[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

uudje

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 12:47

Cheyenne vind ik ook altijd een fijn zadel. Vooral omdat er geen wrongen aan zitten. Denk dat hem vervangen voor een lazy mountain of happy vally wel een fijne keuze is. Zijn echt heel fijne zadels. Zou die van mij niet meer willen missen.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 09:18

Ik wou hem eerst nog houden om mijn jonge op te leren, maar ik kan dan nu al beter de overstap maken naar een lazy mountain dan het zadel hier te laten verstoffen in de kast :D

Heb er wel mn plezier uit gehaald. Nog altijd enorm tevreden over Barefoot.

Alleen heb ik geen idee wat ik als prijs moet vragen ondat ik me niet herinner wat ik ervoor betaald had :') wat denken jullie dat een redelijke prijs is?

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 09:23

Ik twijfel of ik mijn Edix Courville zal verkopen. Ik kan er toch niet aan wennen.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 14:51

IndianSu schreef:
Ik twijfel of ik mijn Edix Courville zal verkopen. Ik kan er toch niet aan wennen.

Aan wat precies kan je niet wennen? De zitting?

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 16:26

Ik lees vaak hele positieve ervaringen over bob marshall zadels en vraag me af of zoiets ook wat zou zijn voor mijn merrie en mij. Ik heb alleen geen idee waar ik moet beginnen.

Hoe zit dat met maten bij de BM's? Ik zie wel zitmaten, maar hebben ze een breedtemaat voor bij de schoft eigenlijk?
Liggen ze een beetje leuk op brede koudbloeden?

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 17:44

Sentir schreef:
IndianSu schreef:

Aan wat precies kan je niet wennen? De zitting?

Vooral de brede zitting.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 17:49

Runa schreef:
Ik lees vaak hele positieve ervaringen over bob marshall zadels en vraag me af of zoiets ook wat zou zijn voor mijn merrie en mij. Ik heb alleen geen idee waar ik moet beginnen.

Hoe zit dat met maten bij de BM's? Ik zie wel zitmaten, maar hebben ze een breedtemaat voor bij de schoft eigenlijk?
Liggen ze een beetje leuk op brede koudbloeden?

Ik heb er ooit eentje gehad en zat best prima maar met wat er nu allemaal aan boomloos western op de markt is vind ik ze vooral heel duur voor eigenlijk heel weinig zadel. Je had toen geen maten in vork, alleen een soort van de ruimte voor de schoft. (peaked pommel moest je dan kiezen) Maar zou er nooit meer 1 kopen heel eerlijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 19:31

@runa: ik rij al dik 20 jaar op een BM, dus weet er wel iets van ;)
Jammer dat je in Friesland zit anders was je welkom geweest om die van mij te bekijken/proberen.
Stuur maar een PB als je meer info wilt.

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 20:36

Afbeelding

Na het twee zadels van Ghost, proef rijden van Heather Moffet Flexxee... Nu toch gevaagd om Baloun tweedehands te kopen en wow.. Mijn beide paarden lopen er top onder.
Ik moet wel even de juiste kopijzer hebben voor het beste resultaat.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 21:56

Baloun is echt een mooi concept.
Veel plezier ermee.

Staat er nu 1 op mp.
Voor mij te duur anders zou ik het best eens een tijd willen proberen.

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 01:07

DuoPenotti schreef:
Baloun is echt een mooi concept.
Veel plezier ermee.

Staat er nu 1 op mp.
Voor mij te duur anders zou ik het best eens een tijd willen proberen.

Ik heb geen mogelijkheid om Edix te testen, maar ik ben erg nieuwsgierig wat zijn de verschillen tussen deze merken (behalve dat de kussens zijn bij één in gel en bij tweede wol)
Op papieren lijken softtree van edix, op concept van Baloun

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 07:52

Ik heb nooit een edix van dichtbij gezien. Dus ga er geen uitspraak over doen :)

Vriendin heeft een baloun en haar paard dat op veel zadels meute liep daar direct ruim onder.

En ze mag met een gewoon dekje zonder extra pad rijden.
Geen idee dus waarom dat anders is

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 08:10

Omdat daar gewoon goede kussens onder zitten :)

Het is maar net welke keuze je als merk maakt.
Kies je voor een zadel met dikke kussens dan hoeven er geen inlages onder.

Maar een merk als Barefoot kiest er juist voor om de kussens uit te splitsen tussen dunne kussentjes onder het zadel zelf, en de rest via de inlages in de pad. Zodat het geheel flexibeler is en makkelijker met de vorm van de rug mee kan bewegen.

Ik denk dat ik 1 van de eersten in NL was die een Baloun had en ik vond het een geweldig mooi en fijn zadeltje. Niet heel "boomloos" maar wel echt mooie kwaliteit. Alleen balen dat het kopijzer niet makkelijk te vervangen was. Maar zelfs een beetje te krap voor Mareentje deed ze er nog niet mutserig over al ik er even een paar minuten een rondje mee reed.

Ik vind de BM ook erg aan de prijs. Maar de simpelheid van het geheel is in principe wel een gevalletje "less is more" vind ik :j
En de kwaliteit is wel gewoon heel degelijk volgens mij.

