Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 23:55

Moragh schreef:
Komt op foto's niet echt tot z'n recht hoor, maar misschien kan je het hier ietsje zien...
http://www.greendistance.nl/index.php?id=128

Oh maar misschien is hij stiekem silverdapple over vos (zoals mijn ander paard :D )??
Heeft hij hier en daar een grijs haar in zijn staart?

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 23:59

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 00:07

Moragh schreef:
Komt niet voor bij Arabieren...

Daar ben ik niet zo zeker van als ik haar zo zie :D
Identiek aan die van mij, behalve dat die nu 20 is en de verdunningsfactor hem helemaal afgebleekt heeft. Hij wordt ieder jaar bleker-grijzer-blonder maar is begonnen zoals jouw paard. In mijne zit Shagya Arabier (ergens..), 't is een Kisber Felver, een Hongaars soort cavalerie halfbloed. Hij is overigens ook stekelharig.
Laatst bijgewerkt door Ruga op 08-03-10 00:13, in het totaal 1 keer bewerkt

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 00:10

Bandida schreef:
Mijn eigen paard is de zoon van die merrie, en die heeft het ook, dat heel eenkennige trekje. Ik moet er echt voorzichtig mee zijn, en doe mijn best hem flexibel te houden op dat vlak.. genoeg contact met vreemden onderhouden en zo. En gelukkig is het een hengst, naar mijn idee is die toch wel iets minder emo als zijn moeder ;)

Hier ook zo'n meid... "Ksssst weg! Das mijn baas..."
http://users.telenet.be/jambox/Rusty020.jpg

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 00:12

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 00:15

Haha, ik zou je bijna gaan geloven, maar ben nogal gek op kleuren genetica... 't zit er echt niet in, niet in Arabieren, niet in Moragh's voorouders...

Ik gok dat er een flardje flax gen in zit (geeft vossen lichte manen, dat had haar moeder ook) en dan de stekeharigheid van haar papa. Maar die zilvergloed is echt heel apart:
Hier beste te zien:
Vooraan Moragh, daarachter haar bruine papa, en daarachter haar goudvos (half)broer (hele lichte vos)

Hoop wel een silverdapple mini'tje te fokken dit jaar, heb al een classic (silver?) champagne...
Dunskin mama en veulen die dus classic champagne (zwart met champange verdunning, silver kan erbij zitten, en lijkt waarschijnlijk maar moet ik nog laten testen http://img.photobucket.com/albums/v398/ ... CF0730.jpg )

Zo, effe heel erg off topic zeg !!! ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 00:21

Moragh schreef:
Zo, effe heel erg off topic zeg !!! ;)

Maakt niet uit, we komen vanzelf wel weer bij de zadels ;)
Hier nog snel even een close up van het grijzend hoofd van Huli http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MFIKWDG.jpg
Tja nu weet ik het niet meer. Gewoon flax had ook gekund, maar hij heeft jarenlang toen hij nog 'zwarter' was appeltjes gehad in de zomer, in combinatie toen met grijs en zwart haar in de staart. De appeltjes zijn nu weg, hij heeft overal grijze spikkels, vooral op zijn hoofd, en zijn manen zijn in de zon bijna wit! Hij gaat eindigen als een afgebleekte Haflinger :P

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 00:23

Wat waren zijn ouders voor kleuren? En als veulen voskleurig?
(vossen laten nl silver dapple niet zien, kunnen wel dragen maar het verbleekt alleen zwart pigment, en aangezien vossen dat niet hebben....)
Edit: op je profiel foto echt duidelijk vos en geen silverdapple...
Ik gok dat hij "gewoon "flax" en stekelharig is (neem aan witte onderlip?)

