[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:58

Ik kan niet wachten op mijn zadel! Ben zo ontzettend benieuwd!

Heb uiteindelijk toch een Ghost gekocht, kon die op fb niet weerstaan :=

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 21:34

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 23:00

droomy schreef:
SarahIlse schreef:
Uit nieuwsgierigheid: zijn er hier mensen die 'gewone' dekjes gebruiken i.p.v. de pads? Hoe bevalt dat? Zijn er voor-/nadelen voor jouw paard? :)

Ik heb ff een (full dressuur) dekje gehad voor mijn Barefoot Chayenne. Grootste probleem was/is dat de dekjes niet lang genoeg waren waardoor de achterkant van het zadel precies op de rand van het dekje terechtkwam. Het zag er niet uit, maar ik twijfelde ook of het geen probleem zou zijn voor mijn paard dus hou het maar gewoon bij de grandeur pad.

(deze lag onder de grandeur pad btw)

En hoe zit het als het zadel een VPS systeem heeft? Misschien domme vraag hoor, ik lees mij net voor het eerst in over boomloze zadels. Maar ik begreep van een Barefoot filmpje dat het zadel dan drukverdelend is, kan er dan een gewoon katoenen dekje onder of moet er dan nog een pad met inlages extra onder?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 23:07

Moet alsnog met een pad. De pads verdelen de druk véél beter dan enkel de kussens/vps.
Anders zou ik met mijn Ghost (die verplaatsbare kussens heeft) ook zonder pad kunnen rijden, maar doe ik toch liever niet.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 23:18

De pad met standaard inlages onder een vps zadel, is voornamelijk voor de ruggegraat vrijheid. Het verdeelt de druk niet echt meer dan het vps al doet. Dikkere inlages wel.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 00:42

Dieseltje: ken je geen handig iemand die inlagevakken maakt onder je huidige dekje?

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 00:55

Geryon schreef:
De pad met standaard inlages onder een vps zadel, is voornamelijk voor de ruggegraat vrijheid. Het verdeelt de druk niet echt meer dan het vps al doet. Dikkere inlages wel.

Naast het enigszins verdelen van druk en ruggengraat vrijheid, zorgt de pad met inlages ook voor extra schokdemping.

Voor de precieze werking van de pad is het misschien de moeite waard om deze pagina van de site van barefoot nog even te bekijken, daar wordt de werking van de pad helemaal uitgelegd. :)
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Speciale-dekjes/

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 01:01

Maartje1990 schreef:
Dieseltje: ken je geen handig iemand die inlagevakken maakt onder je huidige dekje?

Ik denk inderdaad dat ik dat ga doen voorlopig. Nou is het een picollo en ik heb nog een mattes onderlegger liggen met ruimte voor inlages, mogelijk past dat als half pad idee. Ga wel dan op alle dekjes klittenband laten zetten zodat hij niet kan verschuiven.
En ander toch gaan kijken voor een half pad grandeur.
@buitenzinnig, welke mogelijkheden zijn er bij grandeur om hem zelf te maken?

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 08:56

Pmarena heb jij al eens nagevraagd of Barefoot die beschermstukjes van de mono t beugelriemen los verkoopt? Ik moet echt andere. Ben bang dat m'n chap nu kapot is door t haakje.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 10:07

Onder de RWC barefoot kan er in principe wel een gewoon dekje he? Onder de flexee ook? (ik krijg er wel een extra drukverdelend dekje bij normaal...)

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 10:15

Duhelo schreef:
Onder de RWC barefoot kan er in principe wel een gewoon dekje he? Onder de flexee ook? (ik krijg er wel een extra drukverdelend dekje bij normaal...)

Kan onder de RWC wel een gewoon dekje? :))

Excuses voor de onduidelijkheid hierboven over mijn vraag wel/geen dekje, ik had iets in mijn hoofd, maar dan nog uitleggen. :+

Ik was trouwens de allerlaatste die de RWC heeft gekocht. :D Hij wordt voorbereid om verzonden te worden, ben zo benieuwd! *\o/*

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 10:18

SarahIlse schreef:
Duhelo schreef:

Kan onder de RWC wel een gewoon dekje? :))

Excuses voor de onduidelijkheid hierboven over mijn vraag wel/geen dekje, ik had iets in mijn hoofd, maar dan nog uitleggen. :+

Ik was trouwens de allerlaatste die de RWC heeft gekocht. :D Hij wordt voorbereid om verzonden te worden, ben zo benieuwd! *\o/*

haha, ik zit ook met smart te wachten :P
Als ik het goed begrepen heb zitten er HD inlages in dat kussenvak die je eronder kan plakken, dus dat vervangt de inlages in het dekje dan he?
(of je moest een zware ruiter zijn op een arm bespierd paard met hoge schoft)

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 10:24

Ik had met mijn rwc in combi met mijn hele brede pony het probleem van zadel te dicht op de schoft bij een breed kopijzer (xxl, heeft ze inmiddels wel echt nodig).Probleem leek opgelost met een barefoot pad met inlages eronder, die zorgde voor ruggengraatvrijheid en lift bij de schoft. Maar daar ging het zadel mee schuiven...

