Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 10:16

Maanling schreef:
Ik ga trouwens morgen weer een tijdje met bit rijden, eens zien hoe dat nu gaat na een paar weken bitloos. En zojuist heb ik op marktplaats op een myler niveau 1 bit gereageerd. Mensen hier met myler-ervaring?

ik heb er ervaring mee met Flicka, die serieuze bitproblemen heeft gehad. met haar heb ik het ook bitloos geprobeerd, maar dat vond ze even erg (meerdere hoofdstellen geprobeerd, begon goed maar niet voor lang, Flicka vindt de druk die zo'n hoofdstel uitoefent gewoon niet prettig). nu heb ik voor haar een speciaal mini mylertje uit amerika laten overkomen, deze is maar 7mm dik! heel erg dun dus, maar Flicka heeft ook niet veel ruimte en dus maar een klein mondje. met deze myler gaat ze enorm goed, en heeft ze plezier in wat we doen, en daar gaat het imo toch om. ik heb inderdaad ook gehoord dat er paarden zijn die het niets vinden, maar voor Flicka is het iig dé oplossing geweest.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:51

merrieveulen schreef:
Maanling schreef:
Ik ga trouwens morgen weer een tijdje met bit rijden, eens zien hoe dat nu gaat na een paar weken bitloos. En zojuist heb ik op marktplaats op een myler niveau 1 bit gereageerd. Mensen hier met myler-ervaring?

Ja ikke Clown Myler level 1, inderdaad dun (dus niet voor beginners), maar erg goede vorm en materiaal en het eerste bit naast KK dat mij en mijn paard erg goed bevalt! Het is een duur bit, maar is zijn prijs dubbel en dwars waard! Mylers vallen iets groter uit trouwens, ik heb normaal 12,5, maar myler 11,7 past perfect.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:58

Oh, dat is heel goed, want ik heb nu een 5,5 inch geregeld, wat neerkomt op ong 14 cm, terwijl het bit dat ik nu gebruik 14,5 is. Dus dan zou de myler goed moeten passen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 13:13

_Jessica schreef:
@Jasmijn78: vrijheid van meningsuiting is hier dus uitgesloten?????

Ik heb in mijn pst bv gezegd dat men ook recht heeft op een stugge mening, maar dat als je het onderbouwd, we er als discussiërende groep meer aan hebben en er op door kunnen gaan op ene prettiger manier.

Simpel voorbeeld. We hebben het over gordijnen. En eentje blijft roepen: "Ik vind paarse gordijnen afschuwelijk."
Wat moet de rest daar mee?
Als die persoon zegt:"Ik vind paarse gordijnen afschuwelijk in mijn huis omdat het niet bij mijn meubels past." Dan is het motief duidelijk maar dan kan de rest dus weer zeggen dat er ook wel andere kleuren zijn of zelfs hele andere dingen die de functie van gordijnen over nemen, en vragen wat voor meubels je dan hebt en zelfs advies geven en dan is de sfeer heel anders dan als iemand er bij blijft dat paars gewoon lelijk is.
We zijn in dit topic juist allerlei dingen aan het onderzoeken, het hoe en waarom, en daarom komt er geen slot op, wat wel gebeurt als je lijnrecht tegenover elkaar gaat staan en elkaar onderuit probeert te halen. Dat is een hele andere, negatieve en ongewenste manier van discussiëren.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 15:53

@lusitana: er heeft voor zover ik weet nog niemand gereageerd op het verhaal over waarom sommige paarden met bit wel te houden zijn en zonder bit niet Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 15:55

en over de vraag andersom wel? Lachen

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 15:56

ja Knipoog Jij volgens mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 15:57

Ik heb alleen maar gezegt dat het voorkomt, dus niet zo inhoudelijk Haha!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 15:57

Al twijfel ik nu of jij nou niet degene was die de vraag andersom juist stelde.. Ik ga even terug lezen! Haha!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 15:58

Je was me voor Haha! Ik heb t alweer gevonden. Lusitana zelf heeft hier antwoord opgegeven door het onderzoek met renpaarden te noemen. Dat paarden die níet stoppen op het bit weglopen voor de pijn.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 15:59

