[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 12:39

thirzanaomi schreef:
Leuk Teteltee! Welk model krijg je als eerste testzadel?

Ik reageer maar even haha. De Roma gaat vandaag die kant op!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 13:54

Oshaa schreef:
Oei, 60 cm (of de 56cm met de -4) is wel lang... Tenminste, op papier! Even afwachten hoe het straks op May ligt :). DE Cherokee die ze nu heeft is volgens mij 56 cm, en die vind ik vrij lang. Maar dat hele zadel is uberhaupt behoorlijk aan de maat.

Oshaa, die reactie had ik eerst ook. Ik heb mijn Roma naast mijn Wintec Feldmann gehangen en die Roma (de korte versie) is in lengte idd langer dan mijn Wintec. MAAR zoals Buitenzinnig reeds zegt, de Ghost loopt vooraan een beetje verder door dan veel andere zadels. Niet in die mate dat het de schouder gaat storen want mijn pony tölt dat het een lieve lust is met dat zadel, dat doet ze niet met een zadel waarbij ze geen schoudervrijheid heeft. De Wintec loopt zowat recht naar beneden aan de voorkant, de Ghost loopt bovenaan een beetje door. Dus stel dat ik de Ghost zou afkappen op de plek waar de Wintec stopt, goh, dan zou ik mss aan 50 of 52 cm komen ? De standaardversie zou dan op 54 of 56 cm komen ?

De schouder kan echt mooi onder dat kleine uitstekende deel van het zadel door bewegen. Testen joh, echt doen. :j

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:29

Mijn stalgenootje liet gister haar opblaasbare pad zien, volgens mij van Parelli. Waar normaal inlages zitten, heeft die pad twee luchtkussens met ventiel. Ik ken deze pads niet maar het ziet er interessant uit, heeft er hier iemand ervaring mee?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 17:44

Nou ik heb vandaag met het Ghost testzadel gereden *\o/*

Het had wat voeten in de aarde..of voeten in de lucht kan ik beter zeggen :P Hier aan de kust stormt het. En ik moest tussen de open weilanden een half uur heen en een half uur terug naar de bak stappen. Pony waaide soms zelfs van zijn plaats :oo In de bak maakte mijn uber lieve rustige (lees slome) kinderpony nog twee luchtsprongen :oo Maar verder ging het goed :D

Ik heb de Florac getest en had dus geen wrongen. Maar die heb ik absoluut niet gemist. Je zit stevig genoeg in het kuipje. En het allerbelangrijkste vond ik een smalle zit, en dat heeft de Ghost inderdaad :)) Het zadel zit ook heerlijk zacht. Pony tölt er ook heel goed mee. Dus ik ben verliefd <3

Het gekke is dat ik hem op de foto's helemaal niet zo lang vind op mijn IJslander van 1.40. En hij heeft juist een erg korte rug. Volgens de veearts mag er maar een zadel van 40/43 cm op. Zal inderdaad wel komen omdat de voorkant wat langer is bij de Ghost?

Wel twee problemen helaas. De eerste is dat het zadel piept :+ Hij kraakt niet maar een gesp of ring oid maakt een zachte maar hele hoge piep. Maar misschien is dat bij de volgende keer opzadelen weg. Het grootste probleem voor ons is dat het zadel achterover ligt. Dit hebben alle zadels op mijn pony helaas. Een Lexington zou voor hem het beste zijn, maar dat is zo veel zadel (en vaak zo duur). Hij heeft brede schouders, wat front en aflopende rug. Ik heb na vandaag dus wel een beetje rugpijn gekregen. Kwetal/Buitenzinnig hebben jullie nog tips over hoe dat op te lossen? Woensdag wil ik proberen te rijden met de Ghost pad en daarin, bovenop de inlages die er in horen, halve prolite inlages. Daar ben ik niet echt een voorstander van, omdat je net waar je zit dan een randje hebt. Maar schuine inlages die aan de achterkant dikker zijn, heb ik helaas nooit gevonden.

Maar goed hierbij de foto's van het heerlijke zadel en mijn heerlijk vieze IJslander <3

Voor het rijden:
Afbeelding

Na het rijden:
Afbeelding

Met mij er op :)
Afbeelding

En zijn vacht tussen de lange singelstoten :(:)
Afbeelding

muppetmayo

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 17:49

Staat jullie erg gaaf! Wat jammer dat het iets achterover kantelt voor je.
Moet zeggen dat ik het er (als leek dat zeg ik er heel duidelijk bij) echt niet slecht uit vind zien, ik vind het kantelen zo op de foto wel meevallen? Het zadel toont ook echt niet mega ofzo. Er is net een bokker die haar Lexington wegdoet toch? Wellicht wat voor jullie?

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 18:04

Citaat:
Mijn stalgenootje liet gister haar opblaasbare pad zien, volgens mij van Parelli. Waar normaal inlages zitten, heeft die pad twee luchtkussens met ventiel. Ik ken deze pads niet maar het ziet er interessant uit, heeft er hier iemand ervaring mee?

Ik heb meedere malen meegereden in America en iemand op de ranch daar gebruikte hem altijd onder een boomloos zadel. Ik had hem onder een semi-boomloos liggen en vond het een erg fijne pad :). De druk was behoorlijk goed verdeeld (gebruikte hem op langere ritten, dus kon het goed aan zweetplek zien), zeker onder de stijgbeugel ophanging. Ik vond hem iets minder op de schouders, maar dat kwam ook wel door het semi-boomloze zadel.

