[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 07:38

Heeft iemand hier nog een boomloos pad over voor een Barefoot Barrydale? Gewoon een simpele hoeft niet in perfecte staat te zijn. :)

_ENGEL_

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 12:17

Heeft er iemand ervaring met de ghost toscana? Vindt het een prachtige pad. Echter kan ik niks vinden over hoe deze zit. Ik heb een brede ijslander en kan met gewone pad zonder A zit niet rijden. Dan krijg ik binnen 10 minuten zo'n pijn in mijn onderrug waar ik dagen last van heb.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 14:17

DuoPenotti schreef:
Josien_ schreef:
Een tijdje geleden hier advies gevraagd voor boomloos zadel passers.
Inmiddels lijk ik geslaagd te zijn met een Edix Emir, semi boomloos dus.
De komende tijd even wennen en uitproberen, maar ik verwacht weer veel rijplezier :) .

Ben heel benieuwd hoe hij bevalt.

Die heeft ook geruime tijd door mijn hoofd gespeeld. Al heb ik nu de Gfs Cob veelzijdig.

Ik moet er nog echt mee gaan rijden dus kan er nu nog niet veel over zeggen maar tijden het testen leek mijn pony er erg fijn onder te lopen en hii zat ook lekker.

MaritB schreef:
Josien_ schreef:
Een tijdje geleden hier advies gevraagd voor boomloos zadel passers.
Inmiddels lijk ik geslaagd te zijn met een Edix Emir, semi boomloos dus.
De komende tijd even wennen en uitproberen, maar ik verwacht weer veel rijplezier :) .

Hè wat tof!

Ik wil voor Fleur wellicht een edix tudor kids.. en zat voor mijzelf ook te kijken, maar moet eerst even sparen haha!

Ben wel benieuwd hoe het jou over een tijdje bevalt!

Als je komt bekappen kun je hem bekappen, dan heb ik er ook inmiddels een aantal keer mee gereden dus kan er dan meer over zeggen!

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 13:50

_ENGEL_ schreef:
Heeft er iemand ervaring met de ghost toscana? Vindt het een prachtige pad. Echter kan ik niks vinden over hoe deze zit. Ik heb een brede ijslander en kan met gewone pad zonder A zit niet rijden. Dan krijg ik binnen 10 minuten zo'n pijn in mijn onderrug waar ik dagen last van heb.

Ja! Heel fijne pad! Ik gebruik hem op mijn kleine bolle tinker, enkel zonder beugels. De mijne is een normale maat met de boog aan de voorkant *D
Wat heb je zelf al geprobeerd? Misschien dat ik je kan helpen vergelijken

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 13:54

Een christ iberica, maar deze zat veel te breed en een gewone simpele Harry horse pad en ik zoek iets meer dan dat. Als er in de basis een soort a vorm zit lijkt de ghost toscana me heel fijn, maar als dat niet zo is ben ik bang dat deze me te breed word

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 14:31

Ah, de christ heb ik geprobeerd, maar na 3x rijden ook weer verkocht. Die vond ik glad en totaal geen stevigheid..
De toscane is steviger en ook stroever door de suede zit. Er zijn ook zitversmallers te koop, ik weet alleen niet of dat werkt op de cavallin basis.
De edix union zit smaller, maar is ook weer meer zadel.
Welke omgeving zit je? Misschien dat ik eens langs kan komen, dan kun je wel meerdere pads proberen

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 14:33

Zijn er meer mensen met een edix union? Voor mijn gevoel zijn de kussens aan de korte kant vergeleken met de pad, ik weet niet of ze dat bewust hebben gedaan?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 19:12

Ik stel mijn vraag even hier omdat ik denk dat wel meerdere in dit topic het probleem herkennen. :)

Ik ben best een makkelijke ruiter dat wil zeggen dat ik het liefst zo met mijn outdoor laarzen aan op mijn paard stap, ik heb gewoon geen zin in een hele schoenen wissel. :+ Echter loop ik met mijn Barefoot Barrydale tegen een probleem aan en dat is dan de beugelriemen in mijn onderbenen drukken en ik dus nu blauwe plekken krijg. Ik had dit probleem niet met mijn andere zadel gek genoeg....

Nu heb ik vandaag bij de EJ teugel beschermers gekocht om jawel om mijn beugelriemen te doen in de hoop dat dit wolletje toch wat demping bied.

