voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 23:56

xApple schreef:
Ik baal een beetje.. -O-

Heb 2 weken geleden een hele mooie Barefoot London gekocht. (van Pmarena)
En het zadel past super goed op mijn paard alleen ik zelf pas er niet zo goed in..

Ik kom steeds een beetje tegen de pommel aan heb een enorme blauwe plek
in mijn rechterlies. Ik heb een maat 2 zadel, en ik heb broekmaat 42. Dat zou
toch gewoon moeten passen? Ik paste ook met gemak in mijn 18inch dressuur zadel.
Het zadel is nog wel hoog/nieuw en een beetje stug, komt dit nog goed?!

Probeer eens je beugels langer of net korter, je komt te ver naar voor tijdens het lichtrijden.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 00:01

Nou ik denk toch niet dat dat het is.. Aangezien ik vooral doorzit.
Alleen met warm rijden rijd ik 10 minuutjes licht. Als ik stap zit ik er ook
een klein beetje tegenaan. Ik rij zelf al met lange beugels :j

Ik wil jullie adviezen niet in de wind slaan, dus ik zal morgen mijn beugels
nog eens een gaatje langer doen maar ben bang dat het weinig gaat schelen.

Ik zal toch niet echt 'te dik' zijn voor dit zadel? Volgens de site zou je er met
maat 46 nog in moeten passen..

TinePine

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 00:11

Apple heb je de gespen van je beugels wel onderaan bij je voet zeg maar. Niet onder je bovenbeen?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 00:13

Nee want ik heb nog geen bijpassende beugelriemen. Ik rij nu met mijn wintec riemen.
Zou dat het kunnen zijn dan? Die zitten niet echt waar ik mijn blauwe plek heb zeg maar.

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 00:21

@Apple: Ik herken je probleem. Heb nu de London maat 2 op proef en heb exact hetzelfde. Heb zelf maatje 40/42, dus zou ook moeten passen, maar zit voor mijn idee erg achter op de cantle. Daarnaast kom ik dus steeds tegen de pommel aan met lichtrijden, had het bij de Lexington ook (Barrydale weer niet). Beugels korter maakt ietsje verschil, maar niet zoveel dat ik er helemaal niet meer tegenaan kom..

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 00:28

Ik baal er ook zo van omdat het zadel echt perfect past op mijn paard, ik vind hem
mooi, ze loopt er heerlijk onder maar dit is niet fijn rijden met blauwe benen.

Ik ben echt niet te dik ofzo, dus ik vind het behoorlijk misleidend dat je
zogenaamd tot maat 46 in een maat 2 past. Met maat 40/42 past het dus
al niet.

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 00:42

Dat heb ik inderdaad ook, bij mijn paard ligt hij ook beter dan de Barrydale heb ik het idee, maar ik zit er gewoon niet lekker in. Toevallig vandaag even dressuurmatig in de bak gereden en had er duidelijk last van. Overigens denk ik dat het met name ligt aan het feit dat de dressuurmodellen (dus London en Lexington) een wat meer gesloten zit hebben, waardoor je sneller tegen de pommel of cantle aan zit. De één heeft daar wel last van, de ander niet. Weet niet of dat per definitie te maken heeft met je broekmaat.
Als ik jou was zou ik eens een ander model uitproberen, kijken of je het daar ook bij hebt. Ik heb het dus wel bij de dressuurmodellen, maar niet (of minder) bij andere modellen..

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 00:57

Ik wil zelf eigenlijk alleen een dressuurmodel :o
Rij M1/M2 niveau en vind het niet mooi om in de ring te komen met bijvoorbeeld
een Barrydale.
De Cheyenne vind ik op zich wel mooi, maar werd verliefd op de London :D

Ik denk dat het wel met je broekmaat te maken heeft :j
Stel dat ik een maatje 36 had, dus dunne benen.. Dan had ik er
waarschijnlijk geen last van gehad.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 01:04

Ik lees al een poosje mee op de achtergrond. En baal nu ik lees dat jullie al amper in een london maar 2 passen.

Ik heb zelf broekmaat 40 a 42. En ben druk met afvallen. Fenya past hooguit een london maar 1 en eigenlijk is die al iets te groot. Een maat 2 last zeker weten niet.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 01:06

Ik heb broekmaat 42 en zware bovenbenen. Geen last van de pommel. Misschien ligt het aan de andere zit die je aanneemt in het zadel?

