Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tamara15

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:57

ik heb ook wel een stille hand maar door dat zinnetje wat dus bij de competition stond vroeg ik mij af of je daarvoor echt wedstrijdgericht moet rijden of niet. in ieder geval heeft iemand dus ervaring met dit hoofdstel bij een fries?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 23:57

Hoofdstel zit inmiddels een gaatje hoger en dat gaat beter: http://i40.tinypic.com/4jouie.jpg

Tamara: ik rij ook niet wedstrijd gericht. Wel dressuur en lekker buiten. En af en toe een wedstrijdje.
Waarom moet je wedstrijdgericht rijden voor een hoofdstel? Als je maar correct rijdt. Maar dat geldt voor alle disciplines. Dus als jij het een fijn hoofdstel vindt en je paard loopt er goed op dan maakt het niet uit wat je er mee rijdt :)

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 19:35

Nou 'mag' en ga mn hoofdstel ook nu voor t echie gebruiken. Heb gister voor t eerst op mn drie jarige gezeten en wat rond gestapt.

Afbeelding

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 23:19

Welke heb je de multi of de competitie? Mooie kleur overigens staat goed bij je paard.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 19:10

De competition. De multi vond ik niet passend voor mn jonge dier. Dat ringetje zou zooo kapot zijn. Overigens vond ik t leder werk van de competition wat fijner. En verder wilde ik weer eens wat anders dan zwart, dus t is de bruine geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 12:55

Ik heb de multi, maar vraag me af of pony niet een maatje kleiner moet hebben ... Heb nu de Standard horse (dus Cob, toch?) maar de frontriem was overduidelijk te groot en de neusriem zit op het laatste gaatje. Echter zit de keelriem maar net vast, terwijl het hoofdstel volgens mij toch goed zit .. Dus als ik een maat kleiner zou nemen zou die niet meer dicht gaan waarschijnlijk? :=

Zo ziet het eruit (misschien heb ik toch ergens wat verkeerd gedaan :o )
Afbeelding

En met teugels enzo (en andere frontriem, die er geweldig goed bijpast :') )
Afbeelding

http://img101.imageshack.us/img101/8034 ... border.jpg

Zit alles ok zo? En wat denken jullie qua maat?

Edit; nu ik eens goed kijk naar de foto boven mij ... is het bruin van de multi anders dan het bruin van de competition? Want ik heb ook een bruine :+ := (zou het geen zwart durven noemen maar toen ik het zag dacht ik wel: jee, wat donker ... Maar dat hoort zo neem ik aan?).

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 14:49

Ik zou het hoofdstel 1 gaatje laten zakken. Maar of het dan echt beter gaan zitten weet ik niet, ken hem alleen van plaatjes ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 14:53

1 gaatje lager ziet er zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

(had ik namelijk eerst, maar voelde ergens toch niet goed .. Dus ik weet het niet := )

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 14:58

Vind ik prettiger ogen omdat die dan onder het uiteinde van het jukbeen zit. De riem van de neus lijkt idd zo wel wat apart te zitten, misschien is die inderdaad een maatje te groot..?

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 15:26

Bekijk anders eens de instructievideo op youtube. Ik heb het idee dat een gaatje lager net op het randje zit.

Wat s dat voor paard/pony ? Leuk ding !

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 21:38

De standard horse is gewoon full, dus paardenmaat. De kaakriem bij jouw pony zit veel te hoog hij hoort net in het kuiltje te zitten.
Ik zou toch een maat kleiner proberen.

Bij mzm geestig staan de maten op de site

http://www.mzm-geestig.nl/micklem/maten.html

Anders ook even het instructiefilmpje op youtube kijken.

Hoe heb je je kopstuk zitten? lijkt op de foto als of hij andersom zit

Leuke pony overigens lijkt op mijn oude pony. Wat is het voor een ras?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 21:42

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 21:54

Dank je wel, ik ga het morgen eens rustig doorkijken ;)

Hebben ze mij dan toch de verkeerde maat meegegeven ... Ik zei dat het een pony was en dat hij normaal maat Cob heeft wat mooi past, maar ze zeiden dat ik dan deze maat moest hebben omdat ze klein uitvallen ...

Kopstuk heb ik zitten zodat het pijltje naast "front" naar voren wijst (dus naar de oren toe), dat leek me namelijk het logische .. (moet toegeven dat ik niet de handleiding eerst heb gelezen :o maar dat ga ik toch maar eens doen :+ ).