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 11:11

pmarena, ik heb je ervaring doorgelezen. Mijn zadel is niet nieuw en niet zo oud als waarschijnlijk de eerste model dat je in je handen had. De kopijzer is erg makkelijk te vervangen hier. Ik weet niet of zadel was dichtgenazid ooit? Bij de mijne zitting gaat af (zoals by freeform) en krijg je acces tot kopijzer die vast zit met 3 brede nylon/scratch bandjes.
Viendin had oudere model en zei dat deze was vast genaaid en kopijzer alleen ingezet zonder deze 3 banden die hem op plaats houden. Dus hier hebben wij wat progress in ontwikkeling. :)
F2 is niet meer gemaakt, nu zijn andere modellen, ben wel benieuwd hoe het is met de nieuwste modellen zoals M3

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 15:53

Jep, die ik had was gewoon een heel mooi dressuurzadeltje, dat er helemaal uitzag als een boomzadel. Mono-blad dacht ik. Kopijzer moest er dan echt uit door de voorkant te slopen en opnieuw dicht te naaien na vervanging. Dat was echt het grote nadeel toen.

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 22:08

Even een vraag

Nu hebben wij een Rossner Burlington op proef zeg maar om te proberen of het wat is

Het is een mooi zadel en nieuw

gepast op ons paard er zit een medium wide boom in maar dat zit voor ons paard te strak.

Verder zitten er geen andere kopijzers bij, zadelpasser zegt die moeten uit italie komen maar wanneer weet ze niet

nu zouden wij dat zadel wel over willen nemen. maar ja wanneer krijg je dan de kopijzers?

weet iemand waar je die anders kan krijgen

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 09:07

Dat is geen boomloos zadel

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 12:41

Heeft iemand een idee of een kifrapad cotton square maat full onder een ghost quevis normale maat past?

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 13:07

Muze schreef:
Dat is geen boomloos zadel

Dat is fijn hoeft er ook geen speciale pad onder

Maar ik dacht misschien weet iemand dat hier

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 17:48

Els1984 schreef:
Heeft iemand een idee of een kifrapad cotton square maat full onder een ghost quevis normale maat past?

In welk opzicht? De Quevis is als het goed is 58 cm lang en de Kifra cotton is 65 cm, dus qua lengte moet dat wel goedkomen. De zijlengte daarentegen is misschien wel wat aan de lange kant.
Kifra heeft op hun website ook foto's van hun dekjes onder een aantal zadels, zit ook een Ghost tussen. Heb je daar al naar gekeken?

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 17:54

Kirsha schreef:
Els1984 schreef:

In welk opzicht? De Quevis is als het goed is 58 cm lang en de Kifra cotton is 65 cm, dus qua lengte moet dat wel goedkomen. De zijlengte daarentegen is misschien wel wat aan de lange kant.
Kifra heeft op hun website ook foto's van hun dekjes onder een aantal zadels, zit ook een Ghost tussen. Heb je daar al naar gekeken?

Ow super, dat had ik niet gevonden op de site. Maar nu door jouw post erop gezocht. Nu kan ik me er goed een voorstelling van maken. Dankjewel!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 21:48

Hoihoi,

Mijn 4 jarige tinkerxfries is in 3 maanden tijd van MW naar W boom gegaan, past nu prima in zijn springzadel van tekna met vaste Wijde boom. Maar ik vrees dat hij hier ook snel weer uitgegroeid zal worden.

Ik kijk nu naar een semi boomloos zadel. Edix Alydar bijvoorbeeld.

Maar zijn er dealers in Belgisch Limburg? Ik wil namelijk graag kunnen proefrijden. Ik weet ook niet of de takken van de kopijzers voor hem geschikt zijn.

Ik weet ook niet of barefoottype zadels (met zo'n pommel) worden toegestaan op wedstrijden in België.

Paard in kwestie, heeft wel iets schoft, is dus niet schoftloos.
Afbeelding

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 08:32

Paula Kievits van Free Horse Passervice zit in (Nederlands) Brabant, zij heeft een heel ruim gebied waar ze komt. Aanrader, vond haar heel kundig.

https://www.freehorsepasservice.nl/

Icepal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 10:11

Heeft iemand ervaring met een Freeform pad onder een Ghost maat picollo model ferrara/torino?
https://www.boomlooszadelbecidor.nl/nl/ ... quantity=1

Of andere pads die aan te raden zijn voor onder dit Ghost zadel? Liefst zonder zo'n vlak aan de binnenkant zoals hier:

Afbeelding

Dit soort dekjes zorgen bij dit paard (IJslander) juist voor drukpunten rondom de schouders heb ik het idee, omdat het wolletje te breed is en dan gaat liggen op punten waar je juist geen opvulling wil

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 12:13

Misschien dat iemand het hier weet? Ik heb een kifra western pad met wol. Nu laat aan de voorkant en achterkant het wol los, ik kan het zo los halen zonder eraan te trekken? Is dit slijtage? Of iets anders? Ik rij zo heel af en toe, aangezien mijn paard chronische bronchitis heeft en het altijd maar aankijken is wanneer het voor hem kan. Nu kwam ik er dus achter omdat ik vanochtend weer sinds maanden een buitenritje heb gemaakt. Dekje en zadel liggen droog, geen vocht of wat dan ook, opgeslagen in een open zadelkamer.
Ik zie wel bij 1 plekje een gaatje in het stof waar de wol aan vast zit. Toch misschien motten?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding