voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:56

Jaaaaaaaaaaaaa, het is gelukt!
Ik heb een tweedehands Arizona Nut kunnen bemachtigen.

Nog even wachten tot ie naar mij getransporteerd kan worden nu.
In de tussentijd kan ik op zoek naar een goede pad voor eronder. Heeft iemand ervaring met de western shock pads? Ik vind ze erg mooi en volgens mij kun je er ook inlages bij doen in doen als het nodig is, maar twijfel omdat er maar 1 maat is.

Weet iemand of er ook westernpads zijn die hier op lijken en ook voldoende ruggengraatvrijheid bieden?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 01:49

Dit is een filmpje van Ansur, maar het gaat uiteraard op voor elk boomzadel. Dit is dus de reden waarom IK geen boomzadels wil verkopen....

PeerAppel

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 05:50

Kan iemand mij meer vertellen over dat dressuurzadel? Van Barefoot. Ik vind het zadel er namelijk zo non barefoot uitzien...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 08:22

_Nelleke_ schreef:
Hmpf! Geduld is een schone zaak. Sinds ik in m'n hoofd heb dat ik die Barefoot Madrid wil hebben kan ik niet meer wachten...

Vraag anders gewoon eens aan Barefoot België of ze aan je wil denken, ze rijdt nu zelf met de Madrid die op de Horse Expo te zien was, begrijp ik.
Maar wellicht wordt ze hem een keertje zat en dan kun je maar vooraan in de rij staan toch ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 08:24

jokari schreef:
Wat gek, ik heb ook snel last van mijn heupen en met de Trekker (wel de True Talent, weet niet of dat verschil maakt) zat ik echt heerlijk, nergens last van.
Zal vast iets te maken hebben met het soort klachten.

De True Talant zal sowieso wel smaller zitten denk ik, door het ontbreken van zweetbladen en wrongen enzo.
Een Barefoot Atlanta of Arizona zit ook smaller dan een Lexington bijvoorbeeld :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 08:27

Zoek schreef:
Was de barefoot dressage nu wel of niet geschikt voor bredere paarden?

Alle wederverkopers hebben hem destijds kunnen testen, en men wad het redelijk eens dat hij niet ideaal was voor de koudbloed-types, het is meer een zadel voor de sportpaard-typjes, daarbij ligt hij het mooist :j

Ik vind de Butterfly ook niet breed zitten, heerlijk juist :+:

Zolang er maar geen kniewrongen op zitten is het voor mij sowieso wel prima te doen qua heupen e.d., alleen met wrongen schiet de boel na een uurtje rijden heel gemeen verkrampt op slot *auwie* Met een dij-wrong-seatsaver gelukkig nergens last van, en toch heel veel steun +:)+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 08:31

StableDoor schreef:
Ik heb vandaag voor het eerst met mijn nieuwe Cheyenne gereden! Rijdt lekker, maar hij zakt wel wat scheef (komt denk doordat het een nieuw zadel is). Ik heb nu al, na 1x een half uurtjr rijden slijtageplekken van mijn beugelriemen. Hoe kan ik dat verhelpen?

Gelukkig rijdt hij lekker! +:)+

Wanneer riemen over een zadel heen schuren zie je altijd al snel schuurplekjes ervan helaas, dat is eigenlijk niet te voorkomen.
Er zijn mensen die zachte en gladde hoesjes om hun beugelriemen heen maken zodat de riemen meer glijden dan schuren.
En je kunt natuurlijk altijd d.m.v. poetsen van het leer de plekken wat verdoezelen.

Maar het zijn gewoon gebruikssporen waar je niks van ziet als je aan het rijden bent, dus de meeste mensen vinden het geen ramp, het hoort er nu eenmaal bij. Benen stiller houden is de beste manier om schuren van de riemen tegen te gaan :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 08:33

set_elkol schreef:
Arabisch volbloed met een Startrekk shorty.

[ Afbeelding ]

waar die zwarte lijn loopt aan de rechterkant van de zweetplek is het zadel de rest is van de pad.

zadelafdruk:

[ Afbeelding ]

Lijkt mij een prima afdruk hoor!

Ruggengraat mooi vrij, wel iets ruimer droog rond de schoft maar dat kan prima komen doordat er daar simpelweg meer frisse lucht bij komt.
Ik zie hier dus niks waar ik me direct zorgen om zou maken :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 08:40

Wisdem schreef:
_Nelleke_ schreef:
Wisdem, ik heb een weekje op een dry tex cheyenne gereden en ging prima. Dit zadel had ik te leen dus weet niet hoe het zich houdt op langere termijn. Vond het geen verkeerd zadel hoor.
Dat heb ik nu als testzadel Nelleke. Alleen er zijn nu syntetische zadels in omloop. De goedkopere versie van de barefoot. Ben benieuwd naar de ervaringen hiervan. Omdat dit zadel namelijk prijsgunstig is. Vandaar.

