[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 18:33

Dat zou zonder enige twijfel mijn keus zijn :j

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 18:57

Ik zou het zadel niet verder naar voren doen bij Harley hoor. misschien wel bij het aansingelen de singel iets naar voren trekken. Bij ons helpt dat goed en het zadel schuift niet naar voren, wij hebben namelijk hetzelfde als jij.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 19:06

Ok vond het namelijk wel goed liggen. Heb de pommel ook kaal op diezelfde plek gelegd en sloot mooi aan.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 19:07

Ik vind Harley nog erg iel voor een zadel. Zou van mij nog iets meer mogen uitgroeien voordat hij beleerd gaat worden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 19:16

Kan kloppen, hij is namelijk plots 2 cm gegroeid in hoogte. Hij is nu 1m40. Het minimale qua hoogte wat voor mij ideaal past.

No_NoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 19:23

ik vind het zadel ook goed liggen op die plek. Veel mensen hebben het juist te ver naar voren.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 19:34

Ik vind ook niet dat Harley al onder het zadel zou moeten lopen, als je hem lekker de tijd geeft kan hij ook mooi uitgroeien Art_Ificious. Dan kan hij ook nog wat uitzwaren. Ik kan me voorstellen dat je bijna niet kunt wachten om op je eigen pony te stappen maar hem langer de tijd geven hebben hij en jij uiteindelijk zoveel meer aan.
Als hij straks wat meer uitgegoeid is heb je er ook veel beter zich op wat voor zadel goed bij hem past. Nu vertekend het heel erg omdat hij nog zo puppy is qua bouw.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 20:17

Hier ook nog even:
Eindelijk een keer duidelijke foto's kunnen maken.

Ghost quilty piccolo op mijn appie.
Ik heb er een dekje onder zodat m'n pad niet zo vies wordt, ik heb een echte modder pony :D

Afbeelding

Voor de mensen die twijfelen over het synthetische (Vega) micropell materiaal, ik kan het ten zeerste aanraden! Het ziet er mooi uit, absoluut niet te glad als je in het zadel zit en voor mensen zoals ik ideaal in onderhoud. Echt heel happy mee!

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 20:28

Leuke update Bliksem! Ik was al een tijdje benieuwd hoe dat materiaal zou zijn :j maar het bevalt dus goed! Gaaf!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 20:49

Ziet er goed uit Bliksem! +:)+
Je kunt ook kiezen voor nieuwe Lorica (voor stroevere zitting bijvoorbeeld) in diverse kleuren. We wachten nog even wat er definitief mogelijk is, maar zeker blauw en rood en dan diverse aarde tinten (en zwart, 2 kleuren bruin...)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 20:51

Ik dacht dat het aangeraden werd om de pad onder een dekje te gebruiken omdat het dekje alsnog strak kan trekken op de ruggengraat?
Correct me if I'm wrong.

Over het berijden van Harley: ik wacht sowieso tot hij 3 is, en dat is in de zomer pas. Tot die tijd ga ik vooral met lange lijnen/dubbele longe aan de slag en verkeersmak maken.

Het is niet dat ik het rijden écht mis. Ik mag namelijk op iemand anders zijn paard rijden of een manegepaard rijden, maar heb dit nog niet gedaan omdat ik er geen behoefte aan heb eigenlijk. Ik werk liever aan de band tussen mij en mijn pony, beetje knuffelen, spelen op de wei en af en toe vrij springen of longeren.

Deze kan ik jullie niet onthouden
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 17-01-16 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 20:53

O wat leuk dat lorica ook is vernieuwd, ben benieuwd hoe dat eruit komt te zien.

Ik vind persoonlijk een stroevere zitting helemaal niet nodig, maar dat was wel even spannend hoe dit materiaal ging bevallen. Gelukkig heel blij met m'n keuze :)

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 20:56

Art_Ificious schreef:
Ik dacht dat het aangeraden werd om de pad onder een dekje te gebruiken omdat het dekje alsnog strak kan trekken op de ruggengraat?
Correct me if I'm wrong.

Ik heb een pad met inkeping en ik zorg ervoor dat m'n dekje daar netjes in valt, dus ik heb daar eigenlijk (nog) geen last van gehad.
Anders zou ik het dekje sowieso niet meer erbij gebruiken, ik heb hem er niet voor de leuk erbij liggen, maar om m'n pad een beetje schoon te houden.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 20:57

Art_Ificious schreef:
Pmarena, weet jij dit misschien...
Zijn ghostkussens of andere (startreck) los verkrijgbaar?

