[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 22:48

Eerlijk gezegd weet ikookniet wat mensen met die velzadels doen.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 22:50

:oo .....bijna met identieke principe ben ik mijn eigen boomloze Spaanse zadel aan het opbouwen :oo, alleen is mijn 'zitstuk' en cantle van leder...

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 22:59

Cambiar schreef:
:oo .....bijna met identieke principe ben ik mijn eigen boomloze Spaanse zadel aan het opbouwen :oo, alleen is mijn 'zitstuk' en cantle van leder...

Dat hebben we ook hoor........ :o

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 09:14

Heb het gezien ;-), maar blijft er eerder wat Engels uitzien en ik wil graag een meer authentieke uitstraling, meer zoals een echt Spaans zadel en een andere cantle ;-).

Vena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 09:53

Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd naar een foto met de Mandriana Rotondo redelijk stevig aangesingeld en dan zonder de zitting erop. Blijft het middendeel dan mooi van vorm en de druk verdelen?

Wij gebruiken zo'n velzadel omdat mijn pony aangeeft dat ze daar het prettigst mee loopt. Mijn pony heeft een flinke rugblessure en met een zadel dat druk verdeeld komt er juist op de voor haar verkeerde plek druk. We wandelen de meeste tijd en dan ga ik er af en toe een stukje op zodat mijn pony ook eens wat sneller kan. Aangezien dat ook vanwege blessures alleen rechtuit (dus buiten) kan, is het wel zo veilig om dan beugels te hebben. Het is allemaal niet ideaal, maar voor een niet ideale situatie is zo'n velzadel wel een ideale oplossing!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 10:10

Ik heb de mazzel om de Mandriana Rotondo thuis te hebben om te testen. Ik ga er vandaag een ritje mee maken en zal dan ook foto's maken en verslag doen.
Ik zal ook kijken of het lukt om foto's aangesingeld zonder zitting te maken.

Vena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 10:23

Top Swift, dankjewel!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 10:30

Swift schreef:
Ik heb de mazzel om de Mandriana Rotondo thuis te hebben om te testen. Ik ga er vandaag een ritje mee maken en zal dan ook foto's maken en verslag doen.
Ik zal ook kijken of het lukt om foto's aangesingeld zonder zitting te maken.

Ik ben heel venieuwd! Ik moet zeggen dat ik heel wat gereden heb (in de bak) met een bbp. Dat heeft mijn zit echt heel veel goed gedaan. Ik heb een hele goede balans en bij rare springen, draaien of bokken lig ik er niet zomaar naast. Ook bij het inrijden van mijn paarden heb ik een bbp gebruikt, om later verder te gaan met een zadel.

Door mijn eigen beperking kan ik een bbp alleen gebruiken op een niet al te breed paard. Mijn fjordenmerrie kan ik bijv echt niet rijden met mijn bbp. Veel te breed. Maar nu alles is ingereden, gebruik ik de bbp eigenlijk nooit meer.

Mijn barock pinto rij ik met een spaans zadel van deuber. Die is met boom. Moet zeggen, als ik eerder het nieuwe spaanse zadel van Buitenzinnig had gekend, had ik die genomen. Ook echt prima en prijstechnisch een stuk beter voor mijn portemonnaie! De rest rij ik met mijn Ghost (lange ritten buiten)

Dus daarom ben ik zo nieuwsgierig wat je dan precies doet met zo n kruising bbp/zadel. Kan me voorstellen, dat als je paard beperkingen heeft, dat dit soort dingen eenoplossing kunnen zijn. Maar anders snap ik die trent niet.

