[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 18:30

Ja, maar BuitenZinnig blijven was ook onhandig. En Don was al vergeven in alle mogelijke combinaties...dan maar Kwetal, ook roodharig :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 19:55

Nouja ik vind dat bedrijf BuitenZinnig gewoon in ruste had moeten gaan, Suzanne had lekker een eigen bedrijfsnaam kunnen bedenken (of had je die al eigenlijk? :) ) en die ook op Bokt gebruiken :P

Stuk minder verwarring voor vastgeroeste bokkers zoals ik, flauw van jullie eigenlijk hoor :+

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:01

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:12

De flexee getest op mijn oudste merrie, hier lag mijn been wel tegen de kniewrong ipv erachter. Conclusie: de breedste boom is wss toch te smal voor mijn jongste paard.
Ik zal de komende dagen testen zonder voorboom (al dan niet met de equisaver eronder, iemand ervaring met deze drukverdeler?) of mss kijken om een ve bomen zo te verplooien dat die breder wordt.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:49

Ik vond het zadel ook wat achterover liggen op je jongste paard Duhelo. Hopelijk krijg je hem passend! Hij staat verder wel heel erg goed!

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:01

xniieeenke schreef:
Wat vind dit topic eigenlijk van het onderzoek:
https://scientifichorsemanship.wordpress.com/2013/03/

Waar uit blijkt dat dit net zo 'schadelijk' is als zonder zadel?

[ Afbeelding ]

In het kort; het onderzoek geeft geen goed beeld van boomloze zadels, er wordt ook aangegeven dat slechts 1 boomloos zadel getest is. De conclusie van dit onderzoek slaat dan ook helemaal nergens op, namelijk ''Het conventionele zadel met boom slaagt er beter in dan boomloze zadels om de druk op de paardenrug gelijkmatig te verspreiden.''

Deze conclusie is een opsomming van wilde aannamens. ''Het conventionele zadel met boom'', tja, boomloze zadels zijn al eeuwen in gebruik, maar in deze zin en in de rest van het onderzoek is het net of het een heidense gewoonte is om zonder boom op je paard te zitten. Dan wordt ook nog eens vermeld dat, ja, we hebben maar 1 boomloos zadel getest, maar uit dit onderzoek blijkt wel dat ''boomloze zadels'' in het algemeen de druk op de paardenrug slechter verspreiden dan een boomzadel. Huh? Niet alleen zegt 1 zadel niks over een hele groep (met ontzettend veel variatie), maar eerder werd ook gezegd dat een slecht passend boomzadel tot drukpunten leidt.

Overigens spreekt het onderzoek zichzelf ook tegen:
''Eén belangrijk effect van een boom is dat het het gewicht van de ruiter over een breed oppervlak op de paardenrug verspreidt. Dit vermindert de kans op drukpunten: punten waar de druk op de paardenrug zo groot wordt dat het pijn of letsels veroorzaakt.''
Vreemd dus, omdat het even later wordt tegengesproken met dat slecht passende boomzadels wel degelijk drukpunten veroorzaken. Overigens wordt bij beide beweringen geen bron vermeld, dus of hier uberhaupt onderzoek naar is gedaan, is niet duidelijk.

Dat dit ene boomloze zadel dan net zo schadelijk is als zonder zadel rijden is ook een hele wilde aanname. Daar gaat dit onderzoek ook niet over, de kern van het onderzoek is namelijk hoeveel druk op een bepaald oppervlakte komt. Om te bepalen of een boomloos zadel net zo schadelijk is als rijden zonder zadel, moet je ook informatie hebben over de schokdemping, ruggengraatvrijheid, etc.

Het leuke is dat dit en meer over zadels als die van Barefoot al bekend is (wat dus niet in dit onderzoek naar voren komt)(staat geloof ik op de site van barefoot, onder veelgestelde vragen, onder ''Hoe worden de zadels getest'' of iets in die geest). Hier blijkt dat de Barefoot zadels de druk keurig verdelen.

Mijn conclusie over dit onderzoek is dat dit een scheef en erg bevooroordeeld onderzoek is. De schrijver spreekt zichzelf tegen en de conclusie komt niet logisch voort uit het voorgaande onderzoek. Het enige waar dit onderzoek iets over zegt, is hoe 1 boomloos zadel de druk verdeelt ten op zichte van een (goed passend??) boomzadel. Dan zeggen dat het voor het paardenwelzijn beter is om met een goed passend boomzadel te rijden, is een beetje hetzelfde als zeggen dat je altijd in een rode auto moet rijden, want jij doet dat ook en je hebt nog nooit een ongeluk gehad.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:05

Bedankt :3 voor de feedback, hier kan ik wat mee :j

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:26

Ik lees dat soort onderzoeken niet eens meer...flauwekul. Boomzadels bestaan pas, boomloos ongeveer 5-6x langer. En zonder zadel nog erger?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zonder zadel - je moesten hem zeer gevoelig instellen om wat te kunnen vinden. Bovendien kwam dit "drukpunt" steeds ergens anders terecht.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 22:24

Dus dan zou rijden zonder zadel helemaal niet schadelijk zijn Kwetal?
Interressant, ik reed vroeger veel zonder zadel en tegenwoordig met bbp omdat hij door ouderdom niet meer zo lekker zit ( lees: je voelt nu ruggegraat).

