voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 18:12

Ik heb vandaag weer gereden en het ging al een stuk beter.
Het zadel past mijn paard super goed, ze loopt er echt heel fijn
onder. Ikzelf pas er maar net aan in :') _O-

Gelukkig moesten er toch al 5 kilo af, hopelijk scheelt dat straks.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 18:35

Buitenzinnig schreef:
Wat kan je niet vinden No-No??

Hoezo "onderste dekje" ??? je hebt er maar 1 nodig?
Haren in de war kan komen door schuiven zadel
Naar rechts zakken kan komen door ruiter die niet in balans zit en door paard dat aan die kant lager is dan aan de andere kant en dan zakt het zadel die kant op (zeker wanneer de ruiter niet in balans zit)

Ik bedoel gewoon het sjabrak maar ik weet niet meer hoe dat heet bij een BF. Waar de inlages in zitten, je begrijpt het vast wel.
Het naar rechts glijden komt dan voornamelijk door een scheve ruiter? We zijn bezig met het rechtrichten paard vind rechts om moeilijker.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 18:44

Dat noemen ze een "pad" en je hebt er maar 1 op toch? Sommige modellen hebben lusjes waarmee je ze aan het zadel kunt vastzetten en eventueel naai je aan de achterkant op de middennaad een veter en maakt die vast aan de achterste ring.

Als je paard scheef is zakt het zadel naar de lage kant - wanneer de ruiter dan ook nog eens scheef zit, gaat het dubbel zo hard. Laat je paard vierkant staan en recht vooruit kijken - dan kan je zien welke kant er lager is (en eventueel ook een anders ontwikkelde schouder heeft) Mogelijk staan ook zijn heupen scheef. Zet je midddelvinger aan beide kanten op de heup van je paard (gevoelsmatig op de zelfde plek) en steek je duimen omhoog +:)+ (zoals in smiley) wanneer je duimen ongelijk van hoogte zijn is jet bekken scheef - daar moet je dan een osteopaat of fysio naar laten kijken. Dan helpt rechtrichten niet

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:27

Buitenzinnig, bedankt voor je uitleg. Ik heb idd één pad.
Osteopaat zal ik vragen er maar te laten kijken. Naar mijn idee is hij niet scheef in zijn heupen/bekken. Verschil in de schouder lijkt mij aannemelijk bij hem.

letsgo

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 23:07

Ik heb een mooie Trekker Classic in de aanbieding...zadel zit echt als een luxe stoel maar helaas door mijn heupklachten voor mij niet het juiste zadel!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 00:35

No_No, je kunt scheefheid van de heupen echt zelf zien (vooropgesteld dat je hem recht zet en op vlakke ondergrond) de osteopaat is pas nodig wanneer hij echt scheef is....
Alle paarden zijn aan 1 kant meer/minder ontwikkeld. Net als mensen zijn ze rechts of links, de minder gespierde kant is laag en de schouder ook kleiner, dat kan je zien en daar kan je ook aan werken. Maar een scheef skelet is een ander ding...

Letsgo, dat is vervelend????

letsgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 09:42

Ja ik baal daar wel van want het is écht een leuk zadel...maar hij zet me te breed .
Ik heb snel ontstekingen aan aanhechtingen en pezen en met dit zadel is het bal :(

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 11:02

Letsgo, heb je al een zadel gevonden waarbij je wel goed zit en wat ook op je paard past?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 11:21

Letsgo, ik heb de Trekker ook getest en was voor mijn heupen/bekken ook geen succes. Pijn pijn pijn in m'n hart want ik vond het echt een mooi zadel! (Had 'm bijna gehouden omdat ik 'm zo mooi vond, haha, maar dat schiet niet op natuurlijk.)

Waar ga je nu naar op zoek?

Hmpf! Geduld is een schone zaak. Sinds ik in m'n hoofd heb dat ik die Barefoot Madrid wil hebben kan ik niet meer wachten...

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 14:00

Wat gek, ik heb ook snel last van mijn heupen en met de Trekker (wel de True Talent, weet niet of dat verschil maakt) zat ik echt heerlijk, nergens last van.
Zal vast iets te maken hebben met het soort klachten.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 14:28

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 14:35

jokari schreef:
Wat gek, ik heb ook snel last van mijn heupen en met de Trekker (wel de True Talent, weet niet of dat verschil maakt) zat ik echt heerlijk, nergens last van.
Zal vast iets te maken hebben met het soort klachten.

De True Talent zit veel smaller dan de andere modellen......

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 14:43

ah ok, ja dat verklaart het natuurlijk wel. Breder is dan weer niet handig voor mij (Iberica is dus met z'n momenten een zeer pijnlijk verhaal :D ).