De Barefoot DryTex Cheyenne zadeltjes zijn gewoon prima zadeltjes. Gewoon helemaal hetzelfde qua opbouw als de normale lederen Cheyenne, alleen dan dus met een kunstlederen afwerking waardoor die een stuk goedkoper geproduceerd kan worden.

Voordeel van kunstleder is dat het lichter van gewicht is, makkelijk schoon te maken, kan goed tegen nattigheid (slaat niet wit uit zoals leer wel eens doet bij vochtplekken :P ). En het is altijd mooi zeg maar, een koeienhuid heeft wel eens een schrapje of rimpeltje en DryTex is overal mooi glad.

Nadelen zijn dat het sneller gaat piepen bij wrijving met riemen of laarzen tijdens het rijden, sommige mensen het wat minder mooi vinden dan leer, leer werkt ook wat meer, kan wat beter vervormen waardoor het er soepeler uit gaat zien na een poosje gebruik.

En kunstleder kan "verbranden" door extreme wrijving, een hele enkele keer zien we dat er bij een combinatie een gat ontstaat op het zweetblad, door extreme wrijving van de beugelriemen over het zadel. Dit wordt dan zo warm dat het als het ware weg smelt, en bij leder heb je dit niet.

Zo kun je ook testen of een jas of tas of iets van echt leder is: je kunt er met bvb. een aanstekervlammetje langs gaan en bij leder zie je dan niks gebeuren, terwijl kunstleder weg smelt.

En sommige ruiters vinden kunstleder niet lekker zitten, dan hoor je bvb. klachten dat het zweterig aanvoelt onder de billen in de zomer.

Wel een voordeel nog: bij de DryTex zadels zijn de randjes rondom zadel en seatsaver van nylon, dit is minder dik dan de lederen randjes bij de lederen zadels. Dus die 2 op de 10.000 mensen die last hebben van het randje, kunnen dan wellicht beter voor een DryTexje gaan :P

Wisdem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 09:20

:D dank je wel voor je reactie. Het klopt dus dat deze zadels meer kraken.piepen. Want het testzadel kraakt als een gek. Maar was dus ook benieuwd naar ervaringen met de flextree zadel (ong 199 euro).
wacht eerst maar eens de reactie af van het tweede hands zadel. Is ook van een bokker hier. Ze zal wellicht nog reageren. Testzadel gaat morgen terug dan ben ik even een paar dagen zonder zadel dus dat wordt longeren. Maar het wachten is zeer de moeite waard. Ondanks mijn nekblessure kan ik nu vrijwel pijnloos rijden terwijl ik dat echt niet kon met haar huidige dressuur zadel. Kon nu echt een paar dagen achter elkaar rijden. Ben nu wel stijf en spierpijn maar dat is logisch. er zijn verschillende opties want zo vind ik bijv de libra ook interessant. Maar eerst haar bericht afwachten, is wel zo netjes.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 09:39

Buitenzinnig schreef:
Dit is een filmpje van Ansur, maar het gaat uiteraard op voor elk boomzadel. Dit is dus de reden waarom IK geen boomzadels wil verkopen....
[ Video ]

Ik vind dat soort filmpjes altijd zo afdoen aan de geloofwaardigheid van een merk. Een Amerikaan die op z'n Amerikaans iets staat te verkopen.

Vind het ook pas interessant als ze dezelfde test doen met een goed passend boomzadel, met goed gevulde verende kussens en een paard wat niet een bocht van 90 graden om hoeft in 1 pas, maar op een 'normale' manier bereden wordt.

Een kale boom op een paard leggen en dan 'laten zien' dat het niet goed op de rug aansluit is imo net zo erg als een boomzadelverkoper die een boomloos zadel zonder pad probeert en dat zeurt dat de druk niet goed verdeeld wordt.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 09:54

pmarena schreef:
set_elkol schreef:
Arabisch volbloed met een Startrekk shorty.

[ Afbeelding ]

waar die zwarte lijn loopt aan de rechterkant van de zweetplek is het zadel de rest is van de pad.

zadelafdruk:

[ Afbeelding ]

Lijkt mij een prima afdruk hoor!

Ruggengraat mooi vrij, wel iets ruimer droog rond de schoft maar dat kan prima komen doordat er daar simpelweg meer frisse lucht bij komt.

Ik zie hier dus niks waar ik me direct zorgen om zou maken :)

Bedankt voor je antwoord! :D

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 10:32

@set_elkol, wat een zalige onderlegger heb jij daar! Is dat puur schapenvacht of nog een halfpad er onder?

