[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 16:57

uudje schreef:
En dan koop je geheel onverwacht een barefoot happy vally. Echt een prachtig zadel.[ Afbeelding ]

Zo jeetje, die beugelriemen lijken er wel voor gemaakt :oo

Blackstar: wat fijn dat je nu toch weer een zadel hebt gevonden dat voor jullie werkt *\o/*

Hopelijk wil bijrijder het even een paar weken de kans geven, bij mij duurde het destijds ook een paar weken :=
Ik vond het echt 3x niks destijds maar na een poosje wilde ik nooit meer anders :)

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 17:04

pmarena schreef:
uudje schreef:
En dan koop je geheel onverwacht een barefoot happy vally. Echt een prachtig zadel.[ Afbeelding ]

Blackstar: wat fijn dat je nu toch weer een zadel hebt gevonden dat voor jullie werkt *\o/*

Hopelijk wil bijrijder het even een paar weken de kans geven, bij mij duurde het destijds ook een paar weken :=
Ik vond het echt 3x niks destijds maar na een poosje wilde ik nooit meer anders :)

Ja echt he!? Gewoon hetzelfde leer en dezelfde kleur.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 17:06

MarjanB schreef:
Oh wat goed! Zit lekker hè!

Heb er nog niet mee gereden, heb hem net binnen. En ben wat druk vandaag. Maar wel even over de voerbak gelegt en er even op gaan zitten.zit inderdaad fijn. Maar moet dat toch echt voelen als ie op mijn paard ligt.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 17:07

Die happy valley is echt heel mooi.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 17:13

blackstar schreef:
Ik heb altijd Barefoot gehad voor mijn vorige paard en voor mijn huidige.
Toch eigenwijs geweest en een keer een bates zadel gekocht met de insteek dat kan altijd qua boom aangepast worden. Nou blijkt dat het zadel niet (meer) bij haar rug past. Ze liep er ook al effe niet lekker meer mee. De rem erop.
Dan weer gaan nadenken en zoeken. Wat dan weer en boomzadel, maar ja welke, en welk budget want die is ook niet oneindig.
Een keer een just adjust testzadel geprobeerd maar dat vond ik helemaal niks. Weer denken voor een boomzadel. Nou daar kwam ik niet uit die fatsoenlijk geprijsd is en aangepast kan worden en een zadelmaker die wat heeft.
Marktplaats in de gaten gehouden en toen kwam er een Cherokee PRO erop te staan. In een opwelling deze gelijk gekocht en een pad en blauwe pommel bij Pmarena. Helaas was de blauwe te breed en een rode gezocht op marktplaats. Ook gevonden en nu voor de 2e keer ermee gereden te hebben, heb ik het gevoel weer thuis te komen. Wat fijn en ze liep weer heerlijk zonder stoppen enzo.
Bijrijder moet nog wel wennen maar die heeft nog nooit op een Barefoot gereden dus die moet nog wennen.
Ik ben blij, heel blij.

Weet precies hoe je je voelt. Ben na een cheyenne, dat barokke zadel( ben even de naam kwijt en een london, over gegaan naar ghost , super zadel, maar bleef de barefoot missen. Toen kwamen de pro modellen en heb een cheyenne pro mustard gekocht. Heerlijk zadel. En net wat jij zegt, het voelde als thuiskomen ,Maar werd helaas gestolen.heb toen een ghost buttera gekocht. Heerlijk zadel, en gaat ook zeker niet weg. Maar de liefde voor barefoot gaat niet weg. En toen ik de kans kreeg deze super mooie happy vally te kopen heb dat ik meteen gedaan.

blackstar

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 17:16

Ik heb altijd gedacht dat die een soort van barebackpads zijn. Maar zijn gewone zadels met schaapzitting.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 17:18

pmarena schreef:
uudje schreef:

Ik weet nog dat toen ik mijn 1e boomloos, een barefoot cheyenne kocht echt dacht, jeetje waar zit ik op zeg. Al mijn balans foetsie weg! Wilde hem alweer terug sturen. Maar Natasja bleef maar zeggen, je moet nog volhouden heeft even tijd nodig. En ja ze had gelijk. Toen ik later eens met een boomzadel ging rijden dacht ik op een plank te zitten.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 17:19

blackstar schreef:
Ik heb altijd gedacht dat die een soort van barebackpads zijn. Maar zijn gewone zadels met schaapzitting.