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 14:48

Ziet er apart uit die barefoot dressage . Hoge achterkant ....

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 14:48

Ik vind persoonlijk de Iberica niet breed zitten - probeer eens andere inlagen en snij die wat verder uit waar je benen liggen..... (goedkoop yoga-matje voldoet prima, wel de randen afschuinen)

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 15:29

Was de barefoot dressage nu wel of niet geschikt voor bredere paarden?

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 16:21

Ik heb vandaag voor het eerst met mijn nieuwe Cheyenne gereden! Rijdt lekker, maar hij zakt wel wat scheef (komt denk doordat het een nieuw zadel is). Ik heb nu al, na 1x een half uurtjr rijden slijtageplekken van mijn beugelriemen. Hoe kan ik dat verhelpen?

letsgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 16:51

_Nelleke_ schreef:
Letsgo, ik heb de Trekker ook getest en was voor mijn heupen/bekken ook geen succes. Pijn pijn pijn in m'n hart want ik vond het echt een mooi zadel! (Had 'm bijna gehouden omdat ik 'm zo mooi vond, haha, maar dat schiet niet op natuurlijk.)

Hmpf! Geduld is een schone zaak. Sinds ik in m'n hoofd heb dat ik die Barefoot Madrid wil hebben kan ik niet meer wachten...

Ik verkoop nu eerst mijn Trekker (ja, ook met pijn in hart en heup haha) het zadel staat ook bij Blijpaard op de site.
Gelukkig heb ik nog een goed dressuurzadel liggen maar wilde juist dit zadel voor de buitenritten, weet nu wel dat dat er 1 moet gaan worden met een smalle zit! Ik heb trouwens wel iets wat ze bestempelen als fibromyalgie.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 17:20

Buitenzinnig schreef:
No_No, je kunt scheefheid van de heupen echt zelf zien (vooropgesteld dat je hem recht zet en op vlakke ondergrond) de osteopaat is pas nodig wanneer hij echt scheef is....
Alle paarden zijn aan 1 kant meer/minder ontwikkeld. Net als mensen zijn ze rechts of links, de minder gespierde kant is laag en de schouder ook kleiner, dat kan je zien en daar kan je ook aan werken. Maar een scheef skelet is een ander ding...

scheve heupen zijn niet te zien bij hem.
Pad lag weer scheef na het rijden vandaag... Ik zal er een veter aan vast maken. Mijn zadel heeft idd een ringetje aan de achterkant. Bedankt allemaal voor de tips!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 17:47

letsgo schreef:
_Nelleke_ schreef:

Ik verkoop nu eerst mijn Trekker (ja, ook met pijn in hart en heup haha) het zadel staat ook bij Blijpaard op de site.
Gelukkig heb ik nog een goed dressuurzadel liggen maar wilde juist dit zadel voor de buitenritten, weet nu wel dat dat er 1 moet gaan worden met een smalle zit! Ik heb trouwens wel iets wat ze bestempelen als fibromyalgie.

Een hidalgo heeft een mooi smalle zit,zijn hele fijne zadels..

Wisdem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 18:48

Heeft er iemand ervaring met de syntetisch (goedkopere versie van de barefootzadel)? Ben wel met een tweedehands bezig van iemand maar die reageert nog niet. Mag een max van 300 euro (compleet) uitgeven en liefst de barefootzadel. Maar het syntetische zadel is voor mij een eventueel tweede optie.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:24

voor de kenners onder ons, is dit een goede zweetafdruk?

Afbeelding

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:14

Wisdem, ik heb een weekje op een dry tex cheyenne gereden en ging prima. Dit zadel had ik te leen dus weet niet hoe het zich houdt op langere termijn. Vond het geen verkeerd zadel hoor.

Set_elkol hoe groot is je paard en welk zadel heb je erop liggen? Vind de afdruk echt enorm lijken. Heb je toevallig ook een foto van de zijkant met zadel erop?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:21

Arabisch volbloed met een Startrekk shorty.

Afbeelding

waar die zwarte lijn loopt aan de rechterkant van de zweetplek is het zadel de rest is van de pad.

zadelafdruk:

Afbeelding

Wisdem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:36

[quote="_Nelleke_"]Wisdem, ik heb een weekje op een dry tex cheyenne gereden en ging prima. Dit zadel had ik te leen dus weet niet hoe het zich houdt op langere termijn. Vond het geen verkeerd zadel hoor.
Dat heb ik nu als testzadel Nelleke. Alleen er zijn nu syntetische zadels in omloop. De goedkopere versie van de barefoot. Ben benieuwd naar de ervaringen hiervan. Omdat dit zadel namelijk prijsgunstig is. Vandaar.