Ik heb dit altijd al wille doen maar ben bang om te weinig ruggegraad vrijheid te hebben, maar als ik dan die afdruk zie bij jouw paardje...is gewoon perfect, zou ik durven zeggen!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 10:33

Ik heb er wel een pad onder :) het is wel inderdaad gewoon een schapenvacht.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 10:34

;) bedankt, dan ga ik het toch overwegen :D

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 10:45

ik koop ze op schapenvacht.nl :)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 10:58

set_elkol schreef:
ik koop ze op schapenvacht.nl :)

thanks, heb ze al ontdekt...nu nog een keuze maken :j

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 11:07

Welke maat vacht heb je erop liggen?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 15:00

turtlelito schreef:
Jaaaaaaaaaaaaa, het is gelukt!
Ik heb een tweedehands Arizona Nut kunnen bemachtigen.

Nog even wachten tot ie naar mij getransporteerd kan worden nu.
In de tussentijd kan ik op zoek naar een goede pad voor eronder. Heeft iemand ervaring met de western shock pads? Ik vind ze erg mooi en volgens mij kun je er ook inlages bij doen in doen als het nodig is, maar twijfel omdat er maar 1 maat is.

Weet iemand of er ook westernpads zijn die hier op lijken en ook voldoende ruggengraatvrijheid bieden?

Ik heb onder mijn barefoot ook wel eens cutter shockpad liggen. Er zitten armasoft inlages in. Gaat heel goed. De pad is wel vrij lang. Mooie pad. Ik heb hem bij LuckyLeather gekocht!

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 15:34

Ik heb ook een westernpad met inlage's onder mijn nut liggen nu. De inlage's die er in zaten waren grote neopreen vlakken, deze heb ik in de vorm van de barefootinlage's gesneden en de inlagevlakken van de pad kleiner gemaakt zodat ze niet naar onder zakken.

foto in link want hij is wat groot
http://i943.photobucket.com/albums/ad27 ... 282e04.jpg

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 16:46

Mizora schreef:
Welke maat vacht heb je erop liggen?

Ben ook op de site Schapenvacht.nl wezen kijken,mooooooi! Dus ook mijn vraag: Welke maat vacht zou ik nodig hebben onder een Cheyenne op een korte maar brede tinker?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 16:53

ik heb gewoon gekeken wat de minimale maat is van een pad die onder mijn zadel past :) dus je zadel meten van voor naar achter voor de breedte, en van helemaal linksonder je zweetblad over het zadel heen naar de andere kant voor de lengte. Het mooie van de schapensite is dat de afmetingen erbij staan. Let wel op, kies niet zo'n lange vacht dat werkt niet goed. kort en wollig is handig, de mijne is halflang (vorige pagina)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 17:03

Buitenzinnig schreef:
[ Video ]

Ben ik het volledig mee eens, ik wil ook geen boomzadels meer op mijn pony! Mede door wat er in dit filmpje wordt verteld, maar ook doordat ik al meerdere boomzadels gesloopt heb... en geen enkele boom was recht, overal zaten wel ongelijke delen. Vaak rare spijkers := En ook de beugelriemophanging zit vaak niet gebalanceerd in het midden van een boom (= puntbelasting en kiepen).

Echt dure zadels heb ik nog niet gesloopt, maar die kan ik toch niet kopen voor op mijn paardje. Al heb ik wel al een scheve Stubben en Kieffer in handen gehad...

haha ja ik vind het leuk om met oude zadels te kloten :D Ik ben ook bezig (als ik ergens tijd over heb) aan het project 'ontwikkel een booomloos dressuurzadel dat blijft liggen en lekker zit'. Ben momenteel nog in de ontwerpfase :')

Trouwens, er kwam een tip voorbij van yogamatjes knippen voor inlages :)* Super idee, ga ik eens mee experimenteren. Ik was namelijk op zoek naar een goedkope manier om mijn normale dekjes geschikt te maken voor onder mijn barefoot en freemax. Wilde er inlages onder naaien zonder klittenbandopening (klittenband zetten is veel werk) Dus wie weet gaat dit werken.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 17:36

Leuk zo'n filmpje, en dat een boom niet met een paard mee beweegt is de reden dat ik een boomloos heb gekocht. Alleen vind ik het filmpje niet kloppen, de boom is bijv veel te lang, terwijl ze verteld dat de boom past op de pony. Het idee er achter is goed, maar dan moet ze wel een passende boom er op leggen. Maar ja daar heb je weer zo iets, wanneer ligt er een goed passende boom op een paard?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 17:45

Nouw....ik hoor haar niet zeggen dat de boom past, maar dat hij door een zadelmaker niet zo verschrikkelijk slecht qua pasvorm genoemd zou worden :)

Het is ook maar voor het idee natuurlijk, om te laten zien hoe de boom los komt bij beweging.

Ik vind het ook geen enorm indrukwekkend filmpje verder, maar heb zelf ook niks beters :P