[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Luvinna

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 18:03

Goed gezien pmarena de pommel moet een maat kleiner dit is een L moet een M zijn.
Deze had de boomloze zadelpasser niet mee. Er zitten standaard inlages in de pad.
Ze liep het beste onder deze barefoot. Met een fork een maat kleiner zou het niet meer moet wippen.
Ben nu aan het kijken voor een 2de handsje maar twijfel over een maat 1 of maat 2.
Dit is de 2. Wat vind u van de lengte?

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 18:59

Hier nog een betere foto van John Bruininck! Hier zie ik wel dat het zadel een beetje op lijkt te wippen van achter, maar met rijden ervaar ik dat helemaal niet zo, dus volgens mij is dit deels gezichtsbedrog met het bontje...

Afbeelding

Jennyxx schreef:
Runa, wat fijn. Is dat bontje van Ghost?

Nee, dit is gewoon een bontje voor een westernzadel :) merkje weet ik zo niet meer, maar volgens mij kwam deze gewoon van agradi. Had deze voor rond de 80,- gekocht.
Hij is wel wat groot voor de ghost hoor, dus voor het mooie is hij niet ideaal. Maar hij zit wel heerlijk :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 09:29

Luvinna: zo vanaf deze foto's zie ik geen reden om de maat 2 te lang te vinden.

Als je zelf het fijnste zit in een maat 1 dan is dat wel een aanrader, ook omdat een korter zadel minder snel zal opwippen dan een langere :)

Maar als man een maat 2 nodig heeft dan is het voor hem natuurlijk geen goed bruikbaar zadel in een maat 1. Zal hij er veel op rijden?

Ik zou zelf in deze situatie kiezen voor een maat 1 met verplaatsbare cantle zodat je de zitting wat ruimer kan zetten als man er op gaat :)

Luvinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 13:45

oke fijn om te weten dat de lengte dus geen probleem is. In de maat 2 had ik teveel plek in het zadel. Met een bontje op het zadel zat ik een stuk fijner. Verkleinde eigenlijk het zadel best wat. Hierdoor neig ik naar een maat 1. Zonder dat bontje zat ik er echt niet lekker in. Hij rijd weinig lees= 1x per maand. Hij past in een 17,5 zadel met zijn billen maar dan steken ze knieeen uit het zadel hij heeft behoorlijk lange benen. Ze had geen arizona maat 1 mee anders had ik hem daar zeker ff opgezet voor te kijken of dat ook kon. Fijn te lezen dat een verplaatsbare cantle ook mogelijk is. al gaat me budget eerder uit naar een 2de handse. aarghh dat wordt nadenken!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 13:48

Je weet nooit of je een 2e handse tegenkomt met een velcro cantle, er zijn er toch een paar gemaakt :)

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 14:56

pmarena schreef:
De basisvorm is natuurlijk hetzelfde, het grootste verschil is inderdaad de fork versus pommel maar natuurlijk ook de western rigging versus de Engelse singelstoten :)

Maar over het algemeen is het zo dat als je lekker zit in een Atlanta, je net zo zit in een Arizona.

MITS deze natuurlijk vergelijkbaar zijn qua maat, opbouw / leeftijd, zelfde pommelmaat, mate van ingereden zijn enzo want dàt kan natuurlijk wel enorm verschil maken :j

Er zijn ook zat mensen die bvb. zeggen dat ze wel eens een Arizona hebben geprobeerd maar het niks vinden. En een tijd later komen ze toch eens bvb. bij een vriendin voor een ritje toevallig weer terecht op een Arizona en dan zijn ze er helemaal van in de wolken :P

Dan is die 2e net een andere maat, beter ingereden of wat dan ook....

Bedankt voor je reactie! Ik heb nu natuurlijk een gloednieuwe, dus ik zou dan moeten kijken naar een nieuwe Arizona. Ik las trouwens laatst ergens iets over dat de Atlanta en Arizona 2 cm korter werden gemaakt dat die cm's eraf gingen aan de voorkant bij de pommel/fork, maar ik kon het eigenlijk verder niet vinden, klopt dit of is dat onzin? Anders zou ik sowieso naar een recente moeten kijken. Lilianne zei toen eens dat een western model waarschijnlijk te lang zou zijn voor Winnie, maar we hebben die er toen niet opgelegd. Wat denken jullie ervan aan de hand van deze foto?

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 15:30

Mooi setje heb je +:)+ Ik vind dit prima kunnen zo. Jammer dat de fenders zo gek zitten :P

Klopt, er gaat een hapje materiaal aan de voorkant weg, dat stukje materiaal is overbodig en dan kan je toch weer in alle eerlijkheid zeggen dat de ruglengte wat korter is...