Maar hebben jullie wellicht nog tips? :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 19:36

Je hebt ook speciale beugelriem hoezen die precies datzelfde zouden moeten doen :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 20:06

Ja of fenders pakken :D

Ik heb de smalle
Afbeelding

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 20:32

Ik zat toevallig al een tijdje te denken hoe ik zo een zelfde probleem ging oplossen. Mijn kuit/velletje komt zonder laarzen tussen de riem en mijn paard. Ze is nogal rond gebouwd :+

Ik heb toen gekeken naar die breedere riemen die veel voor het springen worden gebruikt of van gaston mercier voor de endurance. Ik wil echter geen fenders aan mijn edix tudor hangen.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 20:38

Je hebt ook de bredere beugelriemen van Barefoot, maar ik vraag mij af of dat gaat werken. Fenders ook aan gedacht en dat zou natuurlijk sowieso een oplossing zijn, maar ik weet niet zo goed wat ik daar van vind aan een Barefoot Barrydale en of dat ook wil met de kniewrongen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 20:46

Barefoot heeft ook brede beugelriemen

Of je moet kijken naar van die enkele riemen?

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 22:52

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 05:56

Ooh dat ziet er goed uit! :D

Ik ga vandaag mijn teugelhoesjes proberen, ik ben benieuwd of dat wat is!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 07:04

Ja klopt, en andere ophanging onder je zadel waarschijnlijk.

Die beugelriemen zien er goed uit!

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 08:09

Ik heb de norton comfort beugelriemen en zijn mooie dingen! Vooral voor de prijs vind ik ze echt de moeite waard. Ik rijd altijd alleen met lage jodphers en gaaf prima. De brede beugelriemen van BR heb ik ook liggen en zijn ook goed.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 08:28

Ow dat klinkt positief! Is het leer ook een beetje zacht?
De verkoopster van mijn edix tudor zei dat ik wel echt zacht leren riemen moest gebruiken vanwege het leer en beschadigingen. Ik heb nu hun mono riemen erbij en dat geeft idd geen beschadigingen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 08:43

Petrichor schreef:
Ik stel mijn vraag even hier omdat ik denk dat wel meerdere in dit topic het probleem herkennen. :)

Ik ben best een makkelijke ruiter dat wil zeggen dat ik het liefst zo met mijn outdoor laarzen aan op mijn paard stap, ik heb gewoon geen zin in een hele schoenen wissel. :+ Echter loop ik met mijn Barefoot Barrydale tegen een probleem aan en dat is dan de beugelriemen in mijn onderbenen drukken en ik dus nu blauwe plekken krijg. Ik had dit probleem niet met mijn andere zadel gek genoeg....

Nu heb ik vandaag bij de EJ teugel beschermers gekocht om jawel om mijn beugelriemen te doen in de hoop dat dit wolletje toch wat demping bied.

Maar hebben jullie wellicht nog tips? :)

Je hebt niet toevallig foto's van jou op vorige zadel zonder probleem, en jou op huidige zadel met het probleem...? Dat denkt wat makkelijker mee qua waar het probleem nu precies ontstaat :)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 09:14

Hannanasjuh schreef:
Ow dat klinkt positief! Is het leer ook een beetje zacht?
De verkoopster van mijn edix tudor zei dat ik wel echt zacht leren riemen moest gebruiken vanwege het leer en beschadigingen. Ik heb nu hun mono riemen erbij en dat geeft idd geen beschadigingen.

Euh dat durf ik niet zo te zeggen. Doordat ze breder zijn zijn ze vrij stevig. Zowel de norton als de BR blijven op zichzelf ook gewoon overeind staan.
Ik durf niet te zeggen of ze het zachte leer misschien beschadigen of niet. Heb zelf niet gebruikt op zweetbladen. Gebruik sowieso nooit beugelriemen over zweetblad heen(alleen er onder), maar heb nu een TCS in gebruik met deze beugelriemen.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 10:52

ricojoreen schreef:
Ah, de christ heb ik geprobeerd, maar na 3x rijden ook weer verkocht. Die vond ik glad en totaal geen stevigheid..
De toscane is steviger en ook stroever door de suede zit. Er zijn ook zitversmallers te koop, ik weet alleen niet of dat werkt op de cavallin basis.
De edix union zit smaller, maar is ook weer meer zadel.
Welke omgeving zit je? Misschien dat ik eens langs kan komen, dan kun je wel meerdere pads proberen

Ik woon in de randstad zuid holland. Ik zag bij freehorse een testmodel staan in de juiste maat, wellicht weet zij of er een zitversmaller oppast en dan kan ik hem meteen testen

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 22:17

Pmarena, van mijn nieuwe zadel heb ik nog geen foto's kan ik wel maken natuurlijk. :)

Vandaag voor het eerst met de teugel beschermers gereden en ik moet zeggen dat was echt al een heel stuk beter!