voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_PatriciaH

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 18:08

Ik heb geen wollen seatsaver maar wel een overtrek van Barefoot die ik over de seatsaver heen heb. Zit heerlijk alleen voel ik weer een randje van de overtrek := heb er overigens na een tijdje rijden geen last meer van.

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 19:43

Hallo Allemaal,

Ik heb een vraag en hoop dat jullie me even kunnen helpen. Ik wil graag een cherokee classic gaan aanschaffen. Nu heb ik de maat tabellen voor de pommels (van barefoot) uitgeprint en op karton geplakt en heb ik deze op mijn paardje zijn rug geplaatst. Nu is het zo dat ik nu twijfel tussen twee maten. De L past naar mijn mening perfect sluit mooi aan, aan de zijkanten van zijn schoft. De XXL sluit niet helemaal aan en zakt dus wat meer omlaag (komt niet op de schoft). Maar mijn paardje (Vlaams paard, soort trekpaard) is nu nog jong bijna 3 jaar dus hij moet nog wat uitzwaren en hij wordt nog wat breder. Ik wil hem langzaam inrijden (lees minimaal 1x per week 30 min, kijken wat hij zelf aangeeft, ik wil niks forceren maar hij wil heel graag werken, en wandelen en wat longeren is niet voldoende voor hem) als hij 3 is (20 april wordt hij 3). Maar kan ik dan beter voor de bredere pommel gaan of toch gewoon de L aanhouden?
Ik heb een paar foto's gemaakt om het jullie te laten zien. Rechtsboven aan de kaartjes zien jullie welke maat het is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat vinden jullie het best aansluiten?

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 19:55

ik zou voor nu de L doen en in de gaten houdt als hij wat beter bespierd is, dan opnieuw passen. De pommels zijn heel makkelijk te vervangen.

Maar weet je zeker dat je hem nu al gaat rijden?
Hij is nog zó jong en nog helemaal niet volgroeid, er zijn zoveel andere leuke dingen om nu met hem te doen en al spieren te kweken zonder dat je erop gaat zitten..

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 20:03

Vlaams Paard dat ik ken, is pas op haar 5de onder het zadel gebracht. De 2 jaren ervoor heeft ze grondwerk gedaan, lange lijnen en van dat soort dingen. :)

Ik ben geen kenner van barefoot, maar ik zou afgaande op jouw foto's dezelfde mening hebben als cindybijl.

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 22:11

@jokari en cindybijl ja ik wilde eerst ook wachten met inrijden maar lange kunnen en aan de longe daar vind hij weinig aan daarbij is het echt een onwijs sterk en actief paard hij wil zich echt uitsloven en alles wat ik nu met hem doe is voor hem niet genoeg hij wil meer en als hij het niet meer interessant vind gaat hij onwijs klieren.
Maar omdat hij zo jong is wil ik hem ook maar minimaal belasten dus hij zal niet zo heel veel of zwaar moeten werken.

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 22:14

maar er bestaat nog veel meer dan alleen longeren en lange lijnen he ;)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 23:24

Aan de hand wandelen deed vriendin idd niet omdat merrie te sterk en te enthousiast was langs de baan. :D Die gaat dus pas op wandeling sinds ze ohz is.

Is clickertraining geen optie ?

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 23:41

Paard van een vriendin van mij heeft altijd een barefoot Cherokee zonder VPS opgehad met fysiopad. medium pommel. Door ouderdom en ziekte een tijdje geleden is de rug nu een beetje aan het inzakken en de bespiering en vet is verdwenen. Er zit dus een kuil achter de hoge schoft. Met haar eigen zadel zakt de pommel te ver over de schoft. Een pommel kleiner is echt te krap.
Vandaag hebben we mijn London gepast met VPS en met fysiopad. Haar pommel erin de medium. Dit leek al veel beter te liggen. De pommel knelt niet meer op de schoft (dus niet meer op de schoft rustend) en lijkt hoger te liggen. Is dit logisch? Heeft iemand hier ervaring mee. Maakt een andere model en met VPS zoveel verschil? Zelfs als je dezelfde pommel gebruikt?
Zit er iemand in de buurt van Twente die past aan huis met boomloze zadels?

