[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 23:30

Aargh, zo zou ik inderdaad denken... Te erg. :D Ik was net bezig de barebackpad schapen de deur uit te werken en dan komt er ineens weer een Barefoot Sevilla en Madrid voorbij en dan denk je, ach... waarom ook alweer niet...? ~~}>

Het derde Braziliaanse zadel heeft volgens mij gewoon een gebroken boom, of anders wel erg scheef bevestigde kussens aan de voorkant en achter lijk ook de zitting gedraaid?
De laatste op de pagina; http://www.bokt.nl/markt/search?search_ ... geo_latlon[radius]=25&field_ad_geo_latlon[lat]=&field_ad_geo_latlon[lng]=&sort_by=created&sort_order=DESC

NotYourLine

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 23:35

Oeps, dacht dat het boomloze zadels waren. Iets met laat & blond. :o?

Maar neemt niet weg dat ze inderdaad heel gaaf zijn. :D

Hihi, xyzutu2, erg hè? Het is dat ik maar één paard heb. Maar een bbp komt er sowieso nog een keer. Ooit. :+

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 12:20

Hallo, sorry dat ik zo kom binnenvallen. Ik lees al een geruime tijd mee onder een steen :D . Voor onze 20-jarige dartmoor heb ik een bf bellis aangeschaft
Afbeelding
Lijkt mij wel goed liggen, er moet alleen nog de juiste pad onder (is inmiddels besteld) en een juiste singel (dit was even snel met het stukje van de longeersingel).
Nu vroeg ik mij alleen af, welke beugels hebben jullie aan de bf? Ze raden veiligheidsbeugels aan ivm de ronde ogen, maar hebben jullie dat ook allemaal? Het zadel is zo lekker licht en die veiligheidsbeugels zijn best zwaar.
Alvast bedankt voor het lezen

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 12:55

Er zijn "Compositi" beugels met een kooi, die wegen niks, ook in kindermaat - ze zijn niet duur.
Ik weet dat BuitenZinnig ze heeft - maar volgens mij zijn ze zo ongeveer bij elke paardenwinkel te koop

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:00

Ik heb beugels met elastieken aan de zijkant. Ook veiligheidsbeugels dus. Heb ze nog niet zo lang, maar vind ze wel erg fijn, ook voor het idee.

Wat voor beugelriemen gebruiken jullie? Ik heb nu gewone, zwarte leren riemen, maar beschadigd een BF daar sneller door of niet?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:02

Beugels met elastiek zijn van RVS en allemaal zwaarder dan die oersterke kunststof beugeltjes met kooi - een kooi is ook veilig.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:08

Heb hier eerst de compositi met kooi gehad, maar gebruik nu de safestyle. Wel wat zwaarder, maar het gedraaide oog eraan vind ik erg fijn in gebruik.

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:35

Bedankt voor jullie informatie. Ik ga eens kijken naar die compositi en de safestyle.

Ik heb de drytex beugelriemen 115 besteld voor het zadeltje, leek mij het mooiste en ik las dat dat ook stevig was.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:40

Ik heb ook de compositi beugeltjes met kooi voor de kinderen, ik vind ze echt ideaal! Door de korfjes kunnen ze ook nooit hun voet echt veel te ver in de beugel doen.

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:51

Ik ga toch voor de compositi met korfjes, die zijn mooi licht zodat het zadel niet zwaarder wordt en met die korfjes kan ze de voeten niet te ver erin doen en is veilig.
Bedankt voor jullie hulp!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 14:00

Barefoot heeft alu beugeltjes met kooi in kindermaatje, die zijn ook erg licht èn hebben een gedraaide ophanging... had je meteen met de DryTex riemen mee kunnen bestellen :j
Laatst bijgewerkt door pmarena op 19-01-16 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 14:00

De compositi beugels zijn erg fijne beugels inderdaad!

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 15:06

Ik heb van die safe style beugels aan mijn barefoot, vind ik zelf erg fijn zitten.
(en toen ik er vorige week met een rare val af stuiterde was ik helemaal blij dat ik veiligheidsbeugels had!)

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 17:33

Pfff ik baal als een stekker maar ik krijg de ghost niet goed passend op mijn pony dus dat word hem niet. Vandaag met mijn zelfgemaakte barebackpad gereden en oef eigelijk zou ik zo graag willen dat er een zadel was die dat gevoel kan evenaren. Misschien toch gewoon voor een goeie echte fijne barebackpad sparen of nog verder kijken naar andere boomloze zadels. Iemand nog eventueel suggestie's?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 18:09

Als je alleen fijn zit op die Barebackpad, zou ik zeker door sparen voor een goede

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 18:48

Ik zou een barefoot Ride-on-Pad of een FRA Dardo. Ik heb zelf een RoP en iedereen is totaal verbaasd hoe ontzettend stabiel je erin zit. Je mist de beugels eigenlijk niet.

