Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

YamaSaki

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 14:05

Thanks voor de reacties iedereen!
Hier heb ik zeker wat aan :j

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 16:00

Ik heb mijn zadel ook al een jaar of 6 volgens mij, en 2e hands gekocht

marjonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 14:25

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 14:37

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 16:00

dat is een kort lijstje inderdaad... :+

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 16:02

Misschien de verkeerde versie openbaar gemaakt? :')
Lijkt mij vreemd als de lijst eerst langer was dat er zoveel wegvallen?

marjonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 17:22

Iemand had hier al eerder in het topic aangeven dat er veel zou veranderen. Over een aantal fitters waren ook alleen maar negatieve geluiden. Dus wellicht heeft Wow nu toch keuzes gemaakt en zijn er daarom minder fitters. Geen idee hoe het precies zit... Mijn fitter staat er in ieder geval nog bij... Gelukkig maar!

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 17:32

Aaah dat verklaard t dan idd.
Nou als dat betekend dat de beste fitters over zijn gebleven is het natuurlijk alleen maar goed :D

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 20:58

Remember schreef:
YamaSaki schreef:
Is er al iemand die 5-10+ jaar met hetzelfde zadel doet? :)

Ik heb het zadel al zo'n 6 jaar nu denk ik. Ligt nu op een heel ander type paard dan hiervoor, al had hij op het paard hiervoor anders aangemeten moeten worden. Maar daar heb ik nu 'profijt' van omdat het anders lastig zou worden op mijn huidige paard. Inmiddels heb ik zelf een pompje en heb er geen enkel probleem mee om er zelf aan te knutselen, heb zo veel vertrouwen in het gevoel dat ik in het zadel heb dat ik het wel aandurf om een headplate en de lucht te veranderen :j. Heb ook de achterkant van mijn kussens breder gezet, schroefje los en meer naar buiten toe weer vast gezet. Aanmeten voor een nieuw paard zou ik wel altijd een fitter bij halen, zeker ook omdat je dan meerdere dingen kunt proberen. Ik heb er trouwens tussendoor wel een jong paard mee zadelmak gemaakt, zonder problemen, lag er niet op afgesteld maar zeker heel acceptabel. En het 'probleem' van niet optimaal kunnen passen als een paard nog niet zadelmak is heb je ook met een gewoon zadel natuurlijk, dan kun je ook geen rondje rijden :Y) . Mijn paard kreeg ik als bijna 4 jarige en daar heb ik zo het zadel op gelegd en zonder problemen op weg gereden. Denk dat sommige mensen het idee van lucht erin groter maken dan het is en wellicht zelf door de spanning een reactie uit lokken want ik heb nog nooit een gekke reactie erop gezien (en wij hebben op stal 4 Wow zadels en er zijn heel veel verschillende paarden mee gereden!).

Ik sprak de zadelmaker toen juist tegen. Ze zei dat ik wel ff verdacht moest zijn omdat sommige paarden op lucht kunnen reageren. Ik dacht toen ook van ach valt wel mee tis een nuchter typ en hoe anders kan dat nou zijn, totdat ik ging zitten.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 21:02

Ik heb ook gehoord dat wow niet blij is met het verkoop van 2e hands onderdelen door zadelmakers, in hoeverre dat waar is geen idee. Vond het toen wel opvallend dat de wow beurs op Facebook verborgen is door de betreffende zadelmaker

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 21:20

ik gooi even een vraag hier neer, volgende week komt de fitter ook maar misschien heeft iemand hier ook ervaring hier mee.

vandaag op buitenrit op een flink galop tempo, ben ik mijn stijgbeugel verloren. niet van mijn voet maar van mijn zadel!

deels denk ik mijn eigen schuld doordat ik op een gegeven moment op mijn knieén ging steunen ipv op de beugels.
maar het lijkt mij niet dat dan mijn beugel zomaar eraf kan schieten?
ik heb mijn zadel nu twee jaar en nog nooit voorgehad.
we doen we pas sinds kort zo hard galopperen maar goed.

dus iemand hier ervaring mee?

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 21:28

Heb je misschien in de verlichte zit je onderbenen opgetrokken, en je daarbij in de beugel afgezet waardoor hij van de haak is gegleden? Want dat is het enige wat ik kan bedenken...

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 22:30

Hier ook meerdere keren mijn beugels verloren. In mijn geval door een bokkend/steigerend paard. Doodeng vond ik het en toentertijd echt mijn vertrouwen in het zadel kwijt geraakt. Heeft namelijk voor een aantal zeer gevaarlijke situaties gezorgd, die anders echt wel te vermijden waren.

Over de fitters.. Mijn zadelmaker staat er ook niet meer bij.. Heel vreemd, terwijl zij echt wel een goeie is en nooit slechte dingen over heb gehoord en meegemaakt.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 22:33

de beugel zelf klapperde al wel een tijd rond mijn voet, ik had dus absoluut geen grip in mijn beugel enkel op mijn knieén.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 22:48

Heb je dan zo hard geklemd met je knieën/bovenbenen dat misschien daardoor de beugelriem eraf gegaan is? Misschien zat hij al iets verschoven voor je ging rijden?
ik haal altijd m'n beugelriemen van de haak als ik m'n zadel opberg, dus ze gaan vrij soepel eraf, maar dat ze eraf gleden tijdens het rijden heb ik nooit meegemaakt.