Dus mensen, maak me vooral wijzer! :j

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 10:46

Hier zelfde mening. Ik vind concept 'steviger velzadel' ideaal voor wat we nu doen! Ik heb 4 te berijden paarden (rechtrichten) en 1zadel past op alle 4! Goedkoop dus...
Ik vind de iets stevigere velzadels met meer drukverdeling, ruggegraadvrijheid en panelen eronder beter liggen op de ronde ruggen van mijn Portugezen en Berber (bvb Tomentum barock). Met een goed pad onder ligt het zeer stevig (de Christ Iberica heb ik ook gehad, maar weer verkocht omdat op de hete, hoog opgooiende, slanke Andalusier zo'n slap pad gewoon een ramp was). Dit geheel is minder schuifgevoelig en dus stabieler dan kussens zoals onder meeste boomloze zadels zit, die het geheel hoger maar ook onstabieler maken. Ik werk liever met een verstevigde bovenkant, panelen en dan een zeer goed drukverdelend pad onder.
Ik gebruik mijn andere zadel bijna niet meer.
Ideaal om rechtrichtwerk te doen à la academische dressuur tijdens de vele wendingen en voltes en dan twintig minuutjes te gaan stappen in de straten rond de weide, waarbij ik ook graag nog eens op de grond meestap/jog.
Ik heb gisteren mijn berber voor het eerst bereden en daarvoor is zo'n pad ook ideaal!!! Ligt stevig, kan er makkelijk over liggen om hem gewoon te maken aan mijn gewicht, wat met een gewoon zadel moeilijker gaat en als ik erop zit, kan ik er in noodgeval beter af springen. Met een boomloos zadel met kussens onder, heb je al meer kans om met zadel en al onder de buik terecht te komen bij gekke sprongen als je er niet op tijd af geraakt (is me voorgevallen met een haflingerkruising).
Ik vind de ontwikkeling van die stevigere barebackpads wel geniaal....moet daarvoor geen vel zijn, zelfs een filzsattel is super voor bovengenoemde doeleinden (al mag er naar mijn mening in dit model meer stevigheid inzitten, de ghosts lijken me meer hun geld waard...deze is een testmodel en kost ook al 450 euro :oo ):
https://myalbum.com/album/cqocJqnb1npx
Ik heb nog 3 jonge paarden in de groei en leg ter gewenning ook al eens zo'n pad op hun rug. Is zeer licht dus kan echt geen kwaad....
Mijn idee is dat net de beginfase van de training om zo'n type zadel smeekt, waar paarden nog zoooo veranderen. Eens je dit stadium voorbij bent, goeie spieren hebt opgebouwd, kun je overgaan op een op maat gemaakt zadel of een goed passend kwaliteits boomzadel.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 11:40

Vandaag gereden met de western ghost, om te testen, ik had via equiday deze prijs gewonnen.
Na een poosje te hebben gereden mijn huidige freemax er op gelegd, ik vind de stevigheid die de freemax bied toch fijner. Wel zat de ghost boterzacht !
Maar we hebben.nog even. Verschil tussen deze twee zadels was ik vooral benieuwd naar .

Beide zadels heb ik de christ onder met inlagen.
Ghost
Afbeelding
Freemax

Afbeelding

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 11:59

Fabster schreef:
Dus daarom ben ik zo nieuwsgierig wat je dan precies doet met zo n kruising bbp/zadel. Kan me voorstellen, dat als je paard beperkingen heeft, dat dit soort dingen eenoplossing kunnen zijn. Maar anders snap ik die trent niet.

Ik hou van "minder is meer" Ik heb hem jaren gebruikt om lange stapritten mee te maken (wel op robuuste paarden, paarden met een goot ipv een nok :P ) Ik heb geen paarden meer waar ik op kan rijden, maar mijn keuze zou vallen op een Florac of Maremma zonder wrongen... of die Madriana.....
Ik heb bij mijn paarden nooit enig probleem gemerkt met die BBP, met boomzadels zoveel te meer

Cambiar schreef:
Mijn idee is dat net de beginfase van de training om zo'n type zadel smeekt, waar paarden nog zoooo veranderen. Eens je dit stadium voorbij bent, goeie spieren hebt opgebouwd, kun je overgaan op een op maat gemaakt zadel of een goed passend kwaliteits boomzadel.

Klopt ten dele - ook wanneer je paard volwassen is en spieren heeft, veranderen ze nog per seizoen/trainingsfase/vorderen van de leeftijd etc. De kwaliteit van het zadel zal me een worst zijn, goed passend is wèl een vereiste. Dus 2 tot 3x per jaar een GOEDE!!!!!! zadelmaker er bij die het zadel nakijkt en zo nodig op kan vullen/leeg halen.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 12:14

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik heb deze ghost BBP gisteren meegenomen om te testen,hij ligt super en zit fantastisch!Later kom ik er nog wel wat uitgebreider op terug..