Soms kunnen ze ook een zwarte gloed hebben "sooty" genoemd... dat geeft ook wel eens zwartige appeltjes (dat zijn ook de appeltjes die je op een bruine of valk soms ziet)
Kleurtjes zo zo leuk!!!!!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 00:28

Moragh schreef:
Wat waren zijn ouders voor kleuren? En als veulen voskleurig?
(vossen laten nl silver dapple niet zien, kunnen wel dragen maar het verbleekt alleen zwart pigment, en aangezien vossen dat niet hebben....)

Ik gok dat hij "gewoon "flax" en stekelharig is (neem aan witte onderlip?)

Zijn veulen kleur of ouder weet ik niet, hij is obscure import ;)
Maar hij had wel degelijk zwart. Als hij jonger was leek het wel een vos waar een schimmelaftekening (alleen het zwart dus) overheen was gelegd. In de zomer is hij nog steeds een pak donkerder. En het zijn de resten van dat zwart, die appeltjes, die nu grijs worden, en die zijn hele vacht vol witte haren zetten.
Nee zijn onderlip is zwarte huid, hij heeft alleen roos onder de bles en onder zijn sokken, verder volledig zwarte huid.
edit, ik zie net sooty staan..zou het misschien dat zijn?

Dat mini veulentje is wel iets héél speciaal zeg := Nooit gezien! (wel erg mooi!)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 10:10

Madelief (het miniveulen) is echt een schatje!

Even weer terug naar de zadels ;)

Die Gaston Merciers zijn toch alsnog gemaakt voor voorwaarts rijden (endurance = snelheid ?) ? En meer voor smalle paarden zoals arabieren?

Misschien is dat ´maak je eigen zadel´project niet eens zon gek idee :D Moet ik ´alleen´ nog heel veel uitvissen :o? Want soms zie ik door de bomen het bos niet meer.

Moragh

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 10:18

GM's worden nu ook wel in een bredere maat gemaakt, maar ikzelf vind het inderdaad meet zadels voor snelheid dan long slow distance... Zegt niet dat het kan hoor, maar ik vergelijk het altijd met hardloopschoenen en bergschoenen....

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 10:46

Ik ben toch meer van de long (later pas, maar daar goed ik wel het zadel voor) slow distance..

Baal er nog steeds wel van dat de Guichards te lang zijn, want dat model past denk ik meer bij wat ik wil en wat met [***] kan. Heb er pas het zadel van Margot op gehad, lag in stilstand al op de kop van de schouder en achter was het eigenlijk ook al te lang :+

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 10:56

Moragh schreef:
ikzelf vind het inderdaad meet zadels voor snelheid dan long slow distance...

Ik denk dat ze zelf niet blij zouden zijn als je het als wat anders omschreef als het ideaal voor langdurige voorwaartse snelheid :D Ze zijn ontwikkeld voor een heel specifiek doel.. topsport.
Maar ze beginnen nu toch ook wel een meer vrijetijds-buitenrijder aanbod te ontwikkelen niet? Ik ben nog steeds erg gecharmeerd van de nieuwe GM Compiegne.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:19

Even ter referentie.

Zowel 'topsport' als 'lang' zijn een compromis met paardbelang.
'Lang' levert als knelpunt de stuwkacht op en 'topsport' de fysieke grens.

Bij endurance zitten beiden in de agenda. Een topzadel daarvoor levert een zadel op wat zo goed mogelijk is maar hoe je dat ook wendt of keert een compromis voor het paard blijft.
Moragh merkt dat volledig terecht op. Dat doet ook níets aan de echt voorbeeldige kwaliteit van ontwerp en uitvoering van GM af.

Bij trektochten is het anders doordat het ontbrekende 'sportieve' element de fysieke druk lager maakt doch het 'lang' blijft onverminderd problematisch.
Meer (met mate) snelheid verkort het lang. Dat moet het zadel dan wel toestaan. Zowel mbt het raakvlak op de rug als mbt de geometrie.
Je kan je daarbij afvragen wat de ethische grenzen zijn bij 'lang', dus trektocht.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:35

De Sauverac leek me eventueel ook nog wel wat..