Ja klopt! Daarom vind ik ze zo geweldig. Het zachte comfort van een bbpad fellsattel, maar het voordeel en stevigheid van een boomloos zadel.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 17:30

Kan je daar dan ook gewoon een andere pommel of doek voor western in doen net als bij de gewone

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 17:59

blackstar schreef:
Kan je daar dan ook gewoon een andere pommel of doek voor western in doen net als bij de gewone

Zeker! Is gewoon een normaal barefoot zadel

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 18:04

Ik had het idee dat ik op een dromedaris zat, toen ik er weer eens een Wintecje oplegde na een poosje doorgezet te hebben op de Barefoot. Toen zat ik op geen 1 zadel meer lekker en kon ik net zo goed doorbijten en werd het eigenlijk snel beter +:)+ Als ik sindsdien op een "gewoon" zadel stap heb ik meestal echt zoiets van man wat doen mensen zich aan hiermee :=

Blackstar: De Lazy Mountain en Happy Valley hebben in principe gewoon de basis van een Arizona. Alleen is daar dan (even simpel gezegd) de zitting en de cantle af gehaald. En in plaats daarvan zit er een schaap zitting bovenop met zachte, steungevende blokken.

Enige verschil is verder nog dat er tussen de stijgbeugelophanging en schaap zitting in, een soort zachte HipSaver zit als extra beschermlaagje zodat de ruiter geen last heeft van de beugelophanging door het schaapje heen.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 18:26

Thanks voor de info.

Als er ooit een knappe op marktplaats voorbij komt weet ik niet of ik mij kan inhouden…

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 18:59

blackstar schreef:
Thanks voor de info.

Als er ooit een knappe op marktplaats voorbij komt weet ik niet of ik mij kan inhouden…

Snap ik helemaal. Heb zelf ook al een paar keer getwijfeld als ik er een op mp zag staan. Maar ik heb zelf liever een nieuw zadel die ik zelf kan inrijden.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 21:06

Ik had juist enorm problemen met boomzadels. Ik zit er gewoon niet lekker in. Rijd mezelf kapot.

Op aanraden van nicky toen een coherente geprobeerd.. ik vond het thuiskomen. Lekker rijden zonder pijn.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 23:56

Die Happy Valley is echt tof! <3

Maar voorlopig met een pensionado niet nodig. :+

Voor nu doen we het met de Christ inclusief extra pad eronder en dat is voor die korte stukjes stappen nu eigenlijk een prima 'zadeltje'. Zit ook echt heerlijk en met die extra pad met inlages eronder blijft de ruggengraat precies mooi vrij. Dus voorlopig heb ik even voldoende zo.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 06:15

Wat ben ik jaloers op jullie zadels !

Mss dat ik me zo een lazy mountain bijkoop als ik ze 2dehands zie om mijn jong paard in te rijden later :j

Zolang ze een knop hebben mag je western wedstrijden doen :o

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 07:32

Celebi schreef:
Die Happy Valley is echt tof! <3

Maar voorlopig met een pensionado niet nodig. :+

Voor nu doen we het met de Christ inclusief extra pad eronder en dat is voor die korte stukjes stappen nu eigenlijk een prima 'zadeltje'. Zit ook echt heerlijk en met die extra pad met inlages eronder blijft de ruggengraat precies mooi vrij. Dus voorlopig heb ik even voldoende zo.

Die christ fellsattels.zijn super mooi. Heb daar ook tijd over getwijfeld een paar jaar geleden. Vooral de Iberica is mooi vind ik.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 09:57

Ja alleen vond ik de Iberica dan weer niet lekker zitten. Die voorkant is veel harder en op een onhandige plek. Voor mij dan althans.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 11:07

Is dat zo? Ik heb altijd spijt gehad van dat ik niet de iberica heb genomen omdat het zitvlak van de Premium Plus best dwingend bleek en de pad voor mijn pony best lang is naar beneden.

