[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 11:06

Twee andere zijstraatjes.

En dit is misschien een domme vraag, maar kun je niet investeren in een hoogere opstapkruk? Om wel over die hoge achterkant te komen.

Of, andere optie, kan handige Harry misschien niet die hoge achterkant van de barefoot physio eraf halen? Of kleiner maken.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 11:52

@pmarena :') ik bedoel eige lijk zoals die zachte pommels alleen ben ik niet zeker of elk merk ze heeft.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 13:21

JenniferU schreef:
Sentir schreef:
Veel zadelpassers hebben ook tweedehands opties. Je kan altijd iemand contacteren die een ruim aanbod heeft in 2dehands zadels.

En echt een passer zoeken. Geen verkoper.

Je gaat meer geld kwijt zijn aan elke keer een 2dehands zadel te kopen die niet past. Dan het vanaf de eerste keer goed te hebben. :o

Ik denk dat het verhaal dan gewoon op houdt, kan ik beter een andere bbp kopen zonder een m hoge achterkant.
Het zadel is bedoeld voor een pre pensioen stapritje en met een zadelpasser ben ik gewoon teveel geld kwijt. Dit heb ik al in mijn boomzadel gegooit die elke 3 maanden aangepast moet worden wegens verandering paard

Je kan beter een keer boomloos zadelpasser laten komen dan steeds weer zadels aan te moeten schaffen die uiteindelijk niet passen. Als jullie samen kijken welk zadel het beste bij jou en je paard past, kan je op zoek naar zo'n zadel en dan 2e hands. Dan ben je uiteindelijk goedkoper uit en weet je zeker dat het zadel goed ligt op je paard. Want ook een boomloos zadel moet goed passen, net als een boomzadel. Daar zit geen verschil in.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 18:01

Ik snap wat jullie bedoelen wbt zadelpasser, er is geen medische oorzaak gevonden waardoor hij slecht loopt en de kans is dus ook groot dat de zadelpasser op dat moment niks kan omdat ik niet zeker weet of hij die dag goed loopt dit verschilt namelijk per dag heel erg.
Dit heb ik al een aantal keren gehad toen de zadelmaker voor mijn boomzadel kwam.
Ik had gehoopt dat er iets was met stijgbeugels wat makkelijk zelf aan te passen is met inlages zoals de bbp die ik nu heb (Edix Union, Signum Paddle etc) anders doen we de stapritjes gewoon met het boomzadel die wel past.

Eentje via mp kopen doe ik ook niet zomaar, een stalgenoot van me heeft aardig wat kennis van de boomloze zadels (heeft ook regelmatig contact met boomloos in balans) maar heeft dus niks in de verkoop.

Aanpassen van de achterkant van mijn huidige pad vind ik zonde want de pad staat nu ook te koop omdat ik er zelf niet meer mee rij en dat dan dus liever investeer ik een ander zadel.

pmarena

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 18:39

Ja dat is hartstikke zonde als je die zou gaan slopen, zijn toch prijzige pads.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 19:18

En die nieuwe bbp van edix? Daar kunnen beugels aan, nieuw 600 ruro.
Of die TCS? Goede pad of je bbp eronder, TCS en je hebt beugels. De nepleerversies zijn vrij goedkoop.

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 20:59

Wat zijn de ervaringen met de TCS? Ik kan me niet voorstellen dat het prettig is voor het paard, maar ik kan me ook niet goed voorstellen dat het prettig is voor de ruiter...

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 21:12

Ik heb er ook geen ervaring mee maar als ik de filmpjes zie op fb bij boomloos in balans dan vind ik het er niet comfortabel uit zien.
Ik zie vooral veel heen en weer bewegende benen. Maar ja dat kan ook wat over de ruiters zeggen natuurlijk.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 23:02

Eerder in dit topic delen ook een paar mensen hun ervaring met een tcs :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 07:51

Ik heb er geen persoonlijk ervaring mee, maar een paard met zo'n diepe dip bij de schoft en verder gewoon een lange rug met genoeg ruimte voor een "echt" zadel daarbij zie ik eigenlijk 0 reden om een noodsprong als een TCS te maken. Lijkt me nou niet de meest comfortabele optie en echt goedkoop is het ook niet als je het goed wil doen. Er zal alsnog flink wat padding onder moeten om die dip er uit te vlakken.