Nu heb ik sinds een week de barnsby grip pad in gebruik (gekocht bij zadelboetiek) en dat is voor ons de oplossing! :D Het zadel wordt net iets hoger van de schoft getild waardoor er net voldoende schoftvrijheid is en het schuiven is ontzettend verminderd! Echt een aanrader!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 10:58

SarahElise - let je er op dat de huid er niet aan kapot gaat? Niet schuiven wil vaak ook zeggen dat de pad in de vacht "bijt" en dat door de frictie blaren ontstaan (waardoor de hud loslaat, witte plekken etc.)

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:25

De onderkant van de pad is van hetzelfde materiaal als dat van endurance pads die ik een keer heb gezien. Maar het is inderdaad wel een puntje om op te letten hoor :j Er staan veel positieve verhalen van deze pad op internet (vooral uit Engeland).

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:30

In Engeland plakken ze alles vast aan het paard geloof ik :D

Grandeur had vroeger ook zo'n antislip matje ilv dat wol en veel paarden kregen daar minimaal kale plekken van, kan ik me herinneren... Dat je zadel vast op de pad ligt, is verstandig, maar je pad kan beter niet al te vast op je paard liggen... ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:31

jeuj, de flexee is binnen! moet ik nu nog wachten tot vanavond tot ik hem kan zien, en tot morgen voor ik kan testen ... :P

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:31

Ik ben ervan overtuigd dat wol inderdaad veel fijner is voor op de paardenhuid. Maar ja, een schuivend zadel is voor mijn paard ook niet fijn. En daar werd ik ook echt helemaal gek van.

Ik houd de rug van mijn paard en haar gedrag tijdens het rijden goed in de gaten en wie weet kunnen we op een gegeven moment wel weer met een gewoon dekje rijden als ze wat spekjes kwijt is :) Tot nu toe na de ritten geen warrige haren oid terwijl ik dat eerder wel iets had.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 15:02

Ik heb een RWC dressage :). Net gepast met het allerbreedste kopijzer, mag misschien zelfs nog een smaller. Ben niet heel bekend met Barefoot, dus alle meningen zijn welkom.
Ben er in ieder geval heel blij mee!

En was het speciale dekje vergeten, die komt volgende keer.

http://myalbum.com/photo/xRwWkzEHfVLF/1k0.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 15:11

Ziet er strak uit! :j
Wel lijkt het zadel voorover gekanteld te liggen waardoor het dieptepunt van je zit wat voor het echte dieptepunt van de zitting lijkt te zitten.
Vergeleken met deze foto: http://boktimg.nl/img/m/qdFIND.jpg is jouw cantle ook wel behoorlijk wat hoger dan de pommel.
Maar misschien dat dat zich ook vanzelf aanpast als je het zadel ingereden hebt? Ik heb geen idee hoe stijf de RWC is.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 15:23

Singel zit ook iets te ver naar voren, maar is minimaal. En denk dat deze te breed is zadel duik teveel naar voren nu.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 15:37

2005 schreef:
Ik heb een RWC dressage :). Net gepast met het allerbreedste kopijzer, mag misschien zelfs nog een smaller. Ben niet heel bekend met Barefoot, dus alle meningen zijn welkom.
Ben er in ieder geval heel blij mee!

En was het speciale dekje vergeten, die komt volgende keer.

http://myalbum.com/photo/xRwWkzEHfVLF/1k0.jpg

welk speciaal dekje?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 15:56

dieseltje09 schreef:
@buitenzinnig, welke mogelijkheden zijn er bij grandeur om hem zelf te maken?

Je kunt er een Schnittmuster bestellen en dan zelf een dekje in de gewenste maat tekenen. Je kunt ook tussen de modellen kijken of er iets naar wens is, je kunt vaak dan uit de inlage vlakken etc. kiezen

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 15:56

Safiera schreef:
Ik kan niet wachten op mijn zadel! Ben zo ontzettend benieuwd!

Heb uiteindelijk toch een Ghost gekocht, kon die op fb niet weerstaan :=

Hoop morgen, gaat zo de deur uit :)

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 16:12

Bij dit paard duikt op stand alles voorover, dat is het probleem met zadels passen.... Singel ligt al verder naar achter dan ooit, dus daar ben ik blij mee!

Bedenk net, ik kan deze natuurlijk makkelijker smaller maken, zonder dat hij achter gaat drukken :).