Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 14:37

Andapanda

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 14:42

Wat een cool ding zeg, die wil ik ook wel :) (en dan een shet erbij).
Zijn die er ook op de nederlandse markt?
(voel een nieuw topic aankomen, wie wil een saddle chariot).

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 14:48

Hij kan ze ook groter maken (lees, hogere bomen) voor een groter paard :j

Ik heb een poos geleden een Bokster gevonden die er 1 had en er ook in bemiddelde, maar daar heb ik verder nooit meer iets over gehoord ;(

Ze worden op maat gemaakt en zijn van RVS. Misschien als we een inkoopcollectief beginnen via Bokt dat de prijs dan wat zakt??? ;) :D

Ik ga naar mijn beestjes toe :wave:

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 15:53

ideaal om achter de shetjes te hangen, opdat ze beweging krijgen. Nu moet ik zelf meelopen en gezien ik ook al met de grote paarden en de honden wandel, loop ik niet zoveel met hen als ik zou moeten doen. Maar dit is zoveel leuker!!!!
Zou er trouwens ook eentje achter Hälga willen hangen...
Silja... hm... twijfelgeval... die kan soms wel een beetje de dramaqueen uithangen omdat ze onzeker is in haar eentje buiten.

Wat kosten die dingen???

Ben eigenlijk boos op Don... Heb ik net mijn beurs met plamuurmesje leeg gekrast voor een iberica en nu komt ze daar weer mee... Word ik alweer zo hebberig...

Is hier iemand die wil doneren voor een goed doel ??? (Goed doel ben ik dus... vind ik best wel een goed doel :) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 16:27

Gigantisch off topic (sorry modjes). Ik vind het een grappig ding maar zie de meerwaarde t.o.v. een tweewieler of sulky niet echt. Het tuig wat erbij zit is ook euh ....... apart. Kan iemand mij uitleggen waarom dit dan zo speciaal en beter is?

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 16:41

Oooo die wil ik ook, en nog bitloos gereden ook, super!
Wa kost da... :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 17:11

Toen hij een paar maanden geleden hier op Bokt "langskwam" vond ik hem ook erg leuk, en toen begreep ik dat je hem met 1 snelle handeling los kunt koppelen van het paard als er iets mis dreigt te gaan, leek me wel handig :j

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 18:55

Moeten we een saddle chariot topic starten of mag dit nog even???
De meneer (Mulholland) die hem maakt, heeft hem uitgevonden om het vervetten van zijn Shetlander tegen te gaan - hij was er te groot voor (het is echt een hele grote man) en de Shet groeide dicht. Een hele sulky is vaak van slechte kwaliteit en/of ook te zwaar voor een Shetlander. (moet je echt goed kunnen uitbalanceren en dan stil zitten - bedenk dat een Shetje maximaal 20% van zijn gewichtje mag dragen. Kwetal is 150 kg - en te zwaar - dus die mag 30 kilo hebben, als een sulky maar even niet in balans ligt, heb je dat al snel op de schoft rusten). Dan moet je weer een heel karretje kopen met 4 wielen. De lol van dit ding is inderdaad dat de kar met 1 ruk aan de noodrem los gaat van de pony en dat jij er aan de achterkant zo vanaf kunt stappen. Minder lastig dan bij een sulky of 4 wielige kar, waar je over de wielen heen moet afstappen. Het risico dat het uit de hand loopt is daarom veel kleiner. Zodra de kar los is zal de pony stoppen met vluchten, want het enge ding is immers van zijn kont af. Als je op YouTube de saddle chariot intikt, zijn er heel veel filmpjes te vinden, ook over het loskoppelen. Verder hebben ze aanhangertjes uitgevonden waardoor er mensen met een rolstoel in kunnen en zo zelf kunnen mennen. Bovendien zijn er kleine egjes/sleepjes etc. voor te koop, zodat je ook je bak er mee kunt slepen, je groenteveldje kunt ploegen, of wat mij betreft naar AH/Jumbo/C1000/ALDI kunt rijden en je boodschappen achterin kunt gooien.
Ik ben ook een schijtert (ben benieuwd of dit door de censuur komt?) en zit niet graag op een karretje. Maar hier stap je zo af, je bent kort bij de grond en er zit niets in de weg + dan die mogelijkheid op de kar los te koppelen. +:)+
De prijs ligt tussen de 1400 en 1600 engelse ponden inclusief het tuigje.....

