[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 21:29

Ze maken niet voor niks speciale pads ;)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 22:43

Type paard maakt wel uit. Op mijn spekkieronde haflinger met verzonken ruggegraat zou ik het misschien eventueel nog wel eens durven riskeren met een gewoon dekje, maar dan enkel zeer uitzonderlijk en voor een korte rit. Een fotoshoot ofzo. En zeker niet gaan lichtrijden.
Op mijn fijne vosse dametje zonder speklaagje met duidelijk voelbare ruggegraat dénk ik er nog niet aan om zonder deftige pad te rijden.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 22:52

Nee, dat ze niet voor niets speciale pads maken & dat zonder rijden ook eigenlijk niet zo bedoeld is snap ik ook. Ik ben alleen benieuwd of iemand hier (meelezers?) alleen met dekje rijdt & wat hun ervaring is. Niet hoe het éigenlijk "bedoeld is". :)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 23:01

Ik denk dat het zeker iig wel uit maakt wat voor boomloos zadel, met mijn Inspiration word door anderen zonder speciale pad gereden maar mijn bob marshall zal ik niet zonder pad willen rijden.

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 23:08

Weet iemand toevallig al meer over het mogen starten met een Ghost (Roma, Firenze) ivm beugeltje aan de voorkant?????? En wordt de Barocco ook als dressuurzadel gezien bij de KNHS?
Ik kan er wel een mailtje aan wagen, maar misschien is iemand me al voor geweest??????

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 00:00

Heb hier enkel even voor het passen eerst zonder dekje erop gelegd, maar niet mee gereden. Rijden alleen met speciale pad. Heb de inlages uit de FRA pad nu verwisseld voor Memoryfoam inlages, zadel ligt nu fijner. Enige wat ik had, is dat het leer onder de pommel wat dicht op schoft kwam te liggen.
Had niet het idee dat daar veel druk kwam en paardlief er last van had, maar zijn er meer die dat hebben? Pommel zelf bleef wel ruim van de schoft af (5 vingers er nog tussen)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 01:36

lotje5lotje schreef:
Weet iemand toevallig al meer over het mogen starten met een Ghost (Roma, Firenze) ivm beugeltje aan de voorkant?????? En wordt de Barocco ook als dressuurzadel gezien bij de KNHS?
Ik kan er wel een mailtje aan wagen, maar misschien is iemand me al voor geweest??????

Iemand zou dat uitzoeken - er was wel over gebeld, maar degene van de KNHS die dat beantwoorde wist niet waar ze het over had, kennelijk - of de KNHS had er niks tegen, maar de juryleden wel??? Zoiets, het was iets geks

SarahIlse: Is snap je vraag kennelijk niet. De algemene ervaring is precies wat Jokari zegt: een lichtgewicht op een spekrug kan best zonder bij een barefoot, maar zodra je een normaal volwassen gewicht hebt - liever niet doen.

Op de lange termijn kunnen daar problemen van komen, zelfs met die spekrug. En het feit dat iemand het doet en geen negatieve ervaring heeft (dat is iets anders dan dat er geen negatiteve dingen zijn) wil dus niet zeggen dat het aan te bevelen is. Uiteraard hoef je niet speciaal van die dekjes te gebruiken met hele dikke inlagen (spekrug, geen zware ruiter etc.) soms is een goede "hoogpolige" lamsvacht of Polypad ook al voldoende, wanneer de wervelkolom niet aan het oppervlak ligt.

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 07:55

SarahIlse schreef:
Uit nieuwsgierigheid: zijn er hier mensen die 'gewone' dekjes gebruiken i.p.v. de pads? Hoe bevalt dat? Zijn er voor-/nadelen voor jouw paard? :)

Ik heb ff een (full dressuur) dekje gehad voor mijn Barefoot Chayenne. Grootste probleem was/is dat de dekjes niet lang genoeg waren waardoor de achterkant van het zadel precies op de rand van het dekje terechtkwam. Het zag er niet uit, maar ik twijfelde ook of het geen probleem zou zijn voor mijn paard dus hou het maar gewoon bij de grandeur pad.

(deze lag onder de grandeur pad btw)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 08:45

Ik heb een boomloos westernzadel daar zit een pad onder zonder inlages. Dus wel iets meer body dan een gewoon 'dressuur dekje'. Pas nog osteopaat bij gehad en volgens hem lag mijn zadel prima want merrielief had nergens last van. Het haat wel om een haf met spekkies met verzonken ruggengraat...
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 08:52

Ik weet dat ik eens naar de LRV gemaild had. Bij hen kwam dat op de vergadering en heb mail terug gehad dat zolang het een dressuur model is boomloos ook mag. Maar LRV is België.

Edit, de zoekfunctie in dit topic gebruikt:
Buitenzinnig schreef:
Heb inmiddels contact gehad met de KNHS. Er mogen met de lange zweetbladen versies van Ghost wedstrijden gereden worden, met de korte zweetbladen versies niet (de zweetbladen zijn te kort).

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 11:28

Ja, maar toen had iemand problemen tijdens een wedstrijd, omdat er een jurylid mekkerde over dat boogje voorop. Geen idee of dat verder nog nagevolgd is....