Is de algemeen aangenomen theorie niet dat een paard een bit kan vastpakken en dus onder de werking uit kan komen, terwijl dit met bitloos niet kan? Er is niets vast te pakken en er is dus ook niets te ontwijken. En dan heb je nog de pijngrens, hard trekken aan een bit veroorzaakt veel ongemak en daardoor blijft een paard juist rennen. (maar ik besef me dat dat ook onderwerp van discussie is! het gaat hier even over de 'algemeen aangenomen' theorie)

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 16:04

@ Maanling; dat zijn inderdaad ook de twee dingen die ik ken. En ook wat lusitana met het onderzoek dat ze aanhaalde ondersteunt. Maar ik vraagme dus af hoe het dan kan dat sommige paarden op een bit dus wel stoppen en bitloos niet.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 16:10

Ik denk (maar dat is mijn bescheiden mening) dat we daar wel nooit achter zullen komen...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 16:17

Lusitana schreef:
Ik zou nog wat zeggen over dat wel stoppen met bit en niet zonder. Maar daar is feitelijk al antwoord op gegegeven. Het gaat bij het gebruik van bit om aangeleerde tekens, in elk geval bij ophoudingen. Mist hij het bit, dan mist hij het aangeleerde teken en begrijpt hij de boodschap niet erg. Hij zal dan kiezen tussen proberen te begrijpen of doorgaan tot het teken duidelijker wordt.
Als het paard niet wordt bevestigd in wat hij probeert, weet hij niet dat het is wat je wilt.
Voorbeeld: Je zit op een onbeleerd paard en wilt dat hij gaat lopen en drukt aan. Paard reageert met een aarzelend stapje. Als er dan verder niks meer volgt, weet hij niet of hij nu goed of slecht gedaan heeft. Als je dan beloont (en dit kan met de stem) weet hij dat het dus idd was wat je wilde en gaat hij door daarin.
Dit belonen wordt zo vaak weggelaten en dan wordt een paard dus in het ongewisse gelaten en paarden reageren daar verschillend op.
in het voorbeeld waarin ene paard met bit wel stopt en zonder niet, is dat omdat hij mét blijkbaar wél bevestigd heeft gekregen dat bij een bepaalde hulp verwacht wordt dat hij stopt, en bij zonder niet echt. En omdat hij het bekende teken mist, dendert hij maar door tot hij een teken krijgt dat hij wel begrijpt of beloont wordt op het moment dat hij stopt en het kwartje gaat vallen...

Gewoonlijk zijn paarden gewend aan de hand al te stoppen aan het halster en snappen daarom druk oop de neus wel, maar lang niet alle paarden hebben geleerd om braaf mee te lopen aan het halster en te reageren op lichte druk om te stoppen...

Een jong paard reageert trouwens niet (altijd) vanzelf met stoppen als je het een bit in doet een ophouding geeft. Dit wordt gewoonlijk eerst aan de hand of longe geleerd met hulp van stemhulpen. Het is niet zo dat een onbeleerd paard vanzelf stopt als je aan een bit trekt, tenzij je het zo hard doet dat het acute pijn heeft en met vier benen schrap gaat met de staart tussen de benen en de neus hoger dan de oren, niet echt de bedoeling.

Ik wil wel toevoegen dat sommige jonge paarden wel accuut met stoppen reageren op een bit, maar dat heeft wellicht ook te maken met een bepaald verrassings effect. Van :"Wat is er in mijn mond aan de hand? Ontloop ik dat door stil te staan?" Waar anderen eerder terug trekken bv.

Vergelijk dit met een kind aan de hand nemen (probeer dit eens uit). Het ene kind loopt meteen mee, een ander trekt terug, een ander wijfelt en gaat dan toch. Het is een teken dat sommigen wel hebebn gelerd als "kom" op een vriendelijk manier, anderen hebben er slechtere ervaringen mee (dwang) en anderen staan er neutraal tegen over. De mate van vertrouwen in de persoon telt ook mee. Dit is bij paarden en bitten ook zo.
Er is ook nog een type mens dat alles vor elkaar krijgt bij kinderen zonder al te veel moeite (dus dan gaan alle kinderen ook wel aan de hand mee), ook als zijn ze daar een vreemde voor en zo zijn er ook mensen die dat hebben met paarden.