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 00:15

@jokari clickertraining is ook met beloningen hij wordt erg dominant bij beloningen voor voer. En hij is al dominant van zichzelf.
Ik kan wel met hem aan de hand wandelen, al wil hij zich soms even voor de leuk in galop tussen uit piepen en geloof me Als ze willen gaan gaan ze en zo'n paard hou je niet bij je. En aan de hand meerennen in galop is ook niet te doen en dat is boy juist zo moeilijk hij is echt braaf en doet alles maar soms gaat hij gewoon :( ohz kan ik hem dit afleren ernaast niet.

Wisdem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 00:42

Ik ben om :D voor wat betreft het boomloos rijden dus dat wordt het wel voor mijn pony. Nou ben ik dus driftig op zoek want rij nu een testzadel cheyenne mt 1. In December heb ik testzadel mt 2 gehad maar kon het zadel kort testen ivm ziekte. Gelukkig is mijn pony nu helemaal beter. Nou volg ik dit topic en hoop dat jullie me kunnen helpen. Gevoelsmatig zit ik wat ruimer in de 2 en dus fijner maar lijkt het voor mijn pony wat aan de grote kant. Daarin tegen de maat 1 ligt prima maar zit ik meer opgesloten. Nu heb ik in de informatie gelezen dat je zitmaat (je billen dus) niet te veel op de Canter moet zitten. Nu heb ik het gevoel dat ik er iets tegen aan zit. Niet veel. Van de pommel heb ik geen last met rijden dus waar moet ik nu voor gaan de 1 of de 2? Want begreep dat het voor het plaatje dan niet zo heel veel uitmaakt. Zal morgen wat foto's plaatsen. Maar misschien weten de kenners onder ons het antwoord al. Gr. Margaret.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 08:00

TinePine: Ja, da's heel logisch :j

Wanneer er bespiering verdwijnt en de rug holler wordt achter de schoft, zakt het zadel natuurlijk verder naar beneden daar in het midden, waardoor de pommel dichter op de schoft komt te liggen.

In zo'n geval van een "holle rug" moet je eigenlijk die kuil wat meer opvullen door een extra setje inlages bijvoorbeeld, zodat het zadel weer wat hoger komt te liggen.

Een zadel met VPS heeft als het ware iets grofweg vergelijkbaar met een setje Heavy Duty inlages ingebouwd, waardoor het dus wat meer opgelift wordt dan een zadel zonder VPS.

Zie ook bij de FAQ over het aanpassen van de inlages:
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Inlages-in-de-pads/

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 08:06

Wisdem schreef:
Ik ben om :D voor wat betreft het boomloos rijden dus dat wordt het wel voor mijn pony. Nou ben ik dus driftig op zoek want rij nu een testzadel cheyenne mt 1. In December heb ik testzadel mt 2 gehad maar kon het zadel kort testen ivm ziekte. Gelukkig is mijn pony nu helemaal beter. Nou volg ik dit topic en hoop dat jullie me kunnen helpen. Gevoelsmatig zit ik wat ruimer in de 2 en dus fijner maar lijkt het voor mijn pony wat aan de grote kant. Daarin tegen de maat 1 ligt prima maar zit ik meer opgesloten. Nu heb ik in de informatie gelezen dat je zitmaat (je billen dus) niet te veel op de Canter moet zitten. Nu heb ik het gevoel dat ik er iets tegen aan zit. Niet veel. Van de pommel heb ik geen last met rijden dus waar moet ik nu voor gaan de 1 of de 2? Want begreep dat het voor het plaatje dan niet zo heel veel uitmaakt. Zal morgen wat foto's plaatsen. Maar misschien weten de kenners onder ons het antwoord al. Gr. Margaret.

