[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:41

Als ik naar de foto kijk van je paard en de schoft/schouder vraag ik me af waar je het zadel hebt liggen? Heb je daar een foto van?
Het is lastig te beoordelen op deze foto's maar ik vermoed dat je het zadel te ver naar voren hebt gehad? De schoft lijkt achter het schouderblad namelijk niet zo heel hoog. Dat komt meer richting de hals.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:52

Vraagje van mijn kant weer.
Mijn Bf London op mijn jonge pony past leuk. Alleen zelfs met een goed dikke pad moet ik de singel (50/55cm) op het laatste gaatje doen waardoor er enorm lange singelstoten overblijven. Dit staat niet netjes en in de singel wegsteken lukt niet goed omdat ze elkaar overlappen. Is het mogelijk de singelstoten in te korten door gewoon een stuk af te knippen? Mijn pony wordt sowieso niet veel dikker of groter meer.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:01

Jildau schreef:
Hoe zit het met boomloze zadels en een paard met hoge schoft, kan dat?

Even een schoft foto:
[ [url=m/mtuBq4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gaat daar een boomloos (interesse in de London) op passen?

Moest even grinniken hoor, als we nou eens vanuit een foto kunnen bepalen of iets past. Dan had Teteltee geen werk meer :D

Interessant die druk verdeling. Weten jullie ook de leveranciers van het schuim in de pads?
Ben namelijk van de week naar een schuim fabrikant geweest. Het rest schuim werden ook samen geperst en her gebruikt. De grondstof prijs is hierdoor erg laag doordat het rest materiaal bedraagt.
De densiteit van het schuim van het rest afval bepaalt hierdoor ook de densiteit van deze hergeperste schuim blokken.
Densiteit is als ik het goed heb begrepen dus de 'dikheid' van het schuim. Hierbij heb je W, gemiddelde 30/35. M, 50/55 en H, 60/65. Zou dan de HD schuimpads van barefoot onder de H (hard?) vallen?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:04

Art_Ificious schreef:
Mijn Bf London op mijn jonge pony past leuk. Alleen zelfs met een goed dikke pad moet ik de singel (50/55cm) op het laatste gaatje doen waardoor er enorm lange singelstoten overblijven. Dit staat niet netjes en in de singel wegsteken lukt niet goed omdat ze elkaar overlappen. Is het mogelijk de singelstoten in te korten door gewoon een stuk af te knippen? Mijn pony wordt sowieso niet veel dikker of groter meer.

Is dat je nog niet ingereden pony waar je het nu over hebt?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:07

pluche_pluus: Uiteraard weten jullie niet of dit perfect gaat passen en moet daar een zadelpasser voor komen, zo slim ben ik zelf ook nog wel. Maar ik ben gewoon benieuwd of er mensen zijn die een boomloos zadel op een paard hebben met een hoge schoft. Als bepaalde types (zoals de London) bij voorbaat al niet gaan passen omdat zij alleen geschikt zijn voor paarden met weinig schoft dan weet ik dat. Hoef ik daar niet meer op te gaan lopen kwijlen als het toch niet geschikt is voor paarden met veel schoft. ;) Misschien dat hier mensen waren met een paard met een hoge schoft die mij al kunnen vertellen bij welke types ik veel kans heb dat het gaat passen.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:11

Jildau, ik weet niet wat je smaak is qua uiterlijk wat betreft zadels. Mijn Tennessee heeft een aardige schoft, totaal geen bespiering, en ik rij met een Ghost (die ik net zo goed op mijn tonnetje ronde haflinger smijt, da's wel handig). Ik heb geen idee wat er niet zou passen qua modellen/merken, daar kan ik je helaas niet mee helpen.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:17

Hallo,

Ik heb een veulen Tinker waar ik natuurlijk een keer een zadel voor moet aanschaffen. Ik heb er eigenlijk helemaal geen verstand van. Ik heb bij mijn merrie een veelzijdigheid zadel. En die heb ik al jaren en samen met het paard gekocht.

Wat is de reden om een boomloos zadel te kopen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:23

pluche_pluus schreef:
Jildau schreef:
Hoe zit het met boomloze zadels en een paard met hoge schoft, kan dat?

Even een schoft foto:
[ [url=m/mtuBq4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gaat daar een boomloos (interesse in de London) op passen?