Mijn ´lang´ zal voor anderen waarschijnlijk aan de korte kant zijn. Uiteindelijk zou ik buitenritten van 1-2 uur willen maken, maar wellicht ook eens een trektocht waarbij 3-5 uur gereden wordt. En als ik eenmaal bezig ben, kom ik er misschien ook wel achter dat dat langer of korter wordt. Beetje moeilijk inschatten zo, zonder al te veel relevante ervaring. Ik ben geen type dat graag tegen/over fysieke grenzen gaat, zowel niet die van mij als van mijn paardje. Ik hou het dan liever leuk zonder hoge / sportieve doelen te stellen.
Vol belasten wil ik pas als paardlief zijn groeischijven in de ruggegraad zijn volgroeid, en als hij op conditie is, dus langzaam opbouwen. Hij is nu bijna 5. Tussendoor stukken naast het paard lopen is voor mij geen enkel probleem, we wandelen nu toch ook :)

Maar toch, voor ´lang´ lijkt een zadel met brede panelen me wel de beste keuze..

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:43

Bandida schreef:
Moragh schreef:
ikzelf vind het inderdaad meet zadels voor snelheid dan long slow distance...

Ik denk dat ze zelf niet blij zouden zijn als je het als wat anders omschreef als het ideaal voor langdurige voorwaartse snelheid :D Ze zijn ontwikkeld voor een heel specifiek doel.. topsport.
Maar ze beginnen nu toch ook wel een meer vrijetijds-buitenrijder aanbod te ontwikkelen niet? Ik ben nog steeds erg gecharmeerd van de nieuwe GM Compiegne.

Nu ga ik iets totaal onzakelijks zeggen (want anders zou ik mooi wat GM's kunnen verkopen...)
De types van GM zijn in het "paarddeel" allemaal hetzelfde qua anatomie. Dus panelen hebben zelfde draagvlak...
Als ik een zadel voor LSD zou verkopen zou ik toch een groter draagvlak willen hebben, en dat krijg je bij de GM's niet.

Hoeft geen probleem te zijn (lichte ruiter bv) maar over het algemeen vind ik dat je dan beter naar een Guichard kan gaan...
Bij sommige combi's zouden de voordelen van de GM (de enorme schoudervrijheid en veel lendenvrijheid en zwaartepunt) zo kunnen opwegen tegen het kleinere draagvlak dat je toch een GM zou nemen, maar voor de gem NL recreatieruiter is het meestal geen goede combi en dan wil ik het paard daartegen beschermen.

Even helemaal voor de duidelijkheid: draagvlak van de GM's is niet klein!!! Maar voor LSD wil ik nog groter draagvlak! (en LSD zie ik dan als 3 a 4 uur of meer, met dan heel veel stap... gevaar daarbij is gewoon dat er veel kans is op concentratie van druk op kleinere vlakken... Bij meer beweging is alles veel dynamischer, met ook veel meer bloed door spieren en daardoor minder dezelfde lange druk op 1 plaats...)
HC kan het vast nog iets duidelijker vertellen... maar ik kan nooit zo goed juiste bewoording vinden 8-)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 11:49

Moragh schreef:
Als ik een zadel voor LSD zou verkopen zou ik toch een groter draagvlak willen hebben, en dat krijg je bij de GM's niet.
Hoeft geen probleem te zijn (lichte ruiter bv) maar over het algemeen vind ik dat je dan beter naar een Guichard kan gaan...

Denk dat je daar wel gelijk in hebt ja..

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:52

Bandida schreef:
Moragh schreef:

Denk dat je daar wel gelijk in hebt ja..

Of ander vergelijkbaar zadel natuurlijk ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 11:55

Moragh schreef:
Of ander vergelijkbaar zadel natuurlijk ;)

Jaja, gewoon iets met een veel groter draagvlak.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:56

:= En als die Guichards dan weer te lang zijn, heb je dan nog een idee (behalve de Trekker)?

