voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:12

Ik kan ook niks met een kale boom op een paard - het uiteindelijke resultaat kan behoorlijk verziekt worden door de opbouw van het zadel - dus verkeerde kussens, de plaats van de kussens etc. Andersom kan een bekwame zadelmaker met een niet 100% passende boom het geheel passend krijgen met de opbouw van het zadel.... Maar waar het mij om ging is dat je goed kunt zien hoe die boom gaat liggen wrikken zodra het paard buigt.
Met name een westernzadel valt of staat met hoe de skirts er aan gezet worden... daar kunnen ze met 1 boom wel tig verschillende zadels maken, alleen al door de vorm van alles en hoe het leer in de kamer wordt getrokken....
Citaat:
Vaak rare spijkers
Die spijkers an sich zijn niet raar hoor - de plek waar ze zitten misschien wel :+

Merel

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:33

Ik lees hier af en toe mee en zag ook wel eens tips over singels voorbij komen.
Ik heb jaren gereden met een Valencia I (Hidalgo), kon ik eens leuk aankomen om te proberen en dat beviel super. Enige nadeel; het zadel was knalrood van kleur en dat vond ik echt lelijk. Nu liep ik enkele weken terug tegen een Valencia II (het verbeterde model) aan in het zwart (2e hands). Ik ben er erg blij mee, maar ben nog op zoek naar een goede singel.

Met de Valencia I reed ik met een leren singel van Barefoot, anatomisch gevormd en met elastiek.
Dat beviel altijd goed, maar het laatste jaar had mijn pony af en toe wat drukplekken achter de ellebogen. Voornamelijk na ritten met veel, langdurig stapwerk. Oorzaak is denk ik dat hij wat te dik was, want hier hadden we nooit eerder last van gehad, ook niet tijdens een half jaar in Zweden de bergen op en af rijden. Verschil met al die jaren ervoor was wel dat hij toen erg goed in training stond en nu niet. Zelfde singel met de barefoot heeft ook nooit problemen gegeven.

Nu met de Valencia II wil ik graag een zwarte singel ipv een bruine en mag de singel iets langer zijn (60cm ipv 55cm). Gisteren ben ik op de Equitana geweest maar kon niet echt vinden wat ik zocht. Ik zoek anatomisch gevormd, voorkeur voor leer. Met een ringetje onderaan. Mag ook banaanvormig zijn, ik denk dat dat ook wel goed kan werken. Verder wil ik wel eens proberen of zo'n singel werkt waarbij de ene gesp aan en riempje zit die door een ring gaat en dan verbonden is met de andere gesp. De voorste singelstoten moeten bij mijn pony altijd korter dan de achtersten, maar het verschil is net geen gaatje.

Iemand suggeties voor een fijne singel??

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:41

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:58

Ja ongeveer :)

Ik zou dus heel graag nog hebben dat de voorste en achterste gesp ahw met elkaar communiceren.
Het is zo lastig uit te leggen... bij deze zie je wat ik bedoel (het riempje door de ring dat is verbonden met zowel voorste als achterste gesp); http://www.justwestern.nl/Controls/Imag ... utput=.png

Maar hier vind ik het materiaal dan weer niet zo fijn van én heeft geen ringetje onderaan..
ik zoek dus nog de singel die dat alles heeft.. zucht. Misschien weet iemand hier wat?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:27

Ga naar een goede zadelmaker...... die kunnen dat ook maken hoor! (ik bedoel geen reparateur, maar iemand die zadels van de grond af aan maakt)

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:38

Dat is ook nog wel een idee ja.
Iemand daarvoor nog goede suggesties? (bij voorkeur in het oosten vh land, maar voor iets goeds wil ik ook wel verder rijden)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:52

Piaffe ruiter sport heef die singels in leder van harry horse .
Ze zijn er okk van Albion ( heel duur )
En euro riding had ze ook .
Piaffe weet ik zeker heb dr van de week nog contact over gehad .
Die singel met die D ring .

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:53

Ik weet dat bijvoorbeeld Gijs Weck aan huis komt, maar die zit in Oss - kijk anders even op de site van de http://www.NVZR.nl - niet allemaal zadelmakers, maar ze kunnen je wel doorverwijzen naar een vakman.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:34

Merel schreef:
Ja ongeveer :)

Ik zou dus heel graag nog hebben dat de voorste en achterste gesp ahw met elkaar communiceren.
Het is zo lastig uit te leggen... bij deze zie je wat ik bedoel (het riempje door de ring dat is verbonden met zowel voorste als achterste gesp); http://www.justwestern.nl/Controls/Imag ... utput=.png

Maar hier vind ik het materiaal dan weer niet zo fijn van én heeft geen ringetje onderaan..
ik zoek dus nog de singel die dat alles heeft.. zucht. Misschien weet iemand hier wat?