In mijn beleving kies je voor zoiets als een TCS als je een pony / paardje met een heel kort ruggetje hebt en/of zo'n rond bolletje waar zadels snel te lang voor zijn / lastig op blijven liggen. Maar een paard met heel veel schoft en een lange rug....waarom zou je daarvoor een TCS kiezen ipv. gewoon een zadeltje :?

Qua kosten hoef je het niet te doen want echt goedkoop zijn ze ook weer niet.

Dan zou ik nog eerder op goed geluk een Barefootje proberen en een pad met inlages goed opvullen.
Of een swayback pad er onder leggen.

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 09:50

Ik heb even gekeken naar de prijs, maar als je dus de niet leren variant hebt betaal je al 750 euro voor de 'singel' en de zitting samen. Dan heb je nog een goeie pad en inlages nodig voor de drukverdeling..
Moet je kijken wat voor leuk 2e hands boomloos zadel je daarvoor kunt aanschaffen :):)
Wij hebben er ook nooit een zadelpasser bij gehad, maar als ik soms videos voorbij zie komen van zadelpassers dan ben ik erg blij dat ik zelf inmiddels wel eea aan kennis heb opgedaan om zelf in te schatten of een zadel wel of niet voor ons werkt :=
JenniferU, ik heb een barefoot Londen liggen in maat 2. Deze is goed gebruikt, dus daarom goed geprijsd, misschien het waard om te proberen :D

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 13:26

Het is natuurlijk wel zo dat mensen bewust voor een tcs kiezen. En juist geen gewoon ( boomloos)zadel willen. Denk dat er over oordelen ook moeilijk is als je niet precies weet hoe zo'n zadel inelkaar zit. Ik heb een poosje een tcs pagina gevolgt op fb, en zag daar voornamelijk positieve reacties, de negatieve reacties waren dan wel meestal setups waarvan ik dacht, tja je vraagt om ellende. Vaak zie je ook dat ze de zadels op de schoft leggen terwijl ze achter de schoft moeten liggen. Denk als je een goede setup hebt en het zadel legt waar hij moet liggen je nog niet zo verkeerd zadel hebt. Er zijn in Engeland zelfs mensen die er endurance mee rijden. Denk dat je het toch echt zelf moet proberen voor je er echt iets over kan zeggen. Leuke zou zijn als boomloos in Balans hier zelf een mooie uitleg over wil geven. Ook om te zorgen dat er vanalles over beweerd word wat niet klopt uit de wereld kan helpen.
Of om mensen die het graag eens willen proberen,maar door onwetendheid het niet durven, in de juiste richting te duwen.
Het is dat ik al 3 zadels heb voor 1 paard, en vind dat al veel haha, anders had ik hem graag eens geprobeerd en gekocht. Proberen gewoon hoe dit nu zit en op Fimke ligt wil ik nog wel een keer doen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 14:18

ja, dat is ook mijn idee uudje.

De investering voor een TCS met speciale pad en zitting vind ik ook niet interessant genoeg voor dit specifiek paard, vooral omdat je voor die prijs idd een prima zadel kan vinden.

De kunststof TCS alleen kost echter niet zo heel veel,
https://webshop-boomloos-in-balans.nl/p ... ar_id=2623
er ligt al een goede bbp op dat paard, dus in principe kan je gewoon de bbp in combi met die tcs gebruiken en heb je het BBP gevoel maar met de veiligheid en opstapmogelijkheid van beugels.

