Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 09:05

xyzutu2 schreef:
Daphneeeej schreef:
https://www.transcendbitlessbridle.com/shop
Ik zag laatst deze voorbij komen. Ziet er wel interessant uit. Ben benieuwd naar de inwerking van de onderste teugelvoering.

Wat een grappig hoofdstel, deze kende ik nog helemaal niet. Eigenlijk is het een combinatie van een Lightrider bridle met een sidepull. Dit is de normale Lightrider bridle:
[ Afbeelding ]

Dat is eigenlijk gewoon een kingekruist hoofdstel, maar dan met een iets andere vorm. Onder de kin kruisen namelijk niet 2 riemen zoals bij normale kingekruiste systemen, maar de teugels klik je vast aan 1 kinriemriem die onder het hoofdstel door naar links ( of rechts ;) ) getrokken kan worden tot de neusriem volledig dichtgetrokken is. Ze gebruiken hier vaak een nylon kinriempje voor omdat dat een betere release heeft dan een leren riem, en je mag dit ook alleen maar met lichte teugels gebruiken (maar dat geldt voor elk kin/kaakgekruist hoofdstel om stroppen te voorkomen).

De Transcend;
[ Afbeelding ]

Het Transcend bitless bridle combineert een sidepull (bovenste teugel) met een kingekruiste teugel (onderste teugel). Alleen als je dat allemaal op dezelfde hoogte doet dan zorgt de sidepullteugel ervoor dat het kingekruiste systeem meer gaat stroppen, dus hebben ze ervoor gekozen om de kingekruiste teugel eronder te hangen.

Zo zie je maar weer; eindeloze variaties op al bestaande thema's... :)

Bitloze stang en trens uitvoering zie ik hier :D }:0 :Y) :+

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 09:33

En ze hebben ook gewoon 'trens', germie :) 'side cue' noemen ze die, omdat je niet zou moeten trekken (pull). Vond ik ook een leuke redenatie.

Oh trouwens, ik durfde hem nog niet te plaatsen omdat ik nog niets van de kwaliteit wist, maar nou gaf iemand in een facebookgroep waar ik in zit een goede recensie, dus dan plaats ik hem maar:
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 1117290791
(Hoop dat hij het doet, anders even Jewels 4 Horses opzoeken.)

Afbeelding
Ik vond dat er nog relatief weinig 'bling' in de bitloze wereld was. Het is ook niet mijn ding, maar er zijn hier vast mensen die er heel blij van worden :D

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 10:48

Cambiar schreef:
Daphneeeej schreef:
Ik ben zelf nogsteeds zoekende of er een bitloze optoming is die mijn paard accepteerd. Tot nu toe niet gevonden. Hij heeft oud trauma op zijn neus, precies waar neusriem zit. Sidepull is sowieso een no go. Wat tot nu toe beste werkte is de Lami van FRA omdat deze een breed neusstuk heeft met een goede verende release.
Zouden jullie ideen hebben?

Daphne durf het bijna niet te zeggen na de dispuut van gisteren, maar heb een ontwerp die sterk lijkt op transcendent ( is echter eerste keer dat ik dit hoofdstel zie, is zoals Xyzutu zei, moeilijk blijkbaar om nog met wat nieuws af te komen.) Mijn hoofdstel echter laat quasi volledig de neus met rust. Als je alsnog interesse hebt stuur ik je foto's door. Ik had het ontworpen voor mijn hyper gevoelige, temperamentvolle Andalusiermerrie die heel gevoelig was voor druk op de neus en gevaarlijk werd toen ze beleerd werd vier jaar geleden door reactie op neusdruk. Laat maar weten als je foto's wil ;-)

Dat lijkt me zeer interessant! Want ik ben toch echt wel pro bitloos maarja als paardje er nog niet tevreden mee is.. :') ik zou het ontwerp graag willen zien of het iets zou kunnen zijn.