Maar eigenlijk is het natuurlijk flauwekul want een Arizona waar dat niet bij is gedaan is in principe natuurlijk even lang en groot nog op de rug, aan de achterkant gaat er niks af :P

Echter andere merken zadels doen ook een hapje voor, hapje achter weg en dan lijkt het op papier net of die veel korter zijn, toch zonde als mensen dan met een even lang of soms zelfs "langer liggend" zadel eindigen omdat puur het materiaal midden op de ruggengraat wat korter is waardoor je op papier toch liever kiest voor een wat korter zadel... :P

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 15:35

Klopt, hebben ze mooi uitgezocht voor de fotoshoot, vind het hoofdstel ook erg mooi kleuren op Winnie omdat dat beige/witte terugkomt in haar manen! Ja haha ik zag het later ook, maar dit was de meeste duidelijke foto die ik had :')

Hmm dat is waar, je legt hem natuurlijk op dezelfde plek dus tja haha. Vanaf wanneer wordt dit gedaan? Dan kan ik het wel herkennen aan het serienummer :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 16:02

Mja dat is een beetje de vraag, de zadels die ik pas nog binnen heb gekregen die hebben het iig niet en ze maken die natuurlijk eerst op voordat ze de nieuwe gaan verzenden ;)

Daarom heb ik het ook nog niet officieel bekend gemaakt (volgens mij heb ik er nergens iets over geplaatst?) omdat je dan krijgt dat mensen natuurlijk graag dat willen bestellen en dan moet ik ze teleurstellen dat ik het niet kan leveren.

Maargoed ik vind het dus een beetje een wassen neus qua korter zijn :P
Maarja veel mensen kijken toch ook niet verder dan puur de officiële ruglengte dus ik snap het wel :o

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 16:56

Voor de mensen met een ghost, ik ben er 1 (quevis) aan het testen. Hij bevalt eigenlijk heel goed, zit heerlijk. Bij mij gaan de ringen van de singelophanging over elkaar ipv naast elkaar. Dat is iets waar ik toch wel tegen aan loop, lijkt me minder comfortabel voor het paard. Ook blijf ik met de fenders achter deze ringen haken.

Iemand hier misschien ervaring mee?

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 18:12

Even een vraagje...
Ik heb een notting hill zadel. Dit is een zadel voor erbij maar nu is het teveel zadel voor mijn net beleerde c pony.
Omdat het juist een zadel voor erbij is zoek ik een kleiner/compacter boomloos/barefoot zadel. Welke zadel zouden jullie mij adviseren?
Ik ga er niet mee springen en rij er alleen dressuur of een buitenrit mee.
Komt het trouwens door het vps systeem in het zadel dat deze hoog ligt?

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 18:34

Zapje schreef:
Voor de mensen met een ghost, ik ben er 1 (quevis) aan het testen. Hij bevalt eigenlijk heel goed, zit heerlijk. Bij mij gaan de ringen van de singelophanging over elkaar ipv naast elkaar. Dat is iets waar ik toch wel tegen aan loop, lijkt me minder comfortabel voor het paard. Ook blijf ik met de fenders achter deze ringen haken.

Iemand hier misschien ervaring mee?

Niet met de fenders, maar wel met de ringen van de singel ophanging. Ik kreeg het helaas niet opgelost, geeft inderdaad veel puntdruk.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 19:05

Er zijn mensen die het plaatje hebben doorgeknipt en het plaatje "op maat" hebben geknipt en er bv een H singel aan hebben gedaan

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 00:09

pmarena schreef:
Mja dat is een beetje de vraag, de zadels die ik pas nog binnen heb gekregen die hebben het iig niet en ze maken die natuurlijk eerst op voordat ze de nieuwe gaan verzenden ;)

Daarom heb ik het ook nog niet officieel bekend gemaakt (volgens mij heb ik er nergens iets over geplaatst?) omdat je dan krijgt dat mensen natuurlijk graag dat willen bestellen en dan moet ik ze teleurstellen dat ik het niet kan leveren.

Maargoed ik vind het dus een beetje een wassen neus qua korter zijn :P
Maarja veel mensen kijken toch ook niet verder dan puur de officiële ruglengte dus ik snap het wel :o

Ooh ik dacht dat het al gemaakt werd en die zadels al verkocht werden! Ja ik las het ergens op Facebook, volgens mij was het een bericht van de voormalig verdeler in België. Ik ga eens het serienummer bekijken van de Atlanta die ze mij gestuurd hebben haha, ben wel nieuwsgierig want dat hoeft natuurlijk niet persee de nieuwste te zijn dan.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 10:45

Bliksem, wat heb je geprobeerd om het op te lossen? Ik zou het zo jammer vinden als het hierdoor geen geschikt zadel is. Het is namelijk, na best lang zoeken, het enige zadel waar mijn pony goed op reageert. Heb je nu een ander zadel?

Alles waar een boom of een fork in zit lijkt ze niet te kunnen verdragen.