Maar dat is natuurlijk persoonlijke voorkeur.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 14:38

Ja het zadel op zich valt reuze mee inderdaad kwa prijs zeker se synthetische variant. En veel mensen hebben al een bbpad en een singel. En hoppa je bent al klaar. Zoals ik al zei. Mensen kiezen hier echt bewust voor en willen juist geen zadel, maar wel het vrije gevoel van een bbpad.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 14:47

Duhelo schreef:
ja, dat is ook mijn idee uudje.

De investering voor een TCS met speciale pad en zitting vind ik ook niet interessant genoeg voor dit specifiek paard, vooral omdat je voor die prijs idd een prima zadel kan vinden.

De kunststof TCS alleen kost echter niet zo heel veel,
https://webshop-boomloos-in-balans.nl/p ... ar_id=2623
er ligt al een goede bbp op dat paard, dus in principe kan je gewoon de bbp in combi met die tcs gebruiken en heb je het BBP gevoel maar met de veiligheid en opstapmogelijkheid van beugels.

Maar dat is natuurlijk persoonlijke voorkeur.

Ik zou anders eens even contact opnemen met boomloos in Balans. Misschien dat je dan eens even zo'n kan uitproberen en kijken hoe hij op je paard ligt.voor je er een aanschaft

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 14:52

Vanwege die schoft die er zo uitkomt lijkt het mij echt niet de meest voor de hand liggende oplossing.....

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 15:25

Tja, het is niet dat ik het meteen afkraak, ik vind wel dat er kritisch naar gekeken moet worden.
Wat er inderdaad gezegd wordt dat hij op de goede plek moet liggen is voor de 1 misschien vanzelfsprekend, maar voor de ander misschien niet. Evenals gebruik met een goede pad met drukverdeling. Ik denk ook echt wel dat als alles op de juiste plek ligt met de juiste pad eronder en de juiste balans van de ruiter dat het een goede optie kan zijn.
Waar ik dan wel nieuwsgierig naar ben hoe dit zadel in elkaar zit en hoe je deze op een barebackpad legt (waar laat je de singelstoten van je barebackpad?). B-)
Dan zit ik ook nog een beetje ermee dat het ruitergewicht ook een rol speelt, lijkt mij? Een iets zwaardere ruiter icm met meer rijuren per week zal veel belastender zijn voor het paard dan een lichte ruiter die 1 a 2x per week rijdt ten opzichte van een normaal zadel?
Voor mij en mijn paarden ziet het er niet naar uit dat het een betere optie zou zijn dan mijn ghost (kunnen ook beugels aan) of barefoot barebackpad. :):)

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 18:43

pmarena schreef:
Vanwege die schoft die er zo uitkomt lijkt het mij echt niet de meest voor de hand liggende oplossing.....

Het zadel ligt achter de schoft. Maar ik wil ook zeker niet zeggen dat dit zadel perfect zou liggen, maar zou het wel als optie zien om eens te testen bij boomloos in Balans. Als je het niet probeerd weet je het ook niet. Maar dat geldt natuurlijk ook voor een boomloos zadel.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 18:48

ricojoreen schreef:
Tja, het is niet dat ik het meteen afkraak, ik vind wel dat er kritisch naar gekeken moet worden.
Wat er inderdaad gezegd wordt dat hij op de goede plek moet liggen is voor de 1 misschien vanzelfsprekend, maar voor de ander misschien niet. Evenals gebruik met een goede pad met drukverdeling. Ik denk ook echt wel dat als alles op de juiste plek ligt met de juiste pad eronder en de juiste balans van de ruiter dat het een goede optie kan zijn.
Waar ik dan wel nieuwsgierig naar ben hoe dit zadel in elkaar zit en hoe je deze op een barebackpad legt (waar laat je de singelstoten van je barebackpad?). B-)
Dan zit ik ook nog een beetje ermee dat het ruitergewicht ook een rol speelt, lijkt mij? Een iets zwaardere ruiter icm met meer rijuren per week zal veel belastender zijn voor het paard dan een lichte ruiter die 1 a 2x per week rijdt ten opzichte van een normaal zadel?
Voor mij en mijn paarden ziet het er niet naar uit dat het een betere optie zou zijn dan mijn ghost (kunnen ook beugels aan) of barefoot barebackpad. :):)