Moest even grinniken hoor, als we nou eens vanuit een foto kunnen bepalen of iets past. Dan had Teteltee geen werk meer :D

Interessant die druk verdeling. Weten jullie ook de leveranciers van het schuim in de pads?
Ben namelijk van de week naar een schuim fabrikant geweest. Het rest schuim werden ook samen geperst en her gebruikt. De grondstof prijs is hierdoor erg laag doordat het rest materiaal bedraagt.
De densiteit van het schuim van het rest afval bepaalt hierdoor ook de densiteit van deze hergeperste schuim blokken.
Densiteit is als ik het goed heb begrepen dus de 'dikheid' van het schuim. Hierbij heb je W, gemiddelde 30/35. M, 50/55 en H, 60/65. Zou dan de HD schuimpads van barefoot onder de H (hard?) vallen?

Zo simpel zou ik het zeker niet zien, schuim is zó ontzettend verschillend!

Nu is het heus geen extreem bijzonder spul dat Barefoot gebruikt hoor, maar het zijn geen harde blokken zeg maar, iets kan zacht zijn en heel makkelijk in te drukken, of zacht en veerkrachtig bvb. Of stevig en veerkrachtig.

dabbo19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:23

Kvulden ben ik ook benieuwd naar. Kun je bij een boomloos ook je gewone dekjes gebruiken of moet je andere dekjes voor hebben?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:26

kvulden schreef:
Hallo,

Ik heb een veulen Tinker waar ik natuurlijk een keer een zadel voor moet aanschaffen. Ik heb er eigenlijk helemaal geen verstand van. Ik heb bij mijn merrie een veelzijdigheid zadel. En die heb ik al jaren en samen met het paard gekocht.

Wat is de reden om een boomloos zadel te kopen?

Eventjes heel kort:
Boomloos is soepel en past zich volledig aan aan je paard, dus ook als je paard breder wordt, mee bespierd wordt etc.
Een boomzadel heeft een vaste boom die mss wel past bij stilstand, maar nooit meebeweegt tijdens de beweging (dus bv tijdens het bollen van de rug, inbuigen). Boomloos doet dit wel.
een boomzadel die niet past zal vlugger blessures geven.
Daarnaast heb je veel meer contact met je paard, voel je je paard beter en paard voelt beter je hulpen.

Wel of geen speciale dekjes hangen af vh zadel en soms van je paard.
Onder de meeste worden wel speciale dekjes met inlages aangeraden, omdat de zadels zelf geen kussens hebben. (zoals bv barefoot)

sommige zadels kun je bij een lichte ruiter en goed bespierd paard gebruiken zonder boomloos dekje (zoals de hidalgo en flexee)
maar deze zijn niet echt boomloos maar hebben een lederen boom, dus zijn dan ook minder flexibel

Als ik het goed opheb wordt er vooral met barefoot, trekker en ghost gereden, die zijn volgens mij het interessantst kwa mogelijkheden en kwaliteit.

in de flexibele zadels vooral hidalgo en flexee

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:28

Voor als jullie je afvragen of een Ghost ook op een heel breed paard past, hier op een kruising Shire van 164cm, en even breed (bij wijze van spreken natuurlijk)
Foto komt van de Franse dealer
Afbeelding

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:30

dabbo19 schreef:
Kvulden ben ik ook benieuwd naar. Kun je bij een boomloos ook je gewone dekjes gebruiken of moet je andere dekjes voor hebben?

Bij bepaalde merken moet je er wel een pad met inlagen bij gebruiken, zoals Barefoot en Ghost.
Bij zadels met een flexibele of leren boom, zoals Trekker en Hidalgo bijvoorbeeld kunnen er gewone dekjes onder, als de combinatie klopt.
Als de ruiter iets te zwaar is voor het paard, of als het paard nog spieren mist om wat voor reden dan ook, raad ik aan een pad met inlagen te gebruiken bij die zadels.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:31

Duhelo schreef:
Eventjes heel kort:
Boomloos is soepel en past zich volledig aan aan je paard, dus ook als je paard breder wordt, mee bespierd wordt etc.
Een boomzadel heeft een vaste boom die mss wel past bij stilstand, maar nooit meebeweegt tijdens de beweging (dus bv tijdens het bollen van de rug, inbuigen). Boomloos doet dit wel.
een boomzadel die niet past zal vlugger blessures geven.
Daarnaast heb je veel meer contact met je paard, voel je je paard beter en paard voelt beter je hulpen.

En dit is de reden dat ik boomloos overweeg. Ik heb hem nog geen 3 jaar en zijn inmiddels bij zadel 5 of 6 en het wordt gewoon een erg duur (en zeer vervelend!) grapje. Daarnaast wil ik gewoon dat het comfortabel is voor hem en daar twijfel ik vaak aan.

Jokari: ik houd erg van dressuurzadels maar merk ook dat het verrekte lastig is om een boom dressuurzadel passend te krijgen op hem. Daarom leek de London mij wel wat omdat ik het een mooi zadel vindt om te zien en omdat ik lees dat het een boomloos dressuurzadel is. ;) Maar ik sta ook zeker open voor andere zadels. Het liefst dus één die wel enigszins lijkt op een boomzadel.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:36

BZ, die foto had ik op facebook gezien :j gaaf hoor!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:40

Jildau schreef:
[... en zijn inmiddels bij zadel 5 of 6 en het wordt gewoon een erg duur (en zeer vervelend!) grapje.

bekend. :D Ik heb het na boomzadel 2 trouwens al opgegeven en ben voor boomloos gegaan. :)
En blij toe, want de boomzadels voor mijn overleden ijslander of voor mijn haflinger zouden no way passen voor mijn Tennessee Walker.

Ghost ziet er natuurlijk wel iets opvallender uit qua model, zelfs de dressuurzadels. :) Maar een mooie zwarte zoals die piccolo die Buitenzinnig te koop heeft, dat moet lukken. :D
Laatst bijgewerkt door jokari op 29-01-16 14:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:40

Ja, leuk he! Kan op smalle, maar ook heel brede paarden, de Ghost!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:41

Naja je weet waarom ik 'm zo leuk vind. :D Van mij mogen ze bij elk zadel vergeten die snedes voor de stijgbeugelriemen te maken. _O-

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:48

Haha, zoveel mensen zoveel wensen

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 16:17

Buitenzinnig schreef:
Voor als jullie je afvragen of een Ghost ook op een heel breed paard past, hier op een kruising Shire van 164cm, en even breed (bij wijze van spreken natuurlijk)
Foto komt van de Franse dealer
[ Afbeelding ]

:j spookje past ook prima op mijn kruising shire zonder schoft.

Citaat:
Zo simpel zou ik het zeker niet zien, schuim is zó ontzettend verschillend!

Nu is het heus geen extreem bijzonder spul dat Barefoot gebruikt hoor, maar het zijn geen harde blokken zeg maar, iets kan zacht zijn en heel makkelijk in te drukken, of zacht en veerkrachtig bvb. Of stevig en veerkrachtig.

Juist dat dus. Visco-elasto zorgt voor drukverdeling maar heeft geen tegendruk. Koudschuim daarin tegen wel, de hoeveelheid tegendruk is reguleerbaar.
Mogelijk kan Kitty hier meer over vertellen? Zij maakt ook een keuze voor gebruik schuim in haar pads.

Ik was er dan voor medische doeleinden maar vond het erg interessant.

@jildau, bedoelde het zeker niet aanvallend of negatief hoor. Niet dat je het zo opvatte.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 17:29

Buitenzinnig schreef:
Art_Ificious schreef:

Is dat je nog niet ingereden pony waar je het nu over hebt?

Ja idd.
Maar ik kan de singelstoten nu onder zijn buik aan elkaar knopen, dit zal niet veel veranderen als hij volgroeid en bespierd is want meer dan 20cm dikker of groter wordt hij niet.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 17:32

Je kan er echt wel van uit gaan dat je pony nog een flink stuk gaat uitzwaren en ook nog wel zal groeien..Hij is nog super jong :) Heb geduld ;)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 17:33

Ik ben toch zeker dat de singelstoten dan alsnog elkaar gaan overlappen op de buik.
Heb in elke singelstoot zelfs een gaatje bij geprikt omdat het zadel nog te los zat.
Ik longeer hem nu namelijk af en toe met dat zadel op de rug.

Zal eens een foto maken van de stoten lengte als ik vastgesingeld heb. Is véél helderder.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 17:37

Vergis je er niet in. Die fjord van mij was vroeger ook een krielkipje, maar die is ook behoorlijk de breedte in gegaan. Zelfs in de periode dat die van mij te mager is geweest paste de 45 cm singel niet meer zoals vroeger.
Laatst bijgewerkt door Marcella op 29-01-16 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 17:37

Ik zou zeker nog niet gaan knippen. Ruim 20cm zouden nog zo maar wel kunnen namelijk. 50-55cm is trouwens een behoorlijk lange singel voor een pony. Mijn paard heeft uit mijn hoofd gezegd 65cm en is 1.80m (en niet smal gebouwd).

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 17:39

Ik heb 65 cm voor mijn arabieren :+ Ze zijn niet dun OK,maar ook niet moddervet :)