Die singel die jij post hebben (hadden) ze wel gewoon in zwart leer bij Divoza. Dan zou je alleen bij een zadelmaker nog een ringetje erop kunnen laten zetten. :)

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:21

Interessant filmpje over een bewegende paardenrug waardoor een starre boom nóóit passend kan zijn. Hooguit in stilstand, al zie dat ook zelden :P
http://youtu.be/nA-n_BR98Nw

Weet niet of ie hier al is geplaatst :Y)

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 22:50

Goed filmpje Pasterza, zo mooi om te zien hoe die spieren bewegen wat je dan vooral door die getekende hokjes goed kunt zien. Als je dan dit filmpje ziet, heb ik stiekem wel medelijden met de paarden die een boomzadel op hun rug hebben liggen.
Eigenlijk geen wonder dat mijn fjordje zo tegenwerkte toen ik nog met een boomzadel reed. Als ik maar maar met eebn halster aan kwam lopen, was ie al weg, gewoon omdat ie wist dat dan rotte ding weer op zijn rug kreeg. Nu met barefoot nooit meer last van gehad.

Zo zie je maar weer, goed naar je paard kijken en luisteren.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 22:50

Ik had hem al wel eens gezien, maar weet niet of dat hier was - bedankt voor dat filmpje!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 23:05

Mijn fjord reageerde de laatste tijd ook chagrijnig als ik wilde opzadelen.
Nu met mijn Barefoot is het helemaal over. Ze loopt er ook super ontspannen
onder :j

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 23:15

Jij had laatst ook zo'n mooi filmpje op FB staan Don, waar je de bewegingen van het paard zo mooi zag.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 23:17

Bij mij was het juist andersom. In eerste instantie met barefoot gereden. Maar hij begon singeldwang te vertonen, gewisseld naar een boomzadel (met grandeurpad er nog onder, boom is wat te wijd). En ondertussen komt hij hoogtens eens kijken, en staat hij weer relaxed. Maar goed, dit paard heeft ook een behoorlijk extreme bouw door spierverlies, helaas.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 23:20

Singeldwang hoeft natuurlijk niet door een boomlooszadel te komen, maar wel door de manier van aan singelen, zeker als je boomloos hebt, moet je de singel niet te strak en in 1 keer aantrekken.
Juist met spierverlies was boomloos zo fijn geweest voor je paard Mizora, maar ja als paardje er niet goed op reageert dan word het wel moeilijk natuurlijk.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 23:27

Ik singelde altijd gaatje voor gaatje aan. En dat het voor het spierverlies goed was, was ook de reden dat ik hem als eerste heb gekocht. Gelukkig heeft hij door de combinatie grandeurpad - wijde boom, wel schoftruimte (wat bij hem ook een probleem was, hij mist echt de spieren direct naast de schoft, maar zijn schouders zijn wel weer breed. Vroeger, 2.5 jaar terug toen ik hem verkocht, had hij gewoon een wintec maat m), en toch ruimte om spieren te ontwikkelen. Ik heb het gevoel dat het al iets bij trekt. Deze winter natuurlijk ook nauwelijks kunnen trainen door eerst die nattigheid en daarna de vrieskou. Dat hielp ook al niet.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 23:47

uudje schreef:
Jij had laatst ook zo'n mooi filmpje op FB staan Don, waar je de bewegingen van het paard zo mooi zag.

Volgens mij had ik hem hier ook gezet???? Wat al helpt is meerijden op de bok van een koets en dan eens goed naar de rug kijken.... :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 23:48

Mijn prinses beet me vandaag in mijn zij ...
Kwam weer eens met een zadel aan . Wilde de singel pakken om te kijken of ik het dicht kreeg en hap ...
Is het een teken ?

Ik weet het niet . Ben er ook in zijn geheel nog niet uit , helaas

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:26

Mijn merrie deed dat ook bij het boomloze zadel hoor..vind dat zo'n onzin :o

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:28

JastieHorse schreef:
Mijn merrie deed dat ook bij het boomloze zadel hoor..vind dat zo'n onzin :o

Geen onzin, je paard zegt je dat ie iets niet fijn vind.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:46

Idd , vindt dat ook geen onzin . Ze doet het ergens om !

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 20:35

Vind dat inderdaad ook geen onzin.
Zeg niet dat het direct te maken heeft met een boom of boomloos zadel, maar wel dat er iets is wat je paard niet prettig vind.
En dus iets om zeker wat mee te doen.

@ Don, ja op de bok van een koets kun je dat inderdaad ook heel mooi zien die bewegingen van de rug, heb regelmatig met mijn vader meegereden op de maratonwagen met zijn fellpony er voor.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 23:08

Uiteraard vind je paard iets niet prettig maar heeft echt niet te maken met of zonder boom..

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 23:10

Daar begon het ook niet om toch boom of loos ...