Anoniem

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 10:56

@Mariett: hier is de facebookpagina van Equizaum zelf, dan hoef je geen lid te worden om toch alle kleurtjes voorbij te zien komen: https://www.facebook.com/Equizaum/?fref=ts
Dat blingbling bitloze hoofdstel is toch ook wel weer gaaf, ookal val ik daar totaal niet op. :#

@ Daphne: kun je ook nog varieren met de hoogte van de neusriem om net wat druk van de pijnlijke plek te halen? Sommige bitloze hoofdstellen vallen namelijk hoger/lager dan andere. Maar bitloos zonder druk op de neus wordt wel erg lastig, ik ken in elk geval geen enkel bitloos hoofdstel dat de neus echt met rust laat. Okee, de cordeo/neckrope. :D

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 11:37

Wat is er dan zo bijzonder aan de equizaum? Mijn duits is niet echt goed genoeg om het allemaal te begrijpen en van de fotos zie ik geen heel revolutionaire dingen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 11:41

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 12:10

Dat zou inderdaad een leuk gezicht zijn in de dressuur; stang & trens maar dan bitloos (en zonder hackamore). :D
Ik heb ook wel eens zoiets ontworpen, maar dan met in plaats van dat kwart cirkeltje bij het onderste ringetje een riempje dat van dat onderste ringetje naar het midden van de neusriem loopt. Dat houdt dat onderste ringetjes namelijk beter op zijn plek, terwijl dat kwartronde flapje alsnog kan plooien waardoor het onderste ringetje naar achteren kan trekken. Hier zie je dat bijvoorbeeld gebeuren:
Afbeelding
Driehoekjes met leer zie je welvaker, maar die zijn gewoon niet stabiel genoeg om die trekkracht naar achteren te weerstaan. Bovendien zit dit driehoekje ook alleen aan het leer vast, waardoor het ringetje onderaan nog steeds kan doen waar het zin in heeft. Als je een riempje aan dat ringetje vastmaakt en je zorgt ervoor dat dat bovenop het neusbeen met de echte neusriem samenkomt, dan blijft het hoofdstel wel gewoon in vorm als je aan de onderste teugel trekt. Het krijgt dan een beetje de looks van een gecombineerde neusriem. Dat ontwerp heb ik nog nooit voorbij zien komen terwijl het eigenlijk veel logischer is (ook bijvoorbeeld voor het Lightrider bridle), maar wie weet wordt er nog eens iemand door geinspireerd. :D

@ Azmay; het Equizaum heeft een paar bijzonderheden, eventjes snel op een rijtje:
- de padding van kop/neus/kinstuk zit met klittenband vast zodat je ze kunt verwiselen met andere kleurtjes
- je krijgt een soft neuspadding en een soft neuspadding met daarin een fiberglass U verwerkt die precies om de contouren van de neus valt zodat het hoofdstel net zo stabiel wordt als een metalen kaptoom en je de kinriem dus ook los kunt laten. Je kunt dus trainen met een zachte, flexibele neusriem of met een voorgevormde stevige. De meeste paarden reageren met grondwerk beter op de laatste omdat het hoofdstel dan niet meer schuift.
- De bakstukken zitten met klittenband om de neusriem heen zodat je die eindeloos naar voren/achteren kunt schuiven & weer kunt vastklitten zodat het paard meer/minder ruimte krijgt rondom de jukbeenderen. Daardoor kun je 1 hoofdstel bvb zowel voor een Tinker als voor een Arabier gebruiken.
- Het is sterk en zacht genoeg om te gebruiken als halster (ook met de neusversteviging) maar je kunt er ook mee rijden/grondwerken.
- Je kunt zelf kiezen welke ringen je wilt: onderaan de kin (halster), bovenop de neus (kaptoom), bij de bakstukken (sidepull) tussen bakstukken en longeerring (cavesal) aan de bakstukken (voor bitstukjes en voor een kaakgekruist systeem).
- En je kunt e naam van je paard erop laten zetten (zelfs in goud, want fout goud bestaat niet :D )
Ik heb zelf altijd op een andere manier stevige, voorgevormde neusriemen gemaakt en gebruikt en ik was sceptisch over hoe duidelijk de voorgevormde Equizaum neusriem nog was als er zulke dikke padding onder zit. De meeste bitloze hoofdstellen met extra brede en extra zachte padding zijn namelijk ook ontzettend 'doof' en zorgen ervoor dat paard en ruiter gaan hangen/trekken en subtiele signalen onmogelijk zijn, maar de Equizaum is het enige hoofdstel dat ik ken dat en een superbrede en zachte neusriem heeft, en toch fijne hulpen doorgeeft.
Gisteren heb ik eens geprobeerd of je er ook opwaartse hulpen mee kon geven om wat meer oprichting te vragen. Daar was ik eigenlijk skeptisch over omdat je de meeste rijfoto's gewoon van ontspannen paarden voorbij ziet komen en weinig echt dressuurwerk, maar dat werkte ook gewoon goed. +:)+