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 19:17

Ik heb de barefoot fellsattel getest en vond die heerlijk, maar ik zou ook graag een sprongetje willen maken dus ik zoek eigelijk meer een zadel.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 19:23

Mattes - Grandeur....

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 19:33

peaches schreef:
Pfff ik baal als een stekker maar ik krijg de ghost niet goed passend op mijn pony dus dat word hem niet. Vandaag met mijn zelfgemaakte barebackpad gereden en oef eigelijk zou ik zo graag willen dat er een zadel was die dat gevoel kan evenaren. Misschien toch gewoon voor een goeie echte fijne barebackpad sparen of nog verder kijken naar andere boomloze zadels. Iemand nog eventueel suggestie's?

Misschien dat teteltee of buitenzinnig je nog zouden kunnen helpen?

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 19:35

Na mijn val vorige week ben ik vandaag voor het eerst weer op stal terug geweest. Ik zag nu dat mijn (barefoot cheyenne) zadel het er ook zwaar mee heeft gehad. Ik denk dat Emmy zonder mij in het bos ergens achter is blijven hangen, want de ophanglus voor mijn rechter stijgbeugel is helemaal kapot gescheurd.
Weten jullie of dat te repareren is, en of het dan nog betrouwbaar zal zijn?

Ik was al van plan komende zomer een nieuw zadel te gaan zoeken, maar misschien dat ik nu toch gedwongen eerder op zoek moet gaan...
Wat denken jullie? Is repareren slim en de moeite waard?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 19:46

Vraagje...
De barefoot kon je ook zonder pommel gebruiken maar dan opvullen met doeken? Right?

Stal vriendin rijdt op een hele vette haflinger maar met een te klein zadel (boom is smal terwijl die pony enorm dik is).
Vandaag ging het paard in staking door achteruit te stappen en hierdoor viel hij op zijn zijkant, meisje lag met haar been onder het paard maar heeft zich toch kunnen lostrekken. Het paard bleef echter liggen tot hij de stalbazin hoorde afkomen, toen schoot hij recht.
Ik wil dit niet meer meemaken en wil voorstellen om voorlopig mijn BF te gebruiken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 20:26

Pommel er uit halen en vervangen door zacht materiaal dat kan :j

Zelf vind ik het zadel er niet fraaier op worden qua uiterlijk en ligging (gaat vaak schuiven) maar er zijn nog best veel mensen die een zachte vulling super vinden :j

We hebben ook zachte pommels liggen voor de verkoop, dat is het wat makkelijker en mooier egaal gevuld :)

Aj, ja als paard in volle vaart ergens op is gaan staan of blijven hangen, dan kan het bij de oudere Barefoots zonder klittenband beugelophanging gebeuren dat de ophangringen er uit scheuren.

Dat is meestal wel te repareren maar is natuurlijk afhankelijk van de preciese schade, daarvoor zou je even moeten informeren bij zadelmaker / schoenmaker of bij Randy van CustomTreeless:
https://sites.google.com/site/customtreeless/

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 20:27

peaches schreef:
Ik heb de barefoot fellsattel getest en vond die heerlijk, maar ik zou ook graag een sprongetje willen maken dus ik zoek eigelijk meer een zadel.

Ik zeg weer de FUR zadels :P

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 20:45

Ik heb een paar schoftloze paarden en voor hun heb ik een barefoot cherokee en een ghost..Omdat ik de Xl pommel niet fantastisch vond passen heb ik nu een zachte pommel en die vind ik echt super fijn..Ik weet niet of ik er zelf vulling in zou doen,dat is toch minder mooi gevormd..Ik bedenk me nu wel dat ik een zadel met vps heb en weet niet hoe een zachte pommel/vulling in zo'n zadel is..Mijn zadel is natuurlijk vrij stevig en behoudt zijn vorm met de zachte pommel en trekt ook niet strak over de schoft(voor zover dat mogelijk is := )Je kan natuurlijk eerst proberen hoe het gaat door er zelf doeken/sokken in te stoppen.

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 20:53

pmarena schreef:
Aj, ja als paard in volle vaart ergens op is gaan staan of blijven hangen, dan kan het bij de oudere Barefoots zonder klittenband beugelophanging gebeuren dat de ophangringen er uit scheuren.

Dat is meestal wel te repareren maar is natuurlijk afhankelijk van de preciese schade, daarvoor zou je even moeten informeren bij zadelmaker / schoenmaker of bij Randy van CustomTreeless:
https://sites.google.com/site/customtreeless/

Thanks, ik ga daar eens navragen :)