Ik heb alleen wel het idee dat die voor de combinatie boomloos + wat zwaardere / intensief rijdende ruiter niet helemaal geschikt is. Als er namelijk een grote hoeveelheid druk op één punt zit, wordt alle lucht uit dat stukje weg gedrukt en werkt het dus niet goed. Dit is alleen als er echt een flinke druk op staat tijdens het halthouden / stappen, omdat je de ventielen dicht draait na een rondje te hebben gestapt (tenminste, dat is wat mij is verteld). Over het algemeen zit er dan nog genoeg lucht onder op de hogere druk punten en zal de pad zijn werk goed doen. Dit is alleen niet altijd zo en dan doet het weinig :).

Beetje warrig verhaal, maar hoop dat het toch een beetje duidelijk is. Ik hen voor mezelf besloten het pad niet te kopen (ik had hem bijne in Amerika gekocht), en toch voor de zekerheid van inlages etc te gaan, voornamelijk omdat ik graag spring en geen sprietje ben :)

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 18:10

@jennyxx, zit er goed uit! Hij toont helemaal niet groot op je ijslander. Het naar achter kantelen zie ik ook niet zozeer, maar jij bent natuurlijk degene die dat het beste kan beoordelen! Ik heb weleens schuine inlages zoals die beschrijft gezien, ik zal proberen te achterhalen waar dat precies was :). Kan je anders niet zelf ze schuin afsnijden of iets? Al is dat mogelijk wel lastig om netjes / gelijk te doen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 18:34

Ik was die bokker die idd een Lexington te koop heeft ;)

Maar terug on topic haha: ik vind hem op de foto's ook niet erg achterover hellen eigenlijk. Midden van het zitvlak lijkt gewoon mooi horizontaal te lopen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 18:38

Vind het zadel beter liggen na het rijden alsof het dan meer op zijn plek lig.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 18:46

Als je er op zit, zakt het zadel achter wat meer in dan aan de voorkant (daar zitten zijn brede schouders/front en achter ligt het wat los van zijn rug). Op de foto corrigeer ik dit al met mijn bekken en zit ik dus niet goed op mijn zitbeenknobbels. Het ligt ook niet aan het zadel hoor, heb het ook als ik zonder zadel rij. Misschien zie je het op deze foto iets meer?

Afbeelding

Wat vinden jullie trouwens van die bruine kleur op mijn paard? Ik vind zelf bruin altijd mooier en zachter, maar twijfel of het hem staat. Zomers is hij wat anders van kleur (zie profiel onderaan) omdat hij zilverappel bruin is. Hij hoort ook witte manen en staart te hebben :=

Edit: ik kan bovenstaande post niet meer wijzigen, maar ik zie dat mijn teugels en kinriem verkeerd om zitten :oo Hoe dat nou in ene kan? Snel goed doen maar :)
Laatst bijgewerkt door Jennyxx op 12-01-15 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 18:58

Je zou ook nog wat met de positie van de kussens kunnen spelen om de ligging van het zadel te verbeteren. Als je ze achter iets smaller zet dan voor zou de achterkant in theorie iets gelift moeten worden. Hierbij moet je er natuurlijk wel rekening mee houden dat de ruggengraat wel vrij blijft.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:08

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 20:41

Jenny, ik moet bij mijn Ijs de kussens vooraan wat wijder zetten dan achteraan. Zou dat voor jou helpen ?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:11

Dat is misschien ook een idee :-) Bij de Ghost pad kan dat niet toch?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:15

De pad niet nee, maar de kussens van het zadel wel. :D

Jouw Frosty is van hetzelfde bouwjaar als mijn Hátid. :D En ook zilverappel. :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:40

Je kunt de kussens voor wat wijder zetten en achter iets dichter bij elkaar. Je kunt ook de pad bijvullen als je dat wil. Of de kussens vullen... er kan zo veel bij een Ghost - daar hoef je geen extra bijzondere pad voor bij te kopen. Let er wel op dat je de kussens niet te nauw of te wijd zet....

Dit is de normale maat zadel - je zou een piccolo kunnen overwegen (een korte) Misschien zet dat jou al beter neer - alhoewel deze maat je prima past, maar als je nog een beetje over hebt in de zit, dan is dat wellicht de oplossing?

Ik vind de kleur wel leuk staan - maar bruin vetleer is ook mooi, donkerder en iets "vlekkerig" waardoor het altijd wel een tintje heeft dat bij je lekker pluizenbol past

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 17:29

Bedankt Kwetal!

De Agnello is er.. Mooi!!

Afbeelding

Volgende week eerst zelf even testen! Ben benieuwd!

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 17:35

Mooi! Ziet er comfortabel uit :D

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 17:36

Wat is ie mooi!!!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 17:40

Thnx! Kan nog niet proberen, maar kan niet wachten! Denk dat ik niet meer van het paard af kom, haha.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 18:25

Is dat nou een barebackpad of een zadel? Ziet eruit als een zadel, maar ik dacht dat er iets over gezegd was ofzo :P

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 18:32

Het is een zadel. Er zou een barebackpad komen, misschien komt deze ook nog, maar het werd eerst een zadel met schapenwol zitting!

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 18:33

Hij ziet er heel mooi uit, ik ben benieuwd hoe hij zit zeg!

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 18:37

Oh oh heerlijk! Wat moet die gaan kosten?
Vraag me alleen af wat als dat schaap vies wordt? Want het zit aan leer vast? Hoe maak je het schoon?

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 18:38

SecretLIN schreef:
ik ga mijn barefoot cheyenne laten aanpassen er komt een fork in :D lijkt me echt gaaf mijn cheyenne rijd heerlijk maar vind zo'n knop gewoon stoer staan en handig om lekker op te leunen haha ben zo benieuwd :D

Gaaf, dit ben ik misschien ook nog van plan. Wil je een foto plaatsen als hij af is? Ben erg benieuwd namelijk :).