@ Mariett: de ringetjes zitten om 19mm biothane heen, dus teugels van 19 mm breedte kunnen er nog doorheen gehaald worden.
Ik ben nu natuurlijk wel heel erg benieuwd naar jouw kleurtjes! :D
Ze hebben op hun website ook een Configurator waar je live alle kleurtjes met elkaar kunt mixen en uitproberen. Uren speelplezier gegarandeerd: http://equi-team-shop.de/shop/equizaum-konfigurator/ :D :#

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 12:37

@ xyzutu, ik heb ook iets dergelijks ontworpen, maar dat onderste ringetje is bij mij verwerkt in een lederen hackamore systeem. Ik kan dus enkel op sidepull ofwel kaptoom rijden (hoofdstel is ontworpen voor academische dressuur) met bovenste teugel, daarbij kan ik nog een teugel aan onderste ringetje bevestigen, net zelfde als de transcendent.
Dat onderste ringetje zit vast en werkt mee in een soort van soepel, lederen hackamore waardoor het ook niet naar achter getrokken kan worden door deze constructie.
De neusriem zit los, door constructie van de riempjes rond hoofd gaat de boel niet schuiven, je kan makkelijl twee vingers tussen steken want mijn paarden moeten kunnen grazen onderweg. Het is wel een toer geweest en veel testen om die lederen hackamore sterk genoeg te krijgen, want het hoofdstel kan ook als halster of kaptoom gebruikt worden en komen toch zware krachten op als ze eens trekken....
Grote voordeel van deze lederen hackamore is dat er geen ijzer aan te pas komt, niet kan omklappen en zeer belangrijk voor mij: wel met stelling kan gereden worden.
Ik heb nu verbeterde versie van het prototype en ga die binnenkort op website plaatsen.
Wie interesse heeft mag me mailtje sturen

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 13:01

Voorvormen van neusriemen heeft ook z'n nadelen....ik gebruik als kern iets wat super flexibel is, geen touw of ijzeren fietsketting zoals in academische kaptomen, zodat het zich perfect naar de neus vormt en stabiel ligt, daaroverheen een cover van leder.
Heh? Begrijp ik het goed dat ze klitteband gebruiken? De plaats van het bakstuk kun je prima oplossen door losse onderdelen te verkopen, waardoor bakstuk vastgemaakt kan worden op de neusriem? Simpel en heel erg handig want dan kun je gewoon neusriem naar wens kiezen?
Die equizaum lijken me gewone modellen, zie precies niet echt iets speciaal...lijken me heel simpele dingen die elke zadelmaker kan maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 13:25

Rustig maar, de meeste (zo niet alle) hoofdstellen kan een goede tuigmaker ook maken. 8-)
Nu moet ik zeggen dat ik jouw reacties op nieuwe dingen ook wel met een flink korreltje zout begin te nemen, want elke keer als iemand hier een nieuw hoofdstel inbrengt dan is jouw standaard reactie óf 'Dat heb ik x jaar geleden zelf ook al eens ontworpen, hmm, heel apart dat iemand anders zomaar op precies datzelfde idee komt...' óf 'Mijn hoofdstelontwerpen zijn veel beter, blijven ook veel beter zitten en werken beter in, ik gebruik namelijk xxx, ik maak ze ook in opdracht, pb voor meer informatie'. ;)
Waarbij dat laatste in feite gewoon ordinair reclame maken is en op Bokt stomweg niet mag.

Ik heb zelf juist alleen maar goede ervaringen met flexibel voorgevormde neusriemen, zowel met als zonder padding, maar ik ben dan wel weer zo realistisch om te beseffen dat er ook paarden zijn die het niets vinden, en dat er ook heel veel slecht uitgebalanceerde voorgevormde neusriemen zijn. Dus in tegenstelling tot jou roep ik niet 'Flexibele voorgevormde neusriemen über Alles!!!!'. Een voorgevormde neusriem moet bv nooit een zware (bijvoorbeeld metalen) kern hebben, want die voegt weer enorm veel nadelen toe door zijn gewicht en daar worden ze weer hangerig/instabiel van. Maar als je nooit een goed uitgebalanceerde lichte neusriem met voorgevormde kern in handen hebt gehad dan snap ik dat je dat niet ziet.

