Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

little_birdy

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 09:37

Dan gaat het zeker een maat cob worden :)

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 10:10

Ik had de Micklem competition deluxe besteld, maar ik kreeg gister bericht dat het nog wel 3 weken zal duren tot hij er is. Maar nu lijkt dat nieuwe PS of Sweden hoofdstel mij ook wel wat!
Afbeelding
Nog even €100 doorsparen, dat wel :P
Zou bijna denken dat het een teken is dat de Micklem uitgesteld is.

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 14:31

Heel mooi die PS, ik vraag me alleen af of het riempje bij de neusriem niet in de weg zit bij het bakstuk.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 14:43

Saaams schreef:
little_birdy schreef:
Lees al een tijdje mee en zie dat agradi hem nu in de aanbieding heeft , ik twijfel alleen nog steeds over de maat ,
Normaal heeft mijn merrie altijd cob ,
Ook halsters maar de multi valt kleiner toch ?

Multi valt groter. Comp valt hier kleiner.
Mijn pony heeft cob multi en full comp.

Bij mij juist andersom haha , de competition past niet (veel te klein) en de multi wel haha

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 16:46

Afbeelding
Afbeelding
Hallo allemaal, ik heb bijna het halve topic gelezen en op veel sites gekeken maar ik twijfel toch over de ligging van mijn micklem ik heb het idee dat de keelriem te hoog zit maar ben bang dat als ik de bak stukken langer maak de neusriem te laag komt te zitten. Wat vinden jullie?

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 17:10

Als ik het goed denk te zien snap ik je! Al is het niet zozeer alleen de keelriem (die wel een gaatje losser mag misschien?). Zoals hij nu zit gaat het leer net over of tegen het jukbeen aan. Eigenlijk zou hij daar onderlangs moeten. Maar dan moet idd het bakstuk lager. Of de neus daarna té laag is weet ik niet zeker, zou je even moeten uittesten door het neusbotje te bevoelen... de neusriem heeft naar mijn idee namelijk nu een goeie ligging, maarja, dat jukbeen... maar ik ben benieuwd wat de anderen zeggen! Misschien zit ik ernaast hoor!

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 17:28

Dankje voor je reactie. Het hoofdstel gaat precies onder het jukbeen langs, kan net op deze manier.. Ligt er zeker niet op. Snap dat het zo kan lijken op de foto maar dit heb ik net gecheckt. Een maat kleiner zou ook niet de oplossing zijn aangezien de neus en keelriem dan echt te klein zijn.. ik vind het alleen heel lastig om de neus te bevoelen.. iemand tips? Ik ga morgen even proberen de bakstukken een gaatje langer te doen. Hoop echt de de neusriem dan nog goed ligt anders is de micklem helaas niet voor mijn paardje gemaakt :(

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 17:52

Ik denk dat je neusriem wel een stukje omlaag kan hoor. Hij zit nu bijna op hoge neusriem hoogte (2 vingers onder het jukbeen) ipv lage neusriem hoogte.
Stel je zou een bit in hebben zou je 'sperriem' niet eens voorbij het bit komen. Die zit nu boven de mondhoek.

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 17:55

MariekeS_ schreef:
Ik denk dat je neusriem wel een stukje omlaag kan hoor. Hij zit nu bijna op hoge neusriem hoogte (2 vingers onder het jukbeen) ipv lage neusriem hoogte.
Stel je zou een bit in hebben zou je 'sperriem' niet eens voorbij het bit komen. Die zit nu boven de mondhoek.

Ik snap wat je zegt maar geldt deze redenatie ook als je de micklem als sidepull gebruikt?

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 18:02

Dat weet ik niet zeker, ik twijfel nu ook nadat ik het nog had opgezocht op foto's en zie dat hij in het sidepull geval vaak hoger zit.
Het neusbot kon ik zelf ook niet goed voelen bij de mijne. Heb een beetje dezelfde twijfels als jij.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 18:04

Qua jukbeenderen zou die een gaatje lager beter zitten, maar omdat je hem bitloos gebruikt zou ik het zo laten.

Dany94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 18:04

Mocht er iemand kopstuk van rambo micklem hoofdstel te koop hebben hoor ik dat graag ! Maat full

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 18:10

Jaime_ schreef:
Qua jukbeenderen zou die een gaatje lager beter zitten, maar omdat je hem bitloos gebruikt zou ik het zo laten.

Kan dit geen kwaad voor het jukbeen dan?

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 18:15

MarritdeG schreef:
[ [url=m/n30zSr.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/W2lnqS.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hallo allemaal, ik heb bijna het halve topic gelezen en op veel sites gekeken maar ik twijfel toch over de ligging van mijn micklem ik heb het idee dat de keelriem te hoog zit maar ben bang dat als ik de bak stukken langer maak de neusriem te laag komt te zitten. Wat vinden jullie?

Ik vind het hoofdstel persoonlijk te groot. Als je ziet hoeveel lengte je overhebt bij de bakstukken...

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 18:19

PanamaD schreef:
MarritdeG schreef:
[ [url=m/n30zSr.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/W2lnqS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind het hoofdstel persoonlijk te groot. Als je ziet hoeveel lengte je overhebt bij de bakstukken...