Verder moet je hulpen zien als lezen. Ze leren eerst lezen ala roos, maan, pop, maar uiteindelijk zijn het eigen denkprocessen die het ontwikkelen tot beter begrijpen en kunnen ze hele zinnen en moeilijke woorden lezen.
In het begin zijn de hulpen van ho, ga, links, rechts, maar van daaruit leren ze een hele taal.
Welke taal je aanleert (en hoe) maakt niet zoveel uit en je kunt ze zelfs verschillende talen naast elkaar leren.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 27-03-08 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 16:26

SuperSmurf schreef:
Maar ik vraagme dus af hoe het dan kan dat sommige paarden op een bit dus wel stoppen en bitloos niet.

Elk paard is te stoppen met bit. Gewoon aan 1 teugel omtrekken (is wel de noodrem natuurlijk). Ik neem aan dat dat bitloos ook zo werkt. Zolang je twee leidsels hebt kun je een paard stoppen door hem om te trekken aan 1 teugel.

Feit blijft wel dat een als je op een echt op hol geslagen paard (die dus echt in dolle paniek is) weinig begint met wat voor optoming dan ook.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 16:29

Ja, dat heeft dan te maken met het uit evenwicht brengen.
Dit is inderdaad wel nuttig om te weten voor die een en ander willen uitproberen en bang zijn dat een paard niet te stoppen is.
Overigens is het wel belangrijk om ook druk te houden op de andere teugel, anders trek je alleen het bit door de mond.

Maar dit staat vanzelf los van gewoon rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 16:31

dan is het enige wat helpt een schiet gebedje maken
En ook dan geloof ik niet in de one rein stop.

Ik heb het een keer meegemaakt
Paard was echt in blinde paniek.
Die weet zelf niet meer dat hij van achter nog leeft. Weet niet eens meer dat er een ruiter op hem zit.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 16:35

jasmijn78 schreef:
SuperSmurf schreef:
Maar ik vraagme dus af hoe het dan kan dat sommige paarden op een bit dus wel stoppen en bitloos niet.

Elk paard is te stoppen met bit. Gewoon aan 1 teugel omtrekken (is wel de noodrem natuurlijk). Ik neem aan dat dat bitloos ook zo werkt. Zolang je twee leidsels hebt kun je een paard stoppen door hem om te trekken aan 1 teugel.

Feit blijft wel dat een als je op een echt op hol geslagen paard (die dus echt in dolle paniek is) weinig begint met wat voor optoming dan ook.

Na een ritje op mijn paard ben je van die zin wel genezen Knipoog

Als de dingen maar zo makkelijk zouden zijn Dromen Sommige paarden draaien helemaal door als je ze aan een kant door de mond trekt, dat gaat van kwaad tot erger. Het beste wat je kunt doen bij zulke paarden, uitademen, rustig doorademen, teugels wat losser en ontspannen terug rijden. Trekken kan nogal nare gevolgen hebben bij een aantal gevallen.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 16:40

En behalve dat is er niet altijd de ruimte om het op die manier te doen. Ik heb nl wel eens gehad dat mijn paard midden in het dorp op hol sloeg. Dan kan ik hem niet omtrekken omdat je dan rekening moet houden met het verkeer dat ook op de weg is. Of in de bossen/duinen waar de paden hier zo smal zijn dat er maar 1 paard op past. Waar wil je m dan heen trekken? De bosjes in is niet verstandig, aangezien je dan zeker weet dat je kunt zand happen Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 16:43

Overigens gebruik ik dat voordat het paard op gang is, dus op het moment dat het weg wil springen. Als het nog niet op gang is, kan het nl gewoon achterste voren gezet op heel weinig ruimte (of op de knieën gebracht, maar dit is weer een tecniek die ik mensen niet ga aanleren Clown ), waar een paard op gang of meer ruimte nodig heeft, of op z'n plaat gaat, om het even grof te zeggen.

Verder is het ook handig om te bedenken dat een paard altijd maar een bepaalde afstand rent en daarna stopt of langzamer gaat om te kijken wat er nou eigenlijk was. Die door blijven denderen, doen dat gewoonlijk OMDAT je aan het bit(neus) gaat hangen.
Als je even los durft te laten een paar honderd meter, zul je zien dat het daarna makkelijk te houden is. Vanzelf moet je die ruimte dan wel voor je hébben.