En jouw (nou ja het algemeen gangbare) systeem van losse onderdelen is natuurlijk leuk en aardig, dat ontwerp ik zelf ook zo alleen al omdat ik dan kan blijven aanpassen, maar het heeft 1 groot nadeel wat ik ook in de beschrijving van de Equizaum al noemde; heel leuk dat je een kort neusstukje voor je Arabier kunt kopen en een lang neusstuk voor je KWPNer, maar het punt van de Equizaum is juist dat je doordat je de bakstukken onbeperkt kunt verschuiven dat je 1 hoofdstel binnen 2 seconden voor allemaal verschillende paardenhoofden beschikbaar maakt. En daar faalt jouw (oftewel het traditionele) systeem dan weer vreselijk. ;) Dat kun jij namelijk niet bieden. Dan kun je roepen 'maar dat is voor mij ook niet belangrijk dus het is ook niet belangrijk', maar mensen voor wie zulke mate van aanpasbaarheid wél belangrijk is zijn jouw hoofstel ontwerpen met al die losse neusriempjes en kinriempjes weer knudde.
Dan kun je natuurlijk het doorsteeksysteem gebruiken dat menhoofdstellen ook al eeuwen hebben, alleen blijf je dan riempjes los & vastmaken. Dat hoeft bij de Equizaum niet: alles blijft aan elkaar vastzitten, je verschuift het alleen.

Dus ja, als je alle bijzondere kenmerken van de Equizaum (verwisselbare padding, verplaatsbare bakstukken, keuze tussen zachte neusdelen of een zacht, licht, flexibel voorgevormd neusdeel) allemaal afdoet als onzin, dan snap ik dat je geen verschil ziet tussen een Equizaum en een Harry's Horse halstertje. Je maakt het mensen alleen wel lastig om jouw eigen berichten serieus te nemen. Als iemand de waarde van andermans creaties namelijk zo chronisch afkraakt en onderschat, dan ga je je logischerwijs vanzelf afvragen of zo iemand de waarde van de eigen creaties ook niet net zo overschat.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 13:48

Wat een leuk topic om even in te neuzen. Ik heb al heel wat verschillende bitloze optomingen uitgeprobeerd.
Ik vond het merotische hoofdstel erg fijn maar gebruik nu een scawbrig systeem (zoals de lightrider maar ik heb een ander merk).
Zowel onze dochter van 12 alsook ik zijn daar erg tevreden over en de paarden doen het er goed op.

xyzutu2 schreef:
Wat een grappig hoofdstel, deze kende ik nog helemaal niet. Eigenlijk is het een combinatie van een Lightrider bridle met een sidepull. Dit is de normale Lightrider bridle:
[ Afbeelding ]

Dat is eigenlijk gewoon een kingekruist hoofdstel, maar dan met een iets andere vorm. Onder de kin kruisen namelijk niet 2 riemen zoals bij normale kingekruiste systemen, maar de teugels klik je vast aan 1 kinriemriem die onder het hoofdstel door naar links ( of rechts ;) ) getrokken kan worden tot de neusriem volledig dichtgetrokken is. Ze gebruiken hier vaak een nylon kinriempje voor omdat dat een betere release heeft dan een leren riem, en je mag dit ook alleen maar met lichte teugels gebruiken (maar dat geldt voor elk kin/kaakgekruist hoofdstel om stroppen te voorkomen).

Ik ben wel nieuwsgierig waarom je de lightrider gewoon een kingekruist hoofdstel noemt?
Nadeel van kingekruist vond ik het 'aansnoer-effect' en vaak het gebrek aan release (al deed de bladveer in de meroth dit best goed)
Bij de scawbrig heb ik juist geen aansnoer-effect door de korte, enkele riem en de duidelijkheid van een sidepull zonder verschuivend hoofdstel.
Mijn kinriem is van leer maar omdat het dus relatief kort is, heb ik geen release issues :)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 13:53

xyzutu2 schreef:
Rustig maar, de meeste (zo niet alle) hoofdstellen kan een goede tuigmaker ook maken. 8-)
Nu moet ik zeggen dat ik jouw reacties op nieuwe dingen ook wel met een flink korreltje zout begin te nemen, want elke keer als iemand hier een nieuw hoofdstel inbrengt dan is jouw standaard reactie óf 'Dat heb ik x jaar geleden zelf ook al eens ontworpen, hmm, heel apart dat iemand anders zomaar op precies datzelfde idee komt...' óf 'Mijn hoofdstelontwerpen zijn veel beter, blijven ook veel beter zitten en werken beter in, ik gebruik namelijk xxx, ik maak ze ook in opdracht, pb voor meer informatie'. ;)
Waarbij dat laatste in feite gewoon ordinair reclame maken is en op Bokt stomweg niet mag.