Klopt, ben ik met je eens.. heb het op het allerkleinste gaatje alleen bij de keel en neusriem zit ik op het 1 naar laatste gaatje (bijna op het grootste dus) en eigenlijk moeten beide riempjes nog losser.. Friso heeft gewoon een heel kort maar wel breed hoofd

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 18:40

Hij zit nu natuurlijk ook op het brede stuk van de kaak ipv verder naar beneden waar het smaller is.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 18:59

Ik gooi ook even wat fotootjes er tegenaan. Ik heb gister een maat cob gepast op mijn paard van 1.70 en was eigenlijk verrast over hoe het zat.. dus nu twijfel ik tussen cob of full. Dit is een multi en ik neem een competition, zit daar nog verschil in?
Afbeelding

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 19:35

liekec schreef:
Ik gooi ook even wat fotootjes er tegenaan. Ik heb gister een maat cob gepast op mijn paard van 1.70 en was eigenlijk verrast over hoe het zat.. dus nu twijfel ik tussen cob of full. Dit is een multi en ik neem een competition, zit daar nog verschil in?
[ [url=m/tEYh56.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze lijkt prima te zitten maar de competition schijnt kleiner uit te vallen maar omdat agradi tegen mij zei dat je een maat groter moet nemen dan je gewend bent zit ik nu met een te groot hoofdstel... En ik heb het al gebruikt want ik zag het niet direct helaas :(

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 21:42

Mijn paarden met maat full passen allebei keurig de maat cob van de competition.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 22:04

Ik snap nog steeds niet dat mensen zeggen dat hij klein valt en je een grotere moet nemen, tot nu toe zie ik enkel te groot zittende micklems voorbij komen. :+

MarritdeG:
Neusriem kan een gaatje lager (of een halve aan iedere kant, gaatjes bij prikken), daarnaast zou ik een andere (grotere) frontriem erop zetten! Deze trekt hem helemaal naar voren waardoor je ook minder ruimte hebt bij de kaken, dat zou dus ook moeten helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 22:42

Nou mijn paard heeft anders echt maat cob en van mickler full, cob paste niet :)

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 22:51

Mijn paard heeft normaal maat full en van de Micklem extra full anders kreeg ik toch echt de riempjes niet vast, dus valt wel degelijk klein als je paard een wat breder hoofd heeft :o

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 00:24

Oke dan stel ik het anders: de neusriem (en het kopstuk) zijn vaak te groot. Het probleem dat hij te klein is ligt 9/10 na mijn idee aan de te korte kaakriempjes die erop zitten, als ze daar nou net wat extra leer aan hadden gedaan paste de meeste paarden hoogstwaarschijnlijk wel hun normale maat.. (en dan nog niet gesproken over het frontdeel, maar die kun je gelukkig wel vervangen..)
Eindconclusie: bij de ene is dezelfde maat prima, bij de andere een maat groter en soms zie je zelfs dat op sommige hoofden het hoofdstel helemaal niet mooi past...

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 15:53

Hoi iedereen! :wave:

Heel interessant topic dit! :j

Ik ben opzoek naar een hoofdstel voor mijn jonge paard waar ik stilaan mee begin met opleren.
Ze heeft een enorm fijn hoofd, van een gewone rechte neusriem moet ik niet breder gaan dan 2-3 cm, anders zit ik in de knoop met de bakstukken en bitringen.
Ik zoek voornamelijk een hoofdstel dat goed stabiel ligt, ook als ze een keer wat gekke dingen uithaalt en ik wat strenger moet inwerken. Want zo gaat dat nu eenmaal met jonge paarden :+ Bit moet door het hoofdstel dus echt stabiel liggen, maar hoofdstel moet wel toestaan aan het paard om fijn te kauwen aangezien ik merk dat de mijne eentje gaat zijn die graag en veel (ontspannen) kauwt. (Is ook de bedoeling aangezien ik er expres een koperen mondstuk in heb)

Een logische keuze zou dus een micklem zijn, maar ik wil toch ook even verder kijken.
Tegenwoordig is er steeds meer keuze: PS of sweden heeft er een aantal (High jump, jump off, ...)
En andere merken maken ook vaker hoofdstellen die hierop gebaseerd zijn: Felix Bühler, Schockemohle, Dy'on...

Allemaal goed aan de prijs dus tegenwoordig is er ook een hoop "namaak", vooral van de micklem dan.
Voor een goed hoofdstel wil ik gerust die prijs neertellen, maar als ik dan lees dat de kwaliteit niet je van het is en de frontriem quasi altijd te klein is, vind ik het een beetje weggesmeten geld, zeker als je niet weet of je paard er goed mee weg komt.

Zijn er dus mensen die ervaring hebben met de "namaak" modellen? Denk aan Nika Horseproducts, Ascot's finest, enz? Ze zouden in principe hetzelfde moeten zijn, maar subtiele verschillen kunnen de werking naar het schijnt volledig teniet doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 15:59

Mijn ervaring is dat de pasvorm van de neppers afwijkt waardoor de keelriem net op een verkeerde plek zit, het hoofdstel niet mooi om de jukbeenderen valt.