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 22:34

Helemaal niet op je paard zitten is niet schadelijk - maar die onzin verhalen over mega drukplekken van je zitbeenderen, zijn dus onwaar. Kan altijd iets gebeuren, wanneer je raar zit, er problemen zijn etc. Maar een ritje gewoon op je platte kont zonder iets er tussen, kan geen kwaad.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 23:50

Maar dat is in stap? Of zijn de andere ook van draf?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 23:51

Ook in draf

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 08:45

Boomloze zadels zullen druk wat meer verdelen maar ik blijf bij zonder zadel slecht.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 12:08

Hoe zit het met boomloze zadels en een paard met hoge schoft, kan dat?

Gisteren gereden met het Barrydale zadel van een stalgenoot maar naast dat het voor mij mega moest wennen, lag het volgens mij echt niet goed. Het lag echt vol op de schoft en ik weet zelf niet hoeveel ruimte daar hoort te zitten met een boomloos zadel. Lees wel iets over speciale hoge schoft pommel?

Daarnaast vond ik het wennen dat mijn knieen niet tegen het zadel komen tenzij ik ze echt aandruk. Is dat normaal? Zie bij anderen met Cheyenne zadels wel vaak dat er ruimte zit, een driehoekje, tussen je knie en het zadel en dat dan je kuiten pas weer tegen het paard komen zeg maar.

Even een schoft foto:
Afbeelding

Gaat daar een boomloos (interesse in de London) op passen?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 12:34

Ik heb het zelf niet passend gekregen op een dergelijke schoft. Het is de combinatie van een hoge schoft en geen schoftspieren die bij mij nekkend was, zeker omdat hij qua pommelmaat eigenlijk een L nodig had voor zijn schouders.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 29-01-16 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 12:39

Ik heb een paard met een hoge schoft en heb er een bob marshall en een Flexible saddle op liggen. Gaat prima met een speciale pad er onder.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 12:41

Jildau - er zijn merken met meer schoftvrijheid, of je moet met speciale pads gaan werken. bedenk ook dat die schoft mogelijk komt door een niet passend boomzadel dat alle spieren weggedrukt heeft, dus wellicht dat het na verloop van tijd beter wordt?

En dan even een lesje anatomie - wanneer jij je knieën tegen je paard gedrukt krijgt bij een boomloos zadel of zonder zadel, dan heb jij heel bijzondere gewrichten. :+ Ga maar eens op een paard zitten zonder zadel, je knie ligt altijd vrij. Je hebt de illusie dat je knie tegen het paard komt, omdat boomzadels daar een wrong hebben en die drukt het zadel naar je knie toe..... <<)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 12:44

Even in je foto-topic gekeken, omdat dit wel een ultieme rug-wegdruk foto is waarop het er wel heel erg puppy / ingevallen / puntig uitziet allemaal :=

En dat is wel heel lastig, voor alle zadels (wel of niet boomloos) als de schoft echt heel smal en puntig is en er daarnaast ook weinig zit.

Leuke is dat je op de hele fotoserie wel ziet dat als paardmans zijn rug bolt, hij nog best rond qua bouw lijkt te zijn?

Stond deze nu al in het werk of moet het spieren opbouwen nog komen? :)

Want dan zou ik zéker wel zoeken naar iets dat de groei van spieren rond de schoft niet tegenhoudt.

Beste advies is toch eens afspreken met Lilianne / Teteltee / http://www.boomlooszadelpasservice.nl , dan kan je zoveel proberen qua zadels / pads / inlages / pommels enzo, weet je meteen waar je aan toe bent :)

Naar mijn mening heb je eigenlijk bijna altijd wel dat je knie niet tegen je zadel / paard zit, maar door onder je knie een kniewrong te plaatsen valt het niet zo op :P

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 12:45

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 12:48

Ik help je graag Jildau :j

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 12:51

wellicht is die barrydale iets (of dat type die gericht is op dressuurpaarden met oplopende schoft, was het de barrydale?)
Met een flexee achtig zal je ook voldoende schoft kunnen creeeren, als ik zie wat een smal boompje daarbij gegeven wordt (en met de breedste boom heb ik op mijn oudste, brede merrie, maar met spieratrofie en schoft nog een halve vuist ruimte over)
Afbeelding (hier stond ze wel erg mager, ondertussen is ze weer iets voller)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 12:52

Bij Jildau mis ik de hele lange rugspier... (het paard)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 12:56

Kwetal schreef:
Bij Jildau mis ik de hele lange rugspier... (het paard)

die zat er van de mijne ook niet meer op hoor, maar door het type paard valt dat een stuk minder op ... Maar de rugspier kun je beter opvullen met inlages dan een shoft lijkt me

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:05

Okee dat knie gebeuren moet ik dus gewoon aan wennen. :D

Pmarena: dit is wel een extreme foto door zijn stand. Hij heeft de afgelopen maanden nauwelijks iets gedaan door gezondheidsproblemen. Misschien geven deze foto's een beter beeld?

Afbeelding
Afbeelding

Om aan te geven dat 'ie wel echt schoft heeft.

En klopt het is wel één die met een boomzadel richting een wide boom gaat.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:18

Ik heb een draver met een aardige schoft. Daar ligt al jaren een Londen op.