Verder kun je in verlichte zit een paard makkelijker houden dan als je achterover gaat hangen. Dit ligt vooral aan de hoogte van je handen!
Een op hol geslagen paard heeft het hoofd gewoonlijk hoog (reden waarom een martingaal daar ook nut kan hebben. Met daarbij hoge handen- van de achtetover hangende ruiter- brengt het bit tegen of tussen de kiezen. Het werkt niet meer in op de lagen.
Bij verlichte zit, druk je de handen laag en blijft het bit op de lagen werken.
Een en ander kun je ook uittesten in een rijbaan in galop.

Het heeft allemaal te maken met vertrouwen en durven.

@Kawa, ik weet van dat geval, dat heb je wel eens eerder naar voren gebracht. Er zijn idd ook gevallen waarbij je te maken hebt met een ontoerekeingsvatbaarheid, zeg maar, een paard "over de rooie" of hoe je het noemen wilt.

Maar dat zijn gelukkig uitzonderingsgevallen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 16:49

SuperSmurf schreef:
@ Maanling; dat zijn inderdaad ook de twee dingen die ik ken. En ook wat lusitana met het onderzoek dat ze aanhaalde ondersteunt. Maar ik vraagme dus af hoe het dan kan dat sommige paarden op een bit dus wel stoppen en bitloos niet.

Omdat sommige paarden nou eenmaal anders met dingen omgaan dan andere paarden. Oftewel, het is individu-afhankelijk. Daarnaast speelt er ook een stukje ervaring (goede en slechte) mee bij het paard.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 17:00

hns schreef:
Na een ritje op mijn paard ben je van die zin wel genezen

Mijn paarden kunnen het ook niet waarderen. Maar als ik moet kiezen dat hij een beetje verontwaardigd op de plek heen en weer gaat staan springen of in volle vaart een druk kruispunt overdenderen is de keuze gauw gemaakt Knipoog

Trouwens, als je het echt als noodrem toepast is het 1 keer kort omtrekken en dan direct teugel weer loslaten (en er dus op tijd mee zijn, dus als je voelt dat hij al weg wil gaan en niet als je al 70km per uur gaat Knipoog )

Maar goed, nu gaan we wel heel erg in detail. De vraag was of je een paard bitloos ook kunt stoppen. Ik ging er van uit dat hier de noodrem werd bedoelt en m.i. is het zolang je twee teugels hebt mogelijk om een paard om te trekken. Bit of loos zou m.i. dan niet echt verschil maken. De paarden in Costa Rica waren prima te stoppen bitloos.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 17:07

maar ik heb trouwens ook wel eens gehad dat ik een paard ook niet om kreeg. Dat was mét bit. Hij was simpelweg sterker dan ik ( welk paard niet Knipoog ) en ik kreeg hem gewoon écht niet om

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 17:38

SuperSmurf schreef:
maar ik heb trouwens ook wel eens gehad dat ik een paard ook niet om kreeg. Dat was mét bit. Hij was simpelweg sterker dan ik ( welk paard niet Knipoog ) en ik kreeg hem gewoon écht niet om

Ook niet als je het bakstuk zou pakken? Lijkt me een erg eng paard om op te rijden, eerlijk gezegd.

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 17:39

heb ik even een andere vraag: is een paard bitloos net zo goed te scholen als met bit?
juist omdat de mond zo fijngevoelig is heb je maar minimale signalen nodig om een hulp goed door te laten komen,nou is de neus ook wel gevoelig natuurlijk....

ook las ik iets over dat het bit de ademhaling van een paard kan ontnemen?maar is dat niet met bitloos ook zo?ik denk dat een hoop dingen voor zowel met als zonder bit opgaan,het hangt van het beruik af denk ik,

stel nou dat een paard in gaat rijden,welke dus nog niet verpest is met verkeerde teugelhulpen,dan kan je je hulpen zo fijn geven dat het nauwelijks voelbaar is en dus ook niet voor ongemak kan zorgen,op zo'n manier kan een bit toch geen kwaad?