[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xSammyJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 23:54

DubbelDun schreef:
Gezien de holle rug zou ik eerder kijken naar een Swayback pad. Dat zal het schuiven ook verminderen/wegnemen en je zadel blijft beter in vorm.

Hoi,
Als ik Google op deze term vind ik alleen western pads, ook als ik er dressuur of dressage achter typ.. Weet jij of dit soort pads er ook in dressuur zijn en onder welke naam dan te vinden?

Berdien

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 09:41

Gisteren voor het eerst de Burioni pad onder de BM kunnen testen. Pad past er mooi onder, Flynn liep er ook prima mee. Vond de plek onder het zadel echter niet beduidend beter (eerder slechter) dan met zijn simpele vilten pads. Plek onder het zadel was wel warmer dan met de vilten pads. Enige voordeel is dat de pad in no time weer droog is, dat is dan weer prettig :)) Maar denk niet dat er een Burioni pad bij ons komt. Test is echter wel geslaagd: ze passen onder een BM :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 10:41

Als het enige voordeel van een pad is dat ie snel droog is lijkt mij dat niet de juiste reden om de pad te kopen ;)
Dan liever investeren in 2 pads die misschien minder snel drogen, maar eerder dingen doen die goed voor het paard zijn (zoals o.a. minder warmteontwikkeling geven).

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 13:15

Lori schreef:
@Mindful, hier ook interesse uit België maar vrees dat de pads te lang blijven voor mijn pony. Hij is ook nog niet beleerd (3,5 pas) dus mag wel nog verder uitgroeien maar zijn rug zal niet zoveel langer meer worden normaal.

Je kan het altijd eens proberen, dan heb je een idee. Ze zijn ook in piccolo maat als jouw maat dit toelaat.
Ik kan altijd eens langskomen als de tijd er rijp voor is :j

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 16:20

Hij komt er ook niet DD, dat schreef ik al. Ik heb twee vilten pads en nog een hele zware wollen pad. Daar zou ik de winter mee door moeten komen. En anders moeten ze maar mee naar huis ofzo. Vandaag met vilten pad (van Kramer) gereden. Rit was langer/intensiever, maar zweetplek beduidend minder warm en zag er ook beter uit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 16:41

Duidelijk dus :)

Carl123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 17:59

Weet iemand hoeveel het kost en waar je dat moet aanvragen om een druktest meting te laten uitvoeren? Ik wil voor project boomloos en boom vergelijken na 2 uur rijden...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 18:07

Ik denk niet dat je 2 uur nodig hebt per test :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 19:35

Was het bij jou van de week ook niet wisselvallig qua temperatuur Berdien, dat dat nog invloed gehad kan hebben? Hier was het de ene dag ijzig koud en de andere dag best lekker :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 19:38

Nee, heb gisteren en vandaag gereden. Eerder niet aan rijden/testen toegekomen. Of het stroomde de hemel uit, of er werd een klein gouden meisje gebracht :D en de dag erna stormde het idioot hard.

Gisteren en vandaag was vergelijkbaar qua temperatuur :j

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 19:43

Jets schreef:
Wij mochten vandaag model staan voor Barefoot, echt super tof! Ik ga denk ik langzaam aan kijken voor een Barefoot Arizona (nut) :j dus mocht iemand een verkopen of tegenkomen, denk dan aan mij :D

[ [url=m/iT3MWa.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ChnFu5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat mooi! Ik zou m’n lexington graag inruilen voor een atlanta, jouw foto’s maken me nog enthousiaster!
Vond je de atlanta smaller zitten dan de cherokee die je had? Dit zou de reden zijn voor mij om over te stappen.

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 20:26

Hoi, ik kom even binnenvallen :)
Ik heb laatst de Hidalgo Venice 2 besteld. Het duurt nog even voordat hij er is maar ik wil alvast de toebehoren kopen zodat ik gelijk aan de slag kan. Er komt sowieso een grandeur pad onder, maar ik ik wil graag een halfpad zodat ik nog een gewoon dekje kan doen. Nu vroeg ik me af welke maat dekje (dressuur) ik moet hebben. Het zadel is 17 inch maar van veel mensen hoor ik dat hij kleiner valt, wat mooi is omdat mijn pony niet heel lang en groot is. Maar zijn er mensen met een venice 2 die mij kunnen vertellen welke dekjes er goed onder passen? Alvast bedankt!

Carl123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 21:30

DubbelDun schreef:
Ik denk niet dat je 2 uur nodig hebt per test :)

Vertel ;-)?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 23:04

Ik denk dat je met 15 hooguit 20 minuten en een stap, draf en galop aan beide kanten een heel goed beeld hebt. Ruiter moet goed in balans kunnen rijden en de bak moet goed vlak zijn.
Ik meen dat Arthur van Vorstenbosch 125 euro per meting vraagt.

Overigens is niet elk boomzadel -net als elk boomloos zadel- te vergelijken, tussen beide soorten zit onderling ook al veel verschil. Én het is allang bewezen dat 'boom' (m.n. western) een grotere drukverdeling heeft. Maar of dat door een paard altijd als prettiger wordt ervaren (m.n. in buigingen en met verzameling) én of de vrijheid van boomloos m.n. bij de schouders tegenover de iets meer druk op een kleiner oppervlak nu zoveel slechter is ??
Zoveel mensen zoveel meningen...ik kijk naar het paard ;)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 02:18

kitty van kifrahorse.nl heeft toch ook zon pad?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 09:58

Kitty is een PLIP-er :D

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 10:05

Herman van country mill heeft ook een pad, digitaal.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 14:24

Oryani schreef:
Jets schreef:
Wij mochten vandaag model staan voor Barefoot, echt super tof! Ik ga denk ik langzaam aan kijken voor een Barefoot Arizona (nut) :j dus mocht iemand een verkopen of tegenkomen, denk dan aan mij :D

[ [url=m/iT3MWa.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ChnFu5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat mooi! Ik zou m’n lexington graag inruilen voor een atlanta, jouw foto’s maken me nog enthousiaster!
Vond je de atlanta smaller zitten dan de cherokee die je had? Dit zou de reden zijn voor mij om over te stappen.

