfpad die ik daaronder kan gebruiken en eventueel ook onder mijn Christ Premium Plus.

Helaas nog niemand gevonden waarvan ik dingen even kan passen en lenen. Had wel het fijnste geweest ja. Weet jij toevallig ook hoe het zit met die Prolite pads en andere half pads met pockets. Ik vraag me altijd af of die overgang tussen twee losse inlagen niet te voelbaar is voor de rug van het paard. De optie om voor/achter/midden iets meer op te vullen vind ik met die ouwe van mij wel heel interessant. Hij heeft toch best een dip inmiddels achter zijn schoft, dus hem goed kunnen ondersteunen op zijn rug is essentieel.

Ik heb geen ervaringen met halfpads van niet boomloze merken met pockets, ik heb wel eens wat gevoeld in de winkel van Lemieux, maar ik denk zelf dat dat te weinig de druk verdeeld voor bijvoorbeeld een TCS of Christ bbp.
Bij een boomzadel zou ik niet voor/midden/achter op willen vullen (permanent), want dan past de boom gewoon niet bij je paard. Bij een boomlooszadel vul je de pad op aan de bovenzijde, daaronder zit nog een inlage over de hele lengte en bij de merinopads natuurlijk ook nog wol, dus ik denk niet dat een paard daar de randen kan voelen.

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 18:30

Ik beleer mijn jonge paard met de Edix Union, die ligt stabieler dan mijn boomzadels op mijn ronde pony :+

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 18:31

DuoPenotti schreef:
Maar goed, waarom zou hij als hijnetjes beleerd word zo erg gaan bokken?
Meestal zijn er dan tig wat stappen te vlug gegaan.

Bokken verwacht ik niet perse snel bij hem.
En als er iemand de tijd neemt… dat durf ik wel te stellen.
Maar omdraaien of wegrennen dat verwacht ik wel.