Ik heb met een Barrydale, Cherokee en Cheyenne gereden.

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 01:33

@Apple: Kan ik me voorstellen :) Dat verliefd worden had ik met de zwart/bruine Barrydale, maar die is nu helaas alleen nog tweedehands verkrijgbaar en niemand wil hem kwijt geloof ik :P
Ik weet verder ook niet waar het door komt hoor, zou idd ook door een andere manier van zitten kunnen komen, zoals Wendy_Chewie zegt. Geen idee.. Toch vind ik het wel apart dat ik het niet heb bij andere modellen, waar daar zit ik toch ook op dezelfde manier in lijkt me.

@malih: Ik zou tzt toch eens uitproberen hoe hij voor jou zit, wie weet heb jij er geen last van..

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 06:44

xApple schreef:
Ik ben echt niet te dik ofzo, dus ik vind het behoorlijk misleidend dat je
zogenaamd tot maat 46 in een maat 2 past. Met maat 40/42 past het dus
al niet.

Ik vind dit een beetje overdreven om zo te zeggen nu er 2 mensen last hebben van blauwe plekken. Er zijn veel meer mensen met maat 42 en groter die prima in een maat 2 zadel zitten. Waarschijnlijk ligt het meer aan jou zit of manier van bewegen dan puur aan de maat.
Probeer inderdaad eens wat dingen uit, beugels korter of langer, naar voor of naar achter, gespen aan de onderkant.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 08:21

Een vriendin van me reed jaren naar volle tevredenheid met een Barefoot en ze heeft echt wel een grotere maat als 42 .
Ik heb met maat 42 ook wat last van de pommel .
Kleiner lichtrijden helpt daarbij . Minimaal omhoogkomen .

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 09:15

Dan zijn jullie er bij deze achtergekomen dat jullie zit niet optimaal is :7 Barefoot straft meteen. Ik had het namelijk ook, maar ben toen gewoon wat anders gaan zitten en lichtrijden, wen je vanzelf aan.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 09:18

IK heb ook in een London gereden en had ook nergens last van.
Vond het echt een heerlijk zadel!
En ik heb maat 42/44 en paste er gewoon goed in.
Had zelfs ietsiepietsie ruimte over.

Toen ik nog 40/42 had paste ik zelfs nog in een maat 1 (cheyenne en London)

Ik zit altijd wel lang in het zadel en de gespen van de beugelriemen had ik altijd naar beneden.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 09:30

Zou het niet helpen om de beugelophanging iets naar achteren te verplaatsen?

Ik heb zelf een bruine barrydale en die wil ik inderdaad niet kwijt :Y)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 09:39

Geryon schreef:
Dan zijn jullie er bij deze achtergekomen dat jullie zit niet optimaal is :7 Barefoot straft meteen. Ik had het namelijk ook, maar ben toen gewoon wat anders gaan zitten en lichtrijden, wen je vanzelf aan.

Nou , ik had zelf aanvankelijk ook last van de pommel . En met mijn zit is helemaal niks mis .
Hoor ik van diverse zadelpassers . Want ik kan fijn rijden met een WoW zadel ...
Ben kleiner gaan lichtrijden op een BF en toen ging het beter .
Maar niet anders gaan zitten , merk als je anders gaat zitten omwille de pommel te ontwijken je makkelijk in een stoelzit gaat zitten ...
En van oorsprong is boomloos toch ook niet gemaakt voor het lichtrijden . Inmiddels is alles zo verbeterd dat het wel kan .

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 09:49

Het gekke is dat ik de laatste tijd vaker hoor dat mensen niet goed in de London zadels passen, heel erg raar!

Mensen die prima in een maat 1 zadel zouden moeten passen, ruilen hem om voor een maat 2, en mensen die prima in een maat 2 zouden moeten passen sturen hem terug omdat hij toch te klein valt.

Maar ondertussen zijn er ook mensen die wel gewoon prima passen in de maat die ze ook inderdaad zouden moeten hebben, dus ik kan nu ook weer niet zeggen dat er echt iets niet klopt ofzo. Ik zie ook niks raars aan de zadels of wat dan ook.

Het gekke is wel dat ik het alleen van de London hoor.

Het waren begin van het jaar 2 mensen met een maat 2, nouja, dat kan toeval zijn. En nu een week of 2 geleden iemand met een maat 1 die toch liever een maat 2 wilde.