Ik vind de wrongen iets te recht staan waardoor mijn benen net niet vrij erachter vallen. Heb nu de schuimblokken aan de onderkant met elastiekjes bij elkaar gemaakt waardoor het daar net ietsjes smaller is en nu zit het wel heel lekker.

Maar de iberica is dus vrij hard? Misschien dan toch geen slechte keuze gemaakt.

Heb er nu dus wel beugeltjes aan hangen ondanks dat dat niet aangeraden wordt maar goed voor die stapritjes ka het ook weinig kwaad lijkt me. Het is meer zodat als er iets zou gebeuren ik iets steviger zit en niet meteen in het koude water val tijdens de aquatraining. Maar het valt me alles mee, de beugelophanging is best stevig en laag vast genaaid zodat de verdeling vanaf daar naar boven over een breder vlak lijkt in te werken. En met die extra pad met inlages eronder is er nog meer demping natuurlijk. Voor ons werkt het in ieder geval wel en ik las er ook hele goede verhalen over vanuit Duitsland waar er best veel met deze barebackpads als zadels gereden wordt.

Afbeelding

Hier een fotootje van mijn set. Deze foto was puur even om die deken te passen dus het geheel ligt niet zo mooi zag ik later. Zit ook helemaal geen singel aan nu. :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 11:30

Nou er zijn genoeg mensen die de Iberica wel heel fijn vinden :j

Maar ik vond de andere modellen met dijwrongen echt veel fijner.
Die dijwrongen zijn zacht gevuld en vormen zich om je been heen als het ware.

Bij de Iberica was het een hardere vulling waarvan het puntje vervelend in mijn been duwde.
Ik vond het niks. Maar dat is allemaal persoonlijk natuurlijk en ik weet niet of er sindsdien nog aanpassingen zijn geweest :)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 11:32

Meelezer komt even vanonder de steen. :D

Persoonlijk vind ik de Iberica het fijnste “zadel” waar ik ooit mee gereden heb. Ik droom nog altijd van een Iberica op een Ghost-basis zodat er stijgbeugels aan kunnen (vind ik niet zo’n fijn idee bij de Iberica an sich) maar zonder paard maakt dat niet veel meer uit. :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 11:35

Ik denk dat ze dat zó zouden maken als je er om zou vragen....? :)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 11:46

Afbeelding

Moest even zoeken in mijn Bokt gallerij maar hier is het goed te zien dat bij mij bij de Christ (onder) de wrongen te recht zijn. Mijn benen komen net teveel tegen de onderkant van die wrong aan. Het is zacht, dus het geeft wel mee, maar het wol schuurde daar dus als ik zo door had gereden werd het daar waarschijnlijk helemaal kaal. Nu met de elastiekjes om de schuimblokken valt het veel beter, maar ik blijf erbij dat die blokken iets schuiner vast gezet beter passend was. Ik vind mijn Barefoot pad op de bovenste foto dan ook echt prettiger zitten. En de stof is voor blote benen ook veel fijner. Maar daar kunnen dan weer geen beugels aan helaas en dat wilde ik nu voor mijn veiligheid met een paard dat best druk is omdat hij niet veel meer mag gewoon toch wel een fijn idee. :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 11:50

Ja heel duidelijk +:)+

Dat heb je dan best handig opgelost zo toch :j

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 13:47

jokari schreef:
Meelezer komt even vanonder de steen. :D

Persoonlijk vind ik de Iberica het fijnste “zadel” waar ik ooit mee gereden heb. Ik droom nog altijd van een Iberica op een Ghost-basis zodat er stijgbeugels aan kunnen (vind ik niet zo’n fijn idee bij de Iberica an sich) maar zonder paard maakt dat niet veel meer uit. :')

Er is nu een Iberisch model met kunstwol van ghost. Mooi zadel.