Fijn dat het zo goed bevalt +:)+

Als je inderdaad foto's hebt dan kunnen we beter adviseren welke maat we zouden kiezen :j

Voor dit soort twijfelgevallen is de nieuwe JustAdjust trouwens ook wellicht een uitkomst :)

Is nu nog niet leverbaar maar wel het sample model (die eerlijk gezegd mooier is):
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Aanbi ... zadel.html

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 09:15

Daar dacht ik ook gelijk aan die Just Adjust . Mooi zadel

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 10:28

suuske schreef:
Hallo Allemaal,

Ik heb een vraag en hoop dat jullie me even kunnen helpen. Ik wil graag een cherokee classic gaan aanschaffen. Nu heb ik de maat tabellen voor de pommels (van barefoot) uitgeprint en op karton geplakt en heb ik deze op mijn paardje zijn rug geplaatst. Nu is het zo dat ik nu twijfel tussen twee maten. De L past naar mijn mening perfect sluit mooi aan, aan de zijkanten van zijn schoft. De XXL sluit niet helemaal aan en zakt dus wat meer omlaag (komt niet op de schoft). Maar mijn paardje (Vlaams paard, soort trekpaard) is nu nog jong bijna 3 jaar dus hij moet nog wat uitzwaren en hij wordt nog wat breder. Ik wil hem langzaam inrijden (lees minimaal 1x per week 30 min, kijken wat hij zelf aangeeft, ik wil niks forceren maar hij wil heel graag werken, en wandelen en wat longeren is niet voldoende voor hem) als hij 3 is (20 april wordt hij 3). Maar kan ik dan beter voor de bredere pommel gaan of toch gewoon de L aanhouden?
Ik heb een paar foto's gemaakt om het jullie te laten zien. Rechtsboven aan de kaartjes zien jullie welke maat het is.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Wat vinden jullie het best aansluiten?

De L past duidelijk mooier inderdaad :j

Op zich zou dat dus wel de veilige keuze zijn, bij de bredere heb je dan toch dat het raakvlak van de zijkanten alleen op de bovenste randjes steunt.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 11:04

Dankje pmarena. Ik wilde even voor mezelf checken of ik daar geen onzin heb verkocht. We zijn op zoek naar iemand die kan helpen met passen. Met die inlages etc. We hebben van Hofstede-Twekkelo gevraagd. Ik begeep van een andere vriendin dat zij ook aan huis passervice geeft. Weet jij daar iets van?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 11:20

Ik durf het niet te zeggen welke wederverkoper precies wat doet, de omstandigheden en mogelijkheden van mensen veranderen ook wel eens dus het eigen antwoord afwachten is toch het beste :)

waanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 11:53

Hoi Martine,

Heb laatst Mirjam van Hofstede Twekkelo erbij gehad met boomloze zadels passen ik vind haar erg goed en eerlijk.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 14:16

Ik hoorde laatst dat iemand niet zomaar kon opstappen met een boomlooszadel.
Klopt dit?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 14:34

Dat kan best - net zo goed als dat er mensen niet kunnen opstappen met een boomzadel. Over het algemeen weten mensen ook niet hoe ze horen op te stappen en/of hebben dit geleerd in de middeleeuwen waarbij je 3 seconden aan 1 kant moest blijven hangen eer je je been over het paard mocht doen om zachtjes te gaan zitten. Menigeen trekt zich aan het zadel omhoog en weet niet dat je daarmee de spieren en banden van je paard enorm belast en scheef maakt en ook je boomzadel geheel uit het lood trekt. Opstappen met hulpje, of weten hoe het wel hoort :o

Wisdem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 15:24

Dank je wel pmarena. Inderdaad zou dat een goeie optie zijn maar is alleen het budget niet naar. Kan dan wel doorsparen maar heb het zadel nu nodig want het zadel dat er normaal op ligt pas ik niet in vandaar. En om zo lang dat testzadel te gebruiken is ook weer zo wat hè.
Maar zal zien dat ik vandaag wat foto's maak.

Wisdem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 15:59

Hier heb ik alvast twee foto's van het testzadel maat 2
Afbeelding
[imghttp://www.mijnalbum.nl/Foto-R73MVEOC.jpg][/img]

Wisdem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 16:01

dat was dus 1 :D komt nu nr twee. Ben nog in de begin fase van het uploaden van de foto's haha.
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 16:01

Daar mag wel een smaller pommeltje in lijkt het :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 17:38

en je fenders hangen verkeerd om :)

Wisdem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 19:08

Oh oh jullie zien ook alles en dat klopt pmarena dat hebben we later veranderd er zat toen een l pommel in.