En nu dan jullie 2 ook nog. Echt heel apart.... maar tussendoor dus ook gewoon andere mensen waarbij het wel gewoon "klopt" zeg maar.

Zouden jullie de zittinglengte eens op willen meten voor de grap, recht over de zitting van het zadel (waar de ruggengraat loopt zeg maar) precies tussen de pommel (bovenkant) en cantle (onderkant)?

En hebben jullie wellicht ook iets van foto's die je wilt laten zien om te kijken hoe het er uit ziet?

Hebben jullie misschien vrij lange benen, waardoor je meer ruimte in het zadel nodig hebt?

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 10:32

Hier ook een London en ik herken het wel, dat je last van de pommel hebt en daardoor zelfs blauwe plekken.
Heb ik ook gehad.. Maar dat bleek echt aan mijn eigen zit te liggen want na een tijdje had ik er totaal geen last meer van :n Ik kom nooit meer tegen de pommel aan. Denk zelf niet dat het aan de maat ligt, maar echt aan - ofwel de lengte van de beugels - of je eigen zit.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 10:41

Raar en heel vervelend dat jullie niet 'passen' in het zadel! Ik heb kort een london gehad en paste met maat 42 nog in een maat 1. Alleen heb ik wel korte benen, daardoor kwam ik ook niet mooi uit bij de wrongen.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 10:55

Geryon schreef:

Jup ik had het ook! Ik heb nu eindelijk ontdekt hoe ik goed kan licht rijden! (En ik heb mijn zadel sinds augustus := )

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 11:19

Ik zit met mijn 38/40 in een maat 1 barefoot cheyenne.

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 11:39

Maar als het aan mijn zit zou liggen dan is het toch raar dat ik het in andere modellen (behalve de Lexington) niet heb?
Fijn om te horen dat we in ieder geval niet de enige zijn, pmarena!
Op zich heb ik wel vrij lange benen, dat is ook de reden dat ik voor een maat 2 heb gekozen. Ik zal inderdaad vandaag eens de zittingmaat opmeten. Zal ook even vragen of er toevallig iemand een paar foto's wil maken.

@Maaike_Indy: Als ik de beugelophanging naar achter zet krijg ik last van mijn heupen/bekken, dat is ook niet fijn -O-

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 11:51

pmarena schreef:
Het gekke is dat ik de laatste tijd vaker hoor dat mensen niet goed in de London zadels passen, heel erg raar!

Mensen die prima in een maat 1 zadel zouden moeten passen, ruilen hem om voor een maat 2, en mensen die prima in een maat 2 zouden moeten passen sturen hem terug omdat hij toch te klein valt.

Maar ondertussen zijn er ook mensen die wel gewoon prima passen in de maat die ze ook inderdaad zouden moeten hebben, dus ik kan nu ook weer niet zeggen dat er echt iets niet klopt ofzo. Ik zie ook niks raars aan de zadels of wat dan ook.

Het gekke is wel dat ik het alleen van de London hoor.

Het waren begin van het jaar 2 mensen met een maat 2, nouja, dat kan toeval zijn. En nu een week of 2 geleden iemand met een maat 1 die toch liever een maat 2 wilde.

En nu dan jullie 2 ook nog. Echt heel apart.... maar tussendoor dus ook gewoon andere mensen waarbij het wel gewoon "klopt" zeg maar.

Zouden jullie de zittinglengte eens op willen meten voor de grap, recht over de zitting van het zadel (waar de ruggengraat loopt zeg maar) precies tussen de pommel (bovenkant) en cantle (onderkant)?

En hebben jullie wellicht ook iets van foto's die je wilt laten zien om te kijken hoe het er uit ziet?

Hebben jullie misschien vrij lange benen, waardoor je meer ruimte in het zadel nodig hebt?

Ik wil best foto's maken hoor. En ik heb echt geen lange benen :D was het maar zo.

Vind het trouwens een beetje makkelijk om maar te roepen: "het ligt aan je eigen zit!". Ik kan echt van mijzelf zeggen dat ik een prima zit/houding heb. Scoor er altijd hoog op dus dat is wel erg makkelijk om te roepen.. Daarbij zit ik 85% van de tijd door ipv dat ik lichtrijd.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 11:53

Ja dat had ik ook altijd in een boomzadel :') Je kan het toch gewoon proberen? Tenslotte zit een boomloos zadel vaak wat anders in elkaar (beugelophanging enz.) waardoor het kan veranderen.