[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:17

thirzanaomi schreef:
romyloverrr schreef:
Ik ben nu helemaal fan van anky dekjes onder mijn zadeltje.
Dat ze veel te lang zijn in verhouding en soms ook te kort maakt ze eigenlijk heel geschikt voor mijn zadel.
Nooit gedacht dat ik er ook nog eens zou kopen, voor onder een gewoon zadel vind ik het maar rotdingen :=

[ Afbeelding ]

Leuk zeg!
Heb je er een halfpad onder?

Ja, Dat is het hem juist, dat zie je daardoor eigenlijk niet :D

Dani_

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 22:01

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 20:46

NailB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 20:47

ik kom hier even binnenvallen, ik zit me namelijk voorzichtig een beetje in te lezen over boomloze zadels. Ik loop alleen tegen een paar dingen aan.
-Waarom zijn boomloze zadels zo goedkoop? Ik lees er eigenlijk alleen maar positieve reacties over en dat ze ook op verschillende paarden kunnen is toch een uitkomst? Waarom blijven de meeste zadeltjes dan rond de 500 piek hangen?
-Waarom moeten er speciale pads onder als het zadel de druk toch zo geweldig goed verdeelt? Waarom leg je er geen gewoon dekje onder?
-Klopt het dat je een pommel (zo heet dat toch? := ) kunt vervangen als de bijgeleverde pommel niet goed past?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 20:55

FLOVE, niet alle boomloze zadels zijn zo goedkoop hoor. Check Bob Marshall zadels maar eens. Je kunt in elke prijsklasse wel een zadel vinden. Van Barefoot weet ik dat ze de zadels graag toegankelijk houden voor een groot publiek, dus dat ze er daarom hun best voor doen de prijs zo laag mogelijk te houden.

Merkloze goedkope boomloze zadels zijn net als merkloze boomzadels de kwaliteit is naar prijs. :+

Onder sommige boomloze zadels moet inderdaad een pad. Dat is omdat deze zadels geen kussens hebben. De pad met inlagen vervangt dus eigenlijk de kussens. Startrekk en trekker zadels hoeven bijvoorbeeld geen speciale pad te hebben.

Bij Barefoot kan de pommel inderdaad vervangen worden voor een andere maat. Trekker heeft volgens mij een traploos verstelbaar systeem en andere zadels (zoals freeform geloof ik) werken weer met kopijzers.

Je ziet het al: je kunt niet alle boomloze zadels over 1 kam scheren. Er is zoveel keus! :D Het beste kun je eerst eens kijken welk merk en welk model je aanspreekt. Alleen wel uitkijken met de merkloze 'troep'. Goedkoop is meestal duurkoop. ;)

NailB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 20:57

dankjewel!

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:13

Nog even over die halfpad,
Ik heb er zelf een voor korte tijd gehad onder een barefoot lexington. Ik had er een van grandeur met nepbont en dat ding was echt hardstikke stug. Dus dat was na een paar weken alweer opgegeven. Zijn ze altijd zo stug? Ik had er de gewone inlages inzitten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 22:14

Flove, Nelleke zegt het al , bij veel boomloze zadels moet je het dekje met inlages niet zien als een dekje, maar als een wezenlijk onderdeel van het zadel, het is 1 deeltje van het systeem van demping en vrijhouden van de ruggengraat etc, geen toevoeging die van origine bedoelt is om je zadel schoon te houden
en wat betreft prijzen, net zoals bij boomzadels zullen de goedkope zadeltjes niet veel waard zijn qua kwaliteit of pasvorm, maar boomloos heb je van heel goedkoop tot best flinke prijzen ,
en qua prijzen kan ik denk ik ook wel wat verschillen in prijzen bedenken tussen boom en boomloos, minder onderdelen als in productie proces, onderdelen , maatvoeringen , bij boomloos is er vaak simpeler te werken en vaak ook minder maten dan boomzadels omdat ze veel flexibeler zijn van maat/vorm dan een boomzadel, allemaal kostenbesparende dingetjes.

mijn zadel is nieuw trouwens 950 euro, dan moet je er nog een pad, beugels, riemen en singel bij kopen, dan is het nog een duur genoeg zadeltje :)

