voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PeerAppel

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 17:04

Hahaha, ik heb daar echt niet genoeg geld voor hoor. :')
Op dit moment.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 17:08

Ik zie ze nu staan voor 400 euro......
Afbeelding
Afbeelding

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 17:17

Die zijn niet geschikt voor paarden met een hoge schoft geloof ik he ?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 17:20

Teruggesneden kamers, dus zou juist kunnen passen lijkt mij.

edit: oeps ik zag niet dat het boomloze zadels waren :D
Laatst bijgewerkt door Geryon op 11-03-13 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 17:21

Geryon schreef:

mhaw, ik vind ze juist niet zover teruggesneden ..... ??

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 17:21

Maris schreef:
Die zijn niet geschikt voor paarden met een hoge schoft geloof ik he ?

Die 2 niet zo, maar de Special modellen wel....

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 17:24

Maris schreef:
Geryon schreef:

mhaw, ik vind ze juist niet zover teruggesneden ..... ??

Oh als ik ze vergelijk met andere boomzadels (dacht eerst dat het boomzadels waren) dan hebben ze toch best een redelijk teruggesneden kamer :P
Maar dat is niet het enige waar je op moet letten bij een boomloos zadel. Als het daar niet verhard is, maar enkel leer dan lijkt het me niet zo geschikt voor een hoge schoft.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 17:44

Binnen 2 dagen krijg ik als nog niet 400€ bij elkaar, helaas.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 17:55

Buitenzinnig schreef:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Jammer geen westernmodelen.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 19:08

waar ik was werd gezegt dat voor de ene, met een hoge, lang doorlopende schoft boomloos niet geschikt is. hoe waar is dit?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 19:12

De meeste zadels zijn daar niet geschikt voor (boom of boomloos).

Dus er zit een kern van waarheid in, maar wel jammer dat het weer alleen over "boomloos" gezegd wordt en dan ook meteen maar alle boomloze zadels blijkbaar :P

Black_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 19:14

Ik heb mijn zadel net opgehaald. Helemaal happy :D

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 19:17

pmarena schreef:

Dus er zit een kern van waarheid in, maar wel jammer dat het weer alleen over "boomloos" gezegd wordt en dan ook meteen maar alle boomloze zadels blijkbaar :P

wintec ook niet :P
wil nu met een pad de voorkant ( en achterkant ) liften zodat de druk van de schoft afkomt ( poging tot )

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 19:25

Citaat:
Maar dat is niet het enige waar je op moet letten bij een boomloos zadel. Als het daar niet verhard is, maar enkel leer dan lijkt het me niet zo geschikt voor een hoge schoft.

Ten eerste sluit ik me aan bij de opmerking van pmarena _/-\o_
Citaat:

Dus er zit een kern van waarheid in, maar wel jammer dat het weer alleen over "boomloos" gezegd wordt en dan ook meteen maar alle boomloze zadels blijkbaar

Ten tweede vraagt niemand zich af hoe een paard aan een absurd hoge schoft komt... (vaak dus door slecht passende zadels die spierontwikkeling tegengaan) :(
Ten derde legt het gros van de wereld zijn boomzadel OP de schoft en gaat iedereen met een boomloos zadel mekkeren dat dat niet mag (terwijl boomloos meegeeft en dus minder kritisch is op dat punt) :\
Ten vierde, bij Hidalgo is het niet 1 plakje leer, het zijn vele laagjes leer op elkaar die de kern (boom, als je dat liever leest) van het zadel vormen en daaronder zitten kussens - die te leveren zijn in verschillende uitvoeringen, zodat de schoft van het paard - mits het zadel correct wordt neergelegd - gewoon vrij blijft.
Ten vijfde - iedereen noemt zich expert en worden door die zelfbenoemde experts alle boomloze zadels genadeloos neergesabeld door 1 vervelende ervaring met 1 merk/model -O-
Ten zesde - dat kan ik niet vaak genoeg zeggen - de meeste paarden hebben met welk model zadel dan ook geen last, het gaat pas fout als er een ruiter op gaat zitten ;)

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 19:27

Buitenzinnig schreef:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Waar staan deze?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 19:49

Op de site van Hidalgo zelf - ik kan ze wel met korting bestellen nu ook....

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 19:56

Buitenzinnig schreef:
Citaat:

Ten eerste sluit ik me aan bij de opmerking van pmarena _/-\o_
Citaat:

Dus er zit een kern van waarheid in, maar wel jammer dat het weer alleen over "boomloos" gezegd wordt en dan ook meteen maar alle boomloze zadels blijkbaar

Ten tweede vraagt niemand zich af hoe een paard aan een absurd hoge schoft komt... (vaak dus door slecht passende zadels die spierontwikkeling tegengaan) :(
Ten derde legt het gros van de wereld zijn boomzadel OP de schoft en gaat iedereen met een boomloos zadel mekkeren dat dat niet mag (terwijl boomloos meegeeft en dus minder kritisch is op dat punt) :\
Ten vierde, bij Hidalgo is het niet 1 plakje leer, het zijn vele laagjes leer op elkaar die de kern (boom, als je dat liever leest) van het zadel vormen en daaronder zitten kussens - die te leveren zijn in verschillende uitvoeringen, zodat de schoft van het paard - mits het zadel correct wordt neergelegd - gewoon vrij blijft.
Ten vijfde - iedereen noemt zich expert en worden door die zelfbenoemde experts alle boomloze zadels genadeloos neergesabeld door 1 vervelende ervaring met 1 merk/model -O-
Ten zesde - dat kan ik niet vaak genoeg zeggen - de meeste paarden hebben met welk model zadel dan ook geen last, het gaat pas fout als er een ruiter op gaat zitten ;)

juist... waarom hij dat heeft? omdat hij zo geboren is....
en nee, als je 2 kilo stof erop legt daar heeft hij geen last van nee, hellaas als er 50 kilo hierop gaat zitten en de stof vervelend ligt dan wel...

