voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wisdem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 19:26

En nu van het testzadel mt 1. Moet zeggen het rijdt heerlijk. Vandaag toch zeker een uurtje gereden en het voelt goed. Alleen aan de binnenkant van mijn rechterdij heb ik
nu een kleine blauwe plek zitten. Lijkt net of ik ergens tegen aan zit maar niet tegen de pommel daar heb ik echt opgelet vandaag. Links heb ik nergens last van trouwens.
[imghttp://www.mijnalbum.nl/Foto-KNV8KKQS.jpg][/img]
Afbeelding
Zie dat de pad ook niet goed ligt trouwens morgen meteen beter opletten.

Wisdem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 19:29

Afbeelding
mijn dochter heeft de foto,s genomen kijk ik niet echt vrolijk :o
maar goed kunnen jullie zien of deze nou te klein is of juist goed?

pmarena

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 19:49

Ik vind dat je wel heel krap lijkt te zitten in de maat 1 hoor, of je moet net met een holle rug zitten waardoor de cantle er wat te gevuld uit ziet?

De arm ervoor en het flodderige jasje kunnen het wat vertekenen :)

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 19:50

mij lijkt ook dat je met een erg holle rug zit?
en die blauwe plekken had ik ook aan de binnenkant van mijn dijbeen, dat kwam door de gesp van mijn beugelriem, die had ik bovenaan. Toen ik hem onderaan, dus omgedraaid had nergens meer last van.

Wisdem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 20:43

cindybijl schreef:
mij lijkt ook dat je met een erg holle rug zit?
en die blauwe plekken had ik ook aan de binnenkant van mijn dijbeen, dat kwam door de gesp van mijn beugelriem, die had ik bovenaan. Toen ik hem onderaan, dus omgedraaid had nergens meer last van.

Dank je wel dat is een hele goede tip, ga ik morgen gelijk veranderen. Die holle rug zou kunnen kloppen ook meer opletten dus.

Wisdem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 20:47

pmarena schreef:
Ik vind dat je wel heel krap lijkt te zitten in de maat 1 hoor, of je moet net met een holle rug zitten waardoor de cantle er wat te gevuld uit ziet?

De arm ervoor en het flodderige jasje kunnen het wat vertekenen :)

Ok zal kijken of er morgen een stalgenootje is die wat betere foto's kan maken. Gevoelsmatig zou ik ook voor de twee gaan met een medium pommel.
Hoe denk jij over een syntetisch zadel? Die nu te koop zijn. Is dat wat want anders ga ik op zoek naar toch een maat twee tweedehands.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 22:26

Ik meld me ook in dit topic :D
Vanmorgen kwam mijn BF binnen met de post. Ik lag nog in bed, gelukkig nam mijn vader hem aan.
Super service pmarena ! En wat snel :j

Volgens mij past hij erg goed, de test met het halstertouw is al doorstaan maar het rijden vond ik
echt ontzettend wennen := Hij is best krap voor mijn dikke billen, terwijl ik een maat 2 heb en zelf
maat 42 maar dat moet kunnen toch?

Afbeelding

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 22:31

Mooi zadel zo zeg! welke is dit?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 22:35

Dankje ! Het de barefoot London :)
Dressuur model.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 22:52

staat hem/haar goed zeg! mooi.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 00:01

Staat mooi die london.
Ligt ook mooi. Je fjord heeft ook een mooie lange rug voor een maat 2.
Heb zelf een cheyenne maat 2 gehad, maar heb hem toen geruild voor een maat 1, omdat ik de 2 wel erg lang vond. Had zelf er toen ook te veel ruimte in.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 00:28

Buitenzinnig schreef:
Dat kan best - net zo goed als dat er mensen niet kunnen opstappen met een boomzadel. Over het algemeen weten mensen ook niet hoe ze horen op te stappen en/of hebben dit geleerd in de middeleeuwen waarbij je 3 seconden aan 1 kant moest blijven hangen eer je je been over het paard mocht doen om zachtjes te gaan zitten. Menigeen trekt zich aan het zadel omhoog en weet niet dat je daarmee de spieren en banden van je paard enorm belast en scheef maakt en ook je boomzadel geheel uit het lood trekt. Opstappen met hulpje, of weten hoe het wel hoort :o

Had het bericht niet meer gezien..

Ik begrijp wat je bedoelt :) Ben bang dat ik er vaak ook niet erg handig opklim :n
Kan beter eens naar die opstaphulp kijken denk ik! :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 00:48

_Jen schreef:
Buitenzinnig schreef:
Dat kan best - net zo goed als dat er mensen niet kunnen opstappen met een boomzadel. Over het algemeen weten mensen ook niet hoe ze horen op te stappen en/of hebben dit geleerd in de middeleeuwen waarbij je 3 seconden aan 1 kant moest blijven hangen eer je je been over het paard mocht doen om zachtjes te gaan zitten. Menigeen trekt zich aan het zadel omhoog en weet niet dat je daarmee de spieren en banden van je paard enorm belast en scheef maakt en ook je boomzadel geheel uit het lood trekt. Opstappen met hulpje, of weten hoe het wel hoort :o

Had het bericht niet meer gezien..

