Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Djeradalover

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 12:44

Met een neusbontje mag je niet starten toch? En met afplakken loop je nog steeds evenveel risico met diskwalificeren.

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 12:56

Niemand een mening over de Micklem op mijn paard? (Zie vorige pagina)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 12:59

Naar mijn idee mag je neusriem wel een gaatje hoger.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 16:02

nils schreef:
Weidebloem, zag in het topic jou wel vaker reageren op vragen of het Micklem hoofdstel goed zit... Kan je mijn foto's ook even beoordelen?

Ha Nils, geen exper hoor! Maar hij lijkt op het oog netjes te zitten. Jukbeen ligt vrij. Je zou kunnen proberen om de neusriem een gaatje hoger te doen, maar houd dan in de gaten dat het jukbeen vrij blijft. Anders zou ik m zo laten.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 16:05

Djeradalover schreef:
Met een neusbontje mag je niet starten toch? En met afplakken loop je nog steeds evenveel risico met diskwalificeren.

Bedankt voor je antwoord :)

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 21:06

Wat raden jullie aan qua maat? http://www.adamshorsesupplies.com/mickl ... ing_guide/
Volgens deze link zit ik net op de grens van Pony en Cob (10.6inch). Ze draagt nu een cob hoofstel. Maar de bakstukken zitten wel op het kortste gaatje.

Mijn voorkeur gaat uit naar de competion, wegens elegantere look, beter leer en zilveren ijzerwerk. Nu ben ik wel ge-intereseerd in the bitloos rijden. Zien jullie enige problemen om de Competition te gebruiken als bitloos? De extra nodige stukken zou ik zelf maken.

Ten laatse - the competition - is het stiksel ook een lichtere kleur of is dat enkel bij de multi?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 21:19

Zoals al een aantal keer benoemd is wegens het gebruik van ander materiaal de competition absoluut niet bruikbaar bitloos. Van de competition zal ik een maat groter nemen dan pony. Dus cob/standard i

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 21:40

Saaams schreef:
Zoals al een aantal keer benoemd is wegens het gebruik van ander materiaal de competition absoluut niet bruikbaar bitloos.

Ander material? In welke zin? Heb idd wel het volgende gelezen in deze tread:
1. Geen lusje boven op het kopstuk voor kaakgekruisd--> kan ik zelf inzetten en/of de lusjes van mijn front riem gebruiken
2. Ringen aan de neus riem zijn kleiner --> Zie ik niet als een probleem. Ik zou het stuk wat door de ringen gaat van nylon touw maken (touw mag van de KNHS), wat een stuk smaller is dan de standaard crosslink. Touwens vind ik de crosslink te breed voor de ringen van de Multi, lijk me toch wat stroef.

loeske87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 22:15

FayCat: als je beide hoofdstellen in de winkel gaat vergelijken (kijken en voelen) zal je begrijpen waarom alleen de multi geschikt is als bitloos hoofdstel

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 22:24

loeske87 schreef:
FayCat: als je beide hoofdstellen in de winkel gaat vergelijken (kijken en voelen) zal je begrijpen waarom alleen de multi geschikt is als bitloos hoofdstel

Heb ik gedaan! Maar ik zie toch niet waarom het niet kan :o?

Het is altijd heel tactisch om 2 versies van een product uit te bregen, met elk hun voordelen en nadelen, zodat de consument gewoon beide koopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 22:30

De multi is dikker leer, de ringen aan de neusriem zijn groter en dikker en zitten anders vastgestikt.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 22:43

Dus het gaat hem om de sterkte van het materiaal. OK.

Moet je om bitloos te rijden dan zoveel kracht uitoefenen? Heb je dan niet een grooter probleem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 22:44

Ter illustratie mijne knapte bij het opstappen al met de teugels aan de neusriem.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 22:55

FatCat schreef:

Moet je om bitloos te rijden dan zoveel kracht uitoefenen? Heb je dan niet een grooter probleem?

In principe hoef je met bitloos rijden niet zo veel kracht uit te oefenen. Maar juist als het nodig is (over het algemeen in een noodsituatie) is het wel fijn als het materiaal dan ook zorgt dat je het kan.

"Zolang het goed gaat, gaat het goed" is niet helemaal de juiste insteek met rijden, zeker als het samen met andere in de bak is of buiten.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 23:06

Mizora schreef:
FatCat schreef:

In principe hoef je met bitloos rijden niet zo veel kracht uit te oefenen. Maar juist als het nodig is (over het algemeen in een noodsituatie) is het wel fijn als het materiaal dan ook zorgt dat je het kan.

"Zolang het goed gaat, gaat het goed" is niet helemaal de juiste insteek met rijden, zeker als het samen met andere in de bak is of buiten.

Dat snap ik. En ik ben ook bewust zo veilig mogelijk bezig. Maar de Competition vond ik echt wel een stevig hoofdstel. Ik denk dat het kleinere ringetje de enige zwakke link is. Ga even zoek of daar wat aan valt te doen.

Bedankt voor het meedenken.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 23:06

Yvank_ schreef:
Ter illustratie mijne knapte bij het opstappen al met de teugels aan de neusriem.

Dat meen je niet! Waar knapte die?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 23:08

Op het ringetje bij de neusriem..

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 23:13

Yvank_ schreef:
Op het ringetje bij de neusriem..

En was het ringetje zelf kapot of the stukje leer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 23:36

Het leer.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 23:48

Yvank_ schreef:
Het leer.

Bedankt

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 07:27

Vraagje, heeft niemand hier nog ervaring met de Felix buhler micklem lookalike? Ik vraag het me af omdat ik dat een mooier hoofdstel vind dan de Rambo. Ik durf het alleen niet aan om dat ding te bestellen zonder dat iemand er ervaringen mee heeft omdat ik hem zelf ook niet in m'n handen heb gehad.

christel0908

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 11:52

liekec schreef:
Vraagje, heeft niemand hier nog ervaring met de Felix buhler micklem lookalike? Ik vraag het me af omdat ik dat een mooier hoofdstel vind dan de Rambo. Ik durf het alleen niet aan om dat ding te bestellen zonder dat iemand er ervaringen mee heeft omdat ik hem zelf ook niet in m'n handen heb gehad.

De werking zal anders zijn aangezien de bakstukken los zijn en niet vast aan de neusriem zoals bij de Micklem

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 15:27

christel0908 schreef:
liekec schreef:

De werking zal anders zijn aangezien de bakstukken los zijn en niet vast aan de neusriem zoals bij de Micklem

Daar ben ik mij van bewust. Mijn paard loopt prima op elk hoofdstel dus dat maakt niet uit. Wil alleen een anatomisch kopstuk en vind het voor het springen fijn om een andere neusriem te hebben (controle).

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 19:01

Je kan het altijd terug sturen als het leer stug is.. Maar zo te lezen.. kan het nog stugger zijn dan rambo micklem zelf...? ;)

lorelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 22:03

na heel lang zoeken de perfecte ring gevonden voor in mijn rambo micklem hij past precies en kan nu er af en er op

https://www.boomsma.nl/p/d-sluiting-rvs-25-mm

hier heb ik hem gekocht denk post het even voor andere hier die er ook een zoeken