Ik heb zelf juist alleen maar goede ervaringen met flexibel voorgevormde neusriemen, zowel met als zonder padding, maar ik ben dan wel weer zo realistisch om te beseffen dat er ook paarden zijn die het niets vinden, en dat er ook heel veel slecht uitgebalanceerde voorgevormde neusriemen zijn. Dus in tegenstelling tot jou roep ik niet 'Flexibele voorgevormde neusriemen über Alles!!!!'. Een voorgevormde neusriem moet bv nooit een zware (bijvoorbeeld metalen) kern hebben, want die voegt weer enorm veel nadelen toe door zijn gewicht en daar worden ze weer hangerig/instabiel van. Maar als je nooit een goed uitgebalanceerde lichte neusriem met voorgevormde kern in handen hebt gehad dan snap ik dat je dat niet ziet.

En jouw (nou ja het algemeen gangbare) systeem van losse onderdelen is natuurlijk leuk en aardig, dat ontwerp ik zelf ook zo alleen al omdat ik dan kan blijven aanpassen, maar het heeft 1 groot nadeel wat ik ook in de beschrijving van de Equizaum al noemde; heel leuk dat je een kort neusstukje voor je Arabier kunt kopen en een lang neusstuk voor je KWPNer, maar het punt van de Equizaum is juist dat je doordat je de bakstukken onbeperkt kunt verschuiven dat je 1 hoofdstel binnen 2 seconden voor allemaal verschillende paardenhoofden beschikbaar maakt. En daar faalt jouw (oftewel het traditionele) systeem dan weer vreselijk. ;) Dat kun jij namelijk niet bieden. Dan kun je roepen 'maar dat is voor mij ook niet belangrijk dus het is ook niet belangrijk', maar mensen voor wie zulke mate van aanpasbaarheid wél belangrijk is zijn jouw hoofstel ontwerpen met al die losse neusriempjes en kinriempjes weer knudde.
Dan kun je natuurlijk het doorsteeksysteem gebruiken dat menhoofdstellen ook al eeuwen hebben, alleen blijf je dan riempjes los & vastmaken. Dat hoeft bij de Equizaum niet: alles blijft aan elkaar vastzitten, je verschuift het alleen.

Dus ja, als je alle bijzondere kenmerken van de Equizaum (verwisselbare padding, verplaatsbare bakstukken, keuze tussen zachte neusdelen of een zacht, licht, flexibel voorgevormd neusdeel) allemaal afdoet als onzin, dan snap ik dat je geen verschil ziet tussen een Equizaum en een Harry's Horse halstertje. Je maakt het mensen alleen wel lastig om jouw eigen berichten serieus te nemen. Als iemand de waarde van andermans creaties namelijk zo chronisch afkraakt en onderschat, dan ga je je logischerwijs vanzelf afvragen of zo iemand de waarde van de eigen creaties ook niet net zo overschat.

Ik ben rustig hoor :-), net zoals jij opmerkingen maakt, doe ik dat ook, mijn mening mag ik vrij uiten, dat mag iedereen...
Jij beschreef ook wat je gemaakt hebt, ik ook, daar is toch niets mis mee? Begrijp je probleem hieromtrent niet...
Waar heb ik iets chronisch onderschat? Het is een feit dat ik heel wat zaken door mijn ervaring die ik opgedaan heb inderdaad anders gaan bezien ben. Dat is mijn goed recht....
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 19-05-17 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 14:00

Eigenlijk noemde ik het alleen maar zo bij gebrek aan een beter woord. :o
Je hebt bij de lightrider inderdaad geen gekruiste riempjes onder de kin zoals ik al schreef, maar je trekt een nylon/leren riem onder de kin door. als je aan de linkerteugel trekt dan trek je net zo lang dat kinriempje naar je toe tot hij aan de rechterkant stopt omdat de kinriemring daar niet door de neusriemring heen kan. Vanaf dat punt krijg je dus een aansnoereffect omdat je dan door je trekkracht de kinriem steeds korter maakt.
Dit is een grote foto van een Lightrider, daar zie je hoe het kinriempje met teugelringetje los in de neusriemringen hangt: http://www.goneriding.com.au/media/cata ... 0_1280.jpg
Op deze kleine foto zie je het echter ook al wel
Afbeelding