Ik heb net naar de Huzaren- en UP zadels gekeken, maar die hebben ook zo´n hoge achterkant als de Trekker.. Daar ga ik ook niet gelukkig van worden (wil snel en makkelijk van mn paard af kunnen glijden en niet aan een zadel blijven haken, ´beetje´ claustrofobisch wat dat betreft :+ ).

:o Ik stel wel veel eisen aan een zadel :+

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 12:12

laura1986 schreef:
:= En als die Guichards dan weer te lang zijn, heb je dan nog een idee (behalve de Trekker)?

Quantum van Deuber & Partner? Zit wel een gewone ultraflex boom in, maar ze schijnen van een extra breed draagvlak voorzien te zijn en geschikt voor korte paarden.
Heb echter nooit een in het echt gezien.. 't is maar internetkennis ;) Even kijken wat ik hier nog in het lijstje had zitten.
edit: vooral een hoop Western-afgeleiden die op trailriding gericht zijn.
Hier kan je een hoop ervaringen lezen met een veelheid aan soorten en types: http://www.thelongridersguild.com/Saddles.htm

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 12:32

Geinig zadel... ben benieuwd hoe flexibel die boom dan is?

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 12:37

Quantum van Deuber & Partner ziet er op het eerste gezicht goed uit, maar: Auflagefläche des Sattels: ca. 55 cm. Heb nu een Torsion van 52 cm en zelfs dat is eigenlijk al te lang.
Wil ik de schouder echt vrij laten, moet ik een hand erachter beginnen met meten, en dan kom ik op iets van 30 cm uit :+ Moet nog eens serieus nameten of ik niet toch wat meer ruimte heb..

Ik kwam in dit topic ook nog de Selles Hugues Pétel tegen.. Met een uitleg over de ruiterpositie: http://huguespetel.free.fr/endurance-pos-selle.htm
Kan iemand me hier misschien een beetje bij helpen? Want mn Frans is echt bagger (ik kan een baguette kopen zeg maar ;) ) Zijn deze zadels bijvoorbeeld net lang als de kortste Guichards? Vind ze ook wel wat van de Guichards en de GMs weghebben.

Deze link werd ook nog gegeven, iemand die zadel heeft getetst op haar merens http://www.ardennesacheval.fr/ Als ik het goed begrijp (?) kwam zij op een Hugues Pétel zadel uit?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 12:41

laura1986 schreef:
Quantum van Deuber & Partner ziet er op het eerste gezicht goed uit, maar: Auflagefläche des Sattels: ca. 55 cm. Heb nu een Torsion van 52 cm en zelfs dat is eigenlijk al te lang.
Wil ik de schouder echt vrij laten, moet ik een hand erachter beginnen met meten, en dan kom ik op iets van 30 cm uit :+ Moet nog eens serieus nameten of ik niet toch wat meer ruimte heb..

Als ik Zorro (die hierboven op de foto) opmeet kom ik ook maar aan 53 cm, en de andere puber is nog korter. Je moet zo ongeveer midden tussen het breedste punt van de ribben en de ruggengraat meten, op de plek waar de langste diameter van de kussens/panelen zou komen te liggen.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 12:45

Ik heb op een Petel gereden omdat ze me heel erg aanspraken en ik er lang over heb gedacht ze te verkopen.

Ze zijn een aparte mengelmoes van GM en Podium. De beugelophaning zit nog verder naar achter dan bij GM (ik vond het echt TE ver... met de balans gevolgen van dien)

Kanaal was smal (vergelijkbaar met Podium) en zadel wilde eigenlijk op schouderblad liggen (idem als Podium), mede ook door de singelstoten.

Draagvlak was vergelijkbaar als GM, met ook de vrij hoge aansluiting bij de schoft, waar niet elk paard geschikt voor is (mn brede paarden of paarden met overontwikkelde trapezius)

Heb evt wel foto's op een Arabje met erg korte rug...