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 08:59

hoi allemaal, ik rijd nu een aantal maanden met een barefoot cheyenne met daarbij de barefoot neopreen singel. ik vind hem echt heerlijk zitten maar nu heb ik een rondgeribt paardje en bijna geen schoft. pommel xxl past prima. maar het zadel schuift als een gek. tijdens het rijden is het goed te doen omdat ik hem dan recht houd met mijn eigen balans denk ik.
maar mijn paardje kan wel eens ff stout doen en bijvoorbeeld gisteren ging het een beetje fout en ze rent hard weg. het zadel schuift helemaal opzij bijna tot op haar buik. nu is alles goed afgelopen maar ik baal er toch wel erg van, het had heel anders kunnen aflopen!

wat kan ik hier nu mee doen? zelf zit ik te denken aan een leren anatomische singel. zou dit kunnen werken? en is er eventueel een singelspasservice? met andere worden ik weet het even niet meer -O-

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 09:54

Ik heb met de cheyenne op mijn ronde haflinger geen last met een schuivend zadel. Heb een fra singel. Woon je toevallig in mijn omgeving dan zou je het kunnen uitproberen.

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 09:58

jomaro schreef:
Ik heb met de cheyenne op mijn ronde haflinger geen last met een schuivend zadel. Heb een fra singel. Woon je toevallig in mijn omgeving dan zou je het kunnen uitproberen.

ow dat is lief! ik woon in oosterhout nb en mijn paardje staat in chaam. waar woon jij?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 10:11

Dat is lief jomaro :)

Maar mijn eerste gedachte is: is je singel wel lang genoeg, hannatjuh ?

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 10:15

Shirley schreef:
Dat is lief jomaro :)

Maar mijn eerste gedachte is: is je singel wel lang genoeg, hannatjuh ?

ik zal vanmiddag eens foto's maken. maar volgens mij wel. hij komt mooi voorbij haar oksels

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 10:18

Bij mij scheelde het toen enorm met schuiven, m'n nieuwe zit aan beide kanten echt bijna tegen het zadel aan.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 10:32

Kan ook in Hooge Zwaluwe even op mijn barefoot cheyenne of hidalgo Milwaukee alleen niet altijd lieve fjord, maar ik blijf in de buurt en dan weet hij dat hij moet gedragen of schop onder zijn kont.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 10:36

Denk dat ze het gewoon met haar eigen zadel en haar eigen paardje wil uitproberen, Marcella ;)

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 10:37

Mijn singel is 65 cm maar te kort voor mijn tank met ook de xxl pommel. Toch blijft het zadel op zijn plek.

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 10:39

Marcella schreef:
Kan ook in Hooge Zwaluwe even op mijn barefoot cheyenne of hidalgo Milwaukee alleen niet altijd lieve fjord, maar ik blijf in de buurt en dan weet hij dat hij moet gedragen of schop onder zijn kont.

lief aanbod maar idd zoals shirley zei. ik denk dat dit een probleempje is wat aan de bouw van mn paardje ligt en dat kan dus ook alleen met haar worden opgelost ;)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 10:52

Ik heb in ieder geval geen last van schuiven bij beide zadels.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 10:54

Jij hebt ook geen rond paard :D

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 10:56

Ik moet even zeggen dat ik het geweldig vind dat in dit topic hulp wordt aangeboden!! Niet alleen het meedenken en ervaringen delen maar ook het mogen proberen van materiaal +:)+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 11:03

O nee op het moment wel hoor. :+ O:)

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 11:06

Dat vind ik ook inderdaad No_No!!

Komt je nieuwe zadel vandaag al?

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 11:06

No_No schreef:
Ik moet even zeggen dat ik het geweldig vind dat in dit topic hulp wordt aangeboden!! Niet alleen het meedenken en ervaringen delen maar ook het mogen proberen van materiaal +:)+

amen! *\o/*

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 11:17

ik zit nu trouwens ook te bedenken dat een stuk van het pad nooit vies is. de ruggengraat sowieso natuurlijk. maar de voor en achterkan van beide zijkanten zijn vies/gebruikt en daartussen is het vaak nog schoon. dus dat raakt de rug dan niet neem ik aan. kan dit wat betekenen?