De scrawbrig is een ander systeem; hier zit de kinriem gewoon vast en snoer je nauwelijks iets aan. Nou ja, een klein beetje als je de teugelring naar je toetrekt, want met losse teugel is de kinriem gewoon 1 rechte riem, als je aan de teugels trekt dan trek je aan de uiteindes 2 driehoekjes uit de kinriem waardoor de kinriem zelf korter wordt/aansnoert rondom de kin.
Afbeelding

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 14:04

Nathalie:
Over dat merothische systeem: ik dacht daar laatst over na en ik begrijp een paar dingen niet. Jij vind hem erg fijn, dus ik maak vast ergens een denkfout :+
Het merothische systeem gaat ervan uit dat er een stevige neusriem is met een veer, zodat het gekruiste deel weer los 'getrokken' wordt, toch? Maar als de veer dan weer gespannen is, zit het dan niet alsnog even strak om de neus van het paard heen?
En ik zie ze ook wel eens los komen van de neusriem (even heel asociaal een foto van Google geplukt, zij was er overigens erg blij mee volgens het ene zinnetje wat erbij staat):
Afbeelding
Dan lijkt het alsof je erg hard moet trekken om die veer 'aan te zetten' (wat erg, ik heb een paar dagen geleden natuurkunde examen gehad en ik weet niet eens meer hoe dit heet).

Ik weet van een hele hoop (gekke) bitloze systemen, maar alsnog hoor ik af en toe weer een gekke naam van een systeem die ik nog niet wist :+ Leuk hoe met bitloos geëxperimenteerd wordt eigenlijk, er zijn echt talloze opties. Zou leuk zijn als we zo veel mogelijk van deze opties ook uiteindelijk in de OP zouden kunnen zetten :)

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 14:05

Libby's :)

Ik vond het op de site van de lightrider anders wel degelijk uitgelegd als bij de scawbrig. Door deze zeer informatieve site ben ik me ook gaan verdiepen in dit systeem.
Sterker nog, ik had daar willen kopen maar met verzendkosten uit Australië en dan waarschijnlijk nog inklaringskosten leek me dat niet 'funny' :P

Ook de lightrider kinriem mag maar 2cm door de ring komen bij druk op de teugel (trekken aan).
Ik vind het mooie systemen maar het lijkt alsof er niet veel over bekend is.
Mijn scawbrig staat op de verkopende site als sidepull omschreven :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 14:08

@ Cambiar: jij mag je mening absoluut ook uiten, graag zelfs, want tussen alle zelfpromotie door deel je ook regelmatig goede ideeen. Het is alleen opvallend om te zien dat die altijd op dezelfde manier worden geuit. 8)

Het verbaast me dan ook niets dat jij als reactie op een post over een Equizaum die je nog nooit in handen hebt reageert met dat jouw ontwerpen beter zijn (+de gebruikelijke uitgebreide beschrijving), dat jij geen behoefte hebt aan verschuivende bakstukken dus dat je ze zinloos vindt, en dat je als je zo alle voordelen omgevormd hebt tot nadelen dat je het maar hele standaard hoofdstelletjes vindt. Het enige wat nog ontbrak was 'stuur me een pb want ik maak ook in opdracht'.
It gets a bit old... :')

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 14:09

@Mariett - ik denk dat je misschien de veer iets te letterlijk in gedachten hebt. Eigenlijk is het een gebogen strip metaal die (relatief makkelijk) buigt en bij 'loslaten' weer zijn eigen vorm aanneemt.
Cos en ik hebben er een jaar of twee fijn mee gereden. Ik moet wel zeggen dat ik de kwaliteit van het leer e.d. voor de prijs bijzonder vond tegenvallen (maar ik ben ook geen poetser, vrees ik)

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 14:15

Nee die had ik inderdaad zo in mijn hoofd hoor, alleen ze noemen het zelf graag 'veer' dus dan doe ik dat ook maar.
Dus de vragen blijven staan, hahah. En ik heb het hoofdstel inderdaad zelf wel eens gevoeld en ik was ook niet onder de indruk van de leerkwaliteit, maar dat was ik bij de micklem trouwens ook niet (ik heb er maar één in handen gehad overigens).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 14:18