Hmm dat vind ik lastig te zeggen. Ik vond de Cherokee namelijk niet echt heel breed zoals de meeste mensen vinden haha.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 14:30

De meeste mensen zullen een Atlanta smaller vinden zitten :j

Puur al door dat de Atlanta maar korte zijkanten (en vooral) geen kniewrongen heeft, dan zit er gewoon minder "rommel" tussen je been en je paard dus minder spreidzit :)

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 15:00

Top, duimen dat ik er eentje tweedehands vind :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 16:02

De Atlanta wordt eigenlijk vrij weinig verkocht. De meeste mensen gaan voor de Arizona.

Wellicht is de Atlanta van de fotoshoot met korting over te nemen als niemand van de fotoshoot hem wil houden ;)

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 20:08

Ik heb een Atlanta. Een stalgenoot van me heeft sinds kort een RWC Dressage tweedehands gekocht. En ik moet zeggen: dat zit toch wel erg veel fijner... Op stal zijn ook een Cherokee zonder VPS en een Cheyenne met VPS aanwezig. De Cherokee zonder VPS kan ik op de trekpaarden echt niet mee rijden. Ik krijg in vijf minuten last van m'n heupen. De Cheyenne gaat wel prima. Bij de Atlanta mis ik toch wel wat steun bij de knieeen. Als mijn jaarling onder zadel is, wil ik gaan kijken voor iets meer "steun", een freemax of silverado. Tot die tijd blijf ik hiermee door rijden (de andere paarden die ik rij zijn niet van mezelf).

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 21:30

Ik heb inderdaad een PLIP pad :-)

Ik heb de anatomische singels ook wat ge-upgrade :D handig voor alle "buikige"paardjes

Afbeelding

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 00:05

pmarena schreef:
De Atlanta wordt eigenlijk vrij weinig verkocht. De meeste mensen gaan voor de Arizona.

Wellicht is de Atlanta van de fotoshoot met korting over te nemen als niemand van de fotoshoot hem wil houden ;)

:wow: (gaat gauw meldingen inschakelen voor de Barefoot Facebook)

Carl123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 00:31

DubbelDun schreef:
Ik denk dat je met 15 hooguit 20 minuten en een stap, draf en galop aan beide kanten een heel goed beeld hebt. Ruiter moet goed in balans kunnen rijden en de bak moet goed vlak zijn.
Ik meen dat Arthur van Vorstenbosch 125 euro per meting vraagt.

Overigens is niet elk boomzadel -net als elk boomloos zadel- te vergelijken, tussen beide soorten zit onderling ook al veel verschil. Én het is allang bewezen dat 'boom' (m.n. western) een grotere drukverdeling heeft. Maar of dat door een paard altijd als prettiger wordt ervaren (m.n. in buigingen en met verzameling) én of de vrijheid van boomloos m.n. bij de schouders tegenover de iets meer druk op een kleiner oppervlak nu zoveel slechter is ??
Zoveel mensen zoveel meningen...ik kijk naar het paard ;)

Thx voor je antwoordje terug.
15 minutjes is veel te weinig. Ik wil weten wat de test zegt na 2 uur.
Ik zit vooral in mijn maag met feit dat capillaire vaten na 2 uur nogal samengedrukt worden onder gewicht van jezelf en je zadel met bepakking, vooral in stap is dat het ergste. Dat is wat ik ga doen, voornamelijk stap, opbouwend naar 2-3-4 uur toe. Hou niet van galop...
Wellicht wel met eens afstappen en op de grond meestappen, maar is voor mezelf dat ik wil weten hoe dat zit met de samendrukking van die capillaire vaatjes na 2 uur buitenrit rechtdoor in stap, om necrosie te voorkomen.
Wat betreft dressuur heb je volledig gelijk. Daar gebruik ik ook boomloos voor, zelfs grandeur tomentum pad vind ik prima. Het zijn buitenritten in stap, door de heuvels, waarmee ik in mijn maag zit. Ik heb een goed boomloos zadel en goed pad met vilt en wol, maar zou nog een nieuwe ghost willen testen to van een westernboom op maat gemaakt (als paard rechtdoor stapt is meeste beweging vooral te zien aan lendenen en schoudergebied, maar daar draagt een westernboom niet of zou dat niet mogen, daar waar gewicht zit op de rug, achter de schoft, beweegt veel minder, een rug kan mooi en perfect rechtdoor bewegen onder een perfect passende westernboom).
Wil meten waar mijn paard het beste mee blijkt te zijn.
Indien blijkt dat boomloos net zo goed druk verdeelt dan boom, ook voor de druk op bloedvaten, dan zweer ik boomzadels voorgoed af, maar wil nu echt wel feiten. Zeker met lichte bepakking ( tasje met wat eten en drinken...). Zou niet willen dat ik voor mijn plezier de rug op lange termijn kapot rij met verkeerde zadel...