Bedankt voor de complimentjes trouwens :D Het is een New Forest :)

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 09:45

Ik heb weinig puf om 40 pagina's door te worstelen en bij bij pag. 15 gestopt. Maar zit wel met een brandende vraag, zou dit hoofdstel ook geschikt zijn voor een hackamore. Heb al zoveel hoofdstellen uitgeprobeerd: gewoon- , western- en nu een Marylot biothane, al deze hoofdstellen in combinatie met een hackamore geven het probleem dat de bakstukken vlak langs de ogen lopen, zelfs bijna er tegen aan, dat los ik dan wel op met een riempje boven de keelriem die de bakstukken dan iets naar achteen haalt, maar het hoort natuurlijk niet, ben erg benieuwd of er mensen zijn die daar ervaring mee hebben, dan ben ik eindelijk na jaren klaar met zoeken naar een passend hoofdstel!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 09:47

staroo, is de hackamore dan niet te klein bovenlangs?
Ik ben bang dat een hackamore aan dit hoofdstel niet zo handig is, gezien je dan een dubbele neusriem krijgt?

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 10:19

Ohh Dyonne, we zullen maar denken dat het nog vroeg is en ik gisteren tot 23.00 gewerkt heb!!?? Nu je het zegt, die neusriem had ik helemaal niet bij stilgestaan, jammer ik dacht dat ik eindelijk het ei van columbus had gevonden! -:(- :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 11:58

Hmm, ik heb net eens de frontriem gemeten (die wat ik eraan heb gehangen omdat die andere te groot was) maar die is 39 cm, net zoals de originele frontriem van de Micklem? := Terwijl die van de micklem echt gewoon te groot leek ...

Dacht aan de hand van de frontriem het makkelijker te hebben om te weten welke maat ik nu eigenlijk nodig had, maar dat valt weer tegen :')

Edit; heb de videos enzo eens bekeken en voor zover ik het nu zie, als je kijkt naar deze foto:
Afbeelding

Zouden de 'bakstukken' nog een gaatje lager moeten zodat de ronding net aan de kaak komt (en de 'keelriem' ook in de holte komt te liggen), toch? Maar daardoor gaat de neusriem natuurlijk te laag zitten (zit op deze foto al zo moeilijk vind ik).

Dus .. conclusie .. een maatje kleiner zou moeten gaan? Verschilt zo'n 2 cm heb ik gezien op de afmetingen ...
(heb alleen schrik dat ik dan de 'keelriem' niet meer dicht krijg, die zit nu al op het laatste gaatje .. maar dat is misschien omdat die te hoog zit?).

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 20:46

Keelriem zit te hoog.

Afbeelding

Dit is overigens ook een full. Mijn paard is 1,68 m

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 23:42

Oh maar hou je niet vast aan de stokmaat voor je paard. Mijn paardje de bruine met rode shabrak net aan t zadelmak maken, heeft een stokmaat van ong. 156m en die heeft ook een Full om. Het is echt meten is weten en de afmetingen van front en neusriem e.d. kun je ook weer terug vinden op internet.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:58

Ja, maar daar zit dus het probleem ... Als ik de frontriem meet van de Micklem (duidelijk te groot) en dan de frontriem van een oud hoofdstel (wat hij jaren heeft omgehad en wat dus past) dan zijn ze beiden 39 cm? :=

Dus ik heb niks om mee te vergelijken .. Na het zien van de videos enzo lijkt het hoofdstel wat ik nu heb te groot (denk dat de "bakstukken" nog een gaatje lager moeten zodat de keelriem nog wat lager komt, maar dan gaat dus de neusriem te laag/moeilijk zitten), maar als ik dat nu ga inruilen voor een maat kleiner en dat krijg ik dan niet meer dicht ofzo ..? (keelriem bij dit hoofdstel zit op het laatste gaat, als die iets lager komt heb je misschien wat meer speling maar de keelriem van de maat kleiner zal ook wel korter zijn ..:= ).

bloem79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:18

ik heb de bruine multi bestelt
maar moet daar ook nog even op wachten
het is inmiddels eind mei en las net dat ze dan weer worden verwacht
dus ik hoop dat hij er nu snel aankomt
wil heel graag weten hoe mijn paarden er mee lopen
ik hoop dat het hoofdstel bij allebei mijn paarden past

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:26

heeft iemand toevallig een foto van het bitloze systeem dat onder de kin zit? dus niet de kaak gekruisde en niet side-pull maar die andere. dat bandje met het kussentje.

thnx :D

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:36

Afbeelding

[***], ik neig toch naar een maat kleiner. Als de keelriem lager komt is die ook minder ruim nodig denk ik.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:48

hoe zit het precies vast?
korte uitleg voor blonde mensen gevraagd...

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:52