Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Daphneeeej schreef:@blijheid: Ik heb een hoofdstel met enkel 1 bakstuk. Deze vlecht ik vast achter de oren met een simpel vlechtje zodat hij hem niet kan afschuren/afschudden. Werkt ideaal!
pmarena schreef:Hanna: Mensen gebruiken veel namen voor singels door elkaar, maar in principe is een anatomische singel al heel erg lang gewoon een singel met uitsparingen bij de voorbenen inderdaad. Die waren er al lang voordat er banaansingels of C-vormige singels bestonden.
Alleen zijn die C-vormige singels nòg anatomischer waardoor veel mensen nu deze bedoelen, met "anatomische singel". S-vormige singel wordt ook wel gezegd. Om het er maar makkelijker op te maken
Blijheid: Als je een echte CRB hebt, dan is die zeer zeker niet netjes op maat als je hem omschrijft als "los" en dat hij makkelijk afgeschud kan worden. Dat hoort namelijk echt niet te kunnen, een CRB hoort juist heel weinig ruimte over te laten, over het algemeen een stuk minder dan een normaal touwhalster die vaak wel erg ruim geknoopt worden
Ik kan het weten, ik heb de CRB uitgevonden jaren geleden na heel wat geknoop en geëxperimenteer
En zit er ook altijd over te zeuren als mensen hem te wijd maken, want dan kan hij sowieso al niet goed werken
Kwetal schreef:Blijheid, wat dacht je van een Bloem of Flower, Floating Hackamore of de Orbit? Allemaal zowel als mini hackamore als sidepull te gebruiken.
Blijheid schreef:Dat zou kunnen hoor, ik heb maten doorgegeven en daar heeft iemand hem op geknoopt.
Als je teugelcontact houd zit het ook wel redelijk 'vast'. Als je helemaal zonder teugelcontact rijd zoals ik nu zit het 'neus/keelriem' deel (bij mij in elk geval) helemaal los. Ik denk dat het vooral komt door het ontbreken van een frontiem of 'oortjes' dat hij hem dan afgeschud krijgt.
Moeilijk te zien, zwart paard met zwarte CRB, enige foto waarop het een beetje te zien is, is deze met uitstappen
[ Afbeelding ]
Ik dacht juist dat het zo los hoorde, omdat je er met losse teugel mee rijd. Als je dan je teugel maar ietsje opneemt schuift het al iets strakker waardoor je paard een heel lichte hulp krijgt. Als het als strak zit kan je die hulp pas geven als je echt contact neemt, en dat wil ik juist niet.
Maar goed, ik zal hem sowieso eens wat strakker doen en dan verder kijkenIk wil hem ook niet te strak doen omdat dit blijkbaar wel goed bevalt bij ponymans en we op zich heel fijn rijden zo. Er moeten alleen niet teveel vliegen zijn
hannatjuh schreef:[
aah ok dankje! zou een leer of neopreen minder schuiven? ik ga dan toch maar proberen alles wat ik nieuw aanschaf dat dat anti slip is om het zo maar te zeggen
Mayflower_ schreef:Ik rij soms ook met een S hack, vind hem ideaal! Heb ook een CRB geprobeerd maar deze zakte toen af, maakte hem toen wel vast aan de voorpluk van mijn Haf (dus voorpluk invlechten en hoofdstel door de vlecht).
pmarena schreef:Blijheid schreef:Dat zou kunnen hoor, ik heb maten doorgegeven en daar heeft iemand hem op geknoopt.
Als je teugelcontact houd zit het ook wel redelijk 'vast'. Als je helemaal zonder teugelcontact rijd zoals ik nu zit het 'neus/keelriem' deel (bij mij in elk geval) helemaal los. Ik denk dat het vooral komt door het ontbreken van een frontiem of 'oortjes' dat hij hem dan afgeschud krijgt.