Mariett schreef:
Nathalie:
Over dat merothische systeem: ik dacht daar laatst over na en ik begrijp een paar dingen niet. Jij vind hem erg fijn, dus ik maak vast ergens een denkfout :+
Het merothische systeem gaat ervan uit dat er een stevige neusriem is met een veer, zodat het gekruiste deel weer los 'getrokken' wordt, toch? Maar als de veer dan weer gespannen is, zit het dan niet alsnog even strak om de neus van het paard heen?
En ik zie ze ook wel eens los komen van de neusriem (even heel asociaal een foto van Google geplukt, zij was er overigens erg blij mee volgens het ene zinnetje wat erbij staat):
Dan lijkt het alsof je erg hard moet trekken om die veer 'aan te zetten' (wat erg, ik heb een paar dagen geleden natuurkunde examen gehad en ik weet niet eens meer hoe dit heet).

Afbeelding

Ik heb ook een merothisch hoofdstel (ook de FRA Lami, die heeft hetzelfde systeem) en je 'hoeft' die bladveer niet helemaal aan te trekken. Als je de teugels iets opneemt dan voelt het paard ook al druk op de neus en kin. Als je besluit om toch harder te trekken dan werkt deze neusriem op zich iets zachter dan een normale kingekruiste neusriem omdat de neusriem tijdens het trekken zich naar het hoofd van het paard toebuigt tot het daar strak langs ligt zoals bij de normale kingekruiste neusriem. Je hebt dus iets meer speling omdat je de zijkanten van de neusriem eerst naar je toe trekt (doordat ze dan in het verlengde van de teugels komen te staan wordt de neusriem ook iets langer waardoor de kinriem nog niet meteen alle gewicht krijgt) voordat het paardenhoofd helemaal strak ingeklemd is. Bij een normale kingekruiste versie heb je dat punt vrijwel meteen.

Dat is in mijn ervaring het grootste voordeel van het merothische hoofdstel. De makers zelf zeggen dat het grootste voordeel van de veer in de neusriem is dat die als de druk weg is weer 'terugveert'. Dat werkt echter alleen als de release van de kinriem genoeg is; als die release slecht is (zoals bij die leren kinriemen van de meroth) dan zorgt het feit dat die zijkanten van de vastgeklemde neusriem naar buiten/voren blijven trekken juist voor extra druk. Als je een normale neusriem met slechte release hebt dan blijft dat gewoon dicht zitten, maar bij de meroth blijft het dichtzitten terwijl de zijkanten van de neusriem naar buiten blijven duwen en dus meer druk zetten op neus en kin.

Bij het aantrekken van de teugels geeft het dus een wat zachtere drukopbouw, maar bij een slechte release maakt de veer in de neusriem de chronische (nutteloze) druk juist hoger.
Een nadeeltje qua ontwerp van de meroth vond ik trouwens dat het neussstukje zo kort is en daardoor op grotere hoofden de bakstukken naar voren trekt en het neusdeel niet zo stabiel is. De FRA heeft een langer neusstukje wat ook stabieler blijft zitten, alleen kantelt die door het gewicht van de (langere en ook bredere) bladveer in het neusstuk bij ons steeds omlaag. Zo heeft elk voordeel zijn nadeel. ;)

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 14:21

Ik had net nog de woorden 'relatief makkelijk' toegevoegd in mijn vorige post :P
Het metaal in de neusriem buigt dus makkelijk mee als je de teugels aanneemt. Laat je los, wil het weer naar z'n eigen vorm terug en trekt de kinriempjes met zich mee zodat ze 'lossen'
Hahaha jeetje...heel duidelijk omschreven weer :P
Ik vond de kwaliteit van de padding ook niet heel erg goed. Het is toch ook echt een prijzig systeem, daar had ik veel meer van verwacht.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 14:24

Ah...ik heb een kleine fjord dus bij ons had het neusstuk van de meroth niet langer moeten/hoeven zijn.
Ik vind het interessante materie allemaal.
Maar heel eerlijk, vind ik bitten en het gebruik daarvan ook interessant.
Vooral dat er zoooooooveel verschillende zijn. Dat verbaast me altijd want hoeveel verschillende werkingen kùn je hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 14:38