Zitten jullie allemaal weer? :P

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 19:28

Haha, wat een leuk ding en ik heb een shet :P
Pas 2 maar voor volgend jaar misschien haha.
Jeetje dit soort dingen moeten echt verboden worden hoor, zo word een mens echt arm. :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 20:19

BZ als jij ze nou eens gaat importeren en verkopen krijg je vast korting :P

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 21:16

Wat een leuk filmpje weer van Appie! Hij loopt echt op zo'n lekker "kom ik er vandaag niet, dan kom ik er morgen wel.. En als dat niet lukt, is volgende week ook op tijd"-tempo, heeeerlijk!

Wel gaaf dat Saddle Chariot ding, ik kan zelf helaas niet zo lang op die manier staan/zitten denk ik.. (misschien kan ik er dan een Iberica op monteren?? Gaan we toch weer ontopic!)

Vandaag samen met Karlijn een buitenrit gemaakt van meer dan 2,5 uur! Het was heeeerlijk!
Alleen het laatste kwartiertje wat last van onze kont, maar toen we er eenmaal af waren, was dat ook zo weer over..
Terwijl we allebei met onze andere zadels na een half uur al last hadden en dit de rest van de dag bleven houden :+
We hebben wel besloten dat we, als we van de zomer nóg langere ritten gaan maken, er wel een extra boomloos pad onder willen hebben.. :)

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 22:19

Niet iemand die wil doneren voor een goed doel? Kan dan ik me misschien eindelijk een iberica veroorloven :+
(zie onderschift)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 22:31

pmarena schreef:
BZ als jij ze nou eens gaat importeren en verkopen krijg je vast korting :P

Ze worden op maat gemaakt...... maar het zou wel leuk zijn!

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 23:44

Hmm, dus je kunt m dan maar voor 1 pony gebruiken?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 00:21

Jasia schreef:
Hmm, dus je kunt m dan maar voor 1 pony gebruiken?

Wat ik begrijp kan je de chariot tussen een paar maten wel verstellen, maar het tuig moet pas zijn...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 07:15

Ik dacht inderdaad ook aan de chariot om mijn shet, vooral billy, beter op gewicht te houden. Met wandelen gaat dat niet lukken en een wagentje achter de mini zie ik niet zo zitten. Veel te veel gedoe.
Je moet gewoon iets hebben wat je hoppa achter de shet kunt klikken en mee weg kan rijden. Ook fijner in de winter, als je klaar bent voordat je vingers zijn bevroren.
Ik vind het echt een top ding en zou het gemakkelijk achter de shet (en een groter achter hälga--- die ook te dik is) durven hangen.

Ik liet het aan mijn man zien en hij is ervan overtuigd dat hij zelf iets dergelijks kan maken. Ik zal hem eens aan de knutsel zetten. Zal helaas wel tot winter moeten wachten, want hij is nu rondom huis aan het klussen
(hij is zeer handig, in tegenstelling tot ik :) )

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 09:22

Het is gebaseerd op de Romeinse strijdwagens, alleen hadden ze toen nog geen RVS en luchtbandjes :D

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:08

Mijn zadel is verkocht *\o/* *\o/*

Nu ga ik heel verstandig wachten tot het einde van de maand tot mijn vakantiegeld is gestord en dan ga ik contact opnemen met Don voor een Iberica!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:21

Stelvio schreef:
Mijn zadel is verkocht *\o/* *\o/*

Nu ga ik heel verstandig wachten tot het einde van de maand tot mijn vakantiegeld is gestord en dan ga ik contact opnemen met Don voor een Iberica!

En weer terug on topic *\o/* :D

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:47

Buitenzinnig schreef:
En weer terug on topic *\o/* :D

Wij hebben 6 weken geleden een marathonwagen gekocht, dus ik ben al voorzien qua wielen, maar dat is weer off- topic :D

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:22

mijn Ibercia heeft vanmorgen de stresstest doorstaan: Morrie was vanwege het feit dat het ineens 10 graden kouder is totaal geflipt. Ik ben er 3 x af geweest onderweg en iedere keer met een minimaal verhoginkje er weer op gestapt en het zadel verschoof bijna niet.