Met bijv een bbpad kan je de singelstoten gewoon los laten hangen. Of als je het durft afsnijden. Er zijn bbpads waar je de singelstoten van kan verwijderen. Bijv bij edix.
Zoals ik begrepen heb is het beter de speciale zitting erbij te gebruiken als je wat lichter bent, omdat een paard anders meer last kan krijgen van je zitbeen. Ben je wat voller dan fungeert je bot gezegt, dikkere kont als kussentje. Maar ben je echt veel te zwaar, tja persoonlijk zou ik dat niet weten. Al weet ik wel dat iemand die veel te dik is niet op mijn paard komt.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 18:53

pmarena schreef:

Ben je goed bekend met dit zadel? Misschien leuk om eens contact op te nemen met boomloos in Balans om wat info te vragen. Ik vind dit zelf toch best een interessant zadel. En tuurlijk zou het niet voor ieder paard en iedere ruiter geschikt zijn, maar dar geldt eigenlijk wel voor ieder zadel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 10:30

Ik heb deze zelf nooit geprobeerd (had ik al eerder gezegd :) ) maar kan me wel een voorstelling maken van hoe dit werkt, zo ingewikkeld zit het natuurlijk niet in elkaar := Ook zijn er best wel wat beelden van deze singel in gebruik waarop je wel kan zien wat de praktische voor- en nadelen zijn.

Daarop baseer ik dat dit me nu niet de meest voor de hand liggende rug & situatie lijkt om heel specifiek naar een TCS te zoeken omdat ik voor deze rug en situatie van TS niet echt voordelen er in zie ten opzichte van een "gewoon zadel" zeg maar.

Was het nu een heel kort paardje geweest met weinig zadelruimte. Of al -tig zadels geprobeerd maar te ronde of overbouwde of weet-ik-wat pony waar zadels niet lekker op willen blijven liggen. Of zou TS aangeven dat ze specifiek naar iets bijzonders op zoek is en daar best wel wat geld aan uit wil geven.

Maar nee het is een rug met zat zadelruimte, waarbij de dip sowieso opgevuld zal moeten worden. Dat gaat wellicht al wel met de pads die TS heeft? En na het wat uitvlakken / opvullen van die dip zie ik geen enkele reden waarom je er niet gewoon 1 van de vele tweedehands te koop staande flexibele zadeltjes op zou leggen die prima zouden moeten werken.

Ik vind dat TCS best een leuk ding dat zeker weten een uitkomst kan zijn :j
Maar in deze situatie zie ik geen enkel voordeel tov gewoon een leuk tweedehands zadeltje, wat TS aangeeft te willen gaan zoeken :)
En wellicht was de Edix die ze zou gaan proberen al een succes?

Marjolijn van Boomloos in Balans had het er een paar weken geleden wel over dat ze een leuke combi in het TCS zag met de Barefoot Ride-on-Pads, dus als TS die graag wat meer als zadel zou willen gebruiken kan dat wel een optie zijn denk ik. Maargoed ze wilde graag een 2e hands zadeltje :)

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 11:01

JenniferU schreef:
ik kom even binnen vallen hier haha. ik ben sinds een tijdje Edix Fan, wij gebruiken met het boomzadel de 8 pockets maar het volgende:
Paard 24jr oud heeft vorig jaar april peesblessure opgelopen, sinds dien spiermassa erg afgenomen, ruiter is wat vetjes rijker. Boomzadel past niet lekker meer en we zijn het gezeur met bomen een beetje zat.
aan de longe loopt paard vaak zuiver, in de paddock rent en springt hij als een hert met de jonkies in zijn groep. ,maar als we hem opzadelen met t boomzadel loopt hij vaker onregelmatig dan doen. dierenarts heeft recent nog een check gedaan. we neigen dus naar de pasvorm van het zadel en begin de boomzadels een beetje zat te raken en nu ben ik me aan het oriënteren voor een boomloos zadel.
Edix Tudor ga ik maandagavond passen.
Ik heb een Barefoot Physio support waar hij fijn mee loopt maar kom er zelf niet op ivm hoge achterkant. paard staat niet stil naast een ladder of baal stro, krukje wel.

