Equestic Saddleclip ervaringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VWestra

Re: Equestic Saddleclip ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 17:56

Wat wil je dan meten ?

De clip meet vooral het paard (afdruk, ritme) en ook de duur per gang en links/rechts.

Jezelf (hartslag) en afstand,snelheid kun je goed meten met een sporthorloge. Is dat dan niet handiger ?

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 12:32

Hier nog mensen die de saddleclip veel gebruiken?
Ik gebruik heb sinds enkele maanden weer (verjaardagscadeau) we puzzelen nog even om de procenten in de afzet gelijker te krijgen.

De laatste week zijn mijn resultaten sowieso afwijkend dus even kijken waar dat aan ligt. Mensen die ervaring hebben met de saddle clip i.c.m. een barebackpad? Heb het idee dat de resultaten daardoor ook afwijken.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 15:00

Ik gebruik de clip nog vaak.
Eigenlijk elke keer wel dat ik rijd, heb een abbo voor 5 paarden (terwijl ik er 3 heb.... dat vind ik dan net jammer)

xRoossie95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 14:28

PreHungaro schreef:
Ik gebruik heb sinds enkele maanden weer (verjaardagscadeau) we puzzelen nog even om de procenten in de afzet gelijker te krijgen.

De laatste week zijn mijn resultaten sowieso afwijkend dus even kijken waar dat aan ligt. Mensen die ervaring hebben met de saddle clip i.c.m. een barebackpad? Heb het idee dat de resultaten daardoor ook afwijken.

Ik gebruik het zowel met zadel als bbp. Ik heb niet het idee dat ik daar echt verschil in zie. Maar ik vind dat wel iets lastig om te zeggen omdat ik met bbp vaak met de zijgangen ga oefenen en die gaan nog niet perfect, dus als ik daarmee aan de slag ga, dan komen al mijn percentages spontaan in het rood :+ Maar dat heb ik ook met het zadel

sh4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 19:39

xRoossie95 schreef:
PreHungaro schreef:

Ik gebruik het zowel met zadel als bbp. Ik heb niet het idee dat ik daar echt verschil in zie. Maar ik vind dat wel iets lastig om te zeggen omdat ik met bbp vaak met de zijgangen ga oefenen en die gaan nog niet perfect, dus als ik daarmee aan de slag ga, dan komen al mijn percentages spontaan in het rood :+ Maar dat heb ik ook met het zadel

In het rood??
Dat is echt wel een serieuze waarschuwing!

xRoossie95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 12:30

sh4e schreef:
In het rood??

Ja ik denk dat dat vanaf 15% is? De laagste rode die ik heb is 16%.
Dan is dat de afwijking in landing. Ik maak me er niet zo druk om. Als we 'normaal' rijden is het niet zo. En hij vind zijgangen moeilijk, dus ik snap wel dat ie dan minder symmetrisch is

sh4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 20:57

xRoossie95 schreef:
sh4e schreef:
In het rood??

Ja ik denk dat dat vanaf 15% is? De laagste rode die ik heb is 16%.
Dan is dat de afwijking in landing. Ik maak me er niet zo druk om. Als we 'normaal' rijden is het niet zo. En hij vind zijgangen moeilijk, dus ik snap wel dat ie dan minder symmetrisch is

Ja dat zou kunnen, maar dit is wel serieus hoog. Ik zou me er wel druk om maken
Er gaan alarmbellen af

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 22:46

sh4eQ: Dit is dus precies wat ook een nadeel kan zijn van trainen met de clip.
Je gaat zo op de resultaten letten dat je eigen gevoel aan de kant wordt geduwd.

Roossiie: Als het idd is bij de zijgangen is dat een lastig onderdeel. Bij gewoon trainen wel in het groen of oranje?

sh4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 14:47

PreHungaro schreef:
sh4eQ: Dit is dus precies wat ook een nadeel kan zijn van trainen met de clip.
Je gaat zo op de resultaten letten dat je eigen gevoel aan de kant wordt geduwd.

Roossiie: Als het idd is bij de zijgangen is dat een lastig onderdeel. Bij gewoon trainen wel in het groen of oranje?

Je eigen gevoel moet altijd voor gaan. Maar als dit paard in het rood gaat lopen, is dat serieus kreupel! En dan is er gewoon iets aan de hand. Ook al is dat alleen bij zijgangen, het is gewoon niet goed en echt te hoog percentage..

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 22:11

Ik zou me ook wel zorgen maken bij rode hoefjes, dat is echt serieus onregelmatig. Misschien vraag je dan teveel in de zijgangen?
Ik gebruik de clip sinds een aantal maanden ook bij vrijwel alle trainingen en heb nog nooit meer dan 6% asymmetrie gehad. Vaak 1-3%.

xRoossie95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 11:12

Afbeelding
Overigens is de takt dan dus wel nog steeds groen. De Afzet doet wel mee met de afwijking (en dan nog 1x op 18 januari ongerelateerd). Maar verder volgt die hetzelfde patroon eigenlijk.

19 januari is dan een training waar we veel 'spaanse draf' hebben geoefend ook. Dan smijt hij met z'n benen :+ Ik snap dit dan wel.

18 november en 13+17 oktober waren met bbp.

Dus misschien denk ik wel onterecht dat de afwijking door zijgangen komen en dat het door de bbp komt. Maar dat zou ik dan eigenlijk een keer moeten testen door met m'n zadel zijgangen te oefenen en met bbp 'gewoon' te rijden

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 15:45

Ik ga mijn saddleclip verkopen. Iemand interesse?