De meroth heeft inderdaad heel soepel verende vleugeltjes (net maandverband :') ). Het grappige is dat de FRA Lami hetzelfe systeem zou moeten zijn, maar tot mij stomme verbazing zat daar inderdaad ook wel een metalen plaat in net zoals bij de meroth, alleen veerde die van de Lami nauwelijks; hij boog gewoon om. Dat vond ik op zich ook wel weer interessant want toen heb ik hem gewoon helemaal in de vorm van [***]'s neus gebogen zodat ik een mooie aansluitende neusriem had die de druk over de hele neus verdeelde ipv alleen over de voorkant. Vervolgens heb ik hem zo als sidepull gebruikt en dat werkte op zich prima, alleen kiepte de neusriem toen door het eigen gewicht (plus het feit dat ik met losse teugels en losse kinriem werkte) steeds omlaag.

Maar ik was erg verrast over het feit dat de Lami eigenlijk een nauwelijks verende bladveer vanbinnen had. Die meroth kun je niet eens echt bijbuigen als je dat zou willen, terwijl ik de Lami alle kanten op kon vouwen.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 14:51

Nee klopt...ik dacht m destijds ook mooi om de neus te buigen maar kwam bedrogen uit met die always vleugels :D

Het is toch grappig hoe ervaringen uiteen lopen. Ik zie veel mensen tevreden zijn met bloem/glücksrad en wij konden daar niet mee uit de voeten. Beiden klapten steeds om. Ik kreeg toen als advies om de neusriem strakker te doen maar dat was toch ook niet helemaal wat ik wilde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 15:14

Hier ook hoor: ik was helemaal enthousiast over de Equizaum omdat ik dat hoofdstel echt snapte en het net op de Equitana de vakjuryprijs en publieksprijs had gewonnen voor het meest innovatieve product. Kan niet fout gaan. 8-)
Toen ik hem in huis had kreeg [***] hem meteen om, hij vond het verschrikkelijk! Tijdens het werken aan de hand wilde hij alleen maar draven en hing hij met heel zijn gewicht in mijn hand, echt absurd. Ik had ze dus al gemaild dat dit echt niks voor ons was, en toen dacht ik; ik haal die padding achter de oren weg, die voegt toch niet zoveel toe aangezien er toch geen druk op de nek komt.
Padding weg en [***] was een engeltje! :oo
Hij had dus geen problemen met de Equizaum, maar met de extra padding achter zijn oren. Hij wil gewoon zo min mogelijk achter de oren, wat ik ook wist maar dat was ik weer even vergeten. :+
Nu vindt hij de Equizaum prima en vooral tijdens het longeren ontspant hij er ook beter in dan in wat we hiervoor hebben gebruikt.
Maar dat bevestigde maar weer eens voor mij hoe subtiele verschilletjes toch enorm grote effecten kunnen hebben. Het zou zomaar kunnen dat jouw paard gewoon net niet de anatomie voor de bloem heeft, of jij net niet de daarbij passende rijstijl. Ik vind de bloem ook een erg leuk en sympathiek idee, alleen vind ik het zo jammer dat die metalen plaatjes precies op de plek liggen waar ze het tandvlees tussen de eerste kiezen drukken als het paard even zijn kaken opent terwijl je teugeldruk geeft. Dus als je paard scherpere kiezen heeft kan dat ook al tot protest leiden, zelfs al rij je bitloos. ;)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 15:35

xyzutu2 schreef:
@ Cambiar: jij mag je mening absoluut ook uiten, graag zelfs, want tussen alle zelfpromotie door deel je ook regelmatig goede ideeen. Het is alleen opvallend om te zien dat die altijd op dezelfde manier worden geuit. 8)

Het verbaast me dan ook niets dat jij als reactie op een post over een Equizaum die je nog nooit in handen hebt reageert met dat jouw ontwerpen beter zijn (+de gebruikelijke uitgebreide beschrijving), dat jij geen behoefte hebt aan verschuivende bakstukken dus dat je ze zinloos vindt, en dat je als je zo alle voordelen omgevormd hebt tot nadelen dat je het maar hele standaard hoofdstelletjes vindt. Het enige wat nog ontbrak was 'stuur me een pb want ik maak ook in opdracht'.
It gets a bit old... :')

Sorry Xyzutu, je hebt gelijk ;-). Schouder uit de kom op trektocht, kan niet slapen van de pijn, beetje verzuurde toestanden....zal het niet meer doen ;-). Niet kwaad zijn e ;-)?