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 12:36

Afbeelding
Nog eentje 8-)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 12:42

@ Pleiada _/-\o_ +:)+

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 12:55

Hij ziet er wel comfi uit! :j

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 16:35

Waar kun je BBP halen om te testen? Want ik lees dat het wenselijk is gewoon op de gok te kopen en dat vind ik voor deze prijzen minder tof als het dan echt niet blijkt te zijn wat je zoekt

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 16:35

pleiada schreef:
[ [url=m/ymJyBt.jpg]Afbeelding[/url] ]
Nog eentje 8-)

Oh waw <3

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 16:39

Kwetal schreef:
Fabster schreef:

Ik hou van "minder is meer" Ik heb hem jaren gebruikt om lange stapritten mee te maken (wel op robuuste paarden, paarden met een goot ipv een nok :P ) Ik heb geen paarden meer waar ik op kan rijden, maar mijn keuze zou vallen op een Florac of Maremma zonder wrongen... of die Madriana.....
Ik heb bij mijn paarden nooit enig probleem gemerkt met die BBP, met boomzadels zoveel te meer

Cambiar schreef:

Klopt ten dele - ook wanneer je paard volwassen is en spieren heeft, veranderen ze nog per seizoen/trainingsfase/vorderen van de leeftijd etc. De kwaliteit van het zadel zal me een worst zijn, goed passend is wèl een vereiste. Dus 2 tot 3x per jaar een GOEDE!!!!!! zadelmaker er bij die het zadel nakijkt en zo nodig op kan vullen/leeg halen.

Dat is ook waar, dat spreekt voor zich dat nakijken/checken van kussens of boom, maar eens je de rechtrichtfase voorbij bent en ofwel richting hoge dressuur trekt (in mijn geval zal dat working equitation zijn), of andere uiteinde, lange trektochten wil maken, heb je toch meer nood aan meer gewichtsverdeling en feedback door stevige, stabiele boom die aan ene kant teveel beweging dempt (bvb acceleratie's, korte bochtjes en aan andere kant toch goeie feedback doorgeeft....
Je moet daarvoor geen starre boom nemen, er is schitterend nieuw tuig bijgekomen (bvb voor WE:de Bua, vaquerazadels met carbonboom enz...). Dat was eigenlijk wat ik bedoelde ;-)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 20:09

o0eefje0o schreef:
Waar kun je BBP halen om te testen? Want ik lees dat het wenselijk is gewoon op de gok te kopen en dat vind ik voor deze prijzen minder tof als het dan echt niet blijkt te zijn wat je zoekt

Bij mij :)
Als ik ze terug krijg van swift en pleaida iig... hihi

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 20:38

Hihi *D Hij rijdt wel erg lekker hoor,zacht maar je voelt niet de ruggengraat..De zit is ook mooi smal en je zit er lekker stevig in..Ik heb er vandaag 3 paardjes mee gereden en zelfs bij diegene die wat minder lekker doorzit zat het lekker en had ik weinig moeite met blijven zitten..Ligt verder ook heel mooi stabiel op mijn tonnetjes..

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 20:46

ohh die zijn echt gaaf!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 20:53

Nee je mag hem niet terug hoor :P ik ben verliefd <3 vandaag 2,5 uur het bos in geweest met de Mandriana Rotondo en het was fantastisch! Het zit heerlijk zacht en fijn stevig en mijn Haf liep er super onder. Het bleef ook perfect op zijn plek liggen en dat is best uniek bij Tristan. Ik ben echt fan!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 21:04

Mooi staat ie!Hoe was het met de beugels eraan?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 21:14

Dank je! Bij jou paardjes ook! Die Mandriana's zijn ook gewoon prachtig natuurlijk :D
Ik had de beugels er voor de zekerheid aan omdat Tris nogal een portret kan zijn en rare sprongen kan maken. Ik heb ze 1x nodig gehad en ook toen bleef het stabiel liggen. Met de beugels zat het ook heerlijk en ik kon netjes zitten, geen stoelzit.

Vena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 21:31

Bedankt voor de foto Swift. Ziet er fijn uit!