Ik zag al dat er iets mis was toen ik aan kwam rijden, maar ik zag niet wat..... m'n ezeltje heeft het me duidelijk gemaakt: iemand heeft 2 shetjes in kniehoog gras (voor hooi) van de buurman gemikt, je ziet ze bijna niet. Als die blijven staan, vreten ze zich dood. Bij 1 hing er een halster los om z'n hals. Het zijn hengstjes dus ik durfde het land niet in, ze waren zo wild als wat. Ik ben dus tegen beter weten in met een snuivende en knorrende Morrie gaan rijden, moest nog omrijden ook omdat de uitvalswegen onbegaanbaar waren (1 opengebroken en bij de andere werd een hijskraan op een dieplader geladen en daar was gewoon geen plaats om te passeren). Al met al geen succes vanmorgen vroeg.Ik ben te oud voor dit soort spanning en sensatie

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:30

hij blijf inderdaad goed liggen. Ik heb hem gisteren heel even op sil gehad /(tja, je moet iets als je hem wil gebruiken en je eigen paard niet zuiver loopt) en met afstappen gebruik ik dan ook een beugel. Sil is nl nogal groot en het is zo'n pokkeneind naar de grond dan. Eraf springen resulteert dan bij mij in zeer pijnlijke voeten (helaas wat artrose in de voetem, dus dat kunnen ze niet hebben)
Maar dus ook met gebruik beugel met afstappen blijft ie goed liggen.

Ik zoek dat soort spanningen trouwens ook niet meer hoor. Die tijd heb ik wel gehad.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:43

Wie gooit daar nou een paar Shetten in??? Weet de grondeigenaar er van? Eh - Morrie - zo groot zijn Shetten niet. Beetje zelfvertrouwen joh! :D Een maandje of wat geleden was Kwetal ook ineens heel erg hengst en stond recht tegen Ron op - dan kan Ron er nog gewoon overheen kijken - en hem vasthouden bij zijn voorbeentjes. na het castreren is hij niet meer zo macho.

Hoe ging het rijden op Sil, liljebo?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:50

de pachter van het land is vanavond pas thuis, dan zal ik hem smssen als die beesten er nog staan.
Ik heb absoluut geen hengsten-savvy, een Noriker hengst heeft ooit bijna m'n arm eraf gebeten, zo'n 10 jaar geleden, daar heb ik nu nog last van, dus ik blijf er ver bij uit de buurt en ik ga er in een weiland van 2 ha met kniehoog gras vol teken zéker niet achteraan rennen

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:43

haha die shethengsten zijn inderdaad maar onderkruipsels. Maar goed... vreemde hengstjes vangen in torenhoog gras is weer een ander verhaal. Je eigen paardje ken je---

Don, rijden is een groot woord :)
Zoals je wellicht weet werk ik met clickertraining. Sil heeft totaal geen basis en een gruwelijke hekel aan werk in de wei. Daarnaast was haar laatste rit niet erg geslaagd. Omdat ik met Hälga naar huis ging, wilde mijn man nog een ommetje maken met sil, maar sil is een dramaqueen in haar uppie en hij geen ervaren ruiter. Gevolg: om moeten draaien toen hij het pad bij de buren opliep, waar wat vrachtauto's e.d. staan en af moeten stappen toen ze in paniek begon te stunten bij een stel honden (interesseert haar normaal gesproken niet eens). Hij is daarna meteen maar achter mij aangelopen, dus werd ze beloond voor dat gedrag.

Omdat ik al een tijd geleden had voorgenomen om met haar bij het begin te beginnen, leek mij dit een goed moment. En het allereerste begin is dan reactie op been aanleggen. En dat is dus het enige wat ik heb geoefend. Been aanleggen-reactie. Een keer of tien/vijftien, denk ik. Ging verder goed. Pas als dat helemaal goed zit, ga ik verder met de volgende stap. De rit was dus kort en veel stilstaan (anders kun je natuurlijk geen been aanleggen-reactie oefenen) Maar ze vond het dit keer wel heel erg leuk en liet dat weten met enthousiaste bromgeluidjes en ijverige kop.
Daar gaat het om. Die houding wil ik stimuleren.