voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 23:52

JastieHorse schreef:
Uiteraard vind je paard iets niet prettig maar heeft echt niet te maken met of zonder boom..

Dat hoeft ook niet waar te zijn. Je kan een boomzadel hebben die niet past en dus knelt, net als dat je een boomloos kunt hebben die niet goed op een paard ligt.
Dus kan wel degelijk te maken hebben met je zadel, met of zonder boom.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 11:11

Even een vraagje...

Wij zijn bezig om wellicht een tweede paardje te kopen. Op mijn pony heb ik een barefoot barrydale en voor dit paard zou ik ook graag een barefoot aanschaffen. Het liefst een niet al te duur tweedehandsje. Voorkeur gaat uit naar een cheyenne of een atalanta of een stella. Maar nu vraag ik me af wat een redelijke prijs is voor dit soort zadels. En dan zijn ze natuurlijk nog met VPS en zonder. Leer/drytex, wat natuurlijk ook scheelt. Dus misschien moet ik de vraag omdraaien.
Mijn budget is 300 euro en dan wil ik het liefste een compleet zadel met passende singel, passende pommel en bijbehorende pad hebben. Is dat redelijk?

Zinzi_jewel

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 11:13

Voor een dry tex wel . Denk als ik de advertenties hier op de markt bekijk je wel rond de 500 / 550 kwijt gaat zijn vokr een 2e hands BF .

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 11:25

Het mag best een oudere zijn, eventueel zonder vps, maar uiteraard nog wel gewoon goed bruikbaar. Zadel gaat niet heel intensief gebruikt worden, maar wil er op die manier toch nog wel graag een paar jaar mee doen. 500 euro heb ik niet, maar zou ik er ook niet voor over hebben tweedehands. In ieder geval niet voor een cheyenne.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 11:26

Kan je je barydale niet gewoon gebruiken voor het tweede paard?

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 11:28

Geryon schreef:
Kan je je barydale niet gewoon gebruiken voor het tweede paard?

Dat kan wel, maar het paard is eigenlijk voor mijn man en met de intentie om samen af en toe een buitenrit te gaan maken. Een tweede zadel is dan wel prettig ;)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 11:29

Ik heb mijn oog laten vallen op een barefoot uit 2006. Deze heeft echter geen VPS. Is het evengoed een goed zadel?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 11:33

Er staat nog een barefoot atlanta met toebehoren en vps voor 300 euro op marktplaats!

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 11:35

pleiada schreef:
Er staat nog een barefoot atlanta met toebehoren en vps voor 300 euro op marktplaats!

Ik heb hem gezien maar er is inmiddels al 325 op geboden en die 300 euro is een vanaf prijs. Ik vermoed dat dit zadel wel iets meer dan 300 euro moet gaan kosten...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 11:38

Gewoon mailen . Dan weet je het . Vanaf dan betekend dat dat ze dat minimaal willen hebben .
Miss heb je hem wel voor 350 €

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 11:38

Heb je gemaild dan?Dat bod is al en week geleden uitgebracht en hij stond op gereserveerd en nu niet meer dus ik vermoed dat het niet door ging..Het is dan ook zeker de moeite waard even te mailen met je bod,je weet maar nooit :)

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 11:39

Voorlopig is 300 euro echt mijn max. Paard moet ook nog gekocht ;)

@ pleiada , dat wist ik niet. Ga er dan toch maar een mailtje aan wagen!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 11:41

Nou dan mail je toch dat je 300 biedt!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 12:00

Als je kan bellen, moet je dat zeker doen. Even contact maakt al zo' n andere indruk. En als dat niet kan: mailen met wat vragen en zeggen dat je veel belangstelling hebt. Zo bouw je aan een band die tot een goede aankoop kan leiden.
Wat leuk dat jullie straks samen ritjes kunnen maken!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 12:02

[quote="Maaike_Indy"]Voorlopig is 300 euro echt mijn max. Paard moet ook nog gekocht ;)

@ pleiada , dat wist ik niet. Ga er dan toch maar een mailtje aan wagen![/

Ik ben heel benieuwd :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 12:16

Brendaaaa schreef:
Ik heb mijn oog laten vallen op een barefoot uit 2006. Deze heeft echter geen VPS. Is het evengoed een goed zadel?

Ja hoor. Gewoon dikke inlages erbij doen, goed kijken of de ruggegraat vrij ligt.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 12:41

Hoe weet je of de ruggegraat vrij is als je erop aan het rijden bent? Ik lees wel eens iets over een halstertouwtest maar weet niet hoe dat werkt?

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 12:43

Brendaaaa schreef:
Hoe weet je of de ruggegraat vrij is als je erop aan het rijden bent? Ik lees wel eens iets over een halstertouwtest maar weet niet hoe dat werkt?