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 20:04

Ik heb mijn boomloosje inmiddels verkocht. Het lag echt niet goed op mijn haf, geen schoudervrijheid met haar enorme schouders en de ruggegraat lag helaas niet vrij genoeg, ook niet met dubbele inlages. Ze liep ook echt kreupel met het zadel op.. Ik ga dus toch over op een boomzadel in de hoop dat dat beter gaat :)

Chelinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 20:05

hoi, heb eens een vraagje :)
de eigenaar van mijn verzorgpaard rijd haar andere paard (dus niet degene die ik verzorg) met een barefoot cherokee.
ze had toen 1 dekje van barefoot zelf (die kussens die eraan hangen wel eraf gehaald..) en rijd nu dus met QHP dekjes omdat ze dat leuker uitzien vind (en deze de enige zijn die eronder passen)
als ze dit wil blijven doen, moet ze daaronder dan die extra kussens die je normaal op een barefoot dekje doen eronder doen?
of best gewoon enkel barefoot dekje?
paard heeft er geen last van, maar leesde hier dat het wel nodig is blijkbaar.. :)

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 21:01

Chelinka, ik denk dat ze het beste een Half pad aan kan schaffen als ze graag met "gewone" dekjes wil rijden.

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:34

Hallo allemaal, ik Ben al een hele tijd een stille meelezer.
Ik Ben zelf eigennaar van 1 welsh pony en 1 Vlaams paard. Nu is het zo dat ik in mei mijn Vlaams paard wil gaan inrijden. Omdat hij nu nog redelijk smal (weinig spieren) Ben ik erover aan het nadenken om hem boomloos te gaan berijden. Vind ook het idee van boomloos erg aantrekkelijk een safely dat zich vormt naar het paard en niet de schoft afkneld. Ik heb echter alleen ervaring met boomzadels. Laatst heb ik voor het eerst met een boomlooszadel barefoot cheyenne gereden. Ik vond dit erg fijn zitten, had wel last van wiebelende onderbenen miste de kniewrongen.
Nu lijkt mij de barefoot Cherokee wel iets. Veelzijdig maar ook geschikt voor een dressuur lesje en met kniewrongen. Maar ik lees hier ook wel vaker dat de zadels breed zitten. Mijn paard is een Vlaams paard (soort trekpaard) is de Cherokee Dan toch geschikt of beter van niet? Iemand ervaring met barefoot zadels en trekpaarden? En sommige mensen klagen dat boomloze zadels schuiven tijdens het rijden en op of afstappen is dit zo? Ik wil in de toekomst Berlin buitenrijden met mijn paard en 1x per week rijles (dressuur gericht).
Testzadels zijn voor mij geen optie aangezien mijn paard nog niet is ingereden.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 23:20

Suuske, kun je niet een testzadel op een ander paard proberen?

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 23:39

Suuske, ik zou inderdaad ook proberen om een zadel te testen op een ander paard, uiteindelijk is dat één van de voordelen van een heel aantal boomloze merken; dat je kunt testen om te kijken wat fijn is voor jou en je paard. Ik ben ook aan het testen (barefoot) en merk echt wel verschil tussen de verschillende soorten hoor!

Nog even een vraag over die fenders met kniewrongen: is er hier iemand die daarmee rijdt? Ik vraag me namelijk af in hoeverre dat goed op z'n plek blijft zitten, het is toch een los deel, ook al zit het aan je beugelriemen. En ze zakken altijd naar het laagste punt van je beugelriemen lijkt me, gaan ze dan niet te laag zitten om steun te geven aan je knieën? Kun je überhaupt je voeten wel goed in de beugels houden, zonder dat die fenders bij je knieën naar buiten gaan staan?

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 23:40

Buitenzinnig schreef:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Oooh, ik zit hier bijna letterlijk op mijn handen!

Ben supertevreden over de Hidalgo op mijn fjord, het is zowat het enige zadel dat hem lijkt te passen en ook voor mij heerlijk zit.
Voor mijn hafmeisje staat er ook een hidalgo op het verlanglijstje... als ze zover is... en als het bij haar ook zo mooi ligt... en dat is het nu net, de aanbiedingen komen net te vroeg! Hoofdstuk 'zadels en wat daarmee te doen' is staat de komende maanden nog niet op de agenda van mijn guppy.
Moeilijk... puur op de gok kopen is ook zowat ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 09:41

voordeel van de hidalgos is dat ze hier nog niet tweedehands verkrijgbaar zijn. ik gok dat, als je ze nu in aanbieding krijgt, je ze binnen hier en een jaar of twee voor dezelfde prijs kunt verkopen...