Moeilijk te zien, zwart paard met zwarte CRB, enige foto waarop het een beetje te zien is, is deze met uitstappen
[ Afbeelding ]
Ik dacht juist dat het zo los hoorde, omdat je er met losse teugel mee rijd. Als je dan je teugel maar ietsje opneemt schuift het al iets strakker waardoor je paard een heel lichte hulp krijgt. Als het als strak zit kan je die hulp pas geven als je echt contact neemt, en dat wil ik juist niet.
Maar goed, ik zal hem sowieso eens wat strakker doen en dan verder kijkenIk wil hem ook niet te strak doen omdat dit blijkbaar wel goed bevalt bij ponymans en we op zich heel fijn rijden zo. Er moeten alleen niet teveel vliegen zijn
Och jee, deze is echt belachelijk, belachelijk veels te ruim geknoopt
En het ringetje zit ook nog eens niet goed.
Dit is geen CRB maar iets dat er heel in de verte op lijkt
DIT is een CRB zoals die bedoeld is:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Gewoon net zoals bij een hoge neusriem iets van 2 vingers ruimte tussen "kin" en touw zodat hij niet strak zit maar ook niet flodderig
Als hij zo idioot flodderig om het hoofd hangt en je wilt een keer serieus remmen in geval van nood ofzo, dan zitten je teugels tegen de keel / hals aan
pmarena schreef:hannatjuh schreef:[
aah ok dankje! zou een leer of neopreen minder schuiven? ik ga dan toch maar proberen alles wat ik nieuw aanschaf dat dat anti slip is om het zo maar te zeggen
Ik heb geen echte C-vormige singels in neopreen gezien eigenlijk, volgens mij bestaan die alleen in leer?
Banaanvormige bestaan wel in neopreen maar die werken veel minder goed dan de echte C singel.
Blijheid schreef:Dit is inderdaad een heel ander ding![]()
Punt is alleen dat de dinges (bij gebrek aan betere naam) die ik nu gebruik wel het eerste is waarvan ik echt een YES gevoel krijg met rijden. Misschien niet zo bedoeld, maar hij werkt wel voor ons, daarom wil ik er eigenlijk ook niet teveel aan prutsen
Serieus remmen en 'geval van nood' hebben we in de bak toch niet, en als ik dan eens ga buitenrijden kan ik er altijd nog weer een gewoon hoofdstel met bitje in hangen.
pmarena schreef:Blijheid schreef:Dit is inderdaad een heel ander ding![]()
Punt is alleen dat de dinges (bij gebrek aan betere naam) die ik nu gebruik wel het eerste is waarvan ik echt een YES gevoel krijg met rijden. Misschien niet zo bedoeld, maar hij werkt wel voor ons, daarom wil ik er eigenlijk ook niet teveel aan prutsen
Serieus remmen en 'geval van nood' hebben we in de bak toch niet, en als ik dan eens ga buitenrijden kan ik er altijd nog weer een gewoon hoofdstel met bitje in hangen.
Is het je echt verkocht als CRB, niet onder een andere naam?
Als je dit zo fijn vindt en wilt houden, dan zou ik inderdaad zeggen probeer hem op 1 of andere manier wat vaster om het hoofd te laten liggen want van zichzelf moet hij het niet hebben zo wijd als alles hangt
Ik wilde juist voor buiten iets dat zo goed als niet aanwezig was rond het hoofd (lekker vrijheid en met zeer weinig contact rijden), maar wel goed in kon werken wanneer nodig.
En dan moet je niet eerst een halve meter touw strak hoeven te trekken voordat je eens een duidelijke HO-werking gaat krijgen zeg maar
Het boogje in mijn teugels en de paar cm tussen hoofd en CRB is voor mij ruimte zat om vrij te houden, meer ruimte in de CRB geeft alleen maar rondslingerende teugels en daardoor irritante ruis in mijn beleving, dan gaan de teugels veels te veel bewegen en prikkels geven terwijl ik juist met een boogje in de teugels rijd en een simpel "touwhalster" wil om zoveel mogelijk prikkelvrije vrijheid te geven aan dat paardje
Wanneer hij goed geknoopt zit dan hangen de teugels veel stiller.