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 11:45

Nee, verder is er geen actie ondernomen. Ik heb beide mails liggen, uiteraard waarbij gezegd werd tegen mij dat het mocht, en later heeft ene klant gemaild dat ze over het voorboogje vielen.
Dat staat verder in het topic ook allemaal beschreven

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 11:54

Zo jammer dat de jury - die het oordeel moet vellen - dan niet op de hoogte is.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 11:57

Of degene die mij mailde, dat die niet op de hoogte was van de regels...

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 11:59

:list:
Buitenzinnig schreef:
Of degene die mij mailde, dat die niet op de hoogte was van de regels...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:08

jeuj, de flexee zit op de post, en net bericht gehad dat de barefoot er ook gauw aankomt, dus tegen eind deze week heb ik beide zadels binnen :D
(paard heeft wel net een hoefzweer gehad, dus ik kan wss niet uitgebreid testen, maargoed :P)

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:22

Darkadia hoe bevallen jouw Fra pads! Blijven ZE mooi liggen met wat je r mee hebt gereden

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 17:52

Bedankt iedereen met info over Ghost/Knhs!!!
"Wat de boer niet kent vreet hij niet" denk ik dan maar, hoe meer Ghost/ander boomloosjes in de ring, : hoe eerder de jurys gewend zijn :D

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 18:02

lotje5lotje schreef:
"Wat de boer niet kent vreet hij niet" denk ik dan maar, hoe meer Ghost/ander boomloosjes in de ring, : hoe eerder de jurys gewend zijn :D

+:)+ +:)+

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 18:32

Buitenzinnig schreef:
lotje5lotje schreef:

+:)+ +:)+

Ik ga toch weer! storen in het topic :+
Vorig jaar de ghost héél kort getest waarna pony een kleine hoef kneuzing opliep en testen daardoor niet verder kon gaan.
Klein jaar eigenlijk niets meer mee gedaan maar heeft wel telkens geknaagd, hij liep zo fijn er onder.
Van het ene "dingentje" in het andere en telkens wel een reden om geen ghost te kunnen kopen.

Tot ik van de week een aanbod onder ogen kreeg waar ik niet omheen kan.
Morgen ga ik mijn ghost roma halen!

En wbt de dressuurwedstrijden, ik start dadelijk op mijn Ghost M1 met hopelijk snel de overstap naar de M2.
Moet alleen wel even gaan kijken hoe ik dat ga doen met mijn dressuur dekjes die ik er wel onder wil blijven gebruiken...(zeker mijn witte op wedstrijd!)
Iemand ideeën daarvoor, die halfpad van grandeur vind ik zo idioot groot lomp en lang :D
Ik z

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 18:55

missanita84 schreef:
Darkadia hoe bevallen jouw Fra pads! Blijven ZE mooi liggen met wat je r mee hebt gereden

Bevalt erg goed. Heb wel de inlages gewisseld omdat die erg dik waren onder mijn Notting Hill (ongeveer 2cm).
Heb er nu de memory foam van Barefoot in. Dekje ligt verder als n huis, schuift niet en kan de lange lussen mooi om mijn beugelriemen onder seatsaver stoppen. Wel enkel de achterste singelstoot door singellus, want die zit voor t mooie iets te ver naar achteren.
Zie ook de voor en na het rijden foto die ik eerder plaatste.
Vandaag ruim uur mee naar t bos geweest, ook prima.

En hier mijn knappe vent aan t wachten en de afdruk na het rijden eergisteren:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 18:56

dieseltje09 schreef:
En wbt de dressuurwedstrijden, ik start dadelijk op mijn Ghost M1 met hopelijk snel de overstap naar de M2.
Moet alleen wel even gaan kijken hoe ik dat ga doen met mijn dressuur dekjes die ik er wel onder wil blijven gebruiken...(zeker mijn witte op wedstrijd!)
Iemand ideeën daarvoor, die halfpad van grandeur vind ik zo idioot groot lomp en lang :D
Ik z

Je kunt ze bij Grandeur op maat laten maken, als je dat wilt. Of kijken welke het beste er onder zou passen.
Of een witte Kifra pad? Heb je ook niet 2 dekjes op elkaar.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:10

darkadia schreef:
missanita84 schreef:

Bevalt erg goed. Heb wel de inlages gewisseld omdat die erg dik waren onder mijn Notting Hill (ongeveer 2cm).
Heb er nu de memory foam van Barefoot in. Dekje ligt verder als n huis, schuift niet en kan de lange lussen mooi om mijn beugelriemen onder seatsaver stoppen. Wel enkel de achterste singelstoot door singellus, want die zit voor t mooie iets te ver naar achteren.
Zie ook de voor en na het rijden foto die ik eerder plaatste.
Vandaag ruim uur mee naar t bos geweest, ook prima.

En hier mijn knappe vent aan t wachten en de afdruk na het rijden eergisteren:

[ [url=m/uJ39af.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/O80c30.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/zTvuQT.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/XbDsut.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dank je

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:14

Leuk Dieseltje, succes!

Anoniem