[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 11:57

Zijn er hier ook al mensen die de wellington hebben getest eigenlijk? Kan t zo gauw even niet vinden met zoekbalkje en Google.

Hier komt mogelijk weer een paardje erbij, en ivm op dit moment slechte bespiering wil ik dan eigenlijk boomloos beginnen. Heb in het verleden op oa Barefoot NH, Barefoot Arizona, Barefoot Lexington en Ghost Firenze Piccolo gereden.
Paard heeft een vrij hoge schoft, en vond zelf Barefoot fijnste maar wel iets breder dan Ghost. Is de Wellington echt smaller door andere zweetbad?
Vind dat namelijk wel echt een mooi zadel. En is die ook ergens te testen zonder pasconsult?

SecretLIN

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 12:40

ik vind de kifrapad ook echt super
Afbeelding

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 14:56

Fabster schreef:
Nee, ik ken wel mensen die paarden hadden waarbij de witte vlekken van de pad kwamen. Andere pad eronder (zelfde zadel) en vlekken gingen weg. Dus inderdaad ademend vermogen etc. Maar dat verschilt ook weer per paard. De 1 heeft nergens last van en de ander wel.

Oh apart, dat is wel interessant om te weten...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 14:57

Maar Fabster even voor de duidelijkheid, heb je het dan niet over een Sympanova pad die witte plekken in de vacht veroorzaakte? Want die staan er om bekend :=

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 17:21

Ik weet dat het bij die persoon/paard om de hafpad ging. Ik heb dat ding nooit van duchtbij gezien, dus geen idee wat daar onder zit. Maar dat kan inderdaad. Maar ook hiermee: de 1 zweert bij die pad en de ander krijgt er vlekken van...

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 17:44

Ik wil enkel weten of er verschil wordt ervaren wat betreft echt wol en het namaakwol van Grandeur.. En dan het liefst zo vergelijkbaar als mogelijk (zelfde paard, zelfde zadel). :D

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 09:19

Persoonlijk vind ik echte vacht beter schoon te houden met zo'n speciaal kammetje ervoor. Verder in gebruik in combinatie paard/zadel weinig verschil, met alle pads die ik heb kan ik prima rijden. Miste wel bij de Kifra en Grandeur pads een klittenbandsluiting voor aan de achterste ring aan je zadel, deze houd het geheel beter bij elkaar en heb deze er zelf maar opgezet. De Kifra pads zijn in gebruik m'n favorite, helaas zijn deze niet zo heel netjes afgewerkt en heb deze ook nog niet gewassen dus weet niet hoe ze blijven, maar hebben wel echt schapenvel. Helaas hebben die geen anti slip laag aan de bovenkant waardoor ze iets dunner zijn dan de barefoot pad en grandeur. De barefoot pad heeft opgestikte wol op een textiel onderlaag wat veel sneller verklit, waarschijnlijk door de 'haarschubben' van de wolvezels meer kris-kras door elkaar lopen. De Grandeur is echt perfect afgewerkt en in alle kleuren/modellen naar wens te bestellen, alleen helaas leverbaar met kunstvacht. Hierin blijft vuil sneller hangen dan als echt vacht, als ik die kam met het speciale wolkammetje trek ik er de plukken mee uit als ik niet oppas.

Het ook nog de Wellington even gehad, maar de wrongen waren het niet voor mij, zitting was wel prima en stuk smaller. De wrongen hadden een stijve harde kern zodat ze niet mooi rond mijn paard lagen. En ze lagen iets te ver naar voren geplaatst voor mijn beenligging. Heb toen een London aangeschaft.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 09:32

Dankje BobjeBo! :D

JvS1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 18:56

Is een BBP onder de €100 ook goed voor nog niet eens 1 a 2x per week?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 18:59

Hangt ervan af wat je ermee wil doen.
Een halfuurtje gaan stappen op een paard met verzonken ruggegraat en voldoende bespiering.
Of telkens pittige buitenritten met veel draven en galopperen op een paard die niet erg goed bespierd is...

JvS1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 19:03

Duhelo schreef:
Hangt ervan af wat je ermee wil doen.
Een halfuurtje gaan stappen op een paard met verzonken ruggegraat en voldoende bespiering.
Of telkens pittige buitenritten met veel draven en galopperen op een paard die niet erg goed bespierd is...

We rijden nu nog in de bak, max. 1 uur, veel stap en galop.. Ze is al 22 jaar. Wil in de toekomst ook buiten rijden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 19:10

Imo kan je beter iets meer investeren in een degelijkere BBP zodra je meer doet dan een beetje stappen. Zeker bij een ouder paard.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 19:18

Ik ben vandaag voor het eerst een rondje buiten geweest met mijn Ghost, wat een verademing! Als ze nu aandribbelt voel ik haar rug weer op en neer gaan ipv stuiteren op zon hard zadel... Ik kan m'n paard weer aanvoelen! <3
Ook even gepast met een normaal dekje (ik heb hier uiteraard niet mee gereden :P ), ik denk dat ik alsnog voor een grijze grandeur pad ga! :D
Afbeelding

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 19:28

J0anieke schreef:
Ik ben vandaag voor het eerst een rondje buiten geweest met mijn Ghost, wat een verademing! Als ze nu aandribbelt voel ik haar rug weer op en neer gaan ipv stuiteren op zon hard zadel... Ik kan m'n paard weer aanvoelen! <3

Yep, voelt super he :P , elke beweging voel je terug.
Was je paard al gewent aan boomloos voor deze ghost ?
Wij hadden n.l. dat paardje in begin echt weer ging "zoeken" naar zijn eigen balans, zoveel voelt hij terug van ruiterbewegingen (al dan niet onbedoelt :') ) tov de boomzadels hiervoor.
Even je beenligging tikkie veranderen en hopsa: reactie +:)+