Ik begrijp wat je bedoelt :) Ben bang dat ik er vaak ook niet erg handig opklim :n
Kan beter eens naar die opstaphulp kijken denk ik! :)

Geeft niks - er wordt zo vaak wat gepost hier, dan kijk je er overheen.... Ik stap op mijn ronde paarden zonder schoft zonder hulpje op, zelfs met een Christ Iberica. En ik ben net zo lenig als een plank :P Bij opstappen omhoog trekken aan manen, NIET het zadel vastpakken. Ga zo snel mogelijk zitten (maar niet neerploffen uiteraard!!!) en blijf zo dicht mogelijk tegen het paard... dan schuift je zadel het minst en oefen je ook de minste krachten uit op paardenrug en zadel. Goede singel met veel grip helpt ook. En niet zo'n groot paard is ook een pluspuntje :+

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 02:04

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 05:04

uudje schreef:
Staat mooi die london.
Ligt ook mooi. Je fjord heeft ook een mooie lange rug voor een maat 2.
Heb zelf een cheyenne maat 2 gehad, maar heb hem toen geruild voor een maat 1, omdat ik de 2 wel erg lang vond. Had zelf er toen ook te veel ruimte in.

Dankje ! Een maat 1 pas ik sowieso niet in :D
Dus heb geluk dat zij een redelijk lange rug heeft.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 08:57

Wat staat de london mooi op de fjord . Past echt mooi zo .
Niet te lang .
De haf lijkt het zadel wat lang voor . Maar verder ligt het erg mooi ....
Ik wil nog steeds en BF ... Maar ben mezelf gek aan t maken met mn twijfels .

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 10:48

Wendy_Chewie, is dit voor of na het rijden?

Het zadel heb je mooi achter de schouder gelegd! Het lijkt alsof het zadel iets aan de lange kant is, maar voor zover ik het kan zien zit je met je bibs niet tever naar achter. Als het paard geen schuurplekjes krijgt lijkt het me geen probleem.

Mocht jij nou met gemak in een maatje 1 passen, dan zou dat voor het zicht misschien wel wat mooier zijn. :)

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 13:38

@Nelleke: foto is van na het rijden...

@Zinzi: vandaar m'n vraag... Als hij iets meer naar voor hoort te liggen is hij wat minder 'lang'...

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 13:45

Zinzi_jewel schreef:
Wat staat de london mooi op de fjord . Past echt mooi zo .
Niet te lang .
De haf lijkt het zadel wat lang voor . Maar verder ligt het erg mooi ....
Ik wil nog steeds en BF ... Maar ben mezelf gek aan t maken met mn twijfels .

wat zijn je twijfels dan? Misschien dat mensen hier er voor kunnen zorgen dat je twijfels verdwijnen.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 13:47

Wendy_Chewie schreef:
@Nelleke: foto is van na het rijden...

@Zinzi: vandaar m'n vraag... Als hij iets meer naar voor hoort te liggen is hij wat minder 'lang'...

Hij is dan niet minder lang, het zadel bljft natuurlijk even lang als je hem naar voren legt :P
Maar als je hem meer naar voren legt dan drukt ie op de schouders.
Hij ligt zo eigenlijk wel goed.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 13:49

@Uudje, vandaar de aanhalingstekens om lang ;) Hij komt dan minder ver op de rug bedoelde ik.
Maar inderdaad, zoals hij nu ligt, liggen de schouders vrij.
Bij het opzadelen ligt hij zoals bij het Fjordje iets hoger op de pagina, maar na het rijden ligt hij altijd zoals op mijn foto - de goeie plaats dus, neem ik aan.

Wisdem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 16:11

Nu ik weet dat voor de cheyenne mt 1 ga. De beugels een gaatje langer gemaakt en de gesp inderdaad niet bovenaan maar onderaan. Heerlijk gereden vandaag. Op stal vonden ze het allemaal goed liggen en een mooi zadel. Alleen kraakt ie ontzettend. Is daar wat aan te doen? Toch wel handig zo'n testzadel.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 16:38

Wendy_Chewie schreef:
@Uudje, vandaar de aanhalingstekens om lang ;) Hij komt dan minder ver op de rug bedoelde ik.
Maar inderdaad, zoals hij nu ligt, liggen de schouders vrij.
Bij het opzadelen ligt hij zoals bij het Fjordje iets hoger op de pagina, maar na het rijden ligt hij altijd zoals op mijn foto - de goeie plaats dus, neem ik aan.

ja dat is de goeie plaats, meestal schuiven de boomloosjes netjes op de plaats waar ze horen ze te liggen.
Maar dat je zadel iets te lang is, is bij boomloos niet zo'n heel groot probleem, want de druk ligt op de plek waar jij zit. Hou alleen even in de gaten of je dan achter bij de cantle geen schuurplekken krijgt, dat had mijn fjord wel, maar ja die heeft ook zo'n wiebelkont haha. Dus dan schuift het zadel steeds over zijn achterhand en kreeg hij plekken, nu met maat 1 nergens last van, maar ja je moet er zelf ook nog inpassen natuurlijk.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 17:05

Hallo, ik kom even binnenvallen..

Ik heb al gezocht in het topic maar kan het helaas niet vinden..

Mijn BF sayenne, als ik afzadel zie ik dat zijn haren iedere keer in de war zijn. Ook krijg ik het onderste dekje niet goed recht onder het zadel. Het glijd ook steeds naar rechts (zadel).
Het is een BF zonder poespas, het oude type dus.
Wat kan de oorzaak zijn? Ik heb een flexibele pommel maar vermoed dat hij inmiddels wel een vaste pommel kan hebben.

Ik hoop dat jullie wat info kunnen geven.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 17:25

Wat kan je niet vinden No-No??

Hoezo "onderste dekje" ??? je hebt er maar 1 nodig?
Haren in de war kan komen door schuiven zadel
Naar rechts zakken kan komen door ruiter die niet in balans zit en door paard dat aan die kant lager is dan aan de andere kant en dan zakt het zadel die kant op (zeker wanneer de ruiter niet in balans zit)