PrizTwir schreef:Zijn hier ook mensen die ervaring hebben met het micklem hoofdstel bij een paard die veel bezig is met het bit? En dat het nu beter is door dit hoofdstel? En ik vroeg mij af hoe het zit met het 'sturen' van je paard. Ik hoorde van collega's dat je het hoofd nu meer stuurt ipv het bit door de mond heen trekt. Even grof gezegd.
Mijn paard is altijd vreselijk veel bezig met het bit. En niet gewoon even lekker knabbelen van ontspanning. Nee echt 'bijten' en heen en weer slaan. Op een gegeven moment heb ik een lage neusriem aangeschaft, omdat het bit dan stiller ligt. Maandag had ik een trainingen horseware, waar dit hoofdstel ook aan bod kwam. Ik heb gevraagd of het beter is om met een gecombineerde of lage neusriem te rijden. Zij gaf duidelijk aan dat je dan beter met een gecombineerde kan rijden.
Ik denk dat dit per paard heel verschillend is. Mijn pony was ook veel bezig met zijn bit. Ik heb toen een micklem multi aangeschaft ook voor het bitloos rijden. Mijn pony liep namelijk regelmatig met zijn tong uit zijn mond. De combinatie micklem + myler bitje was voor ons de oplossing. Hij is nu rustig in zijn mond en fijn te sturen. Dus het kan je wel degelijk helpen maar mijn pony moest wel enorm wennen aan de micklem.