Ben je wel blijven zitten trouwens? Want zo kun je lelijk je evenwicht kwijtraken...

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 23:18

ik ben gelukkig blijven zitten! duurde wel even voor ik hem terug had, aangezien mijn mede rijder de pony's niet gestopt kreeg.
maar het is gelukt haha.
ik denk dat dat ook mijn geluk is geweest dat ik echt op mijn knieén zat, als ik mijn evenwicht op mijn beugels had gehad was ik er wel afgegaan denk ik.

ik haal nooit mijn beugels eraf, enkel als de fitter komt.
ik had echt mijn bovenbenen los van het zadel in verlichte zit, steunend op de knieén.
mijn knieén komen ook niet zo hoog/ver naar achter dat het de beugelophanging raakt.

weet het zelf verder ook niet zo goed dus vandaar haha.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 23:35

Schrikken Crazyshar! Mijn beugels krijg ik amper erop, ben wel benieuwd of ze er in zo'n situatie afgaan. Laatst na heel wat bokken iig niet.

Ehm ik stond juist helemaal niet stil bij het feit dat er een WoW op mijn paard lag. Dat besef kwam pas later nadat ze nog eens begon op te bollen.. Als ik van tevoren wist dat het zo'n reactie kon opleveren had ik de switch nog wel even uitgesteld :P

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 09:20

Voor dit soort haken wordt bij wegglibberende beugelriemen (het gebeurt vaker bij open haken) rubberen ringetjes om de uiteindes aangeraden. Dit type: http://static.webshopapp.com/shops/0066 ... lerine.jpg

Als het echt moet gaat de beugel er wel af, maar niet zo snel meer als zonder zo'n ring. Het is de combinatie van een open haak en vaak wat dunnere, goed ingevette beugelriemen. Maar ik heb het ook wel eens gezien bij een gewoon zadel en gewone beugelriemen. Het paard kwam omhoog, de druk om de beugel was dus relatief naar achteren en hij schoot er zo af.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:27

Goedenavond, ik lees al een tijdje mee. Wilde een paar jaar geleden een wow maar daar vanaf gestapt door het gedoe met fitters en steeds aanpassen maar inmiddels toch weer een beetje aan het rondkijken.

Ik weet nog zo ongeveer wat ik nodig heb. Oa 16 inch kussens. Nu kwam ik op marktplaats een tegen maar daar zit dan een bijpassende 16,5 inch zit op. Neem aan dat het maat 0 is dan.

Weet iemand van jullie hoeveel kleiner dat valt? Maakt het heel veel verschil met een 1?

Ik ben niet zo groot en heb eerder een 16,5 zadel gehad maar dat was vrij vlak. Heb de verkoopster al een mailtje gestuurd voor de verdere specificaties. Dus ik weet nog niet of het verder is wat ik zoek maar vond het zo brutaal om gelijk haar maten te vragen. :o

marjonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 03:03

Volgens mij is die op marktplaats een gewone maat 1, wat wil zeggen dat het zadel te lange kussens heeft. Die 16,5 inch klopt volgens mij niet. Ze zette mij er mee op het verkeerde been. Er staat wel een wow te koop maat 1 met extra maat 0 (16 inch) kussens, volgens mij zelfs van een bokker, maar dat zouden maar net de kussens zijn die je nodig hebt... Anders even fitters afbellen of ze 16 inch kussens hebben liggen die ze willen ruilen...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 10:36

Hoe klein de zitting valt hangt ook af van de diepte van de zit. een extra diepe zit zal kleiner vallen als een shallow zit.
2005 hier op Bokt heeft , dacht ik, een wow zadel te koop met een 17 inch zit, en met zowel 16 als 17 inch kussens erbij.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 10:47

Ik haal elke dag mijn beugels eraf en erop en dat gaat supermakkelijk maar met rijden zijn ze er echt nog nooit af geschoven hoor! En het paard dat ik hiervoor reed trok nog wel eens een sprintje of draaide om :Y)

Sybelle, ik denk dat je echt moet kijken of je goed in een maat 0 zitting past. En anders inderdaad 'gewoon' een maat 1 (17 inch) zitting op 16 inch kussens.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:34

Als het goed is komt zaterdag de fitter.
Heb met hem ook overlegd hoe dit kon,
Momenteel is mijn paard weer erg verandert qua bouw en ligt mijn balans te ver naar achter, daardoor zit er al wat ruimte voor de beugelriemen open.
Dus als mijn balans weer in orde is zou dit ook in orde moeten komen.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:48

Wie weet welke fitter er achter "Checkmate Saddlery" zit? Hij/zij komt uit Heemstede en wil even zeker weten wie het is :D .

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:23

Ze heet marion en is vandaag toevallig bij mij geweest! Erg over te spreken. Ik heb een blesure aan mijn rug en werd ook veel rekening mee gehouden. Erg blij mee