Ja, Ghost, trekker, hidalgo kussens zijn allen los verkrijgbaar.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 21:05

Art_Ificious schreef:
Misschien handig om te melden?
Voor België is deze zadelpasservice een optie:
http://www.skyriding.be/

[ [url=m/bsNuIb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Teteltee doet delen van België, welke delen zou je even moeten overleggen. Skyriding heeft de nieuwe Ghost zadels niet, ze hebben pampa, torsion, freeform, trekker en evolution

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 21:09

Art_Ificious schreef:
Correct me if I'm wrong.

Over het berijden van Harley: ik wacht sowieso tot hij 3 is, en dat is in de zomer pas. Tot die tijd ga ik vooral met lange lijnen/dubbele longe aan de slag en verkeersmak maken.

Het is niet dat ik het rijden écht mis. Ik mag namelijk op iemand anders zijn paard rijden of een manegepaard rijden, maar heb dit nog niet gedaan omdat ik er geen behoefte aan heb eigenlijk. Ik werk liever aan de band tussen mij en mijn pony, beetje knuffelen, spelen op de wei en af en toe vrij springen of longeren.

Deze kan ik jullie niet onthouden
[ [url=m/DzM7lA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Leuke foto!

Je paard is echt te jong om uberhaupt iets te doen wat op werk lijkt!Waarom nu al werken met dubbele lijnen?Met 3 erop gaan is echt geen goed idee hoor..Waarom zo'n haast?Ga gewoon wandelen,poetsen,knuffelen en hooguit wat grondwerk of vrijheidsdressuur doen..Zo bouw je een super band op en het wachten wordt echt beloond!Geestelijk is hij er gewoon nog niet aan toe om te werken(ook niet als hij 3 is),en doe je dat wel gaat hij op een gegeven moment toch dwars worden of niet meer willen..

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 21:11

Pleiada - ik heb afgelopen week de link gedeeld naar de uitleg over het skelet van Dr. Deb Bennet.... (in het Nederlands)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 21:13

Kwetal schreef:
Pleiada - ik heb afgelopen week de link gedeeld naar de uitleg over het skelet van Dr. Deb Bennet.... (in het Nederlands)

Ja ik weet het :o

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 21:19

Als je hem wat langer de tijd geeft is al dat voorbereidende werk helemaal niet zo nodig in mijn ervaring. Als ze er lichamelijk en geestelijk aan toe zijn en je hebt geïnvesteerd in de band wordt het proces makkelijker en leuk voor paard en ruiter. Als je hem nu op zijn jonge leeftijd gaat overvragen kan dat later echt gevolgen hebben qua ontwikkeling en qua gedrag. Er zijn zoveel leuke dingen die je met hem kunt doen zonder hem te overvragen en te veel van hem te verwachten. Wandelen aan de hand (dus jij loopt er naast, om verwarring met de Vlaamse term voor buitenrijden te voorkomen; ) ) is altijd goed, leerzaam voor paard en mens en goed voor de band en het contact. Verder kun je wat kleine grondwerk oefeningen doen, lekker samen wat bezig zijn en spelen zonder al te veel druk of verwachting. Maar vooral genieten van het opbouwen van een band met je leuke jonge pony en hem de tijd geven zodat jullie nog jaren van elkaar kunnen genieten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 21:35

En dit is niet het topic om die discussie te gaan voeren. Zet deze dus voort in een topic dat deze als onderwerp heeft of per pb ;)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 21:50

Die discussie wil ik helemaal niet doorvoeren. En waarom? Als iemand bij HAW foto's plaatst van haar en haar drie of vierjarige pony die net enkele maanden onder zadel is wordt nergens gezegd dat het beestje te jong is. Zo ook bij een vierjarige die de eerste B of L proef aflegt.

En verder hierop reageren mag via pb.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 21:52

Moderatoropmerking:
Vanaf nu weer posten over vragen/ ervaringen rondom boomloze zadels. Off topic posts zullen vanaf hier verwijderd worden.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 23:06

Voor degene die iets aparts zoeken; er staat een ont-zet-tend gaaf Braziliaans zadel te koop op de Bokt Markt. Niet van mij, maar vond het wel even het vermelden waard. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 23:22

Drie zelfs!
Ow wat ze leuk... Dan gaat het met een halve Braziliaan bijna kriebelen! Maar helaas, ik word gered doordat ze niet boomloos zijn. 8-)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-01-16 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 23:23

maar stél dat boomloos niet werkt voor je paard is het handig om een boomzadel als reserve te hebben :P
*haha, nee hoor :P*