Kwa bouw vanaf schoft lijkt je paard heel erg op onze.
Zie dat je de beide kussen ook vrij ver naar buiten hebt zitten aan het klittenband.
Hebben wij dus ook zo, na wat uitproberen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 19:34

Wat een lief dier om te zien, en mooi zadeltje +:)+

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 19:52

Ja, ze is echt een schatje! Doet geen vlieg kwaad. <3

Qua rijden viel het heel erg mee. Tijdens de testweek alles opgeschreven wat uiteindelijk mij het meeste balans gaf (voorste beugelophanging en welk gaatje van de beugels), hoefde m'n beugels enkel 1 gaatje korter te doen en ik zat weer fijn! De bak is een beetje zwaar, dus ik viel af en toe nog wel naar voren mee als ze het even zwaar had, maar al met al viel het dus heel erg mee.. :')
En inderdaad, ze reageert op elke beweging, maar dat deed ze ook al met mijn boomzadel, dus daar voel ik weinig verschil van. Het voordeel van boomloos bij haar vind ik dan weer dat ik méér voel en daar dus beter op kan reageren, met de boomzadel had ik daar moeite mee, en dan werd zij weer 'overvraagd' zeg maar.. :Y)

Kussens staan ook vrij ver uit elkaar inderdaad! Kruising PRExKWPN en dan net de 'goede' eigenschappen van beide, het ronde van de PRE, maar alsnog een redelijk lange rug van de KWPNr :) Daardoor dus wel de kussens wat verder van elkaar af. Gister ook stokmaat weer gemeten (zover dat kan zonder meetstok..), vorig jaar nog 154 cm, en gister 156/157 cm. Net wel/geen paard.. :')

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 21:05

Staat mooi Joanike en wat fijn dat je het verschil merkt. +:)+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 09:29

darkadia schreef:
Zijn er hier ook al mensen die de wellington hebben getest eigenlijk? Kan t zo gauw even niet vinden met zoekbalkje en Google.

Hier komt mogelijk weer een paardje erbij, en ivm op dit moment slechte bespiering wil ik dan eigenlijk boomloos beginnen. Heb in het verleden op oa Barefoot NH, Barefoot Arizona, Barefoot Lexington en Ghost Firenze Piccolo gereden.
Paard heeft een vrij hoge schoft, en vond zelf Barefoot fijnste maar wel iets breder dan Ghost. Is de Wellington echt smaller door andere zweetbad?
Vind dat namelijk wel echt een mooi zadel. En is die ook ergens te testen zonder pasconsult?

Er zijn nog maar heel weinig mensen die op een WELLington gezeten hebben omdat ze nog zo zeldzaam zijn, sinds vorige week komen ze eindelijk een beetje binnen en die zijn dus nog gloednieuw :)

Ik hoor wel dat mensen het wat smaller vinden zitten. Maar qua breed zitgevoel sla je de beste slag door geen (zadel met) kniewrongen meer te gebruiken want die zorgen echt voor een spreidzit.

Een wrong die wat onder je been ligt moet je dan gewoon zien te vermijden. Een dijwrong die tegen je been aan ligt is dan beter: geeft wel veel steun maar geen bredere zit :)

Maar daar ook oppassen dat het geen dun wrongetje is dat als een wigje onder je been komt te liggen.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 11:27

Zag er.1 te koop.staan op facebook een wellington

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 11:52

Ja klopt :j

En Ella van de boomlooszadelpasservice.nl heeft er ook nog 1 te koop :)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 15:19

wellington leek me ook gaaf! mooie opvolger van de london..

maar ben helemaal weg van mn freemax

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 17:10

Net gelest met mijn Ghost, twijfelde een beetje of ik daarmee zou gaan rijden of met mijn boomzadel, maar had de juiste beslissing genomen. Ze kon zich zo fijn ontspannen op sommige momenten! :D

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 21:10

J0anieke schreef:
Net gelest met mijn Ghost, twijfelde een beetje of ik daarmee zou gaan rijden of met mijn boomzadel, maar had de juiste beslissing genomen. Ze kon zich zo fijn ontspannen op sommige momenten! :D

*\o/*

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 18:00

pmarena schreef:
darkadia schreef:

Er zijn nog maar heel weinig mensen die op een WELLington gezeten hebben omdat ze nog zo zeldzaam zijn, sinds vorige week komen ze eindelijk een beetje binnen en die zijn dus nog gloednieuw :)

Ik hoor wel dat mensen het wat smaller vinden zitten. Maar qua breed zitgevoel sla je de beste slag door geen (zadel met) kniewrongen meer te gebruiken want die zorgen echt voor een spreidzit.

Een wrong die wat onder je been ligt moet je dan gewoon zien te vermijden. Een dijwrong die tegen je been aan ligt is dan beter: geeft wel veel steun maar geen bredere zit :)

Maar daar ook oppassen dat het geen dun wrongetje is dat als een wigje onder je been komt te liggen.

Haha ik weet van mezelf dat ik kniewrongen wel erg fijn vind bij beweeglijkere paarden. Heb ook Ghost firenze getest maar zat daar veel minder stabiel in dan in Barefoot. Bij Arizona miste ik echt de wrongen. Nothing Hill ging super, alleen met langere ritten merkte ik het iets. Heb ook prototype zitversmaller toen getest.

En vandaar ook dat ik m dan graag wel eerst wil testen omdat wrongen net op goede plek moeten zitten :) en graag weer dressuur model wil.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 20:58

Ghost Veneto of Lipica? Qua dressuur model en de wrongen ergens anders?