Het plaatje door knippen zou kunnen, maar klinkt nogal drastisch? Ik zal het eens bekijken als ik het zadel op het paard heb.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 10:49

Buitenzinnig schreef:
Er zijn mensen die het plaatje hebben doorgeknipt en het plaatje "op maat" hebben geknipt en er bv een H singel aan hebben gedaan

Dat was ik; maar bij mijn trekpaard werkte dit niet, paard was te rond waardoor de singelstoten alsnog over elkaar schoven en haar velletje knijpten, vond ze niet echt leuk.
Maar bij een gewoon paard zou dit wel kunnen vermoed ik.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 10:51

LadyDaily schreef:
Even een vraagje...
Ik heb een notting hill zadel. Dit is een zadel voor erbij maar nu is het teveel zadel voor mijn net beleerde c pony.
Omdat het juist een zadel voor erbij is zoek ik een kleiner/compacter boomloos/barefoot zadel. Welke zadel zouden jullie mij adviseren?
Ik ga er niet mee springen en rij er alleen dressuur of een buitenrit mee.
Komt het trouwens door het vps systeem in het zadel dat deze hoog ligt?

Ik heb voor mijn brede Cpony een trekker classic.
Als je daar beeld bij wilt hebben dan kan ik vanmiddag foto's maken :)

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 14:05

Zijn hier ook mensen die een Barefoot Madrid op een kort paard/korte pony hebben? Ik denk eraan misschien een erbij te nemen omdat ik dit wel een gaaf zadel vind...

Maar mijn pony heeft niet per se de makkelijkste rug :')
Ze is iets overbouwd maar heeft wel schoft, waardoor haar rug een beetje hol is. Daarnaast is ze kort en breed. De (boomloze) zadels die horizontaal wat rechter lopen, prikken bij haar daardoor in haar rug en schoft bij de uiteinden van de kussens. En de bredere boomloze zadels zitten voor mij te breed. Althans, dit probleem had ik met de Barefoot voordat de zitversmaller er kwam.

Nu las ik wel dat de Madrid in maat 1 maar 48cm is over de gehele lengte. Klopt dit ongeveer? En hoe zit dat met de 'punten' onderaan het zweetblad; hebben korte, ronde paarden daar wel eens last van of valt dat wel mee? En ik las een tijdje terug dat de Barefoot Nevada nog wel eens wil schuiven op bepaalde paarden. Heeft de Madrid ook zo'n reputatie, of valt dat wel mee?

Ik zou hem wel eens willen proberen, maar als de ervaringen over een madrid op kort-en-rond doorgaans tegenvallen, denk ik dat ik het maar laat. :+

Dit is even de beste foto die ik heb van (de rug van) mijn pony:
Afbeelding
(haar speknek is inmiddels gelukkig al wat minder geworden...)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 14:12

Zoek eens op Swayback pad. Dat werkt perfect op een holle rug met schoft.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 14:12

Ik vond de Madrid heel fijn, alleen op mijn ronde haf bleef het schuiven van links naar rechts. Verschillende singels geprobeerd maar dat hielp niks. Wel jammer, want dat zadel zit heerlijk en is ook mooi om te zien vind ik :) geloof dat er wel iemand hier in het topic is die helemaal gek is op de Madrid met, ik meende, een fjord? Qua lengte geen probleem maar mijn paardje is niet zo kort.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 15:20

DubbelDun schreef:
Zoek eens op Swayback pad. Dat werkt perfect op een holle rug met schoft.

Heb je toevellig tips voor goede swayback pads?

@Runa: Als je de Barefoot madrid opzoekt op google afbeeldingen zie je best wat foto's van dat het zadel op allemaal brede paardjes ligt. Lijkt mij dan wel prima op een ronder paard zoals die van jou kan. (zal altijd proberen blijven, wat voor de ene werk werkt niet voor de ander)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 15:29

Die ik heb is western en al wat ouder (Big Horn -Tuffy), maar ik weet dat Cashel ze ook heeft voor engels/endurance.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 16:33

Hè hoe kom je er bij dat een Nevada zou schuiven? Dat is juist het minst snel schuivende model :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 17:09

Nou net een maat 2 Arizona binnengekregen voor een klant die per-sé een verkort model wilde, en die is 56,5 cm bovenlangs gemeten :)

Afbeelding

Afbeelding

Dit is dus gewoon een normale "nieuwe" Arizona, niet speciaal gemaakt ofzo maar deze is de nieuwe ingekorte versie :)

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 18:54

Dubbeldun,
Dat is ook nog een idee inderdaad, dankjewel.

Roelke_,
Bedankt! Hier heb ik wat aan :)

Daphneej,
Ik had inderdaad ook al wat gegoogeld en zag al een paar ronde en korte paarden onder een Madrid. Maar het liefste zou ik ook nog wat ervaringen over deze combinatie willen horen :)

pmarena schreef:
Hè hoe kom je er bij dat een Nevada zou schuiven? Dat is juist het minst snel schuivende model :)

Dat is mooi. Maar je hebt nu eigenlijk precies antwoord gegeven op iets waar ik op zich niet zoveel aan heb :+