Dit en nog veel meer over boomloos en met name barefoot kan je vinden op barefoot-saddle.nl
;)

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 21:15

Die zadels worden vaak aan ongeveer dezelfde prijs op opendeurdagen verkocht in ruitershops. Ook mijn nichtje heeft ze een tijdje in de winkel gehad, ze is ermee gestopt omdat ze bijna allemaal terugkomen.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 01:46

Zit nu al een paar dagen te denken, bestaan er eigenlijk fijne (semi)boomloosjes met een lengte van maximaal zo'n 43 cm, en een inchmaat vergelijkbaar met 17 of 17,5" engels of 15" western?

Barefoots en startrekk (ook de shorty) zijn sowieso langer. Heb op Equitana gevraagd naar de kortste Deuber, maar die kwam volgens verkoper ook op 49 cm. Hidalgo Caracas is 47 cm, maar daarmee ook nog steeds te lang.

Weer dank voor jullie meedenken!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 09:26

raya00 schreef:
Zit nu al een paar dagen te denken, bestaan er eigenlijk fijne (semi)boomloosjes met een lengte van maximaal zo'n 43 cm, en een inchmaat vergelijkbaar met 17 of 17,5" engels of 15" western?

Barefoots en startrekk (ook de shorty) zijn sowieso langer. Heb op Equitana gevraagd naar de kortste Deuber, maar die kwam volgens verkoper ook op 49 cm. Hidalgo Caracas is 47 cm, maar daarmee ook nog steeds te lang.

Weer dank voor jullie meedenken!

Trekker met verkorte kussens?

Waarom wil je per ce zo kort?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 10:03

De kortste kussens van de Trekker zijn 42,5 cm, de langste 45,5. De zitmaat is verstelbaar en gaat tot 18 inch geloof ik. Ik heb voor mijn Haflinger een Trekker en rijd er nu alweer bijna 3 jaar met veel plezier mee.
Dit is ook meteen het kortste(semi) boomloze zadel dat ik heb kunnen vinden. De Sensation is volgens mij ook vrij kort maar dat vond ik een minder fijn zadel.

wheaty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 10:19

Ik heb nog een trekker master 2, in een hele goede staat, 1 jaar gebruikt.
http://www.hdruitersport.nl/ArticleDeta ... 64-TREKKER.
ik heb hem ingeruild tegen een ander zadel en daarom staat hij nu te koop via HD ruitersport , als je ze mailt kunnen ze je even exact de maat opmeten en doorgeven, dit is inderdaad een van de korste semi-boomloos zadels die er zijn .
over de prijs valt nog te praten .

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 10:55

Raya - zulke zadels bestaan niet, daar kan ik kort over zijn. 17 inch zitmaat is al 43cm en daar moet dan nog een beetje "zadel" onderuit steken. Westernzadels hebben helemaal veel extra van skirt en fork, dus daar is het geheel nog langer van. Wat kan is hier al aangegeven - kortere kussens onder bijvoorbeeld een Trekker of onder de Caracas (en de andere Hidalgo modellen). Bedenk dat een boomloos zadel best iets te lang mag zijn, want het geeft immers mee. Waar jij zit drukt het niet (minder - hangt van de stijfheid van het zadel af) Een Trekker True Talent is een beetje richting Western en kan geleverd worden met die korte kussens. Op zich is dit zadel soepel, want het is anders gemaakt dan de Classic/Luxus. Door de driepunts V-singeling is het makkelijk op de goede plek te leggen. De True Talent is bij uitstek geschikt voor lekker buitenritten, maar ook goed voor dressuur (maar niet in de wedstrijd ring)
Het zelfde gaat op voor de Hidalgo zadels - ook een driepunts V-singeling waarvan de achterste stoot verplaatsbaar is, ook te leveren met korte kussens in diverse vormen. De Spaanse modellen en de Nevada zijn goed geschikt voor recreatief en langere afstanden

De Master van Wheaty is ook kort, maar de kussens zijn vast en de breedte van het kopijzer ook, dus dat moet toevallig net de goede maat zijn voor jouw paard.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 13:39

Dank voor het meedenken en de snelle reacties!

@Nelleke, zo kort omdat dat de ruimte is die m'n pony heeft. Kan er best een cm of wat naast zitten, maar het is hoe dan ook gewoon kort.

@swift, dankjewel voor je ervaringen!

@Buitenzinnig, dank voor je duidelijke antwoord! Fijn! Dan weet ik waar ik aan kan gaan denken en wat de opties zijn. Pony is nu nog niet zover (net 3, dus zeker nog niet onder het zadel) maar vind het fijn om me alvast een beetje te kunnen oriënteren.