Wie heeft er tips wat we zouden kunnen proberen qua boomloze zadels? echter is het budget laag omdat ik niet weet hoelang we nog kunnen rijden ivm zijn onregelmatigheid.
[ Afbeelding ]

Gisteravond de Edix tudor gepast. leek heel mooi te liggen ook qua ruglijn. echter dat ik erop ging zitten lag het op de schoft dus helaas te weinig schoftruimte.
daarna toch even mijn Custom boomzadel erop gelegd (offtopic) en die ligt voor nu oke. dus we kunnen iig weer aan het werk.
de BBP van Edix is waarschijnlijk verkocht en wordt morgenavond opgehaald.
hij liep zaterdag,zondag en maandag ook weer regelmatig dus hopelijk blijft dat nu even zo.
Afbeelding
foto gemaakt uit een draffilmpje maar zo is zijn bouw momenteel

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 11:25

Wordt er niet teveel nadruk gelegd met 'op de schoft liggen'??
Iets kan op de schoft liggen, maar geeft het daar ook teveel druk??

Mijn BM ligt ook op de schoft, maar er is in al die jaren nog nooit een kale plek ontstaan of andere vorm van aantoonbaar ongemak.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 19:09

Hier kon echt niks tussen (Edix tudor) en er zit toch een harde boomachtig /kopijzer in aan de voorkant.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 13:21

pmarena schreef:
Ik heb deze zelf nooit geprobeerd (had ik al eerder gezegd :) ) maar kan me wel een voorstelling maken van hoe dit werkt, zo ingewikkeld zit het natuurlijk niet in elkaar := Ook zijn er best wel wat beelden van deze singel in gebruik waarop je wel kan zien wat de praktische voor- en nadelen zijn.

Daarop baseer ik dat dit me nu niet de meest voor de hand liggende rug & situatie lijkt om heel specifiek naar een TCS te zoeken omdat ik voor deze rug en situatie van TS niet echt voordelen er in zie ten opzichte van een "gewoon zadel" zeg maar.

Was het nu een heel kort paardje geweest met weinig zadelruimte. Of al -tig zadels geprobeerd maar te ronde of overbouwde of weet-ik-wat pony waar zadels niet lekker op willen blijven liggen. Of zou TS aangeven dat ze specifiek naar iets bijzonders op zoek is en daar best wel wat geld aan uit wil geven.

Maar nee het is een rug met zat zadelruimte, waarbij de dip sowieso opgevuld zal moeten worden. Dat gaat wellicht al wel met de pads die TS heeft? En na het wat uitvlakken / opvullen van die dip zie ik geen enkele reden waarom je er niet gewoon 1 van de vele tweedehands te koop staande flexibele zadeltjes op zou leggen die prima zouden moeten werken.

Ik vind dat TCS best een leuk ding dat zeker weten een uitkomst kan zijn :j
Maar in deze situatie zie ik geen enkel voordeel tov gewoon een leuk tweedehands zadeltje, wat TS aangeeft te willen gaan zoeken :)
En wellicht was de Edix die ze zou gaan proberen al een succes?

Marjolijn van Boomloos in Balans had het er een paar weken geleden wel over dat ze een leuke combi in het TCS zag met de Barefoot Ride-on-Pads, dus als TS die graag wat meer als zadel zou willen gebruiken kan dat wel een optie zijn denk ik. Maargoed ze wilde graag een 2e hands zadeltje :)

Denk dat voor het paard waar het nu over gaat ik misschien die keuze ook niet zou maken. Maar heb te weinig verstand van de tcs om te zeggen wel of niet doen.Die bbpads van barefoot worden al best veel in Engeland met een tcs en zijn veel goede reacties over.